AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Jeg er så fortvila. Jeg har skolegutt til høsten. Og han bæsjer på seg flere ganger i uka. Av og til flere ganger om dagen. Uhell kan skje om de er opptatte i lek det er greit, men han bryr seg liksom ikke. Han nekter også selv når vi ser det og det stinker. Nei han har ikke hatt uhell. Vi blir ikke sinte, vi prøver å forklare og spørre hvorfor han ikke går på do. Så er han flink igjen flere dager uten uhell for så å ha masse uhell. Han har ikke forstoppelse. Ellers helt normal og vanlig gutt. Han var sein med bleieslutt også så har tenkt det er modningen. Er veldig bekymret for skolestart. Noen råd? Anonymkode: 73e25...326
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 3 minutter siden, Vera Vinge skrev: Er han grundig undersøkt somatisk? Ts: Nei, vi har villet se det an fordi han er veldig sjenert og søskenbarnet gikk igjen noe lignende av undersøkelser og har fått skikkelig sykehus skrekk. Har håper modning vil hjelpe. Anonymkode: 73e25...326
Grandidosa83 Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så fortvila. Jeg har skolegutt til høsten. Og han bæsjer på seg flere ganger i uka. Av og til flere ganger om dagen. Uhell kan skje om de er opptatte i lek det er greit, men han bryr seg liksom ikke. Han nekter også selv når vi ser det og det stinker. Nei han har ikke hatt uhell. Vi blir ikke sinte, vi prøver å forklare og spørre hvorfor han ikke går på do. Så er han flink igjen flere dager uten uhell for så å ha masse uhell. Han har ikke forstoppelse. Ellers helt normal og vanlig gutt. Han var sein med bleieslutt også så har tenkt det er modningen. Er veldig bekymret for skolestart. Noen råd? Anonymkode: 73e25...326 Har dere prøvd et belønningssystem for å se om det kan gjøre han mer fokusert/motivert? Hvis motivasjonen er på plass vil eventuelt andre årsaker bli mer tydelig.. Unger er jo merkelige vesener, så kan være så enkelt at det ikke plager han videre å la det gå i buksen til verre ting. Jeg ville nok startet der. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Jeg ville sagt at når han ikke orker å gå på do så må han bruke bleie igjen, jeg vil tro det gjør susen. Er flaut og bruke bleie når man er så stor, og det er jo uakseptabelt og drive og drite i buksa når man er så stor og ikke syk. Anonymkode: a97cb...595 22
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 Jeg hadde gått til legen med problemet. Har og skolegutt til høsten og han har ved en anledning siden bleieslutt hatt uhell, da i forbindelse med omgangssyke og det kom litt bløtt når han fjerta. Han syntes det hele var helt forferdelig. Jeg kan ikke forestille meg å ikke kontakte lege for noe sånt etter så lang tid, uansett hvilke erfaringer andre har hatt. Anonymkode: 03003...631 12
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde gått til legen med problemet. Har og skolegutt til høsten og han har ved en anledning siden bleieslutt hatt uhell, da i forbindelse med omgangssyke og det kom litt bløtt når han fjerta. Han syntes det hele var helt forferdelig. Jeg kan ikke forestille meg å ikke kontakte lege for noe sånt etter så lang tid, uansett hvilke erfaringer andre har hatt. Anonymkode: 03003...631 Ts: Han slutta med bleie da han var over 4 år. Så har ikke gått så lang tid. Vi prøvde da også i lang tid med masse uhell før han plutselig var klar. Så det har ikke pågått siden han var 2 år liksom. Ingen uhell i barnehagen, men ofte uhell så fort han kommer hjem. Mistenker at han holder seg hele dagen i barnehagen. Anonymkode: 73e25...326
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 Men kjære deg, du må jo ta ham med til lege! Samme om søskenbarnet ble traumatisert av lege en gang - kan like gjerne hende gutten blir traumatisert om ingen vil leke med ham på skolen fordi han lukter bæsj? Evt få time hos en barnepsykolog, hvis ikke de finner noe fysisk. Anonymkode: 504ba...745 14
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Han slutta med bleie da han var over 4 år. Så har ikke gått så lang tid. Vi prøvde da også i lang tid med masse uhell før han plutselig var klar. Så det har ikke pågått siden han var 2 år liksom. Ingen uhell i barnehagen, men ofte uhell så fort han kommer hjem. Mistenker at han holder seg hele dagen i barnehagen. Anonymkode: 73e25...326 Men han har jo egentlig ikke sluttet med bleie, dere har bare tatt den vekk og så fortsetter han å bæsje på seg likevel... Anonymkode: 504ba...745 15
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Han slutta med bleie da han var over 4 år. Så har ikke gått så lang tid. Vi prøvde da også i lang tid med masse uhell før han plutselig var klar. Så det har ikke pågått siden han var 2 år liksom. Ingen uhell i barnehagen, men ofte uhell så fort han kommer hjem. Mistenker at han holder seg hele dagen i barnehagen. Anonymkode: 73e25...326 Det er fortsatt bortimot to år med uhell. Det er ikke greit og heller ikke normalt for et såpass stort barn å ikke si ifra eller bry seg. Og at han attpåtil nekter for det når han faktisk har bæsja på seg. Tenk hvor mye det vil påvirke han på skolen, besøk hos venner, på treninger ol. gjennom høsten. Det er heller ikke bra å kanskje måtte holde seg en hel dag når man egentlig må på do. Dette er noe dere må ta tak i, og det snarest. Stakkars gutt. Anonymkode: 03003...631 11
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #11 Skrevet 19. mai 2020 38 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Har dere prøvd et belønningssystem for å se om det kan gjøre han mer fokusert/motivert? Hvis motivasjonen er på plass vil eventuelt andre årsaker bli mer tydelig.. Unger er jo merkelige vesener, så kan være så enkelt at det ikke plager han videre å la det gå i buksen til verre ting. Jeg ville nok startet der. Ts: Ja det har vi prøvd og da går det kjempefint i noen dager. Anonymkode: 73e25...326
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #12 Skrevet 19. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men han har jo egentlig ikke sluttet med bleie, dere har bare tatt den vekk og så fortsetter han å bæsje på seg likevel... Anonymkode: 504ba...745 Ts: Joda han er tørr og uten uhell i perioder også kommer det tilbake. Også er det uhell fritt igjen. Anonymkode: 73e25...326
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #13 Skrevet 19. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fortsatt bortimot to år med uhell. Det er ikke greit og heller ikke normalt for et såpass stort barn å ikke si ifra eller bry seg. Og at han attpåtil nekter for det når han faktisk har bæsja på seg. Tenk hvor mye det vil påvirke han på skolen, besøk hos venner, på treninger ol. gjennom høsten. Det er heller ikke bra å kanskje måtte holde seg en hel dag når man egentlig må på do. Dette er noe dere må ta tak i, og det snarest. Stakkars gutt. Anonymkode: 03003...631 Ts: Vi har jo prøvd det, helsestasjonen vet hvor treg han var med bleieslutt. De sa ikke noe. Vi minner han på dobesøk. Har prøvd belønning og da går han på do hele tiden, nesten for ofte bare for å få klistremerker for å raskere få premie. Så han kan, virker bare som han ikke bryr seg eller gidder. Han har aldri uhell hos venner, kun hjemme eller hos familiemedlemmer. Anonymkode: 73e25...326
Vera Vinge Skrevet 19. mai 2020 #14 Skrevet 19. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Nei, vi har villet se det an fordi han er veldig sjenert og søskenbarnet gikk igjen noe lignende av undersøkelser og har fått skikkelig sykehus skrekk. Har håper modning vil hjelpe. Anonymkode: 73e25...326 Når han er så stor og har dette problemet, og han dessuten begynner på skolen til høsten, ville jeg definitivt ikke sett an dette. Det kan være mange grunner til dette og det trenger ikke være noe kroppslig, men før man prøver forskjellige tiltak, ville hvertfall jeg likt å vite eller utelukke at det skyldes et fysisk problem. Både forstoppelse og magetilstander kan ligge bak slike ting. Jeg har selv erfaring med barn med forstoppelse (som ikke var helt åpenbart at har forstoppelse, må jeg bare si) og cøliaki med dette problemet. Og har hørt om barn med cøliaki som har slitt med dette problemet langt ut i skolealder, og det er veldig trist. En enkel blodprøve kan for de aller fleste gi en indikasjon på om det er snakk om cøliaki eller ikke. Og om det er cøliaki-mistanke ut fra blodprøven må han kanskje ta gastroskopi, men det gjøres i narkose. Så det ville jo evt starte med en blodprøve, det er ikke rett på masse sykehus-undersøkelser. 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #15 Skrevet 19. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Vi har jo prøvd det, helsestasjonen vet hvor treg han var med bleieslutt. De sa ikke noe. Vi minner han på dobesøk. Har prøvd belønning og da går han på do hele tiden, nesten for ofte bare for å få klistremerker for å raskere få premie. Så han kan, virker bare som han ikke bryr seg eller gidder. Han har aldri uhell hos venner, kun hjemme eller hos familiemedlemmer. Anonymkode: 73e25...326 Hva skjer med klærne han bæsjer i? Blir de bare tatt av han så slipper han å forholde seg til det mer? Hver gang han bæsjer på seg så må han også vaske klærne sine, putte det i vaskemaskina, dere har i såpe, han trykker på «start» eller whatever, å så må han henge opp klærne når de er ferdig vasket. Ved at han får arbeid når han ikke gidder å gå på do (for han kan åpenbart) så er det mulig han til slutt vil begynne å gå på do fremfor å måtte ta seg av ekle klær. Anonymkode: 9efc7...a39 12
Silva Pluvialis Skrevet 19. mai 2020 #16 Skrevet 19. mai 2020 Har han vært utsatt for særlig belastende og/eller stressende hendelser som kan ha påvirket han psykisk?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #17 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, Gorilla skrev: Har han vært utsatt for særlig belastende og/eller stressende hendelser som kan ha påvirket han psykisk? TS: Nei det har han ikke, men han er veldig sjenert. Og han liker ikke fokus rettet mot seg. Jeg var helt lik i barndommen. Anonymkode: 73e25...326
Vera Vinge Skrevet 19. mai 2020 #18 Skrevet 19. mai 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville sagt at når han ikke orker å gå på do så må han bruke bleie igjen, jeg vil tro det gjør susen. Er flaut og bruke bleie når man er så stor, og det er jo uakseptabelt og drive og drite i buksa når man er så stor og ikke syk. Anonymkode: a97cb...595 Og denne type kommentarer er noe av grunnen til at jeg anbefaler en sjekk hos lege. Noen barn gidder bare ikke fordi de er opptatt i lek osv, men hvordan vet man hvilke barn det gjelder og hvem som har mageproblemer? Det er veldig fort gjort å påføre barnet skam om man lager dette til barnets problem dersom årsaken er sykdom. Bare det å foreslå å putte på et snart skolebarn bleie, viser jo at du ikke forstår denne problemstillingen. Det er jo bare å dekke over problemet. Jeg tenker umiddelbart at enten har han et fysisk problem, dvs en sykdom, forstoppelse e.l. eller så er han kanskje litt forsinket i utviklingen, sånn mtp at han ikke bryr seg heller? Må ikke være sånn, men jeg hadde hvertfall ikke tatt en tilbakelent holdning på dette. Tenk på hvordan det blir for ham dersom han får kommentarer fra andre skolebarn? Dette kan gi grobunn for mobbing. 8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #19 Skrevet 19. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer med klærne han bæsjer i? Blir de bare tatt av han så slipper han å forholde seg til det mer? Hver gang han bæsjer på seg så må han også vaske klærne sine, putte det i vaskemaskina, dere har i såpe, han trykker på «start» eller whatever, å så må han henge opp klærne når de er ferdig vasket. Ved at han får arbeid når han ikke gidder å gå på do (for han kan åpenbart) så er det mulig han til slutt vil begynne å gå på do fremfor å måtte ta seg av ekle klær. Anonymkode: 9efc7...a39 TS: Det er jo en ide, men redd det vil føre til skam. Anonymkode: 73e25...326
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #20 Skrevet 19. mai 2020 Er problemet også tilstede når han er sammen med venner/andre på ettermiddagen? Anonymkode: b21c1...559
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå