Njord Skrevet 20. mai 2020 #41 Del Skrevet 20. mai 2020 Til dere som lovpriser Mensa: For øvrig er det konkludert en rekke ganger at selvkontroll tar deg lenger enn intelligens. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #42 Del Skrevet 20. mai 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Som sagt: Klart skrivefeil har med IQ å gjøre. Fra Mensa: «Enkelt sagt beskriver intelligens logisk sans og evnen til å lære.» Enhver kan se av TS’s hovedinnlegg at hen ikke vet bedre, hen er ikke utlending som gjør så godt hen kan. (Irriterer jeg deg med min bruk av hen 🤓?) Jeg har, siden du indirekte trekker min intelligens i tvil, tatt tre ulike IQ-tester - inkludert Mensa sin - og havnet mellom 135 og 140 på dem alle. Anonymkode: 50de0...969 Jeg skrev afaktisk aldri noe om din intelligens, så du leste en fornærmelse som ikke var der. Ellers er det åpenbart at du lyver, for du hadde ikke misforstått innlegget mitt om du var så smart. Leseforståelse er bedre indikator på intelligens enn hvor bra rettskrivingen er. Nytter ikke skrive perfekt når man ikke forstår hva man leser. Anonymkode: 058bb...7ae 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #43 Del Skrevet 20. mai 2020 6 timer siden, Påkrevd skrev: 138 her. Det duger på papiret, men jeg suger big time i f.eks matte. Altså, ikke bare dårlig, men virkelig suger! Fotball har jeg også prøvd meg på. Flere år ble det faktisk, men jeg skjønner fremdeles ikke helt hva en offside går ut på. Glemte hva de strekene på banen betyr hele tiden. Mønstrene og logikken i IQ-testen går mye greiere. Matte er gørr kjedelig, og fotball spilte jeg bare fordi alle kompisene gjorde det. Høy IQ betyr ikke at man lærer alt mellom himmel og jord på et øyeblikk. Sett fra egne erfaringer går det først og fremst på interesse, og i noen tilfeller får man et lite dytt i tillegg i form av litt ekstra logikk. 138 i IQ og forstår ikke offside etter flere år som fotballspiller? Det rimer ikke i det hele tatt. Anonymkode: 673c1...fec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjeud Skrevet 20. mai 2020 #44 Del Skrevet 20. mai 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble testet i forbindelse med en evaluering hos psykiater for noen år siden, og scoret 137. Allikevel var det så vidt jeg karret til meg en 2'er i matte på VGS, så iq er definitivt ikke alt. Jeg bruker derimot intelligensen min i et yrke som krever mye kunnskap om et bredt fagfelt, og hjelper mange mennesker gjennom jobben min. Det finner jeg nyttig og givende. 122 er bedre enn mange, og sier likevel minimalt om deg som person. En av mine beste venner har 148 i iq, og er en av de dyktigste kirurgene i landet. Det er også bra bruk av en god hjerne. Finn ut hva du er god på og hva som gjør deg engasjert, og gjør det. Uten å bruke så mye mer tid på dette tallet. Anonymkode: 56b35...c4c Dummeste jeg noensinne har hørt, for det første har jeg aldri hørt om en psykiater som administrerer iq tester i Norge, da wais iv bare selges til autoriserte psykologer. For det andre er matematikk en av deltestene, og noen som ikke får mer enn to i matte vil skåre så lavt på den at de aldri vil kunne komme i nærheten av 137. Videre er den statistiske sannsynligheten for at du skal ha 137, og venninnen din 148, fenomenalt lav. Det er ca. 1 av 250 000 som har 137, og færre enn 1 av 100 0000 som har 148 eller høyere. Til alle dere andre som hevder dere har så fenomenalt høy iq som dere gjør: hvis dere ikke har resultater til å underbygge den, har dere sannsynligvis mye, mye lavere iq. Det er bla. færre enn 1% med iq over 130 som ikke har fullført høyere utdanning. 2: til alle dere som hevder å ha over 100 i iq men ikke forstår grunnleggende matematikk, dere har ikke høy iq. For å kompensere for så svake matematiske ferdigheter må dere ha de verbale ferdighetene til å skrive harry potter serien på en helg, for å fremdeles skåre så høyt som dere hevder. Endret 20. mai 2020 av Fjeud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #45 Del Skrevet 20. mai 2020 4 minutter siden, Fjeud skrev: Dummeste jeg noensinne har hørt, for det første har jeg aldri hørt om en psykiater som administrerer iq tester i Norge, da wais iv bare selges til autoriserte psykologer. For det andre er matematikk en av deltestene, og noen som ikke får mer enn to i matte vil skåre så lavt på den at de aldri vil kunne komme i nærheten av 137. Videre er den statistiske sannsynligheten for at du skal ha 137, og venninnen din 148, fenomenalt lav. Det er ca. 1 av 250 000 som har 137, og færre enn 1 av 100 0000 som har 148 eller høyere. Til alle dere andre som hevder dere har så fenomenalt høy iq som dere gjør: hvis dere ikke har resultater til å underbygge den, har dere sannsynligvis mye, mye lavere iq. Det er bla. færre enn 1% med iq over 130 som ikke har fullført høyere utdanning. Jeg har da høyere utdanning? Jeg har master i et felt der man trenger veldig lite matte heldigvis. Det er også vanlig at man tiltrekkes av mennesker som har ting til felles med en selv? Jeg møtte vennen min (en mann forøvrig) via jobb. Jeg tok testen i forbindelse med en sjekk av hukommelsen min, etter en skade. Jeg husker faktisk ikke om det var en psykiater eller en psykolog som testet meg, beklager at jeg ikke presiserte det. Jeg forholder meg lite til resultatet i hverdagen, det var som sagt kun brukt for å sjekke for skade og en forklaring på hukommelsesproblemene mine. Mulig alt var feil og testen bare var tull, men jeg lever godt allikevel. Jeg har flere nære slektninger som er med i Mensa, men har ikke sett poenget med å melde meg inn selv. Anonymkode: 56b35...c4c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #46 Del Skrevet 20. mai 2020 17 minutter siden, Fjeud said: Dummeste jeg noensinne har hørt, for det første har jeg aldri hørt om en psykiater som administrerer iq tester i Norge, da wais iv bare selges til autoriserte psykologer. For det andre er matematikk en av deltestene, og noen som ikke får mer enn to i matte vil skåre så lavt på den at de aldri vil kunne komme i nærheten av 137. Med mindre 2eren på VGS handlet om manglende interesse og ikke gidde gjøre innsatsen. Noen hjerner blomstrer også senere enn andre, og ens intelligens potensiale slår til sterkere i 20-årene enn som tenåring. Om personen har jobbet hardt og fortsatt ikke får til "enkel" mattematikk, så er det kanskje noe mer muffens 🍲 her Anonymkode: 058bb...7ae 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjeud Skrevet 20. mai 2020 #47 Del Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har da høyere utdanning? Jeg har master i et felt der man trenger veldig lite matte heldigvis. Det er også vanlig at man tiltrekkes av mennesker som har ting til felles med en selv? Jeg møtte vennen min (en mann forøvrig) via jobb. Jeg tok testen i forbindelse med en sjekk av hukommelsen min, etter en skade. Jeg husker faktisk ikke om det var en psykiater eller en psykolog som testet meg, beklager at jeg ikke presiserte det. Jeg forholder meg lite til resultatet i hverdagen, det var som sagt kun brukt for å sjekke for skade og en forklaring på hukommelsesproblemene mine. Mulig alt var feil og testen bare var tull, men jeg lever godt allikevel. Jeg har flere nære slektninger som er med i Mensa, men har ikke sett poenget med å melde meg inn selv. Anonymkode: 56b35...c4c De to påfølgende avsnittene etter de første var ikke rettet til deg, men generelle bemerkninger. (Så jeg påsto altså ikke at du ikke har høyere utdanning). Jeg har selvfølgelig ingen måte å validere det du sier på, det er bare usannsynlig basert på statistikk og hva jeg vet om iq tester. (Og jeg har administrert flere) Om du ble testet for hukommelsesproblemer, virker det enda mer usannsynlig at du oppnådde en skåre på 137, da både kortids og langtidshukommelse er sentrale deler av wais, og en person må ha helt fenomenale ferdigheter om den skal kunne kompensere for dårlige skårer på disse. Videre skal egentlig ikke den konkrete skåren nevnes, man gir heller en generell tilbakemelding som «du skårte gjennomsnittlig», eller «du skårte noe over gjennomsnittet på noen av deltestene». Eller så nevnes konkret områder som svake skårer på korttidshukommelse, ettersom den benyttes for å identifisere skader/problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjeud Skrevet 20. mai 2020 #48 Del Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med mindre 2eren på VGS handlet om manglende interesse og ikke gidde gjøre innsatsen. Noen hjerner blomstrer også senere enn andre, og ens intelligens potensiale slår til sterkere i 20-årene enn som tenåring. Om personen har jobbet hardt og fortsatt ikke får til "enkel" mattematikk, så er det kanskje noe mer muffens 🍲 her Anonymkode: 058bb...7ae Du har rett i at den nevrale utviklingen fortsetter inn i 20 årene, men personen har fremdeles samme hjerne, og majoriteten av denne ut viklingen foregår før du fyller 10. (Den synker tilnærmet eksponensielt fra du er født). Det finnes utallige mennesker som ikke interesserer seg og ikke følger med i mattetimene, som får høyere karakter enn 2. At en person med 137 ikke er en av disse er fenomenalt usannsynlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #49 Del Skrevet 20. mai 2020 6 minutter siden, Fjeud said: Videre skal egentlig ikke den konkrete skåren nevnes, man gir heller en generell tilbakemelding som «du skårte gjennomsnittlig», eller «du skårte noe over gjennomsnittet på noen av deltestene». Kommer kanskje an på personen som gjør testen. Jeg ble fortalt min score og tror ikke jeg var et spesielt unntak. Hadde uansett ikke hatt noe å si, da jeg leste resultatet selv etterpå der det stod skrevet 1 minutt siden, Fjeud said: Du har rett i at den nevrale utviklingen fortsetter inn i 20 årene, men personen har fremdeles samme hjerne, og majoriteten av denne ut viklingen foregår før du fyller 10. (Den synker tilnærmet eksponensielt fra du er født). Det finnes utallige mennesker som ikke interesserer seg og ikke følger med i mattetimene, som får høyere karakter enn 2. At en person med 137 ikke er en av disse er fenomenalt usannsynlig. Greit nok, det er usannsynlig. Anonymkode: 058bb...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 20. mai 2020 #50 Del Skrevet 20. mai 2020 Å diskutere iq og iq-tester på KG har likhetstrekk med en diskusjon om tider på 100-meteren hvor samtlige hevder de kunne konkurrert i VM.. Det er noe som ikke stemmer De færreste er smartere en gjennomsnittet, og de aller fleste kan klare veldig seg godt rundt dette nivået. Innenfor høyere utdanning kommer man veldig langt bare ved å ha gode arbeidsrutiner og god husk. Kombinasjonen gjør nok at mange tror de er hakket smartere enn de er.