Gå til innhold

Din verste opplevelse på legevakt/ sykehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

_ En av mine verre opplevelser kom fra den gang jeg hadde kraftig hjernerystelse og ikke var i stand til å gjøre rede for meg fordi det gjorde så vondt og jeg var veldig kvalm i tillegg. Jeg prøvde å si fra at jeg ikke var i stand til å kommunisere, men opplevde at de på legevakten likevel maste og maste på meg om info, som de gjerne kunne ha ventet med til etterpå, når jeg ble litt bedre og kunne i alle fall kommunisere litt. Ble stresset av det. Har vanskelig for å skjønne at de ikke forsto at det ikke var rett tidspunkt for å "presse" ut informasjon av meg. Det gjorde i hvert fall ikke situasjonen bedre for min del.

- En annen gang var da de hadde vansker med å få ut en blodprøve av meg, stakk meg i hjel. Ble bare vondere og vondere etter hvert som de stakk. Jeg prøvde å være litt "cool" og virket uberørt, men au, fy søren så vondt det gjorde for hver stikk. Hadde stygge blåmerker dagen etter. Vet ikke hvorfor det var så vanskelig å få ut blod av meg, siden blodårene mine er lett synlige og burde dermed være lett å få blod ut av de årene.

- Fikk ikke gå på toalettet i fred når jeg var på sykehus pga hodeskade (se første punkt). Jeg liker å kunne gå på do i fred, men nei da. Fikk lukke døra, men ikke låse den, riktig nok, men det stresset meg. Ikke gøy for en som er sjenert som meg 😕

Tja, jeg kommer ikke på flere opplevelser, for alt i alt så har jeg generelt gode opplevelser med legevakt.

Du? :) 

Anonymkode: 419f2...156

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nuttery skrev:

1) Det er jo vanskelig for legevaktspersonellet å vite hvor skadet du er, og hvilke risikofaktorer du har, uten å prate med deg. Det kunne jo like godt vært at du hadde blitt verre hvis de ventet, slik at du ikke kunne prate i det hele tatt.  Jeg forstår at det var slitsomt og vanskelig der og da ettersom du tross alt hadde en hodeskade, men "verste opplevelse" syntes jeg var veldig rart å tenke. De forsøker jo å ivareta deg.

3) Dette er for din egen sikkerhet. Du hadde en hodeskade, og kunne lett svimet av eller fått et illebefinnende inne på toalettet. Da må helsepersonellet raskt inn, og ikke bruke tid på å forsøke å dirke døra. Dette regner jeg med du forstår også, selv om du er sjenert..... Veldig rart at dette også kvalifiserer til en av dine "verste opplevelser"

1) Det var hodesmertene som var den verste delen, og det at jeg opplevde at de maste og stresset på meg, gjorde at hodeskaden ble mer smertefull, derav en av mine verre opplevelser på legevakta, selv om jeg har forståelse for at de ønsker å få informasjon av meg, men der og da så klarte jeg ikke å fokusere fordi smertene i hodet var altoppslukende. Ikke så vanskelig å forstå at man da vil oppleve det som en av de "verre" opplevelsene i en situasjon der man i tillegg er sårbar og ikke har noen man kjenner hos seg i tillegg (jeg var 15 år, alene på legevakt med en hodeskade etter et fall i skibakken, på et sted langt unna hjembyen min). Alle disse faktorene utgjør en slags "totalsum", som gjør at jeg klart vil definere det slik jeg gjør. Og nei, jeg tenkte ikke slik der og da, at de tross alt ville bare ivareta meg. Jeg var i en akuttsituasjon der jeg ikke var i stand til å tenke rasjonelt. Det tror jeg man heller ikke skal forvente av en med forholdsvis store hodesmerter og i tillegg var skremt som jeg var. Ergo...

3) Se punkt 2. Summen av dette er det ikke rart at det kan kvalifiseres til en av de verre opplevelsene. Jeg hadde rett til å føle det jeg følte når jeg ikke fikk lov til å låse døra til toalettet. Selv om man skjønner hvorfor. Ikke reduserer mine opplevelser/ følelser til noe "rart".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke heller lage en tråd om dine beste opplevelser?

Anonymkode: 35ba9...42a

• Liker 5
Skrevet

Pleier ikke å "løpe ned døra" der. -Mye går over på tre døgn...

-Men da jeg så i speilet att det kom røyk ut av ett øye/øyehule etter å blitt slått hardt i øye,

(-og flere meter vekk, -var ute +25 Min.).

