Gå til innhold

Tok min første IQ test idag

kalaush

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 hours ago, Fjeud said:

Det finnes utallige mennesker som ikke interesserer seg og ikke følger med i mattetimene, som får høyere karakter enn 2. At en person med 137 ikke er en av disse er fenomenalt usannsynlig.

Det er jo noen sosiale faktorer som spiller inn her, og jeg synes slutningen du drar er rimelig drøy. Det kan absolutt være et høyt antall årsaker til hvorfor man kan få karakteren to i matte uten at dette gjenspeiler IQ-nivået. For eksempel er du innom interesse, og dermed engasjement, men vi har klart andre aspekter som alt fra kjærlighetssorg til hjemmesituasjon, mobbing og popularitet.

Ungdommer på videregående har mye de forholder seg til, som spiller en stor rolle for deres prestasjon.

I tillegg blir matematikk problematisk for mange kun grunnet holdningen "jeg kan ikke matte", som igjen medfører at matte oppleves vanskeligere enn hva det egentlig er.

Uten å vite noe mer konkret er det absurd å dra konklusjonen at karakteren to i matte forteller om IQ.

At du ikke evner å se dette er forbausende!

Anonymkode: 6fcbe...89c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjeud
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo noen sosiale faktorer som spiller inn her, og jeg synes slutningen du drar er rimelig drøy. Det kan absolutt være et høyt antall årsaker til hvorfor man kan få karakteren to i matte uten at dette gjenspeiler IQ-nivået. For eksempel er du innom interesse, og dermed engasjement, men vi har klart andre aspekter som alt fra kjærlighetssorg til hjemmesituasjon, mobbing og popularitet.

Ungdommer på videregående har mye de forholder seg til, som spiller en stor rolle for deres prestasjon.

I tillegg blir matematikk problematisk for mange kun grunnet holdningen "jeg kan ikke matte", som igjen medfører at matte oppleves vanskeligere enn hva det egentlig er.

Uten å vite noe mer konkret er det absurd å dra konklusjonen at karakteren to i matte forteller om IQ.

At du ikke evner å se dette er forbausende!

Svaret ditt vitner om en blanding av at du tok dette personlig i tillegg til en stor dose manglende kunnskap om temaet. En med 137 i IQ har så høy IQ at de overnevnte faktorene blir tilnærmet irrelevante, selvfølgelig om det foregår terrorbombing rett utenfor skolen, samtidig som personen må sitte med et skjerf forran øynene og øreklokker på ørene så den ikke får med seg noe i en eneste timene er det mulig en person med 137 i IQ får 2 i matte. I den virkelige verden? nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Fjeud said:

Svaret ditt vitner om en blanding av at du tok dette personlig i tillegg til en stor dose manglende kunnskap om temaet. En med 137 i IQ har så høy IQ at de overnevnte faktorene blir tilnærmet irrelevante, selvfølgelig om det foregår terrorbombing rett utenfor skolen, samtidig som personen må sitte med et skjerf forran øynene og øreklokker på ørene så den ikke får med seg noe i en eneste timene er det mulig en person med 137 i IQ får 2 i matte. I den virkelige verden? nei. 

Javel, da sier vi det slik. Sort-hvitt-verden er nok fint å leve i, alt blir så enkelt da, når vi har rett eller galt, og ingenting imellom 😄 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kalaush skrev:

Jeg har alltid "visst" at jeg er rar/intelligent, har nesten alle de tegnene en intelligent person skal ha. Min IQ test landet på "bare" 122, blant topp 8% ifølge testen. Er litt skuffet jeg! Hva tenker dere om det da??? 

IQ har ingenting med intelligens å gjøre, vær så snill du og alle kvinnene her som er sykelig opptatt av intelligens og mastergrader eller  heve dere over andre. IQ har null og nix med intelligens å gjøre. Utdanningen din har heller ingenting med intelligens å gjøre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel, da sier vi det slik. Sort-hvitt-verden er nok fint å leve i, alt blir så enkelt da, når vi har rett eller galt, og ingenting imellom 😄 

Du innser altså at jeg har rett, men du ønsker fremdeles ikke å innrømme det ovenfor deg selv. 

3 minutter siden, sokk90 skrev:

IQ har ingenting med intelligens å gjøre, vær så snill du og alle kvinnene her som er sykelig opptatt av intelligens og mastergrader eller  heve dere over andre. IQ har null og nix med intelligens å gjøre. Utdanningen din har heller ingenting med intelligens å gjøre

IQ står for intelligens kvotient, blir litt som å si at CM ikke har med måling å gjøre. IQ har også svært høy korrelasjon med utdanningsnivå, så jo, de har noe med hverandre å gjøre. 

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjeud skrev:

Du innser altså at jeg har rett, men du ønsker fremdeles ikke å innrømme det ovenfor deg selv. 

IQ står for intelligens kvotient. Blir litt som å si at CM ikke har med måling å gjøre. IQ har også svært høy korrelasjon med utdanningsnivå, så jo, de har noe med hverandre å gjøre. 

Det betyr ikke at IQ betyr hvor smart du er. jiizes, denne tråden og svarene dine gir jo bare mer svar og bekreftelse på at IQ har lav korrelasjon med intelligens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjeud
1 minutt siden, sokk90 skrev:

Det betyr ikke at IQ betyr hvor smart du er. jiizes, denne tråden og svarene dine gir jo bare mer svar og bekreftelse på at IQ har lav korrelasjon med intelligens

Jeg har aldri hevdet å ha høy IQ. Forøvrig tviler jeg på at du vet hva korrelasjon betyr og innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjeud skrev:

Jeg har aldri hevdet å ha høy IQ. Forøvrig tviler jeg på at du vet hva korrelasjon betyr og innebærer.

bare nevnte det jeg, ikke kast vekk tiden på IQ tester, det er ingen mål og mening med det uten om underholdning. intelligens er hvor fort du lærer deg nye ting og hvordan hjernen din tar imot informasjon og takler denne informasjonen. Se dokumentaren på netflix det er så jevlig bra forklart der

Endret av sokk90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
5 minutter siden, sokk90 skrev:

bare nevnte det jeg, ikke kast vekk tiden på IQ tester, det er ingen mål og mening med det uten om underholdning. intelligens er hvor fort du lærer deg nye ting og hvordan hjernen din tar imot informasjon og takler denne informasjonen. Se dokumentaren på netflix det er så jevlig bra forklart der

Det er dette intelligenstester har til hensikt å måle, hvor skåren du får oppgis på en normalfordelt skala med snitt på 100 og SD på 15. Med andre ord er intelligens det underliggende fenomenet IQ-tester har til hensikt å måle, og basert på den positive korrelasjonen mellom IQ-skåre og ulike positive livsutfall som jobbtype, utdanningsnivå etc. har denne skåren svært høy prediktiv validitet og verdi.

Ser på språket ditt at du åpenbart har en tremendous intelligens, sannsynligvis den beste noensinne. 

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler du deg smart når du gjør noe bedre enn noen som er intelligent? 

Skrivefeil har ikke noe med intelligens å gjøre. Skrivefeil har med interesse, hvor mye tid man gidder bruke på skriving osv. TS kan til og med være utenlandsk som kun har lært norsk i 2 år. 

Anonymkode: 058bb...7ae

Det er ikke så veldig tidkrevende å lære seg enkle grammatikkregler. De fleste av oss gjør det iløpet av barneskolen.

Anonymkode: 1f9ee...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes mange ulike typer IQ, og de fleste IQ-tester tester 1-3 forskjellige typer. Dette er gjerne også de emnene som blir viet mest tid til i skolen, så alle som ikke skårer så høyt innen dette går ut av skolen og tror de er dum som en murstein uten at det nødvendigvis er sant. Kjenner mennesker som jobber i yrker hvor det ikke kreves utdannelse fordi de har for dårlige karakterer til å studere, men som man åpenbart ser skulle jobbet med noe spesifikt fordi de er veldig gode til dette. Vi miste mye ressurser på dette våset. Og uansett, for de typene en IQ-test faktisk tester så er det mye disputt for hvor nøyaktig de er. Så har man jo gjerne emosjonell intelligens på toppen, EQ. Personlig tror jeg IQ er langt mer komplekst enn at det kan måles med å sette noen pennestrek på et ark... Det er et hån mot vår egen intelligens faktisk.