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 20. mai 2020 #51 Del Skrevet 20. mai 2020 Ikke legg for mye i det. Jeg har tatt noen IQ tester og skårer mye høyere enn forventet. Har aldri sett på meg selv som veldig mye smartere enn snittet, og karakterene mine har vært helt ok bare. Samtidig har jeg alltid hatt evnen til å ressonere fort, og for meg er oppgavene i testen lette, og mye mindre avanserte enn matteoppgavene fra vgs🙈 Tror det handler mye om interesse også jeg, når jeg begynte på Universitet kom plutselig de gode karakterene mye lettere, men dette var jo ting jeg ville lære (mot alt vi måtte lære på vgs) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #52 Del Skrevet 20. mai 2020 10 timer siden, strynejenta skrev: Mensa.no Denne testen tok min sønn på 10 for noen uker siden. Havnet på 125. Jeg er ikke overrasket, for han er rågod i matte, og han er en som tenker kompliserte tanker. Dessverre hjelper ikke eventuell høy IQ ham noe særlig i sosiale relasjoner. Han er litt keitete sosialt sett, og han sitter heller med Fortnite enn å treffe folk ansikt til ansikt. Han kommer nok til å bli utdannet innen det han drømmer om, men jeg er redd han kommer til å gå venneløse gjennom livet😢 Høy IQ er egentlig ikke så fryktelig viktig når alt kommer til alt. Det er om man klarer seg sosialt som er viktig. Anonymkode: 9ffff...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #53 Del Skrevet 20. mai 2020 De testene der er såpass typisk matematiske, at de tar jeg med en stor bøtte salt. Syns de er idiotiske. Og du med første svar, trenger ikke være frekk. Drit i den dumme testen ts. Anonymkode: 4d45d...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #54 Del Skrevet 20. mai 2020 Du skal ha langt høyere IQ enn bare 122 for at det skal slå ut på om du virker rarere enn folk flest. Du er nok bare kjedelig rar, ikke tullerusk slik virkelig intelligente mennesker ofte kan se ut til å være. 122 er dessuten ikke særlig høyt, og slike tester kan slå ut med nokså store feil i begge retninger. Du må ta flere tester for å vite sikkert sånn omtrent hvor du ligger. Anonymkode: c98d8...c60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #55 Del Skrevet 20. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne testen tok min sønn på 10 for noen uker siden. Havnet på 125. Jeg er ikke overrasket, for han er rågod i matte, og han er en som tenker kompliserte tanker. Dessverre hjelper ikke eventuell høy IQ ham noe særlig i sosiale relasjoner. Han er litt keitete sosialt sett, og han sitter heller med Fortnite enn å treffe folk ansikt til ansikt. Han kommer nok til å bli utdannet innen det han drømmer om, men jeg er redd han kommer til å gå venneløse gjennom livet😢 Høy IQ er egentlig ikke så fryktelig viktig når alt kommer til alt. Det er om man klarer seg sosialt som er viktig. Anonymkode: 9ffff...ab0 Det er faktisk veldig viktig for arbeidslivet også. Man må være tykkhudet. Om man ikke har så mye relasjoner, må man likevel kunne forholde seg til kolleger på et vis. Dessverre ofte 1-2 rasshøl på en arbeidsplass. Det er ikke uvanlig. Anonymkode: 4d45d...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #56 Del Skrevet 20. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Denne testen tok min sønn på 10 for noen uker siden. Havnet på 125. Jeg er ikke overrasket, for han er rågod i matte, og han er en som tenker kompliserte tanker. Dessverre hjelper ikke eventuell høy IQ ham noe særlig i sosiale relasjoner. Han er litt keitete sosialt sett, og han sitter heller med Fortnite enn å treffe folk ansikt til ansikt. Han kommer nok til å bli utdannet innen det han drømmer om, men jeg er redd han kommer til å gå venneløse gjennom livet😢 Høy IQ er egentlig ikke så fryktelig viktig når alt kommer til alt. Det er om man klarer seg sosialt som er viktig. Anonymkode: 9ffff...ab0 Om man tenker bedre enn andre kan man lett bli keitete sosialt. Fordi de andre ligger på et lavere nivå enn en selv og man må behandle de annerledes. Tenk hvordan du behandler en