Gå til innhold

Hva skulle du gjort om det ble borgerlønn i morgen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Si at regjeringen hadde bestemt at fra i morgen fikk alle over 18 år 18000 i måneden. Hva skulle du gjort? 

Jeg for min del - jobbe redusert men ikke sluttet i jobben som hjelpepleier som jeg synes er både fin og samfunnsnyttig. Skulle jobbet så mye at jeg hadde tid og overskudd både på jobb og hjemme med barna, noe jeg mangler litt nå på begge fronter. Hadde laget sunn mat hver dag fra bunnen og delt med naboer og venner.

Hadde også startet en bedrift med en hobby jeg har som jeg liker å drive med og som kan glede mange mennesker. Kunne dermed bidratt i samfunnet på flere måter. Hadde Ikke ligget på sofaen og sett på TLC, det er noe jeg gjør om kvelden fordi jeg er for utslitt til noe annet. 

Anonymkode: 1a9e8...e58

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forsatt som før og gjort ferdig utdannelsen min.

Anonymkode: 46796...7d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet å jobbe. Jobber 100% pluss i dag, men ser ikke hvorfor jeg skal jobbe hardt for samme "lønn" som de som ikke gidder, så da bruker jeg heller tiden på meg selv og barnet mitt, slik som mange andre hadde tenkt.
I tillegg så hadde jeg måttet kutte utgifter så da ville jeg ikke trengt å betalt månedskort og tatt barnet ut av Sfo. 

Anonymkode: f8698...a69

• Liker 5
Skrevet

Fortsatt er som før, men spart mere penger. Ønsker egen bolig, men prisene hadde vel gått opp med borgerlønn?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at regjeringen hadde bestemt at fra i morgen fikk alle over 18 år 18000 i måneden. Hva skulle du gjort? 

Jeg for min del - jobbe redusert men ikke sluttet i jobben som hjelpepleier som jeg synes er både fin og samfunnsnyttig. Skulle jobbet så mye at jeg hadde tid og overskudd både på jobb og hjemme med barna, noe jeg mangler litt nå på begge fronter. Hadde laget sunn mat hver dag fra bunnen og delt med naboer og venner.

Hadde også startet en bedrift med en hobby jeg har som jeg liker å drive med og som kan glede mange mennesker. Kunne dermed bidratt i samfunnet på flere måter. Hadde Ikke ligget på sofaen og sett på TLC, det er noe jeg gjør om kvelden fordi jeg er for utslitt til noe annet. 

Anonymkode: 1a9e8...e58

Jobbet akkurat som før. Brukt borgerlønn til å kjøpe utleiebolig. 

Anonymkode: 30054...35c

AnonymBruker
Skrevet

Dette var lite penger :( Måttet satt ned reisevirksomheten min. Brukt tid på trening og motorsykkelturer. Ville jobbet frivillig med dyrevern.

Men ville jobbet om jeg kunne for å få mer penger.

Anonymkode: 67d5e...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet jobben min nå pga nedstengningen, så hadde takket ja til borgerlønn. Finnes svært få jobber her jeg bor, og jeg står uansett langt bak i en kø av flere tusen søkere. Hadde tatt imot borgerlønn på dagen.

Anonymkode: 8a02d...b4e

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke meningen med borgerlønn at alle skal få samme sum uansett hva de gjør? 
Ikke penger i tillegg til vanlig lønn vel?
Eller har jeg misforstått her?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Slutta i jobben om mulig. Men om alle fikk borgerlønn ville vel prisene på alt gått opp tilsvarende, så vi måtte kanskje ha jobba likevel. 

Anonymkode: 6caeb...ae1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jo ikke folk jobbet. Så borgerlønn vil være en lønn alle får. Det vil fjerne uføre, stipender, sosialstønad, bostøtte mm. Men man kan tjene ekstra ved å jobbe. Dog ville man ikke tjent så mye man gjør nå, så regner med vi hadde kommet ganske så likt ut som vi gjør i dag, for å stimulere til jobbing. Så kun de svake som hadde tapt på det egentlig. 

Anonymkode: c6460...512

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet er borgerlønn tenkt som en fast utbetaling til alle. Målsetningen er at i stedet for at staten skal forvalte ett budsjett på økonomiske insentiver som sikrer samfunnsfunksjonen og fungere som forsikringselskap og tvangssparingsløsning, skal du som borger kunne disponere pengene og forvalte disse på den måten som tjener deg best.

Det er noen problemer knyttet til borgerlønn, spesielt i samfunn som det norske, som gjør at vi trenger andre måter å implementere det på enn kontant betaling. 

I Norge har forslaget vært negativ skatt, og høyt grunnfradrag.

AnonymBruker
Skrevet

Fortsatt som før, kanskje jobbe litt mindre. Men de ekstra pengene som kommer hadde vært motiverende til å gjøre noe kreativt.

Anonymkode: 0d6a2...2ba

Skrevet

Fortsatt som før

AnonymBruker
Skrevet

Jobber mindre så jeg kunne hatt barnet mitt hjemme med meg et par dager i uka. 

Anonymkode: fddd7...113

Skrevet

Da hadde jeg blitt hjemme med barnet mitt et ekstra år. 18000 + kontantstøtte ville utgjort omtrent det jeg ellers ville fått i lønn.

Skrevet

Antagelig, gitt en sånn systemforståelse, måtte jeg emigrere. Og jeg ville kalkulert med tap av fremtidig pensjon.

• Liker 1
Skrevet

dratt på jobb... høres ut som et dødfødt prosjekt.

• Liker 4
Skrevet

Tror utgangspunktet blir litt feil. 

Men om man kunne tjene penger oppå borgerlønn, så hadde jeg fortsatt å jobbe. Kanskje gått ned litt i stilling. 

Jeg liker å jobbe, jeg liker jobben min, og jeg tror jeg gjør en god jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sluttet å jobbe, da 18 000 er nesten like mye som jeg får utbetalt nå. 

Anonymkode: 3e818...bf7

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sluttet å jobbe. Jobber 100% pluss i dag, men ser ikke hvorfor jeg skal jobbe hardt for samme "lønn" som de som ikke gidder, så da bruker jeg heller tiden på meg selv og barnet mitt, slik som mange andre hadde tenkt.
I tillegg så hadde jeg måttet kutte utgifter så da ville jeg ikke trengt å betalt månedskort og tatt barnet ut av Sfo. 

Du vil ikke få like mye i borgerlønn som du tjener i jobben din ( i så fall tjener du ekstremt dårlig). Borgerlønn er ment å være en sum som gjør at man akkurat klarer å forsørge seg selv på det. Man vil ikke få 30 000 i mnd...

Jeg hadde bare fortsatt som før. Spart litt mer, men ellers ikke endra på noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...