AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #21 Del Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, Traktor skrev: I så fall er det vel bare helt nye bygg hvor det aldri har bodd noen som er aktuelt for deg. Som jeg nevnte, har ikke noe imot at folk har bodd der tidligere, men bare det siste jeg skrev. Tror ikke de fleste hadde blitt glad over å vite noe sånt egentlig? Anonymkode: ade3f...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 19. mai 2020 #22 Del Skrevet 19. mai 2020 Ville vært langt mer forsiktig med å kjøpe noe bygd på 1940-tallet enn på 1800-tallet. Krig og tidlig etterkrigstid ser jeg for meg gjør standard svært lav. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 19. mai 2020 #23 Del Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som jeg nevnte, har ikke noe imot at folk har bodd der tidligere, men bare det siste jeg skrev. Tror ikke de fleste hadde blitt glad over å vite noe sånt egentlig? Anonymkode: ade3f...3c6 Med mindre boligen aldri har vært bebodd har du selvfølgelig ingen garanti for at ingen har dødd der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegerikkeminskyld Skrevet 19. mai 2020 #24 Del Skrevet 19. mai 2020 Det kommer litt an på hvordan det er bygd. Har sett noen såkalte gjenreisningshus i Finnmark og tenkt at de må være en utfordring å vedlikeholde. Måten et par av dem er bygd på er for den tia (tror jeg) litt spesiell, en type ferdighus. Utover det har jeg ingen problemer med tanken, ikke mer enn for hus fra 30- eller 50-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 19. mai 2020 #25 Del Skrevet 19. mai 2020 Noen oppi gata har nylig kjøpt kåk, -totalrenoverer nå, nytt tak, reiv kledning. Under panelet fant de en skikkelig solid laftet "kasse", -sund ved. -Tror datert til slutten av 1700 tallet... Man bygger ikke så bra nå..! -Hadde lett kjøpt gammelt hus, -om det var "Sundt"..! a. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imperfectionibus Skrevet 19. mai 2020 #26 Del Skrevet 19. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som? Anonymkode: ade3f...3c6 Ting fra bombede hus bla. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: fremtidshåpet? Bedre byggemateriale? Anonymkode: ade3f...3c6 Nei det er stort sett dårligere og hus bygget under og rett etter en krig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #27 Del Skrevet 19. mai 2020 Det er min drøm! Kjøpe gammelt og pusse opp. Men det er mange fallgruver vil jeg tro. men akkurat 40-tallet ville jeg nok holdt meg unna pga krigen. Anonymkode: 7cc86...380 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 19. mai 2020 #28 Del Skrevet 19. mai 2020 Har hus fra rundt 1920. Ribbet det ned før oppussing, og selve "grunnstammen" er i fantastisk kvalitet. Hus fra 1940 og 1950- tallet ville jeg også styrt unna. Min familie eier et slikt hus. Materialmangel førte til dårlig kvalitet ja. Mens mitt en god del eldre hus er skikkelig solid hadde det egentlig vært best å rive og bygge nytt angående huset fra rundt 1950. Bare dritt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #29 Del Skrevet 19. mai 2020 Som andre sier. Hus fra før-krigstid er OK. De er også for spesielt interesserte, å pusse opp så gamle hus, men allikevel, kan være bra bygd og brukt gode kvalitetsmaterialer. Derfor heter det hus med sjel. Hus fra 40- og 50 tallet derimot. Nesten absolutt nei. På grunn av 1)det ble bygd svært billig i etterkrigstid 2) dyrt å pusse opp da ingenting i standard størrelse i de husene. Du vil finne mye rart i veggene, men det du IKKE vil finne, nesten garantert, er vanlige stendere med 60 cm avstand mellom. Eller dører og vinduer som går an å kjøpe ferdige, i «normal størrelse». Eller isolasjon i veggene. Pluss, hus bygd før 60-tallet, har som oftest annen bæring, med bærevegg midt på. Som gjør det dyrt å endre på planløsning. Men hvis det var min bestefar som bygde, og det var nostalgi knyttet til det, så ja. Og, som du sier, huset er helt oppusset. Hvis du stoler på at det er gjort ordentlig, så også ja. Anonymkode: b2f47...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 19. mai 2020 #30 Del Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, Imperfectionibus skrev: Det er jo mer innafor enn et fra 40 tallet Det kan jo sikkert variere veldig, tenker at som alle hus, så er det en case by case basis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #31 Del Skrevet 19. mai 2020 Jeg bor i boligblokk og ikke hus, men er storfornøyd. Er fra 1930-tallet. Mye grønt rundt bygningen, ingen nybygg klint oppi veggen. Veldig god planløsning! Anonymkode: 67328...d0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imperfectionibus Skrevet 19. mai 2020 #32 Del Skrevet 19. mai 2020 (endret) 26 minutter siden, K.B. skrev: Det kan jo sikkert variere veldig, tenker at som alle hus, så er det en case by case basis. Kan men ikke sikkert, oddsene er uansett for høye til at jeg sjanser Feks ville jeg ikke kjøpt et hus nær Flesland som ble bygget i perioden de bygget flyplassen pga at mange brukte restmaterialer Endret 19. mai 2020 av Imperfectionibus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #33 Del Skrevet 19. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som andre sier. Hus fra før-krigstid er OK. De er også for spesielt interesserte, å pusse opp så gamle hus, men allikevel, kan være bra bygd og brukt gode kvalitetsmaterialer. Derfor heter det hus med sjel. Hus fra 40- og 50 tallet derimot. Nesten absolutt nei. På grunn av 1)det ble bygd svært billig i etterkrigstid 2) dyrt å pusse opp da ingenting i standard størrelse i de husene. Du vil finne mye rart i veggene, men det du IKKE vil finne, nesten garantert, er vanlige stendere med 60 cm avstand mellom. Eller dører og vinduer som går an å kjøpe ferdige, i «normal størrelse». Eller isolasjon i veggene. Pluss, hus bygd før 60-tallet, har som oftest annen bæring, med bærevegg midt på. Som gjør det dyrt å endre på planløsning. Men hvis det var min bestefar som bygde, og det var nostalgi knyttet til det, så ja. Og, som du sier, huset er helt oppusset. Hvis du stoler på at det er gjort ordentlig, så også ja. Anonymkode: b2f47...067 Okei, så hus fra f.eks 1939 er greit? Men helst ikke noe fra 40 eller 50 tallet? Hva med 60 eller 70-tallet da? Er det bedre? Synes dette er interessant tema : ) Det har jo også litt med historie å gjøre, resursserene var jo dårligere i etterkrigstidene, så det gir jo mening. Men på ett tidspunkt har det vel tatt seg opp igjen. Greit å vite hva en bør unngå Anonymkode: ade3f...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #34 Del Skrevet 19. mai 2020 De verste husene er fra åttitallet, der er det mye råte og trøbbel. 40-tallet kan være ok, det kommer an på hvor i landet og type materiale det er bygget i... hadde styrt unna de enkle gjenreisingsbyggene i bombede byer. Murbygg fra 40-tallet hadde jeg ikke hatt noe problem med, så lenge rør og elektrisk hadde blitt fikset. Det kan være litt mer svikt i gulv, og balkong er ofte et svakt punkt. Dersom loftet er innredet og dette ikke er gjort skikkelig, kan man risikere hussopp i eldre teglbygg. Dører er 2.05 i stedet for 2.10 høye... Men dersom man ikke skal pusse opp er det ikke så problematisk. Ofte mange små rom, da, det er vel ikke så moderne. Og vær skeptisk tiletterisolerte murbygg fra alle årstall. -Byggingeniøren Anonymkode: 6d011...d55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 19. mai 2020 #35 Del Skrevet 19. mai 2020 angående hus etter krigen, det var vel begrenset med sement å få da. (rasjonering?) her omkring ble det brukt mye "sparestein" i murer. dårlig kvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #36 Del Skrevet 19. mai 2020 I etterkrigsåra hadde jo folk verken penger eller gode materialer å rutte med. Hadxde hatt med meg en takstmann eller kyndig snekker på visning. Anonymkode: e6de4...8f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #37 Del Skrevet 19. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: De verste husene er fra åttitallet, der er det mye råte og trøbbel. 40-tallet kan være ok, det kommer an på hvor i landet og type materiale det er bygget i... hadde styrt unna de enkle gjenreisingsbyggene i bombede byer. Murbygg fra 40-tallet hadde jeg ikke hatt noe problem med, så lenge rør og elektrisk hadde blitt fikset. Det kan være litt mer svikt i gulv, og balkong er ofte et svakt punkt. Dersom loftet er innredet og dette ikke er gjort skikkelig, kan man risikere hussopp i eldre teglbygg. Dører er 2.05 i stedet for 2.10 høye... Men dersom man ikke skal pusse opp er det ikke så problematisk. Ofte mange små rom, da, det er vel ikke så moderne. Og vær skeptisk tiletterisolerte murbygg fra alle årstall. -Byggingeniøren Anonymkode: 6d011...d55 Åj, hvorfor akkurat 80-tallet? Hva er galt med det sammenlignet med f.eks hus 10 år senere, altså 90-tallet? Anonymkode: ade3f...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #38 Del Skrevet 19. mai 2020 Har hus fra 40 tallet, og ja, det var nå mye rart i veggen her, men det var jaggu ikke noe mindre rart i veggen til huset fra 1800 tallet, til venninnen min. Ser virkelig ikke problemet med det. Her er selvsagt vegger tatt ned og etterisolert, tak byttet, bad og kjøkken fra 2010, nye gulv, nye takplater, alt det elektriske er renovert osv. Er vel ingen som har alt originalt fra 80 år tilbake i tid. Anonymkode: 3fa00...4c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #39 Del Skrevet 20. mai 2020 I 40 årene brukte man gjerne det man fant. F.eks. materialer fra søppelfyllinger. Anonymkode: 09af9...919 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20. mai 2020 #40 Del Skrevet 20. mai 2020 På 40-tallet var det dårlig tilgang på betong, stål, armeringsjern, og egentlig alt av metall. Det var viktigere å skaffe tak over hodet enn å la familien fryse ihjel mens man ventet på sement og jern fra tyskerne. Folk hadde dårlig råd, så det ble gjort endel enkle løsninger som i ettertid har vist seg å ikke være så lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå