Gå til innhold

Kjøp fra utlandet og moms.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøpte nylig noe fra Etsy. På regningen står det VAT og så er det trukket 25%. Jeg har tenkt at dette var norsk moms siden det står på siden deres: "Norway requires Etsy to collect Valued Added Tax (VAT) on applicable goods sold to Norway buyers from overseas. Etsy collects and remits the tax on applicable orders shipped into Norway. The standard VAT rate is 25%.".

Men da jeg skulle hente pakken på posten må jeg betale moms og fortollingsgebyr likevel. Jeg trodde jeg slapp det når jeg betaler VAT, men er det britisk VAT og så må jeg betale norsk i tillegg? Noen som kan forklare meg dette? 

Anonymkode: 34c9d...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Følger da jeg lurer på samme. 

Hvor mye fikk du å betale i tillegg ? 

Har du prøvd importkalkulatoren hos tollvesenet.no? 

Anonymkode: 96222...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte betale ca 500 kr, men 150 av dette var jo fortollingsgebyret. Jeg skjønner ikke at jeg må betale moms både til Storbritannia og til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det skjønner ikke jeg heller.

Jeg trodde det bare var mat/spiselige ting som ble så dyrt. 

Og fra 350 kr og opp.

Anonymkode: 96222...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg visste jo jeg måtte betale moms, så det var helt greit. Jeg trodde bare at jeg vet å betale moms via Etsy slapp unna fortollingsgebyret. Slik det er nå har jeg betalt moms to ganger + fortollingsgebyret. Det kan da ikke være riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror pakken må ha vært feilmerket. Det er ikke 25% mva i Storbritannia, så det må være den norske du har betalt. Jeg ville kontaktet posten før jeg hentet pakken for å oppklare.

Anonymkode: 63579...2ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har allerede hentet pakken. Han gav meg kvittering og sa jeg kunne klage i etterkant, men hvor henvender jeg meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fant selv et skjema på Altinn hvor man søker om refusjon av mva og så kan jeg be Posten om tilbakebetaling av fortollingsgebyr (venter med det til jeg har fått svar fra Skatteetaten, av erfaring vet jeg at Posten ikke betaler tilbake før Skatteetaten gjør det). Da satser jeg på at dette går i boks. Takk for hjelpen alle dere som har svart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...