Gå til innhold

Hvordan foregår trekking av visdomstann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til tannlegen i morgen og trekke en visdomstann i overmunnen, men jeg har aldri trukket noen tenner før. Gruer meg litt. Er det noen her som kan fortelle meg litt om hvordan det foregår? Er det veldig vondt etterpå? 

Anonymkode: 44db2...bb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trakk begge visdomstennene oppe for noen år siden. Dersom det ikke er noe spesielt med røttene tar det 20-30 sek. å få ut tanna etter bedøvelse. Min tannlege brukte bare et instrument han presset mot siden av tanna til den løsnet. Litt ømt etterpå, men overkommelig med litt Ibux. 

Anonymkode: 3c056...a00

Skrevet (endret)

Varierer veldig, fra tannlege til tannlege er min erfaring.

Røttene var som enorme "fiskekroker"...

Samme tann: Tannlege 1 ville ikke ta i den, pratet om kjevekirurg til  M a n g e  tusen.

Tannlege 2: Kjørte på med Rikelig med bedøvelse, skar opp tannkjøtt, drilla bort alt av kjevebein som var over "fiskekrokene",

-heiv dritten ut. Kom ut noen småsplinter av bein noen måneder, men null stress. -Flink jente..!

Edit: Kan være greit med resept, -600 Mg. Ibux..!

a.

Endret av Sliten&kjørt52
FunFacts. ...
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til tannlegen i morgen og trekke en visdomstann i overmunnen, men jeg har aldri trukket noen tenner før. Gruer meg litt. Er det noen her som kan fortelle meg litt om hvordan det foregår? Er det veldig vondt etterpå? 

Du får bedøvelse og så er det stort sett veldig fort over. Jeg syns ikke det var vondt etterpå og jeg har trukket alle visdomstennene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trukket to og operert ut en.

Opererte og trakk en samtidig. Veldig rask og grei prosess, den som ble trekt var ute på 5 sek, eller, den ble ikke akkurat trekt, men slått ut. Kirurg som kunne jobben sin

Den siste tannen var en noe lengre prosess, tror det tok nærmere 45 min før tannlegen fikk den ut. Det var røsking og rigling med tang.

Var godt bedøvd begge ganger, så kjente ingenting underveis. Kjente egentlig ikke så mye etterpå heller, litt øm kanskje, men ikke vondt. Var nokså blå på kinnet noen dager etter den langdryge trekkingen.

Anonymkode: c8579...96d

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags metode som benyttes kommer litt an på hvordan visdomstannen gror, hvordan røttene er. Dette ser de på et røntgenbilde. En gang jeg trakk visdomstann, brukte tannlegen en stang som han brukte til å legge press på tanna til den løsnet. En annen gang måtte tanna "opereres" ut og jeg ble derfor sendt til en spesialist. Røttene på tanna grodde litt "i hverandre", så det var visst ikke barebare å få den ut.

Jeg har ennå to visdomstenner igjen, men jeg syns de stort sett er dumme...

Det er ikke veldig vondt etterpå. Klart... Man kjenner det jo litt når bedøvelsen går ut, men man får nok som regel med noe ekstra smertestillende. Evt kan man kanskje spørre om dette.
Den ene gangen jeg fjernet visdomstann, blødde jeg i ca en uke. Det var litt irriterende, men det gikk jo greit

Anonymkode: 81a65...2b7

Skrevet

Heldigvis er fjerning av visdomstann i overkjeven som regel mye raskere og enkle enn underkjeven.

