Gå til innhold

Hvordan foregår trekking av visdomstann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg gikk det veldig geit. Begge nede. Den første fjernet hos vanlig tannlege. Gikk fort. Husker nesten ikke.

Den andre, sendt til spesialist. Tannlegen turte ikke ta den. Lå nærme en nerve. Ble godt bedøvet, tanna kløyvd, og tannkjøttet åpnet med noe som kunne minne om et mini sageblad. Spruta litt, og fikk litt i ansiktet, men gikk helt fint. 

Høres mye verre ut enn det var. Merket at han holdt på, men hadde ikke vondt. Sydde til slutt noen sting, som måtte fjernes senere, og fikk skrevet ut noe smertestillende. Hadde ingen hevelser eller smerter. Begge gangene gikk veldig bra.

Aldri fått de 2 oppe, og håper de heller aldri kommer fram. Dyrt å ta de, men dumt å la være. De råtner mye lettere enn andre tenner, og er vanskeligere å holde rene.

Anonymkode: 7e141...6bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går som regel greit, de er som regel flinke, og en får smertestillende senere.

Anonymkode: 44b93...825

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til tannlegen i morgen og trekke en visdomstann i overmunnen, men jeg har aldri trukket noen tenner før. Gruer meg litt. Er det noen her som kan fortelle meg litt om hvordan det foregår? Er det veldig vondt etterpå? 

Anonymkode: 44db2...bb8

Å fjerne visdomstennene oppe er null stress. Jeg fikk min ene fjernet på en hastetime (hadde så vondt fordi den lå bak og presset for å komme frem). Fikk litt bedøvelse og den ble røsket ut med en tang. Tok rundt 20 sekunder. Ferdig på null komma niks. Syns ikke det var noe vondt i etterkant. Litt ømt er det jo. Den andre tok jeg på en vanlig time, men det var også fort gjort. 

Anonymkode: 810f1...6b3

AnonymBruker
Skrevet

Du får bedøvelse som når du borrer, men mulig de gir mer/setter den andre steder, det vet jeg ikke, men det har ikke noen praktisk betydning for deg. Så bruker de tang til å rikkle litt på den, og mine kom ut på noen sekunder:) Men det må nevnes at de to visdomstennene mine oppe var kommet helt opp. De nede var det ikke plass til, så de hadde ikke kommet helt opp. Der ble det fulgt lignende prosedyre, med bedøvelse først, men så pga. de måtte bruke skalpell for å skjære opp tannkjøttet litt for å komme til, så måtte jeg ha et oprerasjonslaken over meg. Så dramatisk ut men var ikke noe annerledes enn borring eller vanlig trekking for meg som lå i stolen:) Så borret de tannen i mindre biter og så tok den ut stykkvis. Disse to måtte jeg ta en av gangen. Hadde ikke mye smerter etterpå, klarte meg fint med paraceth. Lykke til, det går helt fint;)

Anonymkode: 825a3...85b

Skrevet

Fire tenner, fire ulike opplevelser, tre forskjellige tannleger.

Første tann, oppe høyre, så på røntgenbildene ut til å være den enkleste å trekke, men viste seg å være den vanskeligste.
Jeg måtte få påfyll av bedøvelse underveis, og tannlegen brukte rett i underkant av en time på å få ut faenskapet fra første bedøvelse var satt. Det viste seg at en bitteliten utstikker i kjeven lå over tanna og "holdt igjen" slik at den vanlige metoden ikke funket. Jeg følte tannlegen prøvde å rive ut hele kraniet mitt til tider, og hun prøvde til og med å være forsiktig når hun innså at det var en vanskelig trekking.
Den kom ut til slutt, da var jeg utmattet av både hele situasjonen og smerte, og fikk med hjem resept på både 600mg ibux og 1g paracet, noe som kom til nytte for det tok nesten en måned for ettervirkningene og smerter å gi seg. Den første uka våknet jeg midt på natta og måtte ta mer smertestillende fordi hele trynet gjorde vondt.

Andre tann, oppe venstre. Klok av skade pøste vi på med ekstra bedøvelse og forberedte oss på en ny time med galskap. Tannlegen satte trekkekroken sin til tanna, jeg hørte tre knirk, og tanna datt ut. Nesten litt skuffa. Det tok mindre enn 15 sekunder.
Ingen smerter etterpå.

Tredje tann, høyre nede. Tannlegen ville ikke trekke og fikk en (annen) kjevekirurg til å operere den ut. Tror hele seansen tok et kvarters tid fra bedøvelsen virket. Ikke særlig med smerter å snakke om. Litt ømt en ukes tid, hadde ikke behov for smertestillende.

Fjerde tann, venstre nede. Ny tannlege, han mente han skulle klare å trekke den uten problem i stedet for å måtte styre med operasjon. Tror det også tok et kvarters tid fra bedøvelsen ble satt. Veldig enkel og fin trekking.
Litt øm etterpå, ingen smerter.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 
Nå er tanna ute, og det har den vært siden i formiddag. Det gikk veldig kjapt og helt uten problemer. To sprøyter med bedøvelse ble satt først - en på hver side av tannen. Deretter fiklet tannlegen med et eget tanntrekkeinstrument i sånn ca et halvt minutt, og vips, så hadde han tannen i hånden. Det har blødd litt, og jeg fikk med en liten pose små tupfere til å putte inn i krateret ;) Nå har blødningen gitt seg. Litt ømt er det jo, og jeg tror ikke det blir knekkebrød til kvelds i dag, men virkelig ikke noe å klage over.  

Takk for alle svar her inne. :) 

Anonymkode: 44db2...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...