-Og hevelsen hadde gått mye ned,

-liggi å spydd kontinuerlig i fire døgn... Tok jeg en tur. Øyelege gikk rett i panikk da jeg lurte på om "dette" er normalt,

holdt meg for nesa og blåste, -"Prompet" med øyelokket...

Kirurgen på vakt så på Rtg. bilder, -kjeftet opp Øyelege, sendte meg hjem.

Fikk en telefon 4 dager senere, fra overlege, -Radiolog. Hadde gått igjennom bilder som skulle arkiveres, -kvalitetskontroll..?

Er du a. ..? Hørte han pustet skikkelig lettet ut... DU ER INNLAGT PÅ NEV.KIR.AVD. OUS...

-Kommer jo ikke røyk ut av øye om man hoster, uten att det er noe gæli..! -Knust bihule mot øyehule, og knust bunn i øyehule.

-Måtte støpe ny vegg, -bihule, montere ny bunn øyehule, montere øye på nytt... Ikke deres beste dag(er)...

Normalt meget fornøyd med O.K.L. da. ...

a.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alt i alt synes jeg ikke problemene mine er store og jeg er storfornøyd med behandlingen pasienter får i norsk helsevesen. Men hvis du vil ha eksempel på min verste opplevelse, så...

Jeg fikk brudd flere steder, ble sengeliggende på sykehuset en stund og fikk blæreinfeksjon av kateteret. De tok ut kateteret for at jeg skulle kunne gå på do, men glemte å sette fram gåstol/rullator til meg, og jeg kunne ikke gå på egen hånd på grunn av hoftebrudd. Jeg måtte krabbe/dra meg på do, og etter kateter hadde jeg ikke kontroll på knipemusklene og klarte ikke å holde tisset lenge. 

Den snora man kunne dra i for å varsle personalet var også fjernet så jeg fikk ikke sagt ifra til noen sykepleiere på noen timer. 

Men alt i alt var dette filleproblemer, og jeg er superfornøyd med behandlingene jeg har fått. 

Anonymkode: dd2a4...907

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Pleier ikke å "løpe ned døra" der. -Mye går over på tre døgn...

-Men da jeg så i speilet att det kom røyk ut av ett øye/øyehule etter å blitt slått hardt i øye,

(-og flere meter vekk, -var ute +25 Min.).

-Og hevelsen hadde gått mye ned,

-liggi å spydd kontinuerlig i fire døgn... Tok jeg en tur. Øyelege gikk rett i panikk da jeg lurte på om "dette" er normalt,

holdt meg for nesa og blåste, -"Prompet" med øyelokket...

Kirurgen på vakt så på Rtg. bilder, -kjeftet opp Øyelege, sendte meg hjem.

Fikk en telefon 4 dager senere, fra overlege, -Radiolog. Hadde gått igjennom bilder som skulle arkiveres, -kvalitetskontroll..?

Er du a. ..? Hørte han pustet skikkelig lettet ut... DU ER INNLAGT PÅ NEV.KIR.AVD. OUS...

-Kommer jo ikke røyk ut av øye om man hoster, uten att det er noe gæli..! -Knust bihule mot øyehule, og knust bunn i øyehule.

-Måtte støpe ny vegg, -bihule, montere ny bunn øyehule, montere øye på nytt... Ikke deres beste dag(er)...

Normalt meget fornøyd med O.K.L. da. ...

a.

Håper det går bedre med deg!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke heller lage en tråd om dine beste opplevelser?

Anonymkode: 35ba9...42a

Det kunne vært noe! Men er redd en slik tråd ville dødd veldig fort. Har lagt merke til at tråder som er litt for positive, dør veldig fort ut. Kan se om jeg kan starte en slik tråd! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn som hadde en lang periode der han var syk med betennelser i kroppen. Han ble syk, fikk antibiotika i 10dager, og ble syk 4-5dager etter antibiotikaslutt. Han ble veldig fort dårlig, og trengte derfor medisiner kjapt. Ofte ville jeg å sjekke crp hans for å ha en oversikt. Han hadde en veldig god allmenntilstand, noe som gjorde at vi ofte måtte vente på legevakten i mange timer. Han hadde skyhøy feber, men de ville ikke gi han noe, tilslutt fikk han feberkrampe på venterommet. Det var grusomt. Han hadde da 269 i crp.  Det var det verste. Sitte der alene, og se at han ble dårligere og dårligere, og føle at du var til bry og at han ikke var syk nok til å få hjelp. 

En annen opplevelse var fæl, men og den beste. Vi var på sommerferie i Sverige. Barnet ramler ned fra en høy kant, detter ned i asfalten. Vi var på en campingplass. Han slo seg, skalv og gren. Var skikkelig utilpass. Fikk ringt en sykestua, som ba oss ringe rett til akuttmottaket på sykehuset. Vi fikk komme inn med en gang, ble møtt av en hyggelig sykepleier som kom med en rullestol til barnet, vi hadde en kjapp før undersøkelse der han fikk smertestillende kun for de så at han hadde det vondt. Røntgen, legeundersøkelser, alt var kjapt, greit og enkelt. De tok godt vare på oss. Flinke og dyktige. Forklarte alt. Barnet har en sykdom/diagnose som gjorde at de og ringte legene på Rikshospitalet for å sjekke med de. De var utrolig dyktige! Var grusomt at han falt og skadet seg, men dette var den beste opplevelsen. Og vi har vært mye på sykehus og legevakter. 

Anonymkode: 079cc...73d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Gammel jordmor som holdt meg nede mens jeg skrek i smerte da ho satt inn kateter før keisersnitt.  Viste seg senere at jeg hadde fått rifter fordi ho var så uforsiktig, /brutal . 

Anonymkode: 34f4f...b1f

• Liker 4
Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det går bedre med deg!

Den skaden har vert smertefri i ett par tiår, eneste jeg merker av den er att om jeg er "fysisk utmattet" sånn  skikkelig, -"tilter horisonten" litte grann på det øye, -og om  jeg leser i bøker lenge.

-Kroppen bruker noen muskler for å "justere" bitte litte grann...

-Veldig fornøyd med Den operasjonen 👍. (Edit: Mistet det jeg "Levde for" da, -Da. = Livsvarig dykkeforbud... 😞)

Stort sett meget fornøyd med helsevesenet i Norge.

-Seff, -shit happens, feiloperert på annet X2. Men er alltid en risk med kirurgi.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Not so FunFacts. ...
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble sendt hjem fra legevakten med sykt spedbarn, som dagen etter ble hasteinnlagt på sykehus, og var døden nær.

Null respekt for legevakt etter dette.

Anonymkode: 8a54a...a3d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ganske nyoperert for en alvorlig diagnose og hadde vært hjemme i noen få dager. Hadde fått beskjed om at hvis operasjonssåret begynte å sprenge måtte jeg komme på sykehuset og få tømt det for sårvæske. Det ble etterhvert ganske vondt og jeg fikk feber, så jeg kontaktet sykehuset for hjelp. De sa at jeg måtte på legevakta.

Der ble jeg satt i kø, og jeg satt der på en hard og vond benk på venterommet i SEKS timer før jeg ble tatt inn. På min legevakt er det verken do eller mulighet for å få seg noe å spise eller drikke mens man venter uten at man mister plassen i køen, pga at man da må forlate lokalene. Da jeg endelig fikk hjelp var jeg så utmattet og i så dårlig form at jeg ikke klarte å stoppe å gråte.

Prøvene jeg tok viste at jeg hadde en heftig infeksjon i kroppen. Derfor feber. Ut av operasjonssåret ble det tappet nesten en liter væske, så det var ikke så rart at det sprengte ganske smertefullt. Jeg var redd og utslitt på grunn av påkjenningene som den alvorlige sykdommen hadde gitt meg på forhånd, og det var ikke akkurat noen helsekur å sitte slik på dette venterommet. Dessuten hadde jeg gått hele dagen uten verken vått eller tørt pga at jeg ikke fikk forlate venterommet. Jeg har ikke mye tillit til legevakta på akkurat det stedet.  

Anonymkode: c9384...576

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har kun dårlige erfaringer med legevakt. Mange ganger med alvorlig urinveisinfeksjon (blødde kraftig og hadde store smerter i området rundt nyrene), men ble sendt hjem med beskjed om å ta paracet, så ville det gå over.

Den mest alvorlige gangen var vel da jeg dro på legevakten da jeg følte meg utrolig dårlig (6 mnd tidligere hadde jeg blodpropp i lungene). Jeg hadde store smerter når jeg pustet og klarte ikke gå. Ble satt på venterommet og måtte vente 8 timer før jeg ble undersøkt. Satt da på sykehuset med store smerter på kveldstid, i en by jeg ikke kjente noen, uten mat (sykehuskafeen var stengt). 