Jeg har fjernet begge visdomstennene oppe, men husker ærlig talt bare den første, antagelig fordi det ikke er noe stress i det hele tatt. Grunnen til at jeg husker første gangen godt, er fordi jeg gruet meg noe ekstremt. Første tannen jeg noen sinne har trukket, og litt i overkant tannlegeskrekk. De starter med bedøvelse, det stikket er jo ikke akkurat behagelig, men det er veldig fort overstått, smaken man ofte får i munnen er som regel være enn selve stikket lol. Tannlegen må jo ta i litt for å vippe ut denne tanna, hun sa ifra til meg at jeg kom til å kjenne en del press, så satte hun i gang, og et par sekunder senere var tanna ute. Jeg ble veldig overrasket over hvor fort gjort det var. Så må de sjekke oppi det at de hat fått ut alt, før de putter inn litt bomull som du må ha der en stund, for det kommer til å blø en del. Undere hele prosessen så var det kun det første nålestikket som gjorde vondt. Du trenger nok noe smertestillende ut over dagen, når bedøvelsen gir seg. Jeg hadde mildt ubehag i en ukes tid etterpå, men ikke direkte vondt. Pass på å spise før du går dit, siden du nok får beskjed om å ikke spise på en del timer etterpå

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan variere veldig alt etter hvor «vanskelig» tanna er.

Jeg har trukket alle mine 4. 2 og 2 om gangen (fikk ikke lov til å ta alle 4 på en gang).

Jeg hadde det ganske grusomt i etterkant. Hover og verket i 2-3 uker. Men de «herjet» mye med meg, begge gangene. Du har andre mennesker som er litt hoven en dag og to så er alt over.

For min del var de 2 oppe de beste. De ble nappet ut, enkelt og greit. Mine smerter kom nok fra de nede. De var «spesial-tenner». Måtte delvis skjæres frem, og pga. stillingen, måtte den ene deles i 2 og den andre i 4 😬

Jeg var veldig fornøyd med selve «operasjonen», kjente ikke noe smerte, bortsett fra bedøvelsessprøyta. Det virket som om de bare lot metallverktøyet deres gli over tennene på overflaten. Kjente noe trykk, men mer at hele kjeven ble presset nedover enn i selve området.

Jeg lærte at det er ikke selve trekkinga man bør grue seg til, men tiden etter.

Men veldig mange er helt fine etter et par dager :)

For meg var selve «operasjonen» litt annerledes de to gangene. Den første gangen pakket de hele hodet mitt (eller mot selve munndelen være åpen), men dekke til øyner ol. Det var utrolig behagelig. Men skjedde ikke andre gangen. Og ja det er mye som å være hos tannlegen. Du ligger der, gaper. De gjør det de skal, og så er det over. Er tennene enkle, så er det gjort på veldig kort tid :) alle reagerer ulikt på det, men etter hva jeg har hørt fra andre, jo mer de må herje med deg og holde på, jo mer smerte i etterkant. Når de enkel bare vipper tennene ut, da kjenner man ikke så mye :) 

Anonymkode: 30caa...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trukket begge visdomstennene oppe og operert ut to nede. De som ble trukket ut var veldig fort overstått. Det tok kanskje 10 min fra jeg kom til jeg gikk, helt vilt kjapt. Jeg hadde tatt røntgenbilder på forhånd, så tannlegen visste hva hun skulle gjøre og hvordan det så ut. Etter hun bedøvde så tok hun et instrument og dyttet på tanna til den løsnet og dro den ut med tang. Røttene lå samlet så de var lette å få ut. Hadde ikke vondt etterpå, bare et kjempestort hull som brukte laaang tid på å gro helt igjen. 

De nede derimot... en helt annen historie. 

Anonymkode: 3764a...596

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trukket en oppe og en nede på samme tid. Det gikk ganske raskt, og med bedøvelse var det ikke smerter å snakke om.

Men, jeg fikk betennelse i såret etterpå, og verre smerter har jeg aldri hatt. Så sørg for å holde munnen ren! (Skal jeg trekke de to andre skal jeg kun drikke vann i to dager etterpå)

Anonymkode: 5c1e5...257

Skrevet

Var hos kjevekirurg og fjernet ei tann nede. Gikk helt fint, ble godt bedøvd og kjente nada under selve prosessen. Han måtte dele opp tanna. 