Anonymkode: 2a3ec...352

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som det å kjøre bil er det svært få som innerst inne mener de ikke er bedre enn gjennomsnittet, selv om de kanskje uttrykker de ikke er så dyktige.  Det er rimelig åpenbart hvem som på en fx arbeidsplass er intelligente; de kan påføres oppgaver som er både krevende og uoversiktlige samtidig som de får god kontroll undervegs.  Og behøver heller ikke skryte av det, oppgavene løses enkelt, trygt og korrekt, man merker fort hvem som tar vanskelige ting lett - altså oppfattes som intelligente. Også i skolesammenheng vet de fleste hvem de vil ha i gruppen/kollekviet på innleveringsoppgaver som kan bli arbeidskrevende og vanskelig å avgrense eller er komplekse, de som utmerker seg peker seg ut nokså kjapt mange sammenhenger.

Få er villig å innse at de er gjennomsnittlig intelligent; gjerne folk med økonomisk suksess som liker å påpeke de nok er smartere enn resten siden de kan "bevise" sin høye intelligens, selv folk som har vunnet eller arvet mye penger.  Som nevnt tidligere her viser Donning-Kruger forskningen fra 50-tallet at folk flest ikke selv forstår hva deres faktiske IQ er.  Kuriøst nok har mange som vi lett oppfatter som "enkle" slett ikke deler oppfattelsen at de generelt oppfattes som litt dumme eller tungnemme, de fleste slutter å si slikt direkte til andre når de selv er voksne.  De bruker da gjerne en fullført akademisk grad uten å innse at de kun til en viss grad behersker pensum for å bestå, men evner å bidra lite til videreutvikling av faget de har grad i som argument for sine ferdigheter.

Norske universiteter får betalt for beståtte studenter, så enkelte eksamener kan være satt nokså enkelt å få laveste beståtte karakter, men vrien å nå til topps for de som har fordypet seg i emnet.  Dette er velkjent, så de som har ambisjoner om akademisk karriere har da også et krav om laud-lignende nivå for opptak til høyere studienivå.  Så å begrunne utdanning som bevis på høy intelektuell kapasitet er tvilsom argumentasjon.

Nettet renner over med "tester" som later som det er IQ-test, kun MENSA og andre godkjente tester (opptaksprøve til enkelte utdanninger o.l.) anses som troverdige, har selv scort 147 på en par timers test hvor det var et tydelig mønster på å løse oppgavene, for så på en annen test fra Australia knapt klarte å nå en lett-idiot-score, mange av spørsmålene var kulturelt betinget og umulig for fremmede å besvare korrekt, så jeg ble effektivt jekket ned når jeg et kort øyeblikk følte meg super smart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så lei dronning Krüger som alltid kommer opp når man diskuterer iq, men som få egentlig har satt seg inn i. Nesten som man kan slenge ut påstander om ett fjell av idioti. 

Anonymkode: 40e3f...32f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser på meg selv som passe smart, men det er ganske ujevnt fordelt. Smart på noen områder, nesten dum på andre. Sammenlagt ligger det vel omtrent på det jevne. Jeg er flink til å ta iq-test (fikk 142), men er ikke så flink til å lage og like god mat. Jeg er flink til å gjette hva folk skal si før de sier det, men ikke så flink til å holde litt perifere folk interessert i en samtale over lengre tid. Jeg er flink til å løse praktiske problemer, men ikke så flink til å være effektiv. Osv. Jeg tror folk flest har både styrker og svakheter, og ofte liker man kanskje dem som ligner på seg selv, men om man legger litt innsats i det, tror jeg man kan finne ut av det med de fleste. Om du er den beste versjonen av seg selv, vil de fleste like deg.

