AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Jeg har en tendens til å se det negative med ting og jeg tror at jeg pusher bort folk pga det. Jeg er ganske sarkastisk av meg. Jeg har blitt mye mobbet, opplevd mye vondt og vært mye syk i perioder som nok har formet meg litt. Jeg ønsker å bli mer positiv og finne tilbake til den mer livlige og morsomme personen jeg var. Noen gode råd og tips til hvordan jeg kan jobbe med meg selv? Hva kan jeg prate om når jeg er sammen med andre som er hyggelig? Anonymkode: ec818...233 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Det letteste er å prate om ting du synes er morsomt, synes er interessant og være oppmerksom ovenfor andre (spørre hvordan de har det, gi komplimenter, følge opp osv.) Styr langt unna å si negative ting om andre mennesker. Anonymkode: bcdfe...d2f 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det letteste er å prate om ting du synes er morsomt, synes er interessant og være oppmerksom ovenfor andre (spørre hvordan de har det, gi komplimenter, følge opp osv.) Styr langt unna å si negative ting om andre mennesker. Anonymkode: bcdfe...d2f Takk for svar 😊 De vennene jeg har kan være ganske like som meg og da merker jeg at jeg faller fort ned i gamle mønstre 🙈 Må nok bare jobbe med det slik at jeg klarer å holde meg positiv. Ts Anonymkode: ec818...233 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 Du kan øve på mindfulness, som er å være i nuet uten tanker og meninger, ta ting for det de er uten at du skal mene noe og reagere så mye. Dette hjelper også mye på hvor vondt en har det i tunge stunder, personer som er drevne i mindfulness takler kriser og sorg bedre enn personer som akker og uffer seg og er så INNI det. Når du klarer å skape en mer åpen og aksepterende tankemåte, kan du møte verden med nysgjerrighet i stedet for dømming. Spørre spørsmål heller enn å gi svar. Gi omsorg heller en avvisning i form av krass humor eller negativitet. La oss si du har en slik samtale til vanlig : Random Jente: Jeg og Roger gjorde det slutt forrige uke... Du: yeye, vi dauer alene uansett... Så kan du kanskje heller skape et øyeblikk som dette: Random jente: jeg og Roger gjorde det slutt forrige uke. .. Du: Oi, hvordan har du det? RJ: Det var verst de første dagene, er litt trist ennå, men... Du: er det noe jeg kan gjøre for å få deg til å føle deg bedre? RJ: tror ikke det... Må vel bare ta tiden til hjelp... Du: hva om vi to har jentekveld i helga med masse snacks (evt vin og greier) og film/reality tv? Jeg syns iallefall at det hjelper på humøret Og vipps så har du invitert noen inn i stedet for å stenge døren. Anonymkode: c4db5...caa 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan øve på mindfulness, som er å være i nuet uten tanker og meninger, ta ting for det de er uten at du skal mene noe og reagere så mye. Dette hjelper også mye på hvor vondt en har det i tunge stunder, personer som er drevne i mindfulness takler kriser og sorg bedre enn personer som akker og uffer seg og er så INNI det. Når du klarer å skape en mer åpen og aksepterende tankemåte, kan du møte verden med nysgjerrighet i stedet for dømming. Spørre spørsmål heller enn å gi svar. Gi omsorg heller en avvisning i form av krass humor eller negativitet. La oss si du har en slik samtale til vanlig : Random Jente: Jeg og Roger gjorde det slutt forrige uke... Du: yeye, vi dauer alene uansett... Så kan du kanskje heller skape et øyeblikk som dette: Random jente: jeg og Roger gjorde det slutt forrige uke. .. Du: Oi, hvordan har du det? RJ: Det var verst de første dagene, er litt trist ennå, men... Du: er det noe jeg kan gjøre for å få deg til å føle deg bedre? RJ: tror ikke det... Må vel bare ta tiden til hjelp... Du: hva om vi to har jentekveld i helga med masse snacks (evt vin og greier) og film/reality tv? Jeg syns iallefall at det hjelper på humøret Og vipps så har du invitert noen inn i stedet for å stenge døren. Anonymkode: c4db5...caa Tusen takk for gode råd 🙏 💕 Skal absolutt sjekke ut mindfulness. Driver med meditasjon og merker at det har hjulpet en del. Anonymkode: ec818...233
