Gå til innhold

Slik feiret jeg 17. mai som en innvandrer det første året

Ostkake

Anbefalte innlegg

Den 17. mai 1814 ble Norges grunnlov skrevet og på den samme dagen ble prins Christian Frederik valgt som Norges konge. I tillegg er 17. mai også Norges nasjonaldag. Hvert år blir 17. mai feiret i hele landet. Det er for eksempel barnetog, parader, konserter og fyrverkeri. Dessverre var det annerledes i år på grunn av Korona-viruset. Likevel er norsk ånd sterkere enn viruset.

Da jeg hørte at det ikke vil bli en feiring som vanlig, ble jeg trist. Jeg ville se barnetog og feire 17. mai sammen med nordmenn. Jeg ville se folk i bunad, ikke minst barna, fordi de er sykt søte. Det er min første 17. mai som en innvandrer, men det skjedde ikke.

Jeg hadde ingen idé hvordan 17. mai ville bli i år. Myndighetene ba beboere ikke å gå ut. Så jeg prøvde å feire den på min egen måte. Jeg la planer for min 17. mai. Jeg skulle bake kake og pynte den med jordbær, blåbær og krem. Det har rød, blå og hvit som norskflagg. Jeg ville spise pølser med lomper, is og brus! 

På morgenen til 17. mai kledde jeg meg fint. Jeg hadde en blå kjole på meg og spiste pølser med lomper. Jeg hadde ei hjemmelaget kake til dessert. Det var den første gangen bakte jeg denne kaka, og det ble bra! Jeg er stolt av meg selv. 😊😊🍰🍰

Etter frokost satt jeg foran TV-en og så hva som skjedde i hele landet. I Oslo besøkte kongefamilie mange sykehjem, jeg ble glad for de gamle. Da de sang "Ja, vi elsker", ble jeg imponerende. ❤🇳🇴

I ettermiddag dro jeg hjemfra til sentrum. Jeg skjønte det ikke var greit, men jeg ville se hvordan det var i sentrum, og jeg lovet meg selv at jeg ville holde avstand til de andre. Jeg tok med meg en norskflagg. Det var mindre folk enn jeg trodde, men alle så hyggelige ut. De enda sa gratulerer! eller Hipp hipp hurra! til meg. Det var spennende og imponerende fordi nordmenn ikke pleide å snakke til ukjent.

🇳🇴 17. mai er en fantastisk dag!

IMG_20200517_114022_379.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, swaggie90210 said:

Så hyggelig ❤️ 

Takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...