De andre gangene jeg har vært på legevakt hadde jeg bronkitt. Jeg hadde hatt feber i 4 dager, jeg klarte ikke spise og knapt drikke, men legen sa jeg bare skulle kjøpe Fisherman’s friend og dra hjem... Dette var siste opplevelsen, og jeg har ikke vært på legevakten siden (5 år siden), og jeg kommer aldri til å dra til legevakten igjen.

Anonymkode: 5f3b8...232

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må være da jeg hadde blindtarmbetennelse som 13åring. Jeg hadde i lengre tid gått med store magesmerter, men fastlegen min mente jeg hadde spiseforstyrrelse fordi jeg gikk så mye ned i vekt. Jeg ble brått ganske syk og havnet på sykehuset. Her ville en lege prate med meg uten min mor. Han spurte meg ut om jeg var seksuelt aktiv fordi de trodde det kunne være svangerskap utenfor livmoren. Han ble sint på meg da jeg sa at jeg var jomfru. Han nærmest truet meg med at de ikke ville behandle meg om jeg ikke var ærlig. Mens jeg var på sykehuset sprakk blindtarmen og de måtte bare sprette meg opp for å se hva som var galt fordi ul ikke viste noe. 

Fikk aldri noen unnskyldning fra den legen. 

Anonymkode: 63809...009

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett barn som hadde en lang periode der han var syk med betennelser i kroppen. Han ble syk, fikk antibiotika i 10dager, og ble syk 4-5dager etter antibiotikaslutt. Han ble veldig fort dårlig, og trengte derfor medisiner kjapt. Ofte ville jeg å sjekke crp hans for å ha en oversikt. Han hadde en veldig god allmenntilstand, noe som gjorde at vi ofte måtte vente på legevakten i mange timer. Han hadde skyhøy feber, men de ville ikke gi han noe, tilslutt fikk han feberkrampe på venterommet. Det var grusomt. Han hadde da 269 i crp.  Det var det verste. Sitte der alene, og se at han ble dårligere og dårligere, og føle at du var til bry og at han ikke var syk nok til å få hjelp. 

En annen opplevelse var fæl, men og den beste. Vi var på sommerferie i Sverige. Barnet ramler ned fra en høy kant, detter ned i asfalten. Vi var på en campingplass. Han slo seg, skalv og gren. Var skikkelig utilpass. Fikk ringt en sykestua, som ba oss ringe rett til akuttmottaket på sykehuset. Vi fikk komme inn med en gang, ble møtt av en hyggelig sykepleier som kom med en rullestol til barnet, vi hadde en kjapp før undersøkelse der han fikk smertestillende kun for de så at han hadde det vondt. Røntgen, legeundersøkelser, alt var kjapt, greit og enkelt. De tok godt vare på oss. Flinke og dyktige. Forklarte alt. Barnet har en sykdom/diagnose som gjorde at de og ringte legene på Rikshospitalet for å sjekke med de. De var utrolig dyktige! Var grusomt at han falt og skadet seg, men dette var den beste opplevelsen. Og vi har vært mye på sykehus og legevakter. 

Anonymkode: 079cc...73d

Ekkelt å sitte der med et sykt barn og føle at man er i veien. Det er en brutal opplevelse. Føler veldig med deg for den opplevelsen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frekk dame i skranken. Var ung og visste ikke hvordan legevakt fungerte og jeg hadde for første gangen i livet intense smerter. Damen hadde null forståelse og snakket som om jeg burde vite hvordan et besøk på legevakten foregår som om det er det jeg bruker drive med på fritiden. 

Anonymkode: ecfe9...c5c

• Liker 2
Gjest Lily_88
Skrevet

Vært to ganger i mitt liv (som jeg husker) på legevakt, å legen skulle måle blodgass. Han klarte IKKE å stikke nåla rett, på 5. forsøket klarte han det. Jeg har aldri opplevd en sånn smerte, holdt på å smelle til han mens jeg gråt 🤪

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mye kjeft av legen fordi jeg ikke hadde tatt alle sobril og paralgin forte jeg hadde fått beskjed om å ta uken før. Sobril gjorde meg susete og trøtt og siden jeg ikke ble bedre av paralgin forte tok jeg de ikke.

Legen gikk ut av rommet i raseri. 

Anonymkode: ceb92...76a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...