AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #21 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noen skjønner at det er pandemi og at den går i bølger. Andre tror på julenissen og Bigfoot... Anonymkode: 885b6...2e6 Noen ser på fakta å tall, andre ser på andre ting, som overskrifter. Se på dødstallet for flere land april 2000, til april 2020 og bli overasket. Er fulstendig klar over at virus er virus, ja jeg har faglig kunnskap om virus, og vet hvordan vanlige virus fungerer. Og jaggu ser det ut til at covid 19 ikke er så veldig anderledes eller dødligere. Her går man s klart ikke ut i fra Norske tall, men tall fra verden. Om vi i Norge har fått et mutert virus, eller om at vi rett og slett bare ikke blir så syke av denne, eller om den har gått rett forbi oss vites ikke mye om pr nå, og det vil vi heller ikke kunne vite noe om. Men at noe skurrer, ser vel alle ? Helt uten å være nedsettende mot andre. Anonymkode: 83bc1...954 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #22 Skrevet 19. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvor leste du det? Anonymkode: ae9ff...9a1 https://www.an.no/fhi-advarer-r-tallet-kan-vare-nar-1/s/5-4-1206805 Anonymkode: 1bf50...e6c
Krantz95 Skrevet 19. mai 2020 #23 Skrevet 19. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, merkelige saker. Merker jeg blir mer og mer skeptisk til hele situasjonen. Vi har underskudd på døde, Sverige hadde flere døde i april 1993 og 2000 enn de har i april med co0vid19 som jo skal være ekstremt ille. Så ille at vi stenger alt. Gjensomsnittsdødeligheten i verden har ikke økt i år. Så merkelig. Merker jeg som er rimelig fornuftig begynner å tenke konspirasjonstanker😷 Anonymkode: 83bc1...954 Det er ikke noen konspirasjoner. Er nok heller inkompetente politikere. Alternativt gjør politikerne dumme følelsesbaserte valg fordi de er redde for ikke å bli gjenvalgt hvis de gjør rasjonelle valg.
Krantz95 Skrevet 19. mai 2020 #24 Skrevet 19. mai 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.an.no/fhi-advarer-r-tallet-kan-vare-nar-1/s/5-4-1206805 Anonymkode: 1bf50...e6c Fra artikkelen: "Det offisielle smittetallet er nærmest uendret på 0,71 etter endringen, men usikkerheten i tallet er større enn tidligere. De sier de er 95 prosent sikre på at tallet er mellom 0,4 og 1,09." Dette er en tenk-på-et-tall-greie 🙂 De er altså ikke helt sikre på at tallet er mellom 0,4 og 1,09... Endret 19. mai 2020 av Krantz95
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #25 Skrevet 19. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ser på fakta å tall, andre ser på andre ting, som overskrifter. Se på dødstallet for flere land april 2000, til april 2020 og bli overasket. Er fulstendig klar over at virus er virus, ja jeg har faglig kunnskap om virus, og vet hvordan vanlige virus fungerer. Og jaggu ser det ut til at covid 19 ikke er så veldig anderledes eller dødligere. Her går man s klart ikke ut i fra Norske tall, men tall fra verden. Om vi i Norge har fått et mutert virus, eller om at vi rett og slett bare ikke blir så syke av denne, eller om den har gått rett forbi oss vites ikke mye om pr nå, og det vil vi heller ikke kunne vite noe om. Men at noe skurrer, ser vel alle ? Helt uten å være nedsettende mot andre. Anonymkode: 83bc1...954 Det skurrer ikke. Vi har hatt strenge tiltak som har fungert under den 1 bølgen.... At det er så vanskelig å skjønne det... Anonymkode: 885b6...2e6 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #26 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det skurrer ikke. Vi har hatt strenge tiltak som har fungert under den 1 bølgen.... At det er så vanskelig å skjønne det... Anonymkode: 885b6...2e6 Stengte skoler og hjemmekontor? Jeg har vært på jobb, store deler av indistrien har vært på jobb, jeg uten smittevernsutstyr inne hos eldre pleietrengende, for kommuner trengte ikke verneutstyr. Så denne er ikke så smittsom som de skal ha det til, langt i fra så dødlig. og mindre dødligheten i Norge kommer av renslighet, helt sikkert. Men hvis vaske hender er det som skal til, ja, hva sier det? Anonymkode: 83bc1...954 2
tom1986 Skrevet 19. mai 2020 #27 Skrevet 19. mai 2020 Fordi det koster for mye å holde samfunnet stengt.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #28 Skrevet 19. mai 2020 Det er jo nesten ingen som er syke lenger. De fleste av de 8264 som er bekreftet smittet er nok friske for lengst. Her hvor jeg bor har det ikke vært et eneste nytt tilfelle på 4 uker. Ingen økning etter at barnehager og skoler åpnet heller, som mange spådde. Kun 50 innlagt på sykehus. Mange av dem er nok også friske av coronaen, men er innlagt pga komplikasjoner etter sykdommen Anonymkode: 78f3e...68c 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #29 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo nesten ingen som er syke lenger. De fleste av de 8264 som er bekreftet smittet er nok friske for lengst. Her hvor jeg bor har det ikke vært et eneste nytt tilfelle på 4 uker. Ingen økning etter at barnehager og skoler åpnet heller, som mange spådde. Kun 50 innlagt på sykehus. Mange av dem er nok også friske av coronaen, men er innlagt pga komplikasjoner etter sykdommen Anonymkode: 78f3e...68c Nei, det er vanskelig å få noe økning i smitten når det ikke er noe smitte i utgangspunktet. Anonymkode: d84f9...801 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #30 Skrevet 19. mai 2020 Synes de lettet på tiltakene altfor sent. Anonymkode: f3ea6...6d2 3
Sago Skrevet 20. mai 2020 #31 Skrevet 20. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo nesten ingen som er syke lenger. De fleste av de 8264 som er bekreftet smittet er nok friske for lengst. Her hvor jeg bor har det ikke vært et eneste nytt tilfelle på 4 uker. Ingen økning etter at barnehager og skoler åpnet heller, som mange spådde. Kun 50 innlagt på sykehus. Mange av dem er nok også friske av coronaen, men er innlagt pga komplikasjoner etter sykdommen Anonymkode: 78f3e...68c Heldige deg. Her er det altså to til tre nye hver dag, og det har det vært i en måned. Ingen nedgang.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #32 Skrevet 20. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Her går skolen tilbake til ordinære klasser på mandag. Da vurderer de det vel som forsvarlig at vi går tilbake til å leve som normalt Anonymkode: 79f9b...d73 Ja, siden skolen er det eneste stedet smitte kan spres, kan like gjerne hele samfunnet åpnes fullstendig. Anonymkode: 1fc70...8c8
Isambard Skrevet 20. mai 2020 #33 Skrevet 20. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, merkelige saker. Merker jeg blir mer og mer skeptisk til hele situasjonen. Vi har underskudd på døde, Sverige hadde flere døde i april 1993 og 2000 enn de har i april med co0vid19 som jo skal være ekstremt ille. Så ille at vi stenger alt. Gjensomsnittsdødeligheten i verden har ikke økt i år. Så merkelig. Merker jeg som er rimelig fornuftig begynner å tenke konspirasjonstanker😷 Anonymkode: 83bc1...954 Det er en veldig enkel forklaring. Norge reagerte tidlig og slo ned epidemien før den ble stor. Du kan sammenligne med en brann. Alle branner kan slukkes med et glass vann i starten. Sverige ventet til brannen var skikkelig stor før de satte i gang slukkearbeidet. Da blir kreves det mye større innsats for å holde ting i sjakk. Norge slokket brannen da den var et lite bål. Nå dukker det opp noen glør her og der som vi slukker med relativt liten innsats. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #34 Skrevet 20. mai 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva hadde du sett for deg da? Holde Norge hermetisk lukket til smitten er utryddet her, for så å fortsette å holde landet lukket i all evighet? Det er selvfølgelig helt urealistisk. For øvrig var tiltakene for strenge i utgangspunktet. Alt etterpå har bare vært for å ikke tape ansikt og innrømme at det ble gjort feil. Anonymkode: d84f9...801 TS her: Selvfølgelig ikke i all evighet, men om man hadde kjørt de strengeste tiltakene til sommeren, så hadde man kanskje nesten fjernet smitten helt. Det er ikke akkurat så lenge til sommeren nå, så det er ikke så mange ukene ekstra det hadde vært snakk om. Istedet risikerer man alt ved å åpne for tidlig. Anonymkode: 0e720...2e5
Gjest Peanut Skrevet 20. mai 2020 #35 Skrevet 20. mai 2020 Her er jo noe interessant: https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/05/19/858837518/maryland-reports-largest-rise-yet-in-coronavirus-cases-4-days-after-reopening?t=1589980071450
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #36 Skrevet 20. mai 2020 19 timer siden, Krantz95 skrev: Fra artikkelen: "Det offisielle smittetallet er nærmest uendret på 0,71 etter endringen, men usikkerheten i tallet er større enn tidligere. De sier de er 95 prosent sikre på at tallet er mellom 0,4 og 1,09." Dette er en tenk-på-et-tall-greie 🙂 De er altså ikke helt sikre på at tallet er mellom 0,4 og 1,09... Anbefaler å lese seg opp på konfidensintervall, med tanke på påstander om at R «nå er nær 1». Det er heller ikke snakk om «tenk på et tall». Det er *mest sannsynlig* at den egentlige R (som vi ikke kan måle, bare estimere) er i nærheten av punktestimatet, som er 0,71. Det er 95% sannsynlig at den egentlige R er et sted mellom 0,4 og 1,09, gitt at den statistiske modellen er riktig (og et par andre forutsetninger). Dette innebærer at det er like sannsynlig at R er 0,4 som at R er 1,09. Jo lengre bort fra punktestimatet på 0,71 man kommer, jo mindre sannsynlig (men ikke umulig) er det at den egentlige R har denne verdien. Anonymkode: 317ed...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #37 Skrevet 20. mai 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her: Selvfølgelig ikke i all evighet, men om man hadde kjørt de strengeste tiltakene til sommeren, så hadde man kanskje nesten fjernet smitten helt. Det er ikke akkurat så lenge til sommeren nå, så det er ikke så mange ukene ekstra det hadde vært snakk om. Istedet risikerer man alt ved å åpne for tidlig. Anonymkode: 0e720...2e5 «Kanskje» og «nesten» kommer man ikke langt med. Hvis man «nesten» fjerner smitten, og så åpner opp som vanlig, ender man bare opp på utgangspunktet, med skjult smitte i befolkningen som bygger seg opp. Når det er så lite smitte i befolkningen som det er nå, har man neppe mye å vinne på svært omfattende tiltak. Men man har mye å tape økonomisk og menneskelig/helsemessig. Anonymkode: 317ed...1f5 4
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #38 Skrevet 20. mai 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser nå at R tallet i følge FHI kan være nær 1 igjen, som følge av at man har åpnet skoler og barnehager, lempet på reglene for serveringssteder, avstandsregelen fra 2 til 1m samt reglene for hvor mange man kan være i gruppe. Hva var vitsen sier nå jeg, man var tett på å nøytralisere smitten helt i Norge ved å holde stengt og kanskje stramme inn ennå mer i kun 1-2 måneder til, og så risikerer man at alt er bortkastet med å åpne for tidlig. Anonymkode: 0e720...2e5 Tidlig? Vi skulle aldri stengt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #39 Skrevet 20. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Kanskje» og «nesten» kommer man ikke langt med. Hvis man «nesten» fjerner smitten, og så åpner opp som vanlig, ender man bare opp på utgangspunktet, med skjult smitte i befolkningen som bygger seg opp. Når det er så lite smitte i befolkningen som det er nå, har man neppe mye å vinne på svært omfattende tiltak. Men man har mye å tape økonomisk og menneskelig/helsemessig. Anonymkode: 317ed...1f5 Med "nesten" fjernet mener jeg at man kunne slått det ennå mer ned enn vi har i dag til nesten ikke-eksistens, og det hadde vært et ennå bedre utgangspunkt. Fullstendig fjerning får man ikke til, det har man ikke fått til med noen type smitte bortsett fra koppervirus. Det er ikke så lenge til fellesferien nå, en måneds tid til hadde folk klart. Anonymkode: 0e720...2e5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #40 Skrevet 20. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Med "nesten" fjernet mener jeg at man kunne slått det ennå mer ned enn vi har i dag til nesten ikke-eksistens, og det hadde vært et ennå bedre utgangspunkt. Fullstendig fjerning får man ikke til, det har man ikke fått til med noen type smitte bortsett fra koppervirus. Det er ikke så lenge til fellesferien nå, en måneds tid til hadde folk klart. Anonymkode: 0e720...2e5 Og det var akkurat det jeg svarte på i innlegget mitt. Anonymkode: 317ed...1f5 2
Anbefalte innlegg