AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 La oss si en hytte står tom i lang og nesten ikke blitt brukt. Kjøkkenet er gammelt. Kan det komme mugg/råte på vannkrana eller der som kommer ut vann? Er dette farlig hvis det er tilfelle? Som sagt, kan ikke noe om dette, sorry om det er et dumt spm... Anonymkode: 8e913...205
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Kan ikke kom mugg eller råte på vannkran. Det er metall. Men det kan ruste eller få irr. Anonymkode: f2b9b...3ca
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke kom mugg eller råte på vannkran. Det er metall. Men det kan ruste eller få irr. Anonymkode: f2b9b...3ca Så det kan ikke vokse mikrober på kranen eller inni kranen når den ikke har vært brukt på en stund? Anonymkode: 8e913...205
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så det kan ikke vokse mikrober på kranen eller inni kranen når den ikke har vært brukt på en stund? Anonymkode: 8e913...205 Nei. Anonymkode: f2b9b...3ca
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: f2b9b...3ca Hvorfor ikke? Hvis vannet ikke har rent på en stund, hvordan vasker kranen seg selv? Det må jo mer enn bare vann til for å vaske bort mikrober også, oftets såpe eller eddik. Sorry for dumme spm, kan ikke så mye om slikt da jeg er ganske ung. Anonymkode: 8e913...205
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke kom mugg eller råte på vannkran. Det er metall. Men det kan ruste eller få irr. Anonymkode: f2b9b...3ca Kan man da drikke rusten? Anonymkode: 8e913...205
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 Jeg hadde ikke villet drikke de første literne av det vannet som kommer ut da.Dette vannet kan inneholde stagnerte rester fra inni rørene. Så kommer det jo an på vannkilden til hytta; er det brønnvann eller kommunalt vann? Anonymkode: 267bc...c76
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 Selvfølgelig kan det vokse mikroorganismer i vannet i vannkran som ikke blir brukt, det er en hel masse bakterier i vannet vi drikker. FHI gikk faktisk nylig ut og advarte mot legionella i vannet til hyttene som står ubrukt pga korona. Anbefaler deg å google vanlig vedlikehold av vannsystemet så slipper du å bekymre deg Anonymkode: 9ba70...d44 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan det vokse mikroorganismer i vannet i vannkran som ikke blir brukt, det er en hel masse bakterier i vannet vi drikker. FHI gikk faktisk nylig ut og advarte mot legionella i vannet til hyttene som står ubrukt pga korona. Anbefaler deg å google vanlig vedlikehold av vannsystemet så slipper du å bekymre deg Anonymkode: 9ba70...d44 Det jeg lurte på, takk. Hva burde en gjøre da slik at man er trygg på å drikke vannet igjen? Ja, jeg burde jo google men finner alltid så mye informasjon at blir litt forvirret... Tenkte det var enklere å spørre her i tilfelle noen rørleggere hang her 😅 Anonymkode: 8e913...205
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Det jeg lurte på, takk. Hva burde en gjøre da slik at man er trygg på å drikke vannet igjen? Ja, jeg burde jo google men finner alltid så mye informasjon at blir litt forvirret... Tenkte det var enklere å spørre her i tilfelle noen rørleggere hang her 😅 Anonymkode: 8e913...205 Du fåt tydeligvis motstridende svar her Men det letteste er å søke på internett, og sil ut de seriøse svarene, som for eksempel fra FHI eller lignende. Tror det ikke er mer man kan gjøre annet enn å klore dusjhoder jevnlig o.l. Hvis det hadde vært stor risiko å drikke vann fra kraner som står ubrukt hadde vi lest mer om det i media. Jeg jobber blant annet med vannanalyser og det er interessant hvor mange mikroorganismer vi finner i vanlig drikkevann. Kan trøste oss med at vannverkene sjekker for de mest kjente patogene bakteriene og at bakteriefritt vann ikke smaker noe godt Anonymkode: 9ba70...d44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå