Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre som opplever det? Han har hatt fin vektoppgang lenge, men siste uke har det stått stille (veid hjemme). Men han er stort sett blid og fornøyd. Gjør motoriske fremskritt, og ser på ingen måte tynn og underernært ut. Håper han bare vokser i rykk og napp, og ikke har stagnert. Skulle tro han ville blitt grinete om han fikk for lite mat?

Anonymkode: 345e3...d53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel?

Anonymkode: c9136...c4c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel?

Anonymkode: c9136...c4c

12 uker.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok vanlig at de vokser litt i rykk og napp, og i hvert fall vet jeg at det er en del flater ut på vektkurven når de begynner å bli mer aktive. Min hadde flyttet seg ned en kurve mellom to- og tremånederskontrollen, og jeg mener storesøsteren også gjorde det. Hvis babyen er aktiv og fornøyd og tisser like mye som før, er det nok ingen grunn til bekymring. Men blir du bekymret, snakk med helsestasjonen som har oversikt over veksten til akkurat din baby :) 

Anonymkode: c4cf1...8f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok vanlig at de vokser litt i rykk og napp, og i hvert fall vet jeg at det er en del flater ut på vektkurven når de begynner å bli mer aktive. Min hadde flyttet seg ned en kurve mellom to- og tremånederskontrollen, og jeg mener storesøsteren også gjorde det. Hvis babyen er aktiv og fornøyd og tisser like mye som før, er det nok ingen grunn til bekymring. Men blir du bekymret, snakk med helsestasjonen som har oversikt over veksten til akkurat din baby :) 

Anonymkode: c4cf1...8f4

Skal dit neste uke. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, min vokste veldig i rykk og napp. Én uke la han på seg 80 gram, neste uke 400 gram 😛 80 er jo for lite, men 400 er «for mye» - han la aldri på seg standard mengde 😅 Fulgte likevel kurven sin helt perfekt :) Så sant babyen din er frisk og opplagt ville jeg ikke blitt bekymret. Helsestasjonen tar tak i det dersom det er bekymringsverdig :) 

Anonymkode: f52cd...6bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, min vokste veldig i rykk og napp. Én uke la han på seg 80 gram, neste uke 400 gram 😛 80 er jo for lite, men 400 er «for mye» - han la aldri på seg standard mengde 😅 Fulgte likevel kurven sin helt perfekt :) Så sant babyen din er frisk og opplagt ville jeg ikke blitt bekymret. Helsestasjonen tar tak i det dersom det er bekymringsverdig :) 

Han er stort sett blid og fornøyd, gjør motoriske fremskritt, er kvikk og våken i blikket. Og han ser ikke på noen måte mager ut.Så ble overrasket da jeg la han på vekta i dag. Trodde han skulle ha lagt på seg et par hundre gram. Men, nei...

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er stort sett blid og fornøyd, gjør motoriske fremskritt, er kvikk og våken i blikket. Og han ser ikke på noen måte mager ut.Så ble overrasket da jeg la han på vekta i dag. Trodde han skulle ha lagt på seg et par hundre gram. Men, nei...

Da ville jeg ikke uroet meg. Kan være feilmåling også, full/tom/uten bleie, før/etter mat, feilkalibrering på en av vektene osvosv. Ikke heng deg for mye opp i det :) Vi veide ukentlig på helsestasjonen de første 3 mnd (på medisinsk indikasjon) og jeg opplevde som sagt at han vokste veldig i rykk og napp :) 

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Andre som opplever det? Han har hatt fin vektoppgang lenge, men siste uke har det stått stille (veid hjemme). Men han er stort sett blid og fornøyd. Gjør motoriske fremskritt, og ser på ingen måte tynn og underernært ut. Håper han bare vokser i rykk og napp, og ikke har stagnert. Skulle tro han ville blitt grinete om han fikk for lite mat?

Når de er blitt så gamle som 13 uker så er usikkerheten på målingen større enn forventet vektøkning på én uke. Du trenger veiinger over flere perioder for å konkludere med at vekten har stagnert. 

Husk at babys vekt varierer gjennol døgnet avhengig av måltider, avføring og urinering. I tillegg kan du nok regne med opptil ca 1% avvik om du gjør flere veiinger etter hverandre på samme vekt.

Anonymkode: f5220...668

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi gikk faktisk NED i vekt da hun var rundt 10-12 uker. Veiingen var ikke helt nøyaktig da det ble gjort hjemme, men jeg hadde veid henne hjemme en gang PR uke, og plutselig gikk vektpilen ned. Før dette hadde hun lagt godt på seg Jeg fulgte med videre og hun lå stabilt på ned nye «lave» vekten i rundt fire uker tror jeg. Etterhvert kontaktet jeg jo helsestasjonen og der ble det bekreftet i form av utflatende vektkurve.

Anonymkode: 5566c...daa

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi gikk faktisk NED i vekt da hun var rundt 10-12 uker. Veiingen var ikke helt nøyaktig da det ble gjort hjemme, men jeg hadde veid henne hjemme en gang PR uke, og plutselig gikk vektpilen ned. Før dette hadde hun lagt godt på seg Jeg fulgte med videre og hun lå stabilt på ned nye «lave» vekten i rundt fire uker tror jeg. Etterhvert kontaktet jeg jo helsestasjonen og der ble det bekreftet i form av utflatende vektkurve.

Anonymkode: 5566c...daa

Hun gikk først ned, og så ikke opp igjen på 4 uker? Hva rådet helsestasjonen dere til? Gikk det seg til etter hvert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...