Gå til innhold

Kjøre og hviletid - Lastebil


Anbefalte innlegg

Gjest sjåføren
Skrevet

Hvis jeg forstår dette rett så kan man ha max 9 timer kjøring om dagen og max 56 timer i løpet av en uke?

Hva skjer hvis man kjører mer egentlig? Jobber en del så er litt i tvil..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjører du mer og blir tatt i kontroll og de sjekker "skiva" di, blir det bot og mister lappen i 3 mnd ihvertfall.

Det skjedde onkelen min ihvertfall, men der tok arbeidsgiver bota for de hadde pressa på mer kjøring, men så endte han jo opp uten førerkort da...

Men jobber du som sjåfør har dere vel fått en innføring i dette?

Gjest Sjåføren
Skrevet

Innføring og innføring jeg fikk nå en bil og noen nøkler...

Eneste jeg vet om dette er jo det jeg har lest. Men om reglene er mer "bøyelig" i praksis har jeg ikke peiling på egentlig. Tenkte å forhøre meg her før jeg nevner det for sjefen. Overtid hver dag så.

Skrevet

Er du sikker på at du har skive i bilen? For med liten bil opptil 7,5 tonn trenger man ikke skive.

Gjest Sjåføren
Skrevet

Jeg har skive ja, totaltvekten er 12 tonn.

Skrevet

Ok, da synes jeg du skal ta en prat med han som eier bilen :-)

Gjest rumpetroll
Skrevet
Kjører du mer og blir tatt i kontroll og de sjekker "skiva" di, blir det bot og mister lappen i 3 mnd ihvertfall.

Det skjedde onkelen min ihvertfall, men der tok arbeidsgiver bota for de hadde pressa på mer kjøring, men så endte han jo opp uten førerkort da...  

Men jobber du som sjåfør har dere vel fått en innføring i dette?

Desverre er det mye snusk ute og går i transportbransjen, og mange måter å jukse med ferdskriveren på. Mange sjåfører får beskjed om at da og da må du ha lasta på det angitte stedet, hvordan du kommer deg dit bryr bileierne seg mindre om. Har et par venner som fikk beskjed om at "vil ikke du kjøre, så er det andre som vil" da de konfronterte sjefene med at det ikke var mulig å få lasta fram til det tidspunktet som krevdes.(kjørt på en forsvarlig måte). Når du drar opp til 50 tonn bil og last på veien så er det greit å være så noen lunde våken.

Vet ikke hvordan det er ellers i landet, men her har vegvesenet begynt å ha hyppige kontroller av biler med ferdskriver pga økende juksing.

Det er riktig at du kan kjøre inntil 56 timer ei uke, men summen av to påfølgende uker skal ikke overstige 90 timer. Husk også den påkrevde døgn og ukehvilen.

Her finner du reglene som regulerer kjøre og hviletiden. Fører er ansvarlig for å følge reglene. Brudd kan straffes med bøter, fengsel, tap av førerkort mm.

Gjest sammendrag.
Skrevet

Må ikke tru at så enkle regler finnes i dette landet :P

-----------

Sammendrag av kjøre- og hviletidsbestemmelsene

DEFINISJON/STIKKORD REGEL/INNHOLD

Uke: Mandag kl. 00.00 - søndag kl. 24.00

Pause: Tid da sjåføren ikke utfører annet arbeid. Ventetid og tid da annen sjåfør kjører, regnes også som pause. NB! Den minste tid som kan regnes som pause, er en uavbrutt periode på minimum 15 min.

Hviletid: En uavbrutt periode på minst en time som fører fritt kan benytte.

Maksimal kjøretid før pause: 4,5 timer før pausen påbegynnes.

Maksimal kjøretid pr. dag: 9 timer (kan utvides til 10 timer 2 ganger pr.uke)

Maksimal kjøretid pr. uke/2 uker: 56 timer pr.uke fordelt over 6 dager, men er begrenset til 90 timer over en to ukers periode.

Pause i kjøringen: Minst 45 min. etter 4,5 timers kjøring. Pausen kan deles, men ingen del skal være under 15 min.

Døgnhvile:

(i løpet av hver 24. t - periode)

Dersom det er flere sjåfører på et kjøretøy, skal hver fører ha minst 8 timer sammenhengende hvile innen hver periode på 30 timer.

Døgnhvile kan tas i kjøretøyet dersom det står stille og har køye. Minst 11 timer sammenhengende, men denne kan reduseres til 9 timer 3 ganger pr.uke, forutsatt at en tilsvarende hviletid gis som kompensasjon før utløpet av den etterfølgende uke.

Døgnhvilen kan deles i 2 eller 3 adskilte perioder, men da skal samlet hviletid være minst 12 timer og den ene skal være minst 8 timer sammenhengende. Hver del av hvilen skal ha varighet på minst 1 time.

Ukehvil. (sammenhengende - og skal gis etter høyst 6 dagers kjøring);

HOVEDREGEL: Minst 45 timer sammenhengende fri

Kan reduseres til minst 36 timer på førerens eller kjøretøyets tilholdssted

Kan reduseres til minst 24 timer dersom ukehvilen er et annet sted

Redusert ukehvile skal kompenseres med tilsvarende samenhengende fri innen tre uker.

  • 10 år senere...
Gjest Konsulent K/H Tid
Skrevet
Den 27.6.2005 at 17.21, Gjest sjåføren skrev:

 

 

Den 27.6.2005 at 17.21, Gjest sjåføren skrev:

Hvis jeg forstår dette rett så kan man ha max 9 timer kjøring om dagen og max 56 timer i løpet av en uke?

Hva skjer hvis man kjører mer egentlig? Jobber en del så er litt i tvil..

Ukentlig  kjøretid skal ikke overstige 56 timer.

Du kan utvide den daglige kjøretiden med 10 timer to ganger i uken og  ellers i uken ha en daglig kjøretid på 9 timer..

Kjører du mer  en dette og kommer i kontroll vil  man forlange at du ikke får kjøre mer før  en ny uke  er påbegynt. 

En uke er fra mandag kl 00:00 til søndag kl 24:00

se ellers hviletid.blogspot.no 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...