Gå til innhold

Ville du kjøpt noe bygget 1940 tallet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Ville vært langt mer forsiktig med å kjøpe noe bygd på 1940-tallet enn på 1800-tallet. Krig og tidlig etterkrigstid ser jeg for meg gjør standard svært lav.

Dette tror jeg er tøv. Jeg bor i et hus som ble bygget rett etter krigen. Det er ikke noe galt med standarden her. Tvert i mot, så er huset svært solid i konstruksjonen. Det er heller ikke råteskader noe sted. Det har jeg sett når jeg har pusset opp. Jeg mener derimot at mange nye hus er av simplere kvalitet, og fulle av gips, plast og treverk av dårlig kvalitet. 

Anonymkode: 40754...a90

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette tror jeg er tøv. Jeg bor i et hus som ble bygget rett etter krigen. Det er ikke noe galt med standarden her. Tvert i mot, så er huset svært solid i konstruksjonen.

DITT hus er kanskje i god stand. Det betyr ikke at alle hus har tilsvarende standard og kvalitet. Det blir som å si at "min kone er slank, blond og rik, ergo må alle andre koner være tilsvarende". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huset vårt sto ferdig i 1939, og da vi overtok hadde det ikke blitt pusset opp siden tidlig på 1970-tallet.

Negativt: billige løsninger (loftet var f.eks ikke isolert, takskiferen lå rett på bjelkene), forholdsvis små soverom (men til gjengjeld 6 av dem...), bratte og smale trapper, ikke innvendig trapp ned til kjelleren, golvet i stua var nesten 10 cm skjevt fra en ende til den andre, det elektriske anlegget var mildt sagt tvilsomt (tidligere eier hadde fikset på det selv...), verken vinduer eller dører hadde dagens standardmål, så nye måtte spesialbestilles for å passe.

Positivt: beliggenheten! Vi har naust og strandlinje, kort vei til sentrum og ingen trafikk forbi huset (enden av blindvei). Og etter å ha bodd 20 år i blokk og flermannsbolig: det er utrolig deilig å ikke ha naboer over, under og på begge sider.

Vi har brukt mye tid og penger på å få huset i beboelig stand. Det meste har vi gjort selv, bortsett fra det elektriske anlegget, rørleggerarbeid, rehabilitering av pipe (skiftet fra oljekamin til vedovn) og ny innvendig trapp. Badet er det neste som står for tur, det er I et tilbygg fra 70-tallet (opprinnelig var badet i kjelleren), men i forholdsvis god stand.

Anonymkode: d1097...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åj, hvorfor akkurat 80-tallet? Hva er galt med det sammenlignet med f.eks hus 10 år senere, altså  90-tallet?

Anonymkode: ade3f...3c6

De økte isolasjonstykkelsen uten å ha kontroll på fuktvandring. Pluss mye karnapp, rare takformer og andre krumspring som skriker fukt- og råteskader. 

Anonymkode: 6d011...d55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er skeptisk til bygg fra førtitallet.

Tar man murbygninger var teglsteinene på tredvetallet ofte av en utmerket kvalitet. Ikke noen vedlikeholdskostnader. I flere tiår senere var steinen av langt dårligere kvalitet. Noe som fører til store kostnader med å vedlikeholde fasaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De verste byggene er de fra de siste 10 årene. Teknisk vanskelige bygg (tek10) bygget av ufaglært  arbeidskraft med de billigste materialene du kan finne.

Vedlikeholdsmareritt etter 10 år.

Anonymkode: 47083...d00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De verste byggene er de fra de siste 10 årene. Teknisk vanskelige bygg (tek10) bygget av ufaglært  arbeidskraft med de billigste materialene du kan finne.

Vedlikeholdsmareritt etter 10 år.

Anonymkode: 47083...d00

Hva mener du er så teknisk vanskelig med TEK10? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, newman01 skrev:

DITT hus er kanskje i god stand. Det betyr ikke at alle hus har tilsvarende standard og kvalitet. Det blir som å si at "min kone er slank, blond og rik, ergo må alle andre koner være tilsvarende". 

Gjelder ikke bare mitt hus. Vet om flere solide hus fra den tiden. Men det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes dårlige hus fra denne tidsperioden. Men noen var veldig kategoriske her, og mente at så og si alle hus fra denne tiden var dårlige. Det stemmer jo ikke. Hus som er bygget på 80 tallet derimot, finner man mye rart kvalitetmessig. Dårlig isolasjon, fukt, simplere konstrruksjon og ekstremt dårlig lydisolasjon i mange hus. Men selvsagt er det variasjoner her også. Men jeg har sett en tendens.

Anonymkode: 40754...a90

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.5.2020 den 20.31, AnonymBruker skrev:

JEg har ikke noe imot at huset har en historie, altså at folk har levd der... Men er ikke så keen på at folk kan ha dødd der.

Sett et program om skitne hus som de måtte vaske i Storbrittania, ene eieren hadde dødd der og kroppen ble ikke funnet på flere måneder, så den hadde liksom dekomposert sammen med gulvet... skikkelig morbid synes jeg. men de fikk vasket opp alt, og så var boligen klar til å selges på markedet. Synes bare tanken på at de skal selge huset til noen i ettertid av det er ganske kvalmt, men er kanskje (forhåpentligivs) andre regler på dette i Norge enn England, hvor de tydeligivs ikke synes at det er noen big deal å selge slike hus.

Husker ikke helt hva tv programmet het.. Dirty Britain eller Filth tror jeg det het.

Anonymkode: ade3f...3c6

Jeg var på visning i en sånn leilighet. Jeg kjente naboen og fikk derfor vite at han hadde ligget død i 2 måneder. Når jeg kom på visning og så at det var nytt billig laminatgulv i kun ett av rommene fikk jeg frysninger. Jeg spurte megleren høyt om det var der han døde, så resten skulle få vite hva som hadde skjedd 😬

Det kan være rare løsninger i slike hus ts, men i mange deler av landet ble det satt opp såkalte svenskhus etter krigen, de er ok. Jeg vet ikke hvor dere holder til, men det er mange av disse i Trondheim og nordover.

Det som gjør meg mest trist er den utenksomme oppussingen som har foregått de siste 20 åra, hvor særegne hus er fullstendig ødelagt av "trender fra det kvarteret", som ikke passer med husets karakter. Det være seg rosetter i en original funkis, hvitt panel i atriumshus eller downlights i en hundre år gammel villa. 

Anonymkode: 2e340...3f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er også greit å være klar over at bygningsår i salgsannonse ikke nødvendigvis stemmer - som følge av krigen ble det bygget langt færre boliger enn i 1930-årene, og bygården jeg bor i, som er fra 1935 - salgsdokumentene er datert dette året og jeg har luftfoto fra før krigen der bygningen er ferdig - så det er 100% sikkert at dette er en førkrigsbygning, blir av en eller annen grunn oppført med "byggeår 1941" i salgsannonser.

Man skal ikke tro alt megler forteller.

Anonymkode: 8a154...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også greit å være klar over at bygningsår i salgsannonse ikke nødvendigvis stemmer - som følge av krigen ble det bygget langt færre boliger enn i 1930-årene, og bygården jeg bor i, som er fra 1935 - salgsdokumentene er datert dette året og jeg har luftfoto fra før krigen der bygningen er ferdig - så det er 100% sikkert at dette er en førkrigsbygning, blir av en eller annen grunn oppført med "byggeår 1941" i salgsannonser.

Man skal ikke tro alt megler forteller.

Anonymkode: 8a154...828

Sikkert det som er registrert i offentlige registre. Er ofte når de blir registrert som ferdig bygget i offentlige registre som gjelder. 6 års forskjell er lengre enn vanlig, men var vel kanskje litt kaotiske tilstander akkurat de årene? 🤔

Anonymkode: 6d011...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at jeg aldri ville ha et eldre rekkehus. 

Endte opp med et rekkehus fra 1949 med flatt takk haha! :P utbygget på den ene siden så der vet vi det er noe mer moderne standard på isolasjon mv., men regner med å finne litt ymse når vi i løpet av de neste tiårene må gjøre litt her og der! Tror ikke man kategorisk kan si at alt fra 40-tallet er dårlig selv om et 70 år gammelt hus selvsagt vil ha sitt. Her vi bor er det et spesielt område som ble bygget ut på 40-tallet og måten rekkehusene er bygget i forhold til hverandre er en helt annen måte enn det man ville gjort i dag. God avstand mellom de ulike rekkene slik at det er minimalt med innsyn. Vi hadde ikke fått noe vi var så fornøyd med om vi hadde kjøpt nybygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bor i et trehus som ble bygget i 1949. Det ble brukt skikkelig kvalitetstømmer, har faktisk fått komplimenter for det av flere håndverkere og andre gjester. Hehe Det er et stort byggefelt og alle husene er like, ingen har hatt problemer med fukt eller råte. Isolasjonen er leire, halm, avis, hestehår, ull og andre naturmaterialer som puster. Min søster bor i et hus som ble bygget i 2012, og de har hatt veldig store (og dyre) problemer med fukt. 

Anonymkode: cd947...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...