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 Hvis du har venner som er like negative som deg, kan det hende du må prøve å tilbringe litt tid med mennesker som er annerledes. Det er jo noe som heter "misery loves company". Jeg har også noen venninner som alltid må klage over jobben (samfunnets feil at de ikke finner en annen), datinglivet (menn er generelt håpløse) eller at de ikke får seg leilighet (systemet er rigget mot dem). Jeg vet av erfaring at det de egentlig er ute etter er at du hiver deg på, ikke prøver å se ting fra et annet perspektiv. Selv om du forsøker å endre deg, kan det hende du er alene om det. Det er greit å syte litt iblant, og sarkasme er greit i små doser. Men hvis det blir en sjargong, er det ofte en forsvarsmekanisme. Anonymkode: da18e...f7d 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode råd 🙏 💕 Skal absolutt sjekke ut mindfulness. Driver med meditasjon og merker at det har hjulpet en del. Anonymkode: ec818...233 Så bra! Og jeg vil rose deg for å ta tak i dette, det kan være vondt å se inn i seg selv og finne egenskaper som burde endres, og det tror jeg mange beskytter seg selv mot og heller skylder på omverdenen. Jeg vet om ei dame som er omtenksom, bidrar stort i samfunnet, hjelper fremmede, jobber gratis, har oppdratt flotte barn, SAMTIDIG som at hun er så jævlig inni sin egen navle at det er slitsomt å prate med henne, ufyselig, fæl i kjeften, avbryter, snakker for høyt etc. Jeg har hørt henne si til folk at hun ikke forstår hvorfor enkelte folk vender henne ryggen. Og jeg vet at hun har blitt konfrontert flere ganger om sin ufordragelighet. Hun bare lukker ørene sine for det. Det er feigt. Du er ikke feig. Ps, enkelt mindfulness tips du kan begynne med allerede i morgen: Når du går langs trafikken, nabolaget, i naturen, beskriv det du ser høyt inni hodet ditt, men uten meninger. Eks: Treet er høyt. Gresset er grønt. Det lukter vår. Bilen er rød. Den er en Toyota. Det er 4 biler i kø her. Helt nøytrale ting. Ikke inkluder om du liker eller ikke liker det, ikke kall noe fint eller stygt, dårlig eller bra. Du kan kalle noe i ustand, men inkluder hvorfor det er i ustand. F. Eks sykkelen har rusten kjetting. Å si at sykkelen er dritt/dårlig/ødelagt er ikke mindful, da den er brukende så lenge kjettingen byttes. Jeg har ikke tålmodighet til å sette meg skikkelig inn i ting, men den enkle metoden jeg skriver om har gjort UNDER for meg. Jeg kommer inn i en samtale på bedre vis. Jeg kommer med innspill som skaper flyt i en diskusjon, og ikke frustrasjon. Jeg ser gode løsninger raskere. Viser takknemlighet daglig, som gjør de rundt meg mer bevisst på å være takknemlig, og vi har derfor mange flere gode øyeblikk sammen. Lek litt med det om du kan🙂 lykke til på din reise, din ex-pessimistiske søster heier på deg! Anonymkode: c4db5...caa 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har venner som er like negative som deg, kan det hende du må prøve å tilbringe litt tid med mennesker som er annerledes. Det er jo noe som heter "misery loves company". Jeg har også noen venninner som alltid må klage over jobben (samfunnets feil at de ikke finner en annen), datinglivet (menn er generelt håpløse) eller at de ikke får seg leilighet (systemet er rigget mot dem). Jeg vet av erfaring at det de egentlig er ute etter er at du hiver deg på, ikke prøver å se ting fra et annet perspektiv. Selv om du forsøker å endre deg, kan det hende du er alene om det. Det er greit å syte litt iblant, og sarkasme er greit i små doser. Men hvis det blir en sjargong, er det ofte en forsvarsmekanisme. Anonymkode: da18e...f7d Takk og så enig 🙏 Jeg har helt klart et "mål" om å også omgås mennesker som ikke er så negative, utvide horisonten litt 😊 Jeg har kuttet ut en venninne som var helt ekstrem, det gikk bare ikke mer. Er helt enig at jeg nok tiltrekker meg litt feil mennesker og det vil jeg endre. De jeg har blitt kjent med i det siste har kun blitt bekjente og ikke noe mer, disse har vært veldig negative. For meg har sarkasme og negativitet uten tvil blitt en forsvarsmekanisme for å holde folk litt på avstand. Jeg kan fremstå enten som ganske direkte eller en som bare jatter med. Jeg vil egentlig bare være meg selv, men det synes jeg er vanskelig. Dette er noe jeg må jobbe med. Ts Anonymkode: ec818...233
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 Positivitet skaper positivitet, det å omgås positive mennesker skaper energi. Men man må begynne med seg selv først, og det er ikke så lett visst man føler seg litt deppa. Være ute i friskluft og gjøre noe fysisk hjelper alltid, spesielt visst det er sollys. Når du er ute (natur) så må du ta inn uttrykkene rundt deg og ikke gå rundt og tenke på ting, se på naturen rundt deg og si til deg selv hvor vakkert det er. Konsentrer deg kun om det du ser og tenk på hva du ser på en positiv måte, ikke tenk på jobb og annet. Når du kommer hjem så tenker du for en deilig tur jeg hadde, og så skal du gjøre noe som gir deg glede eller du liker, ikke fall tilbake på og kun tenke problemer. Våkn opp neste morgen og se deg selv i speilet, snakk til deg selv i speilet og si idag skal bli en bra dag og jeg er ei skikkelig topp dame, verden bare venter på at jeg skal komme ut til dem. (om du flirer av deg selv så gjør det ingenting) Prøv å gi litt mer faen og kanskje bli litt mer "sprø" når du er positiv så skal du se at andre blir mer positiv tilbake og du er inne i en god spiral. Når du møter noen som er negative så tenker du, "sånn vil ikke jeg være, ligner på sånn jeg var før" og så flirer du inni deg og unngår for mye eksponering av negative folk. Kanskje en dag du klarer å møte negative folk også uten at det har nevneverdig innvirkning på egen følelse. Krever litt innsats men du må begynne med deg selv, også må du ha tro på det du gjør og ha en passe dose selvironi. Lykke til 🙂 Anonymkode: ac194...6b6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 Begynn med deg selv først. Skriv ned 10 positive ting hver dag! Tenk muligheter framfor begrensninger. Bare det å lage denne tråden viser at du ønsker å være positiv 👌🏼 Et godt tips er å ikke sammenligne deg med andre. Alle har noe du ikke har, og motsatt. Sammenlign deg med deg selv- hvordan du selv var forrige uke eller mnd. kjøp deg noen nye klær, smink deg eller gjør noe som får deg til å føle deg bra. Ta en tur til frisøren. Når du føler deg fresh blir du også mere positiv ❤️ Anonymkode: dacf7...66f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Tusen hjertelig takk dere for gode råd og oppmuntring 😊💕 Jeg tar til meg hvert råd. Ts Anonymkode: ec818...233 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 (endret) Jeg driter i "Mindfullness" og sånt..! Bryr meg mitt i "Rattata"..! Men, hva med å prate folk rundt deg "Opp", -ikke si noe annet om de... Tenke på alt som har vert bra, -som har fått deg dit du er... Hvor heldige vi er, -som bor i Norge... Hilse på folk, -bare ett blikk, -nikk, -hiv på ett smil, når det passer :-) Edit: Lov å si Hei, e.l. -og... Seff trå til, om noen trenger hjelp, -hu med barnevogna, -"Junkien" som ligger strak... Og sånt... ..? a. Endret 20. mai 2020 av Sliten&kjørt52
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 Dette har jeg tenkt mye på selv TS, og leser tråden med stor interesse! Det som motiverer meg er at jeg vet at i de periodene jeg er veldig takknemlig for noe så er jeg også mer lykkelig og positiv. Jeg tror takknemlighet er litt av nøkkelen i det å være positiv. Så jeg prøver å jobbe med å fokusere på hva jeg har som jeg er takknemlig for. Av og til er det at kjæresten min lager en skikkelig god middag, også fokuserer jeg på det, og ikke på at han ikke tok ut søpla. Jeg er takknemlig for at jeg har en jobb, og prøver å ikke fokusere på at jeg egentlig ikke trives, selv om jeg samtidig kan jobbe med å finne meg en ny jobb, og være takknemlig for at jeg har den muligheten. Litt surrete tips fra meg, men likte tråden og ville gjerne hjelpe litt! Har prøvd meg på mindfullness tidligere, og syntes det var litt vanskelig. Men likte veldig godt tipset om å bare observere og beskrive ting i nøytrale termer, så det skal jeg ta med meg Anonymkode: a30c7...95b 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #14 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg tenkt mye på selv TS, og leser tråden med stor interesse! Det som motiverer meg er at jeg vet at i de periodene jeg er veldig takknemlig for noe så er jeg også mer lykkelig og positiv. Jeg tror takknemlighet er litt av nøkkelen i det å være positiv. Så jeg prøver å jobbe med å fokusere på hva jeg har som jeg er takknemlig for. Av og til er det at kjæresten min lager en skikkelig god middag, også fokuserer jeg på det, og ikke på at han ikke tok ut søpla. Jeg er takknemlig for at jeg har en jobb, og prøver å ikke fokusere på at jeg egentlig ikke trives, selv om jeg samtidig kan jobbe med å finne meg en ny jobb, og være takknemlig for at jeg har den muligheten. Litt surrete tips fra meg, men likte tråden og ville gjerne hjelpe litt! Har prøvd meg på mindfullness tidligere, og syntes det var litt vanskelig. Men likte veldig godt tipset om å bare observere og beskrive ting i nøytrale termer, så det skal jeg ta med meg Anonymkode: a30c7...95b Tusen takk for at du deler 💕😊 Jeg merker det samme, at når jeg takknemlig så er jeg mer glad og omvendt. En annenting som gjør meg veldig glad er musikk 😍 Jeg har en venninne som driver med mindfulness, så tenkte jeg skulle spørre henne om litt råd og tips, er sikker på at hun setter veldig pris på det. Jeg vet jeg må jobbe med tankegangen min, da jeg tenker alltid kritisk og negativt. Føler jeg har kjempe langt igjen da disse negative tankene konstant dukker opp. Jeg har en del diagnoser som gjør det litt ekstra utfordrende, blant annet periodevis depresjon, generell angst, kompleks ptsd. Men jeg tenker at jeg også på en måte har en fordel og kan dra "nytte" av dette. 2 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev: Jeg driter i "Mindfullness" og sånt..! Bryr meg mitt i "Rattata"..! Men, hva med å prate folk rundt deg "Opp", -ikke si noe annet om de... Tenke på alt som har vert bra, -som har fått deg dit du er... Hvor heldige vi er, -som bor i Norge... Hilse på folk, -bare ett blikk, -nikk, -hiv på ett smil, når det passer 🙂 Edit: Lov å si Hei, e.l. -og... Seff trå til, om noen trenger hjelp, -hu med barnevogna, -"Junkien" som ligger strak... Og sånt... ..? a. Takk for råd 💕😊 Jeg sier aldri noe vondt til andre, jeg er alltid redd for å såre andre, og tråkker heller på mine egne følelser. Men er kanskje ikke så flink til å prate opp mennesker, så det burde jeg jobbe med 😁 Å hjelpe andre har jeg alltid gjort, hjertet mitt blør litt når jeg ser andre slite. Men i det jeg hjelper en annen tenker jeg negativt om de rundt at de ikke hjelper til 🤦♀️ Det er disse tankene jeg vil ha bort. Jeg prøver heller å tenke at de kanskje har en dårlig dag, har vondt i ryggen etc for å forstå, men ofte faller jeg tilbake til det negative. Ts Anonymkode: ec818...233
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. mai 2020 #15 Skrevet 20. mai 2020 (endret) Akkurat nå fikk jeg en plan... Ringe til en kompis, -som er ei Ex. -Vi er bare kompiser da..! Edit: Vet jeg får kjeft der. -Tatt skjegg i natt... Høre om hu er hypp på en Pizza. ..? Hypp på selskap i kveld, -Evt. klassevenninde jeg møtte i Ølsjappa, -slo av en lang prat med, i går... -Sett inn i "Det hellige, -smakt" storesøstrene hennes... -Ikke hu..! Kjøre på... a. Endret 20. mai 2020 av Sliten&kjørt52 Gammal mann, -gjør så godt han kan..!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 15 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Akkurat nå fikk jeg en plan... Ringe til en kompis, -som er ei Ex. -Vi er bare kompiser da..! Edit: Vet jeg får kjeft der. -Tatt skjegg i natt... Høre om hu er hypp på en Pizza. ..? Hypp på selskap i kveld, -Evt. klassevenninde jeg møtte i Ølsjappa, -slo av en lang prat med, i går... -Sett inn i "Det hellige, -smakt" storesøstrene hennes... -Ikke hu..! Kjøre på... a. Hæ? Anonymkode: 776a3...89d 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 (endret) Ts. Høres jo ut som du er på god veg... : ... Men i det jeg hjelper en annen tenker jeg negativt om de rundt at de ikke hjelper til 🤦♀️ Det er disse tankene jeg vil ha bort. Jeg prøver heller å tenke at de kanskje har en dårlig dag, har vondt i ryggen etc for å forstå, men ofte faller jeg tilbake til det negative. Drit i dette, ha fokus på hva DU gjør. Vi lever på en planet FULL Av Tullinger, -beviset er her... -Du lever på samme planet som meg... Synes som du er på rett veg, jeg. -Ønsker deg V e l :-) Kjør på ..! -233 Edit: Faen, -så var det den Pizzaen da... Litt skummelt å ringe hu, -men... -Den som intet våger... -Går sikkert på båten. ... a. Endret 20. mai 2020 av Sliten&kjørt52
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 Tar mot til meg (-Les: Låner ) og spør... a.
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 Avslag, på Grått Err. Rosa papir... Var opptatt i kveld, -men blid, -ville ha Pizza. ... -HARDT å være mann..! a.
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å hjelpe andre har jeg alltid gjort, hjertet mitt blør litt når jeg ser andre slite. Høres vel helt KoKo ut, men... Aner jo ikke hvordan du "Opererer", -Jeg har Ca. alltid ryggsekk. -I ryggsekken(e) min(e) er det alltid ett førtehjelpssett. PGA "Yrkesskade", -litt avansert, -men det er meg... Om du har plass, Alltid ha Lærdalsmaske https://www.laerdal.com/no/doc/113/Laerdal-Pocket-Mask Og Trykkbandasje på deg..? E N Dag, -kan du gjøre en forskjell... ... Jada, -vet jeg er KoKo... Edit: Redningsfolie(r)..! Tar null plass, -gjerne tre, eller fler... Kan du Hjerte/Lunge-redning ..? Jada, -mere KoKo... a. Endret 20. mai 2020 av Sliten&kjørt52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå