Gå til innhold

Helt generelt, hvor mye ville du betalt for å kjøpt til 150 kvm tomt inntil din tomt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn generelt, uten å tenke at tomten er spesiell på noe vis (beliggenhet, utsikt, fasiliteter?!) 

Hvor mye ville du betalt for 150kvm tomt inntil din egen tomt?

Anonymkode: abfd4...6e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn generelt, uten å tenke at tomten er spesiell på noe vis (beliggenhet, utsikt, fasiliteter?!) 

Hvor mye ville du betalt for 150kvm tomt inntil din egen tomt?

200.000

Skrevet

Ingenting. Tomten er stor nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på tomteprisene i området og hvordan beliggenheten var i forhold til min tomt/hus. 150 skyggefulle kvm bak et skjul og mot en bergskrent vil jeg ikke ha uansett. 150 kvm som passer fint med eksisterende hage og uteområder, eller som gav noe jeg ønsket meg feks mer sol eller utsikt eller plass til å bygge garasje kunne jeg betalt ganske mye for.

Anonymkode: 12f56...119

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på tomteprisene i området og hvordan beliggenheten var i forhold til min tomt/hus. 150 skyggefulle kvm bak et skjul og mot en bergskrent vil jeg ikke ha uansett. 150 kvm som passer fint med eksisterende hage og uteområder, eller som gav noe jeg ønsket meg feks mer sol eller utsikt eller plass til å bygge garasje kunne jeg betalt ganske mye for.

Anonymkode: 12f56...119

Men det er det jeg vil vite. Hvor mye kunne du gitt? 

150 er ikke mye. Men ville du gitt 100.000? 300.000? 600.000? 900.000? 

Det er selvfølgelig snakk om 150kvm jeg ønsker å ha til tomten, fordi jeg ønsker mer plass. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du jo selv avgjøre? Litt forskjell på tomtepriser i Oslo og Uggdal! 
Hva grenser tomten mot på andre siden, er noen av de andre den grenser til interessert, det vil og gjenspeiles i prisen. 

Anonymkode: 8b716...67e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på inntekt. Om jeg hadde hatt god råd kunne jeg godt brukt noen kroner for å unngå at jeg fikk en nabo tett innpå. 3-600 000, kanskje. Alt ettersom. 

Anonymkode: d4afe...dc1

AnonymBruker
Skrevet

200 000kr. 

Anonymkode: 37bf7...80f

Skrevet

Kunne betale 200000

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig for meg å gjøre uten å tenke på beliggenhet. Det betyr jo alt. Det blir litt som å spørre «hvor mye ville du betalt for mat ute?» det avhenger jo veldig om det er gårsdagens påsmurte baguett du kjøper i farta, eller en Michelin-restaurant med 12 retter og tilhørende vinpakke. 

Anonymkode: 3cf51...179

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å si. Prisene varierer fra sted til sted og kommune til kommune. Du må vel finne ut hva tomtepris er i ditt område, og se om du vil betale ca den prisen.

Anonymkode: 520d7...0c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 600 kvm med tomt allerede, og siden den ligger ved siden av stort friareale, føles den også større. Trenger absolutt ikke mer tomt, har nok med hekker, planter, plen og basseng som er på tomten fra før av. Så svaret er:

0,-

Anonymkode: 37317...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tomt på 650kvm. Den koster 825.000,- så det er jo bare å regne seg frem til kvm-meterpris. Noen steder er det særdeles billig å kjøpe tomt, mens andre steder er det svindyrt, så det er vanskelig å sammenligne..

Anonymkode: 56deb...888

Skrevet

I Oslo ligger tomteprisen opp mot 20'000pr m2, så 3 millioner om området er riktig. Skal du bygge i Grong vil jeg tippe at man kan få ubrukelige tomter til reguleringspris. 

Det kommer ofte litt ekstrakostnader til slikt, for man må involvere det lokale byggesakskontoret, sende masse brev til naboer, ha befaring med kartverket og tegne opp nye tomtepriser. Det kan fort koste 20-30'000 bare i gebyrer til kommunen for reseksjonering av hageparseller.

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg med å kjøpe tomten kunne hindre noen å bygge noe der, tomten ligger fint til i forhold til hagen eller jeg trenger m2 for å bygge på huset kunne jeg gitt kr 1 000 000+. Om det bare var areal jeg ikke hadde bruk for, 150 000kr kanskje. 

Tomteprisen her vi bor er relativt høy, men antar at 150m2 inntil vår tomt ikke vil være veldig attraktivt for andre og at prisen derfor bør gjenspeile dette. 

Anonymkode: 72562...0ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja... min erfaring er at kjøp av tilleggstomt til sin egen tomt ofte er billigere enn kjøp av en egen boligtomt. Dette gjelder både ved kjøp av kommunal grunn og av andre grunneiere. En liten tilleggstomt er som ab over sier, ikke like attraktivt for andre som en vanlig boligtomt, og prisen gjenspeiler ofte dette.

I «min» kommune bruker prisen på kjøp av tilleggstomt fra kommunal grunn å ligge på ca 300kr/kvm. Dette er en kommune med relativt høye boligpriser - lavere enn de største byene, men likevel ganske høye. Private grunneiere kan selvsagt ta hva de vil, men erfaringen min er at de ikke bruker å ta normal tomtepris for en tilleggstomt. I tillegg kommer dokumentavgift.

I tillegg kommer det en del gebyrer i forbindelse med oppretting av tomten, så lenge parsellen på 150kvm ikke allerede eksisterer med et eget bruksnummer. Hvis man går ut fra av at tomten ligger i et område som er regulert til boligformål og ikke trenger dispensasjon fra reguleringsplan (det er dyrt), så må man sende søknad om fradeling med nabovarsel. Behandlingen av denne er et gebyr. Så skal tomten måles opp, noe som oftest er et mye høyere gebyr. I tillegg kommer tinglysningsgebyr. Dette er kommer jo i tillegg til kjøpesum og dokumentavgift, men utgiftene til tomteopprettelsen alene koster gjerne opp mot 40 000kr, noe mange ikke har regnet med.

Anonymkode: 5a9b8...328

AnonymBruker
Skrevet

Helt generelt kunne jeg betalt 25 000 kr.

Anonymkode: 58b23...171

AnonymBruker
Skrevet

1/3 av normal boligtomtpris i området kunne jeg gått med på.

Anonymkode: e9a00...fd9

AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg kunne fått 150 kvadratmeter til med flat tomt å legge til på solsiden i min hage ville jeg lett ha betalt i alle fall 300 000,- for dette. Kanskje 400 000,-. 

Ekstra skrånet tomt ville jeg ikke betalt en krone for. 

Anonymkode: 643de...1c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...