Tiden etterpå var... interessant. Hadde veldig vondt i 1 uke og knaska smertestillende til den store gullmedaljen. Men gikk over etter den uka og jeg tok stingene selv 😂 Trådene var lange så de lå og irriterte baki munnen. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldingene deres. Selv om dere har hatt litt forskjellige opplevelser føler meg litt roligere nå, egentlig. 😀 Jeg må bare vente og se. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har trukket en oppe og en nede på samme tid. Det gikk ganske raskt, og med bedøvelse var det ikke smerter å snakke om.

Men, jeg fikk betennelse i såret etterpå, og verre smerter har jeg aldri hatt. Så sørg for å holde munnen ren! (Skal jeg trekke de to andre skal jeg kun drikke vann i to dager etterpå)

Man må ikke skylle for mye heller, da risikerer man dry socket som er grusomt. Hatt det begge gangene, til tross for st jeg var veldig forsiktig andre gang. Store smerter i 2 uker og tannlege annenhver dag for rensing og betennelsesdempende salve i hullet. Siste gang gikk det nesten 100 paralgin.... 🙈

Anonymkode: 6c63d...1e8

Skrevet

har tatt alle 4. med den første sprakk tanna, ble noe knot å få ut røtter. den siste var litt strevsom å få ut også. etter siste var det ømt og vondt ei uke etterpå. ellers gikk det fint vil jeg si, selve trekkingen var ikke vond. men ubehagelig at noen bruker så mye makt på kjeften.

AnonymBruker
Skrevet

Trakk visdomstann oppe i høst. Hadde lest skrekkhistorier på forhånd, men det var absolutt ingenting å grue seg til. Du må huske at det å trekke i overkjeven er mye mindre stress enn underkjeven.

Du får bedøvelse, så skal den virke i noen minutter. Selve trekkingen er overhode ikke vond, du vil ikke kjenne noe smerte! Visdomstanna er ute før du tror tannlegen i det hele tatt har startet å trekke. Du vil blø litt, men du får en bomullsdott eller lignende å tygge på. Jeg blødde en stund, og satt med et glass jeg kunne spytte i jevnlig fordi jeg blødde lenge etterpå. Det er selvfølgelig ømt og ekkelt å spytte, men personlig er jeg ikke glad i å svelge blod. Når det kommer til smerter så er ibux det eneste som funket for meg. Satt seg ofte matrester der, så skyll munnen godt med vann hver gang du har spist. Nå er tannkjøttet der tannen ble trukket helt fin. Kunne gjerne trukket 3 ganger til, og kommer nok til å gjøre det og.

Anonymkode: d1c46...b45

Skrevet

Jeg har trukket endel tenner i løpet av livet (ca halvparten av melketennene, fire "vanlige" voksentenner" og alle visdomstennene). Trekking av to av visdomstennene var omtrent som å trekke andre tenner, mens to av de måtte opereres ut.

Jeg syns sprøyta med bedøvelse er vondere enn selve trekkingen, når bedøvelsen virker er det jo mest en eventuell "røsking" som er litt ubehagelig og rart. Men bedøvelsen er jo fort gjort da.

Det vondeste var nok etterpå, men med smertestillende var det fullt mulig å holde det under kontroll.

Lykke til - dette går bra 🙂

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke skylle for mye heller, da risikerer man dry socket som er grusomt. Hatt det begge gangene, til tross for st jeg var veldig forsiktig andre gang. Store smerter i 2 uker og tannlege annenhver dag for rensing og betennelsesdempende salve i hullet. Siste gang gikk det nesten 100 paralgin.... 🙈

Anonymkode: 6c63d...1e8

Interessant! Hva er dry socket?

Skrevet

Sånn blir du etter at du er ferdig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Bombibit skrev:

:hoho:  Mannen min gleder seg allerede! 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Bombibit skrev:

Hæ? Har fjernet alle visdomstennene, aldri opplevd det der. 

Trådstarter, du får ikke hestedop og du blir ikke slik. Du får lokalbedøvelse og så drar de ut tanna. Ferdig med den saken. 

Anonymkode: 1210b...b14

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...