AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Hvordan er det lurt å starte med å lære barnet å gå på do i istedenfor bleie? Har ingen deilig på hvordan man skal gå frem. Vi har kjøpt doring, og barnet sier fra etter det har bæsja, men ikke før. Vi setter barnet på doringen innimellom for å venne til den, men det er jo bare en lek. Barnet er nylig fylt 2 år, så vi har ingen hast, men tenkte det var greit å innhente informasjon så vi er forberedt. Anonymkode: e21b0...fb3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi setter barnet på doringen innimellom for å venne til den, men det er jo bare en lek. Anonymkode: e21b0...fb3 Fortsett med det. Ta det gradvis og i barnets tempo. Ta på truse innimellom, men forvent uhell, det er imidlertid god trening, barnet skjønner etterhvert. Anonymkode: 36f1d...823 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 Legg inn rutiner for når dere tar barnet på do. Når dere står opp, etter måltider og etter eventuel dupp på dagen. Anonymkode: 8d25d...69e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 Barna sluttet med bleie sommeren rett før de ble 3. Vi gjorde som dere, prøvde litt med doring først og da vi gikk ut i ferie sluttet vi rett og slett med bleier. Vi var forberedt på uhell, hadde med oss skift over alt. Det gikk helt greit. Anonymkode: e82e7...70c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Vi brukte potte , satte det fram ved doen fra de var 1 år og kunne gå selv. fortalte hva det var. Ble mye lek . Når jeg var på do kom de og satte seg på potta. Hadde bleie som de trakk ned og tok på seg igjen når de var ferdig . truser kom på etterhvert som pottetreningen ga resultater, sluttet med bleier når det ble vår/sommer. uhell skjedde men det er bare å skifte . Alle mine sluttet med bleie samme året de var 2 år. Brukte bleier på natta en stund men så snart de gikk på do på morgenen selv så sluttet de med bleier på natta . Ble skiftet sengeklær innimellom , men helt vanlig med barn som tisser på seg i løpet av natta Anonymkode: aaee1...344
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 Sjekk med barnehagen hvilke rutiner de forventer. Anonymkode: bbad2...67a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 Sikkert litt delte meninger om dette, men vi har alltid ventet til barna har virket rimelig "klare" selv (2,5 år for ene barnet, 3 år for det andre), altså når vi har begynt å observere at de vet at de må gjøre fra seg før det skjer og virker ukomfortable når de gjør det i bleia. Potta har da stått fremme en stund som en morsom greie de har prøvd, men uten at vi har mast på de frem til vi ser disse tegnene. Når vi har følt at tiden har vært inne har vi begynt å oppfordre barnet mer direkte til å bruke potta, brukt litt belønning når de får det til og prøvd bleiefrie perioder, først og fremst i hjemmet i starten. Har da ikke gjort annet enn å spørre barnet om det må på do og mint på at det ikke har bleie på seg. Har fortsatt å bruke bleie i barnehagen frem til de var tørre hjemme, men hos oss tok det ganske kort tid, mulig at vi ville snakket mer med barnehagen på forhånd hvis det tok lengre tid og hørt med de om hjelp, men her gikk det seg til såppas raskt at vi egentlig bare leverte barnet en dag og sa ifra om at det hadde sluttet med bleie. Har vært heldig og hatt utrolig få uhell. Tror eldste hadde 2-3 uhell og det var fordi hun sluttet på vinteren og rett og slett ikke rakk å komme ut av uteklærne før det var for sent. Anonymkode: b1f64...db7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 Da begge mine ble to år tok jeg bleien av og sa de måtte tisse på do. jeg tok på dem bomullsklær som kunne vaskes i 60 grader. når de så tisset på seg gjorde jeg et stort nr ut av det (ikke negativt). Men mer «å nei- da må vi dusje og skifte». ikke farlig og ikke kjeft. sønnen min var bleiefri etter 2 dager og x antall dusjer. bleiefri om natten ca 4 uker etter. bæsjingen var vanskeligere. Han fikk bæsje i bleien noen uker lenger- så satt den også. datteren min brukte lenger tid- ca 4-5 dager. til gjengjeld var hun vanskelig å få tørr om natten. Brukte faktisk nattbleie helt til hun var 6 år..!! bare vær tydelig og konsekvent. mer. Er bleien borte er den borte. lykke til ☺️ Anonymkode: 94c23...334
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 Takk for tips! vi har lurt på om vi skal gjøre et forsøk til sommern når vi er hjemme. Se om hun er klar. Anonymkode: e21b0...fb3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 Les: Oh crap! pottytraining Ifølge denne boken er barnet deres midt i blinken aldersmessig for å starte pottetrening. Sett frem potta, og fortell barnet hva potta brukes til. Så forklarer du at bleiene skal vi bare bruke om natta. Så la barnet ditt gå bukse og truseløs i et par dager (bare kjole/t-skjorte). Hver gang h*n tisser/bæsjer, bærer du h*n bort til potta. De første dagene må du følge godt med, og se hvilke tegn han viser rett før h*n gjør fra seg. Etterhvert vil h*n koble det at han må på do, med potta, og klare å si ifra selv. Gi masse ros og begeistring når han får det til. De gangene h*n ikke rekker det (det vil skje mye de første dagene) sier du bare: "Oisann. Tiss og bæsj skal i potta." Ikke noe kjefting/sure miner. Det viktigste er at du følger veldig godt med. Etter de første dagene, kan du kle på barnet bukse, men ikke truse! Truse kjennes for mye ut som bleie, så det bør du unngå den første mnd. Med denne metoden vil barnet går fra å forstå at "jeg har bæsjet/tisset i bleia" til "oi, nå tisser jeg" til "oi, jeg må tisse" til "mamma, jeg må på potta". Lykke til:) Anonymkode: 9fdca...76a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Her leker vi med å sitte på potte. Også har vi en morsom barnebok om bleieslutt. Minste blir 2 i sommer. Ellers så ser jeg at begge mine har øvd seg på viljestyrt tissing i badekaret.. Vi kommer til å gå uten bleie mye i sommer. Men jeg tar dette med ro. De slutter når de er klar Anonymkode: d2247...2ce
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Les: Oh crap! pottytraining Ifølge denne boken er barnet deres midt i blinken aldersmessig for å starte pottetrening. Sett frem potta, og fortell barnet hva potta brukes til. Så forklarer du at bleiene skal vi bare bruke om natta. Så la barnet ditt gå bukse og truseløs i et par dager (bare kjole/t-skjorte). Hver gang h*n tisser/bæsjer, bærer du h*n bort til potta. De første dagene må du følge godt med, og se hvilke tegn han viser rett før h*n gjør fra seg. Etterhvert vil h*n koble det at han må på do, med potta, og klare å si ifra selv. Gi masse ros og begeistring når han får det til. De gangene h*n ikke rekker det (det vil skje mye de første dagene) sier du bare: "Oisann. Tiss og bæsj skal i potta." Ikke noe kjefting/sure miner. Det viktigste er at du følger veldig godt med. Etter de første dagene, kan du kle på barnet bukse, men ikke truse! Truse kjennes for mye ut som bleie, så det bør du unngå den første mnd. Med denne metoden vil barnet går fra å forstå at "jeg har bæsjet/tisset i bleia" til "oi, nå tisser jeg" til "oi, jeg må tisse" til "mamma, jeg må på potta". Lykke til:) Anonymkode: 9fdca...76a Høres ut som sånn vi gjorde på valpen takk for tips! Anonymkode: e21b0...fb3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 Prøvde med begge mine når de var 2,5 år da ble det ekstremt mye uhell og de strevde med å bæsje og det ble negative spiraler. Prøvde igjen når de var 3 og da gikk det strålende. Så jeg vil anbefale å se barnet ann og ikke pushe for mye om det går i stå. Begge mine ble fryktelig lei seg når de hadde uhell og ble stresset av det så da var det bedre å vente litt lenger. Jeg har startet de begge på potta, doen har vært skummel for dem. Når de har mestret å håndtere bæsjingen var det lett å flytte dem over på doen. Har brukt klistremerke belønning, først bare for å prøve etter hvert som de mestrer det bare når de får det til. Premie for første bæsj i potta i form av is. Anonymkode: f19ef...2df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå