AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Jeg har fått jobb og er fornøyd med det. Men jeg stusser over at det er flere av søknadene mine jeg ikke fikk svar på. Det gir veldig dårlig inntrykk av arbeidsgiver. Den ene stillingen er utlyst på nytt to måneder senere. Er det ikke vanlig prosedyre å sende en mail, takke for søknad med beskjed om at man ikke er aktuell? Jeg har søkt på dette arbeidsstedet en gang tidligere og det samme skjedde da. Jeg er kvalifisert søker men tydeligvis ikke den de ser etter. Det er veldig uhøflig, kommer ikke til å søke der igjen. Men er det vanlig fra arbeidsgiver? Anonymkode: e512a...b6d
Gjest padawan Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Min opplevelse et at de færreste arbeidsgivere svarer på jobbsøknader.
Djækklåsst Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 (endret) Det er nok vanlig å svare. Kommer nok an på type jobb, men at man utlyser på nytt tyder på at det er noe annet enn en jobb med drøssevis av søkere. Noen arbeidsgivere har det ekstremt travelt og jobber døgnet rundt, det kan være en forklaring. Endret 19. mai 2020 av Djækklåsst 1
Djækklåsst Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, padawan skrev: Min opplevelse et at de færreste arbeidsgivere svarer på jobbsøknader. Hva slags stillinger dreier det seg om? Jeg har aldri opplevd å ikke få svar.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Min erfaring er at de fleste større selskaper har såpass orden på ting at de sender bekreftelse på mottatt søknad og at man får et avslag om man ikke er aktuell for jobben. Mindre firmaer er det derimot verre med. Man får som regel verken bekreftelse på mottatt søknad eller beskjed om at man ikke fikk jobben. Når man er arbeidsledig og i en prosess der man søker mange jobber er det frustrerende at mange overhodet ikke gir tilbakemeldinger. Hvor vanskelig er det å sende en epost til de som ikke fikk jobben å gi beskjed om det?! Anonymkode: 10a01...34b 2
Djækklåsst Skrevet 20. mai 2020 #6 Skrevet 20. mai 2020 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at de fleste større selskaper har såpass orden på ting at de sender bekreftelse på mottatt søknad og at man får et avslag om man ikke er aktuell for jobben. Mindre firmaer er det derimot verre med. Man får som regel verken bekreftelse på mottatt søknad eller beskjed om at man ikke fikk jobben. Når man er arbeidsledig og i en prosess der man søker mange jobber er det frustrerende at mange overhodet ikke gir tilbakemeldinger. Hvor vanskelig er det å sende en epost til de som ikke fikk jobben å gi beskjed om det?! Anonymkode: 10a01...34b De fleste større selskaper har ikke egne folk som tar seg av å sende ut slikt, det et ofte opp til hver leder som er ute etter nye folk i sin avdeling eller sitt team, og et stort konsern kan ha over 100 mellomledere på ulike nivået, så det kan sikkert fint glippe i større selskaper også. Endret 20. mai 2020 av Djækklåsst 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 Kommer an på firmaet/selskapet. Det er f. eks. ikke så vanskelig å sette opp en løsning som gjør at man kan svare flere samtidig (f. eks. "dessverre ble ikke din søknad vurdert som aktuell denne gangen, men vi ønsker deg velkommen til å søke ved neste anledning" kan sendes ut i batch til de som har søkt men ikke kom videre), men alle gjør ikke det, og da glipper det fort for mange ledere. For min del og min bransje, så syntes jeg det egentlig er greit å ikke få svar, for det tyder på at de ikke har så god kontroll på sine prosesser og løsninger for å understøtte dem som jeg syntes de bør ha. Anonymkode: 33bf3...35d 1
Okapi Skrevet 20. mai 2020 #8 Skrevet 20. mai 2020 Erfaringsmessig er det ca. en tredel av arbeidsgiverne som svarer. Flertallet av disse sender ut samme e-post til samtlige søkere som ikke ble innkalt til intervju.
Cordelia Skrevet 20. mai 2020 #9 Skrevet 20. mai 2020 Det er desverre ikke så uvanlig nei. Leste et kommentarfelt på Linkedin for en stund siden, hvor dette ble diskutert på engelsk. Virket som at i flere andre land var dette uhørt og sett på som regelrett uhøflig. Jeg må si jeg tenker litt på det når jeg ser folk på diverse kommentatfelt som sier det ikke er noe man kan forvente fra en arbeidsgiver........
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 Min erfaring er at det offentlige svarer, men i det private så er det litt så som så. Anonymkode: 6f1cb...041
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Har inntrykk av at det er omtrent 50/50 om man får svar eller ikke. Fikk nettopp avslag på en jobbsøknad hvor jeg sannsynligvis hadde feil bakgrunn, men fikk svar i hvert fall. Har generelt alltid fått jobber og kommer nesten alltid på intervju, men har også en del ubesvarte opp gjennom. Anonymkode: 109f0...9ef
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått jobb og er fornøyd med det. Men jeg stusser over at det er flere av søknadene mine jeg ikke fikk svar på. Det gir veldig dårlig inntrykk av arbeidsgiver. Den ene stillingen er utlyst på nytt to måneder senere. Er det ikke vanlig prosedyre å sende en mail, takke for søknad med beskjed om at man ikke er aktuell? Jeg har søkt på dette arbeidsstedet en gang tidligere og det samme skjedde da. Jeg er kvalifisert søker men tydeligvis ikke den de ser etter. Det er veldig uhøflig, kommer ikke til å søke der igjen. Men er det vanlig fra arbeidsgiver? Anonymkode: e512a...b6d 21 timer siden, Djækklåsst skrev: Det er nok vanlig å svare. Kommer nok an på type jobb, men at man utlyser på nytt tyder på at det er noe annet enn en jobb med drøssevis av søkere. Noen arbeidsgivere har det ekstremt travelt og jobber døgnet rundt, det kan være en forklaring. Jeg har søkt på over 100 stillinger, trolig nærmere 200. Dette er søknader forbundet med utlysninger, ikke åpne søknader som sendes til steder jeg kunne tenkt meg å jobbe. Jeg har en mastergrad som kvalifiserer meg for stillingene, så jeg er ikke en tulling som søker over hodet mitt for moro skyld. Jeg estimerer at jeg får svar på maksimalt 10 % av søknadene jeg sender, og ikke før stillingen er besatt. Det er stort sett det offentlige som svarer, men selv de er elendige. Anonymkode: 2d430...73d 3
Okapi Skrevet 21. mai 2020 #13 Skrevet 21. mai 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har søkt på over 100 stillinger, trolig nærmere 200. Dette er søknader forbundet med utlysninger, ikke åpne søknader som sendes til steder jeg kunne tenkt meg å jobbe. Jeg har en mastergrad som kvalifiserer meg for stillingene, så jeg er ikke en tulling som søker over hodet mitt for moro skyld. Jeg estimerer at jeg får svar på maksimalt 10 % av søknadene jeg sender, og ikke før stillingen er besatt. Det er stort sett det offentlige som svarer, men selv de er elendige. Anonymkode: 2d430...73d Min erfaring ligner på din. Jeg har riktignok kun en bachelor (påbegynt men ikke fullført master, hender det nevnes hvis det er relevant), og søker sannsynligvis litt bredere enn deg, men likevel. Det siste året har jeg sendt ca. 300 søknader, og har registrert svar på drøyt 70 av dem (det er nok både mangler og falske positiver her, men av og til orker jeg ikke mer deprimerende statistikk). De aller fleste av de som svarer, svarer når stillingen er besatt. Det gjelder nær sagt alle jobber jeg har søkt i det offentlige. Hos bemanningsbyråene er det mer vanlig av svaret kommer når intervjurunden er i gang. I nesten alle tilfellene er det et standardbrev preget av floskler og eufemismer, men en sjelden gang, og da snakker vi én av hundre, så er det et oppriktig brev skrevet av en som faktisk har lest søknaden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå