Gå til innhold

Svarte eller hvite vinduskarmer?

Triviella

Anbefalte innlegg

Vi skal bygge nytt hus med flere høye skråvinduer. Inkludert i prisen er hvite karmer. Ville dere ha betalt ekstra for å få sorte karmer i stedet? Virker som om det er det som er in nå, men det er kanskje bare en hype? Kanskje sorte karmer er helt feil om ti år?

Hva er finest syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville ikke betalt ekstra for sorte. Personlig synes jeg det er mer vedlikehold med sorte overflater.

Anonymkode: 83f28...e5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på fargen på huset. Svart/mørkbrunt hus og hvite karmer er fint. Vet ikke helt hva slags farge som ville passet til svarte karmer, men det finnes sikkert noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer litt ann på stilen i huset ellers. Både svarte og hvite passer fint i moderne hus med store vinduer. 

Jeg personlig syns svart er litt hardt og har valgt helt mørkegrå vinduer og karmer. For vår del var farge på vinduer og karmer valgfritt så der kostet ikke noe ekstra. 

Anonymkode: 5a10d...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kritt

Jeg ville definitivt ikke valgt sorte karmer. I Norge har vi for lite lys store deler av året, og hvite karmer reflekterer lys. Rommene vil bli mørkere med sorte karmer. I tillegg synes både støv og eventuelle skader/hakk i karmene mye bedre på sort. Avslutningsvis tror jeg dette med sorte karmer er en hype og at hvite karmer er mer varig.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakker vi om inne eller ute? Jeg liker best hvit inne og mørkt ute. Hvit ute gir lett blendingseffekt, samt at vinduene ser mindre ut, og det synes godt hvis man maler litt feil (antar at du skal ha mørke vegger)

Anonymkode: f7530...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på fargen og stilen på just. Vi bygget hvitt hus med svart tak og har valgt hvite vinduer og hvitt blikk/takrenner. 

Mitt beste tips er forøvrig aluvinduer - det er verdt hver en krone! Da skal du aldri male vinduer.

Anonymkode: af56d...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker vi om inne eller ute? Jeg liker best hvit inne og mørkt ute. Hvit ute gir lett blendingseffekt, samt at vinduene ser mindre ut, og det synes godt hvis man maler litt feil (antar at du skal ha mørke vegger)

Anonymkode: f7530...8da

Vi snakker om karmene inne. Skal se om jeg finner bilde 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gule, grønne, lilla? 😄

Savner farger i på norske hus..!

Anonymkode: 8002d...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Triviella skrev:

961b4dddb58f0a27d1731bc0b3efff35-1921010  Slike vinduer, bare ikke så "tett, skal vi ha i stuen. 

Jeg synes sorte farger strammer opp når fargen på veggene er lyse.  Tenk hvor kjedelig det ville blitt om karmene på vinduet på bildet hadde vært hvite!? 

Hadde definitivt valgt sorte karmer.  Blir man lei etter noen år, er det jo bare å male.  Hvis man alltid skal velge det trygge og varige, får man det kjedelig i huset sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite. På sort synes alt mulig. Vi skal bytte vinduer nå, bytter til pvc med hvite karmer, inne og ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med grå? 

Det som er med svarte, er som mange sier, at alt vises på,svart. Men det som er med hvite, er at hvit maling gulner. Veldig! Selv om du spesialbestiller karmer i klassisk hvit og ikke bomull, så gulner disse også, sånn er det bare med maling. 

Jeg bodde tidligere i en blokk bygd i 2004, og der var karmene grå. La merke til senere at det er de ofte i nyere murbygg. 

Anonymkode: cf243...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Svart er sykt in nå, men det varer garantert ikke. Skal bygge selv, og velger lyse karmer inne.

Anonymkode: c9425...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte svarte, og det er råflott. Folk som sier svart er mote og går ut snart, seriøst? Svart er så tidløst som du kan få det, og passer til mer en hvitt gjør.

Har du dessuten NorDan som vindusleverandør er sort en av standardfargene og jeg er ganske sikker på at det ikke er ekstrakostnader på det😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...