Gå til innhold

De grønne bussrutene i Oslo/Viken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I morgen skal jeg ut av Oslo og må bytte til en grønn rute (550) midtveis. Er det noen som kan hjelpe meg og si om det er noen spesiell kontroll her, eller om jeg bare kan kjøpe en billett til to soner som vanlig? Jeg føler meg ekstremt dum som spør om dette, men jeg har veldig sosial angst og gruer meg til å gjøre uvante ting hvor jeg risikerer å gjøre feil.

Jeg husker at jeg tok en slik grønn rute for flere år siden, og da ble f.eks. ikke dørene bak åpnet, kun de foran. Jeg tror også at jeg måtte validere billetten min. All informasjon om alle mulige detaljer mottas med stor, stor takk!

Anonymkode: da584...a00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må vanligvis gå inn foran og vise billett, men på grunn av korona er det kun inngang bak nå, du må ikke vise billett, så sant det ikke er kontroll. Du må også sette deg ned på ett ledig, 'lovlig' sete, var flere som fikk kommentar fra bussjåføren i dag, fordi de ikke gikk å satte seg når de kom på bussen. Du må så klart ha riktig billett for reisen, to soner høres riktig ut om du skal ut av Oslo, dette kan du sjekke på ruter.no om du er usikker. 

Anonymkode: 4c9c6...876

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

550 Enebakk kirke, ikke sant? Vokste opp der bussen stopper, så kjenner den ruta godt. Det er aldri kontroll på den bussen, og nå som det er korona sjekker heller ikke bussjåføren billetten. Var noen turer på 550 senest forrige helg, og de hadde ikke markert noen seter som "lovlige" og "ulovlige" å sitte på. Bussjåføren er dog sperret inne med sperrebånd. Bakerste dør brukes til både på- og avstigning for å beskytte sjåføren. 550-bussen har lite folk nå for tiden. Normalt er den bare full på enkelte avganger i rushen på morgenen og ettermiddagen. Pappa tar den verste rushavgangen på morgenen og ettermiddagen nå, og det er god plass. De eneste som sitter tett er folk som reiser sammen. :) 

Å bruke månedskort/reisekort i fysisk form (altså kort og ikke i app) er ingen vits på 550-bussen. Det er kun valideringsautomat foran på bussen, og den benyttes ikke nå. Du kan heller ikke kjøpe billett inne på bussen. Hvor skal du av? Det er to sonebytter på 550-ruta, så det er greiest å bare legge inn holdeplassen du går på og skal av på i Ruter-appen i stedet for å styre med sonene.

Bussjåføren åpner bakerste dør automatisk. Det stemmer at de normalt kun åpner døra foran, men det er motsatt nå.

Anonymkode: 78dbb...efe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...