Anonymkode: c3c1d...792

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på meg selv som passe smart, men det er ganske ujevnt fordelt. Smart på noen områder, nesten dum på andre. Sammenlagt ligger det vel omtrent på det jevne. Jeg er flink til å ta iq-test (fikk 142), men er ikke så flink til å lage og like god mat. Jeg er flink til å gjette hva folk skal si før de sier det, men ikke så flink til å holde litt perifere folk interessert i en samtale over lengre tid. Jeg er flink til å løse praktiske problemer, men ikke så flink til å være effektiv. Osv. Jeg tror folk flest har både styrker og svakheter, og ofte liker man kanskje dem som ligner på seg selv, men om man legger litt innsats i det, tror jeg man kan finne ut av det med de fleste. Om du er den beste versjonen av seg selv, vil de fleste like deg.

Anonymkode: c3c1d...792

Du har ikke 142 i IQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fjeud skrev:

Du har ikke 142 i IQ

Hvorfor har h*n ikke? 

Snakker du om online testing?

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk legger så stor vekt på et tall som ikke bestemmer noe. Er intelligens synonymt med suksess?
Vet du hva som forårsaker folks suksess? Sunn ernæring, søvnkvalitet, motivasjon og muligheter.

Spør noen (8 åringer) som lever med $1 p/d om h*n er interessert i en dum IQ-test. Det vil sikkert interessere h*n, men dette er ikke en prioritering i livet sitt. 

Gjør den samme IQ-testen med den samme personen som har levd med $ 1 p/d etter 20 år og se resultatet.

Beklager for feil✌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjeud
1 time siden, PokemonGone skrev:

Hvorfor har h*n ikke? 

Snakker du om online testing?

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk legger så stor vekt på et tall som ikke bestemmer noe. Er intelligens synonymt med suksess?
Vet du hva som forårsaker folks suksess? Sunn ernæring, søvnkvalitet, motivasjon og muligheter.

Spør noen (8 åringer) som lever med $1 p/d om h*n er interessert i en dum IQ-test. Det vil sikkert interessere h*n, men dette er ikke en prioritering i livet sitt. 

Gjør den samme IQ-testen med den samme personen som har levd med $ 1 p/d etter 20 år og se resultatet.

Beklager for feil✌

Tilstrekkelig høy iq, feks. 142. Er mer eller mindre synonymt med viktige deler av hva de fleste vil anse som er suksessfullt liv. Høy utdannelse, godt betalt jobb, bedre helse, mindre overvekt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har testet meg for mer enn 10 år siden og fikk da 124. Merker at jeg tenker litt annerledes og har bedre innsikt på flere felt enn folk flest, men det har ikke hjulpet meg i det hele tatt i livet.

Anonymkode: be405...79a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne testen tok min sønn på 10 for noen uker siden. Havnet på 125. Jeg er ikke overrasket, for han er rågod i matte, og han er en som tenker kompliserte tanker. 

Dessverre hjelper ikke eventuell høy IQ ham noe særlig i sosiale relasjoner. Han er litt keitete sosialt sett, og han sitter heller med Fortnite enn å treffe folk ansikt til ansikt. Han kommer nok til å bli utdannet innen det han drømmer om, men jeg er redd han kommer til å gå venneløse gjennom livet😢 Høy IQ er egentlig ikke så fryktelig viktig når alt kommer til alt. Det er om man klarer seg sosialt som er viktig.

Anonymkode: 9ffff...ab0

Og jeg gjettet halvparten av svarene og fikk score på 96.   Zzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

Ser mange av de som ligger godt over gjennomsnittet velger å skrive, så hva med de som scorer rundt gjennomsnittet som er 100?  Selv har jeg slitt med store psykiske lidelser, scizofreni for å nevne noe. Jeg scoret 107 på mensa testen uten å føle meg 100% frisk. Satser på ny test neste år med «friskere» tall. Selv har jeg funnet overlevelsesmuligheter som jeg selv har resonert meg frem til, skaffet meg høyskoleutdanning og fagbrev til tross for store mentale hindringer. Kan klare å påstå at det er mange som klarer å løse en mensa test med gode marginer, men ikke alle er like smarte på selve livet. 

Anonymkode: e680a...5dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...