som er mentalt funksjonshemmet mot en normal person. Tenk om du måtte behandle alle andre som mentalt funksjonshemmet. De hadde kanskje tenkt på deg som merkelig fordi du tenkte så unormalt og oppførte deg så kunstig. Mens egentlig forstod du bare ting på en bedre måte og slet med å tilpasse deg dem. Ellers kommer han nok til å få masse venner på nett om han ellers har en ok personlighet, så lenge han har tilgang til online spilling hadde jeg ikke vært bekymret. Online venner nå og venner i virkeligheten om 10 år når han studerer noe der andre har samme interesser og er på sanne nivå. Sannsynligvis utvikler han da også mer selvtillit og bedre sosiale ferdigheter. Anonymkode: 058bb...7ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #57 Del Skrevet 20. mai 2020 Hva er det med folk? For noen svar!! Tydelig at de som svarer frekt i denne tråden her ligger på 90 i IQ 😅 her er janteloven gjeldene. Ikke tro du er smart liksom! men skikkelig IQ test / evne test bør utføres av psykiater. De nett testene er ikke reelle. Men en god pekepinn. har også landet på 120 i IQ på nett testene, og synes det er Ok. Anonymkode: d7d95...7df 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #58 Del Skrevet 20. mai 2020 Jeg er IQ-testet. Fikk høy score. Ble anbefalt Mensamedlemskap. Jeg har gode resultater på alle eksamener . Men hjernen min lekker som en sil, på ting jeg ikke er interessert i. Helt umulig å huske noe særlig lenger enn et par uker. Men jeg leser raskt og lærer disse fagene kjapt , slik at jeg har lest umiddelbart før eksamen og dermed fått godt også i disse fagene. Men så piff, er det ute av hjernen igjen. Jeg er god på å trekke raske og riktige konklusjoner, og se sammenhenger. Men jeg fungerer dårlig sosialt, iallefall i festlige anledninger, av samme grunn. Har noen få gode venner som er omtrent som meg og vi koser oss sammen, og gruer oss til sosiale begivenheter og festligheter. Da føler vi oss som idioter, og helt unormale, og kjeder vettet av oss, og misunner alle disse som kan dette med small talk og få små filleting til å høres spennende ut. Og jeg vet at andre synes vi er kjedelige også. Som en sa, hvordan kan du som er så glitrende på jobb, være så stille og uanselig sosialt. Anonymkode: 40f49...a21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PokemonGone Skrevet 20. mai 2020 #59 Del Skrevet 20. mai 2020 140 here and I am still a piece of shit 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjeud Skrevet 20. mai 2020 #60 Del Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med folk? For noen svar!! Tydelig at de som svarer frekt i denne tråden her ligger på 90 i IQ 😅 her er janteloven gjeldene. Ikke tro du er smart liksom! men skikkelig IQ test / evne test bør utføres av psykiater. De nett testene er ikke reelle. Men en god pekepinn. har også landet på 120 i IQ på nett testene, og synes det er Ok. Anonymkode: d7d95...7df Til forskjell fra janteloven, hvor en ikke skal tro at en er noe, og ikke skille seg ut, er selve IQ konseptet et populasjonsstatistikk. Det innebærer at at 68% av befolkningen har mellom 85 og 115 i IQ, og 95% mellom 70 og 130 i IQ. Om en så ser på kvaliteten av hva som ellers postes på kvinneguiden er det lite sannsynlig at Norges intellektuelle elite bruker tiden sin her, med andre ord er nok IQen på kvinneguiden lavere enn i befolkningen ellers. At alle her, inkludert familien deres og tilfeldige venner de har skal være blant de 2.5% med over 130 i IQ er ekstremt usannsynlig (les umulig). Med andre ord er det ikke snakk om å tro at en er smart, men at de som poster her umulig kan ha de skårene de hevder å ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå