Gå til innhold

Hvorfor lettet man på tiltakene så tidlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser nå at R tallet i følge FHI kan være nær 1 igjen, som følge av at man har åpnet skoler og barnehager, lempet på reglene for serveringssteder, avstandsregelen fra 2 til 1m samt reglene for hvor mange man kan være i gruppe. 

Hva var vitsen sier nå jeg, man var tett på å nøytralisere smitten helt i Norge ved å holde stengt og kanskje stramme inn ennå mer i kun 1-2 måneder til, og så risikerer man at alt er bortkastet med å åpne for tidlig. 

Anonymkode: 0e720...2e5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser nå at R tallet i følge FHI kan være nær 1 igjen, som følge av at man har åpnet skoler og barnehager, lempet på reglene for serveringssteder, avstandsregelen fra 2 til 1m samt reglene for hvor mange man kan være i gruppe. 

Hva var vitsen sier nå jeg, man var tett på å nøytralisere smitten helt i Norge ved å holde stengt og kanskje stramme inn ennå mer i kun 1-2 måneder til, og så risikerer man at alt er bortkastet med å åpne for tidlig. 

Hvor leste du det?

Anonymkode: ae9ff...9a1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde?

Anonymkode: 7b967...182

AnonymBruker
Skrevet

Så vi skulle bare holdt stengt i 2 år?

Anonymkode: 76672...8a8

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du sett for deg da? Holde Norge hermetisk lukket til smitten er utryddet her, for så å fortsette å holde landet lukket i all evighet? Det er selvfølgelig helt urealistisk.

For øvrig var tiltakene for strenge i utgangspunktet. Alt etterpå har bare vært for å ikke tape ansikt og innrømme at det ble gjort feil.

Anonymkode: d84f9...801

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå så lite smitte i samfunnet generelt at hvis alle gjør det de skal mtp de generelle smittevernsrådene, og kommunene gjør det de skal mtp "TISK" (testing, isolering, smittesporing og karantene), vil vi klare å holde tallet lavt, selv om det er en liten økning akkurat nå.

(Det siste jeg så var at r lå rundt 0.7 og 0.9)

Anonymkode: 0c70f...cda

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok riktig at det er fordi det nå ikke er flere syke enn at man har kontroll, særlig med mer testing. Men vi ser jo at kurven som gikk bratt nedover nå har flatet ut. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt skummelt, det skal jo så lite til før det er overalt igjen.

Anonymkode: b88d5...11c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nok riktig at det er fordi det nå ikke er flere syke enn at man har kontroll, særlig med mer testing. Men vi ser jo at kurven som gikk bratt nedover nå har flatet ut. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt skummelt, det skal jo så lite til før det er overalt igjen.

Og derfor er det veldig viktig å fortsette med de rådene som fungerer  og som også er de minst inngripende for samfunnet. 

Som mange har sagt før,  dette er en maraton og vi har så vidt begynt på den andre mila.

Anonymkode: 0c70f...cda

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selv ikke rike Norge har mulighet til å stenge landet over lang tid (med alt det fører med seg)!  Det er for øvrig ingen som tror at smitten bare skal bli borte, men hvis folk kan fortsette med å tenke smittevern er det godt håp om at ikke så fryktelig mange dør. Husk at det i utgangspunktet er svært få av de smittede som får et alvorlig sykdomsforløp, evnt dør.....

Anonymkode: 046d4...826

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor øker ikke innlagte på sykehusene når R-tallet øker?

Viruset må være ekstremt lite farlig eller så har de regnet ut R-tallet feil.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Noe må jo skurre her. Hvorfor så få dødsfall her? 

Anonymkode: 0e45e...b19

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her går skolen tilbake til ordinære klasser på mandag. Da vurderer de det vel som forsvarlig at vi går tilbake til å leve som normalt 

Anonymkode: 79f9b...d73

AnonymBruker
Skrevet

Man har kontroll. 

Da er det rom for å leve. 

Anonymkode: 6dc3e...3da

• Liker 4
Skrevet

Synes de åpnet for sent jeg...

Folk sa jo at "bare vent til barnehagene åpnes, da kommer det maange flere smittede" og "vent til etter påskeferien, da kommer det til å eksplodere med smitte".

Har ikke sett noe til disse smittehoppene som folk snakker om...? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Krantz95 skrev:

Tallet må jo være over 1 for at antallet skal skal stige? Nå er smittetallet ganske stabilt, så da må være R høyere enn da kurven gikk bratt ned. I min kommune har det vært mellom en og tre nye smittete hver dag siden midten av april, ingen bedring på en måned altså, likevel skal visst alt tilbake til normalt så fort som mulig.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Flamme skrev:

Synes de åpnet for sent jeg...

Folk sa jo at "bare vent til barnehagene åpnes, da kommer det maange flere smittede" og "vent til etter påskeferien, da kommer det til å eksplodere med smitte".

Har ikke sett noe til disse smittehoppene som folk snakker om...? 

Helt enig, vi får prøve å holde ut all "bare vent..." som kommer fremover. 

Anonymkode: adf43...b33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Antall innlagte har vært ganske standby i 3 dager nå. Men jeg tipper bølge nr 2 ikke kommer før til høsten. 

Anonymkode: 885b6...2e6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tallet må jo være over 1 for at antallet skal skal stige? Nå er smittetallet ganske stabilt, så da må være R høyere enn da kurven gikk bratt ned. I min kommune har det vært mellom en og tre nye smittete hver dag siden midten av april, ingen bedring på en måned altså, likevel skal visst alt tilbake til normalt så fort som mulig.

Total antall smittede vil stige med alle R-tall over 0. Men så lenge R er under 1 vil smitten ebbe ut etter hvert.

Starter man med 1000 smittede vil følgende R-tall gi dette antallet smittede:

R 0,95 = 19980 smittede
R 0,9 = 9990
R 0,8 = 4995

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Krantz95 skrev:

Ja, merkelige saker. 

Merker jeg blir mer og mer skeptisk til hele situasjonen. Vi har underskudd på døde, Sverige hadde flere døde i april 1993 og 2000 enn de har i april med co0vid19 som jo skal være ekstremt ille. Så ille at vi stenger alt. Gjensomsnittsdødeligheten i verden har ikke økt i år. Så merkelig. Merker jeg som er rimelig fornuftig begynner å tenke konspirasjonstanker😷

Anonymkode: 83bc1...954

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, merkelige saker. 

Merker jeg blir mer og mer skeptisk til hele situasjonen. Vi har underskudd på døde, Sverige hadde flere døde i april 1993 og 2000 enn de har i april med co0vid19 som jo skal være ekstremt ille. Så ille at vi stenger alt. Gjensomsnittsdødeligheten i verden har ikke økt i år. Så merkelig. Merker jeg som er rimelig fornuftig begynner å tenke konspirasjonstanker😷

Anonymkode: 83bc1...954

Noen skjønner at det er pandemi og at den går i bølger. Andre tror på julenissen og Bigfoot...

Anonymkode: 885b6...2e6

• Liker 2
  • Opprett ny...