AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #61 Skrevet 20. mai 2020 Har aldri hatt noen veldig dårligere opplevelser, men jeg har opplevd å feil medisiner og vitamin injeksjoner fordi en lege ordinerte det med et uhell. En ettermiddag fikk jeg ekstreme magesmerter og kastet opp flere titalls ganger. Ringte legevakten, men fikk beskjed om at det var omgangssyken. Ringte fastlege dagen etterpå, og etter mye om og men sendte hun meg heldigvis til sykehuset. Det viste seg at jeg hadde betennelse i bukspyttkjertelen. En annen gang var jeg innlagt på somatisk avdeling etter et selvmordsforsøk, og hadde egentlig konstant observasjon. Sykepleieren gadd ikke å følge med, så jeg prøvde å henge meg selv. Heldigvis kom hun inn i tide, da jeg hadde hjerteovervåkning og hun så at pulsen steg. Da kjeftet hun på meg, og var rimelig sur for at hun måtte registere avvik. Det gjorde ikke akkurat en vanskelig situasjon særlig mye lettere. Anonymkode: 8b7e7...271 3
Gjest Nina1975 Skrevet 20. mai 2020 #62 Skrevet 20. mai 2020 (endret) Slettet Endret 20. mai 2020 av Nina1975
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #63 Skrevet 20. mai 2020 Jeg må si meg veldig heldig med fastlege, legevakt og spesialister etter å ha lest her. Helt utrolig alt hva folk opplever. Min «verste» er at jeg ble sett på som en alkoholiker etter at jeg ble alvorlig akutt syk etter at jeg hadde vært på fest, når jeg var i bakrus. Han sa ingenting, men når han spurte om jeg hadde drukket dagen før og jeg sa ja, så han veldig nedlatende på meg. « javel, ja....» sa han bare. En annen gang hos en spesialist, (har en diagnose) ble alvorlighetsgraden av min sykdom bagatelisert. Typen og graden er den aller verste, men han mente «det var nå ikke så galt» fysiske defekter og blodprøver viser at det er alvorlig. Alle de andre spesialistene jeg har gått til, sier at jeg må ringe sykehuset med en gang om det er noe. Jeg reiste meg og gikk å bestillte ny time, gav beskjed om at han ville jeg ikke gå til flere ganger. Han fikk tydeligvis kjeft av noen etterpå, for han ringte å beklaget seg etterpå😅 Ellers har jeg vært mye syk og er en veldig uheldig person, så har vært på sykehus, legevakt, flere spesialister og hos fastlege , såpass at jeg som regel har frikort i mars, og jeg har alltid blitt tatt kjempegodt i mot. De har alltid sett på ting mye mer alvorlig enn hva jeg har gjort selv, er blitt sendt på akutten flere gamger når jeg bare var innom for kanskje få en antibiotika-kur. Dere som klager på mas fra legen når dere er dårlige, de maser for å høre tilstanden din og for å holde deg bevisst. Det er for å vurdere deg best mulig og for å høre om du blir dårligere.Om du leser epilkrisen etterpå, så vil det stå om du var klar, om du ble klarere og om du ble dårligere. Det er veldig viktig. Om noe gjør vondt, eller om du blir redd, så gi beskjed. Tydelig. Jeg har opplevd flere ganger at når jeg har sagt at ting gjør vondt og at jeg blir redd, så har det blitt tatt alvorlig og ting er blitt ordnet slk at jeg er trygg igjen Anonymkode: abb94...42c 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #64 Skrevet 20. mai 2020 Fastvakt etter selvmordsforsøk... Anonymkode: 73150...5a4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #65 Skrevet 20. mai 2020 Nå kom jeg en ting til, den er jo alvorlig da.. Skulle få narkose, fikk feil, fikk adrenalin isteden.. Så hjerte hoppe i brystbeinet, var veldig ubehagelig. Var mørbanket i brystbeinet dagevis etterpå. Angret på at jeg ikke rapporterte det inn. Så det er vel det galneste jeg har opplevd. Anonymkode: abb94...42c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #66 Skrevet 20. mai 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved innleggelse har jeg hatt to mindre gode opplevelser. Fjernet blindtarmen, og ble etter operasjonen liggende på enerom litt langt borti gangen. Helt topp det, og trivdes som plommen i egget. Men så fant personale ut at dem skulle flytte meg inn midt i et 6-mannsrom, sammen med menn som lå å prompa, snorka, hosta, rapa, prata og lo høyt - hele jævla døgnet. Tror også én hadde en oksygentank gående, for det duret noe vanvittig. Ba om å bli flyttet tilbake, men det fikk jeg ikke ettersom sykepleierne måtte gå så langt for å sjekke til meg. Dem tilbydde meg sovemedisin, men det takket jeg nei til ettersom jeg så på det som totalt unødvendig. Jeg tror jeg sov noen få timer på 3 døgn, og dette på dagtid når rommet nærmest var tomt. Var helt ødelagt etter oppholdet, og lå i senga hjemme i 2 døgn etterpå. Anonymkode: 3ebc5...8b2 At pasienter klager på flermannsrom er noe helsepersonell møter jevnlig. Åpenbart er det ikke optimalt mtp. støy og pasienters behov for hvile, da man hverken kan hysje han som hoster eller skru av en bråkete O2-tank. Enerom er ikke økonomisk for staten og dermed en mangelvare på sykehusene. Jeg kan love deg at ingen flyttes ut av enerom pga. ork, men fordi andre pasienter har et større behov for skjerming. Det vil si døende, pasienter med smitte, eller generelt pasienter med mer alvorlig sykdom. De møtte klagen din med å tilby deg sovemedisin, du ønsket ikke det, et annet alternativ var jo å trille deg ut i korridoren, men generelt sett går vaktene på sykehuset unna i en fin fart, sånn utenom ekstratilpasninger til misfornøyde pasienter. Å ligge hjemme i to døgn for å sove sliten etter sykehusoppholdet blir nok av de fleste helsepersonell (og muligens folk flest) regnet som en lykkelig avslutning på sykdom. Du var tross alt en av de heldige. Anonymkode: ffb83...f4d 11
Strange Doll Skrevet 20. mai 2020 #67 Skrevet 20. mai 2020 At de glemte igjen en ting inni meg ved keisersnitt. Ble litt drama da ja.
Strange Doll Skrevet 20. mai 2020 #68 Skrevet 20. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: At pasienter klager på flermannsrom er noe helsepersonell møter jevnlig. Åpenbart er det ikke optimalt mtp. støy og pasienters behov for hvile, da man hverken kan hysje han som hoster eller skru av en bråkete O2-tank. Enerom er ikke økonomisk for staten og dermed en mangelvare på sykehusene. Jeg kan love deg at ingen flyttes ut av enerom pga. ork, men fordi andre pasienter har et større behov for skjerming. Det vil si døende, pasienter med smitte, eller generelt pasienter med mer alvorlig sykdom. De møtte klagen din med å tilby deg sovemedisin, du ønsket ikke det, et annet alternativ var jo å trille deg ut i korridoren, men generelt sett går vaktene på sykehuset unna i en fin fart, sånn utenom ekstratilpasninger til misfornøyde pasienter. Å ligge hjemme i to døgn for å sove sliten etter sykehusoppholdet blir nok av de fleste helsepersonell (og muligens folk flest) regnet som en lykkelig avslutning på sykdom. Du var tross alt en av de heldige. Anonymkode: ffb83...f4d Jeg ble lagt på flermannsrom med ekstrem svangerskapsskvalme. Ingenting er som å spy døgnet rundt mens flere andre hører på. 1
T-Rex Skrevet 20. mai 2020 #69 Skrevet 20. mai 2020 Må ha vært da jeg knuste albuen i en sykkelulykke. Var i sjokk, så kjente ikke så mye i starten. Dro på legevakta, og havna i kø til røntgen. Det ble for seint, så jeg ble sendt hjem, med beskjed om å komme tilbake neste morgen. Gjorde det, og ble sendt rett på sykehus til operasjon. "Du må ikke besvime eller noe sånt nå, men du må opereres på sykehus." Har full førlighet i albuen, og det tror jeg beskriver helsevesenet i Norge ganske godt. Når du først får behandling, er den bra. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #70 Skrevet 20. mai 2020 Var ikke særlig imponert da jeg ble nektet bedøvelse når de skulle lappe meg sammen etter selvmordsforsøk. Dama var forøvrig unødvendig hardhendt og ba meg slutte å grine når hun sydde, blodet formelig rant. Skremmende at det finnes helsepersonell så fullstendig blottet for omsorgsfølelse og empati. Satt også på legevakten og ventet på tur i ni timer med det som viste seg å være CRP på 308, hasteinnleggelse med påfølgende toukers opphold i isolasjon på infeksjonsavdelingen med blodforgiftning og nyrebekkenbetennelse Ble forbigått av samtlige igjen og igjen da «jeg ikke så spesielt dårlig ut». Ånei men daså. Anonymkode: b8c79...9ef 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #71 Skrevet 21. mai 2020 Ble påkjørt av bil og det tok vel over 8 timer før noen i hele tatt gadd å se til meg. Innen den tid hadde jeg blitt skikkelig dårlig og fått indre blødninger. Hadde i tillegg kraftig hjernerystelse og nakkeskader. Anonymkode: 85e81...e72 1
Purple_Pixiedust Skrevet 21. mai 2020 #72 Skrevet 21. mai 2020 Kom inn etter et selvmordsforsøk. Var fortsatt bevisst og fortalte dem at jeg hadde tatt x g av et medikament som var dobbelte av dødelig dose. I stedet for å sette i gang tiltak som å pumpe meg og gi medisinsk kull så lot de meg bare ligge der. Mistet bevisstheten og fortsatt gjorde de ikke noe. Bare lot kroppen ta opp alt sammen og etter hvert ble jeg livstruende dårlig, fikk flere epilepsianfall og det var så akutt fare for hjertestans at jeg måtte ha fastvakt. Jeg ble (ifølge journalen, jeg var i koma) pumpet med medisiner for å stanse krampeanfallene og noe annet for å hindre hjertestans. Jeg døde altså nesten på grunn av feilbehandlingen. Var på sykehuset i fem døgn før jeg kunne flyttes over til psykiatrien. Jeg har ikke giddet å klage på feilbehandlingen da det jo var jeg som tok overdosen, men hvis jeg hadde dødd fordi de ikke hadde gjort tiltak for å hindre absorpsjon av pillene så vil jeg tro det hadde blitt opprettet tilsynssak. Men jeg er ikke sint på noen måte, synes bare det var veldig merkelig at de til tross for info om mengde jeg hadde tatt, bare lot meg ligge der til jeg var døden nær. Ellers har jeg hatt noen litt kjipe opplevelser på legevakten og i psykiatrien, men for det meste har jeg fått riktig og god hjelp, blitt møtt med respekt osv.
Kittykat Skrevet 21. mai 2020 #73 Skrevet 21. mai 2020 På 19.5.2020 den 22.42, AnonymBruker skrev: Kanskje verste og beste opplevelsen på en gang. Min datter på bare noen få uker fikk en betennelse i halsen som medførte at hun ikke fikk puste skikkelig, og jeg reiste direkte til legevakten. Legen som tok imot oss sa det var helt vanlig at babyer ble forkjølet, uten å lytte på henne eller ta noen nærmere undersøkelser. Og vi ble sendt rett hjem, jeg forsøkte å protestere siden jeg skjønte at ting ikke var som det skulle men legen ville ikke høre på meg. Hun himlet nærmest med øynene og mente vel jeg var hysterisk mor. Da vi var ute i resepsjonen for å betale kom det gående en annen lege som var langt mer erfaren, og han sa at vi måtte gå inn på kontoret hans med en gang slik han kunne undersøke babyen. Han kunne høre på måten babyen pustet og hostet på at det hastet så han ute i korridoren. Han lyttet på henne og tok oksygenmetningen, og deretter ble hun sendt direkte i ambulanse til sykehuset. Datteren min var på nippet til å bli kvalt siden luftveiene hadde hovnet opp ifbm med en halsbetennelse. Et førsteklasses eksempel på hvor stor forskjell det kan være på leger. Anonymkode: c032d...2c3 Det må ha vært skremmende for deg 😨 En lege sier at babyen bare er forkjølet, uten å undersøke babyen skikkelig. Mens en annen lege gjør en skikkelig undersøkelse og før du vet ordet av det, så er dere på vei til sykehuset i en ambulanse 😨 Det er virkelig horribelt at enkelte leger ikke tar folk på alvor...
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #74 Skrevet 21. mai 2020 Har vært flere ganger på legevakta med en aktiv guttunge, som ofte er ganske uheldig. Har stortsett bare gode erfaringer. Bortsett fra en gang. Jentungen var 6 år, og hadde akkurat lært seg å ta salto på trampolina, med litt knall og fall. Dagen etter våknet hun med sterke smerter i nakke/skuldre, etter at hun hadde skreket i over 30 minutter ringte jeg legevakta. Gråt hele veien dit. På venterommet fant vi en avlastende stilling i fanget mitt, og smertene ble mindre. Når legen kom satt hun og flirte og tullet. Legen himlet med øynene når han lurte på om dette var pasienten med antatt nakkeskade, før han sier at vi fikk nå følge med han da. I det jeg forsiktig løfter henne ned fra fanget, hun hyler og går i knestående fikk pipa en annen lyd. Fikk beskjed om å sitte ned å vente, mens han løper til røntgenrommet for å se om det er ledig, like etterpå ble det tatt røntgen. Resten av timen forløp bra. Anonymkode: 73efe...c01
Gjest Kvinne487 Skrevet 21. mai 2020 #75 Skrevet 21. mai 2020 På 19.5.2020 den 21.39, Sliten&kjørt52 skrev: Pleier ikke å "løpe ned døra" der. -Mye går over på tre døgn... -Men da jeg så i speilet att det kom røyk ut av ett øye/øyehule etter å blitt slått hardt i øye, (-og flere meter vekk, -var ute +25 Min.). -Og hevelsen hadde gått mye ned, -liggi å spydd kontinuerlig i fire døgn... Tok jeg en tur. Øyelege gikk rett i panikk da jeg lurte på om "dette" er normalt, holdt meg for nesa og blåste, -"Prompet" med øyelokket... Kirurgen på vakt så på Rtg. bilder, -kjeftet opp Øyelege, sendte meg hjem. Fikk en telefon 4 dager senere, fra overlege, -Radiolog. Hadde gått igjennom bilder som skulle arkiveres, -kvalitetskontroll..? Er du a. ..? Hørte han pustet skikkelig lettet ut... DU ER INNLAGT PÅ NEV.KIR.AVD. OUS... -Kommer jo ikke røyk ut av øye om man hoster, uten att det er noe gæli..! -Knust bihule mot øyehule, og knust bunn i øyehule. -Måtte støpe ny vegg, -bihule, montere ny bunn øyehule, montere øye på nytt... Ikke deres beste dag(er)... Normalt meget fornøyd med O.K.L. da. ... a. Hæ??? Du skriver så rotete ar jeg ikke klarer å lese det du skriver.
Candiru Skrevet 21. mai 2020 #76 Skrevet 21. mai 2020 På 20.5.2020 den 17.37, AnonymBruker skrev: Nå kom jeg en ting til, den er jo alvorlig da.. Skulle få narkose, fikk feil, fikk adrenalin isteden.. Så hjerte hoppe i brystbeinet, var veldig ubehagelig. Var mørbanket i brystbeinet dagevis etterpå. Angret på at jeg ikke rapporterte det inn. Så det er vel det galneste jeg har opplevd. Anonymkode: abb94...42c Det er vel nesten fysisk umulig å få til, å forveksle de medikamentene. Sikker på at du har fått alle detaljene riktig? Man får ikke vondt i brystbenet etter å ha fått adrenalin. Ja hjertet slår fortere, men det blir ikke større. 2
Gjest Kvinne487 Skrevet 21. mai 2020 #77 Skrevet 21. mai 2020 Min værste opplevelse hadde jeg i vinter. Uutholdelig isjias smerter i benet. Klarte ikke å ligge,sitte,stå eller gå, dro på legevakta 6 om morgenen. Måtte ringe fastlegen først. Måtte vente til de åpnet 8.30. Holdt på å besvime av smerte. Dro til fastlegen, fortalte hva som var( operert for prolaps for 8 år siden). Svakhet i benet, problemer med å gå på do osv.. fikk vival og paralgin forte på skiftestua mens legen ringte til akutt poliklinikken. Fikk dra med engang. Ventet å timesvis før jeg fikk komme til en nevrolog. «Neida, dette er nok ikke noe prolaps. Bare muskulært. Ta Paracet og tander med ro noen dager». Fandens oldemor av en mann! Dro hjem, sov ikke på flere dager til tross for kraftige smertestillende. Dro til fastlegen igjen. Fikk ny sykemelding og ble igjen sendt til akutt poliklinikk. Etter 6 timer med venting og smerter verre en fødselen, fikk jeg komme inn. Fikk mere smertestillende, og ble undersøkt. Innlagt med det samme. Måtte faste fordi de var sikre på ar det ble operasjon snart. MR morgenen etter viste en prolaps som jeg prøvde å overbevise nevrologen om første gang. Operasjon dagen etter der. Var i himmelen en time etter operasjonen. Da gikk jeg rundt på nevroavdelingen og snappet om mitt «nye liv» 😂🤣
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #78 Skrevet 21. mai 2020 1 time siden, Candiru skrev: Det er vel nesten fysisk umulig å få til, å forveksle de medikamentene. Sikker på at du har fått alle detaljene riktig? Man får ikke vondt i brystbenet etter å ha fått adrenalin. Ja hjertet slår fortere, men det blir ikke større. Ikke pleier vi å ha opptrukket adrenalin når vi gir narkose heller. Anonymkode: ac8fb...6c8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå