AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Har kommet inn på master i både "avansert klinisk sykepleie" og "innovasjon og ledelse"(for flere profesjoner). Jobber i et sykehjem og er fortsatt ganske ung. Er veldig glad i jobben og i det å jobbe pasientnært, men kjenner etter å ville mer. Er typen som liker å ta ansvar, finne løsninger og delegere. Jeg kjenner panikk over å skulle jobbe på samme måten i avdeling resten av min yrkeskarriere. Synes AKS virker svært interessant, men det er ikke laget noen konkrete stillinger eller oppgaver til disse utdanningene i min kommune. Frykter da at jeg etter endt utdannelse må gå i samme tralten igjen. Har også en liten tilleggsutdannelse fra før som jeg har mast til lederne om å få benytte mer, kanskje undervise/veilede, men virker ikke som det er interesse for det. Virker bare bortkastet selv om jeg personlig mener det var viktig og høyst relevant til gruppen vi jobber med 🙄 Med ledelse så føler at jeg kan få flere muligheter. Må ikke være "låst" til å jobbe i avdeling, kan søke på flere forskjellige typer jobber. Liker å jobbe seriøst med folk som brenner for faget og har god kunnskap. Akkurat nå så jobber jeg endel med assistenter som ikke kan godt nok muntlig norsk. Oppgaver blir ikke utført og jeg føler det blir for useriøst. Er det noen her som har tatt/ holder på å ta disse masterutdannelse? Noen som som har innspill til hva jeg burde velge? Anonymkode: ca360...fcd
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Mitt tips er å ta den som fører til faktisk jobb. Ellers er utdanningen egentlig bortkastet. En annen ting er at innen helse er det ofte mangel på ledere med utdanning. Mange har bare rykket opp i gradene og blir ikke nødvendigvis en god leder av det. I tillegg har du jo meninger om at det trengs mer veiledning, noe du kan påvirke om du blir leder. En lederutdanning kan du også bruke utenfor helse om du en gang skulle ønske det. Anonymkode: 865ad...ab2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #3 Skrevet 20. mai 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt tips er å ta den som fører til faktisk jobb. Ellers er utdanningen egentlig bortkastet. En annen ting er at innen helse er det ofte mangel på ledere med utdanning. Mange har bare rykket opp i gradene og blir ikke nødvendigvis en god leder av det. I tillegg har du jo meninger om at det trengs mer veiledning, noe du kan påvirke om du blir leder. En lederutdanning kan du også bruke utenfor helse om du en gang skulle ønske det. Anonymkode: 865ad...ab2 Hei. Tusen takk for svar. Tror jeg er enig med deg. Lederne mine har ikke noe utdannelse innenfor ledelse med unntak av noen kurser her og der. Bor jo i en mellomstor kommune, så det sier kanskje noe om mangelen på ledere med utdannelse. Ellers så kan også trynefaktor og nettverk ha hatt noe å si. Ikke godt å vite. Flere som har erfaringer/tips? Anonymkode: ca360...fcd
Gjest Lama_Drama Skrevet 20. mai 2020 #4 Skrevet 20. mai 2020 Jeg vet flere kommuner ønsker sykepleiere med AKS i hjemmetjenesten, men i grunn er jobben det samme. Du blir bare flinkere til å utføre den jobben du allerede gjør. Jeg ville valgt ledelse om du vil opp og fram, eventuelt søke en annen spesialisering neste år; intensiv eller anestesi om du ønsker action.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 Med AKS er det den allmennsykepleieutdanningen du mener? Helt ærlig tror jeg ikke den kommer til å tilføre så veldig mye til kommunene, det kommer neppe til å bli opprette stillinger med krav om å ha den, og heller ikke lønnsøkning tilsvarende. Det er en sånn svadautdanning som departementet har hauset opp, men som egentlig ikke gir noen spesiell kunnskap ikke hvem som helst av vanlige sykepleiere kan tilegne seg. Jeg hadde gått for ledelsesutdanningen. Anonymkode: c336e...dab
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #6 Skrevet 20. mai 2020 Jeg ville også tatt master i ledelse. Kjenner meg litt igjen i deg, trives Ok per dags dato, men får panikk ved tanken på å gjøre dette resten av livet. Jeg har og vurdert div videreutdannelser, men kommer til å begynne på lærerutdannelsen eller PPUy. Men synes og det virker svært interessant med ledelse og økonomi, så mulig jeg tar noe innen det feltet også. Ville aldri tatt AKS med mindre du brenner ekstremt for å være sykepleier på gulvet og ikke har andre ambisjoner enn å være faglig dyktig. Anonymkode: 5cf43...a26 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 Enig med ledelse. Jeg ville kanskje svart noe annet hvis du tenkte på en master i for eksempel intensivsykepleie, anestesi, operasjon eller lignende - og hadde et stort ønske om å jobbe klinisk. Men masteren du har kommet inn på vil dessverre neppe ikke åpne så mange nye dører for deg per i dag. Anonymkode: d2194...bd6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #8 Skrevet 21. mai 2020 På 20.5.2020 den 10.36, Lama_Drama skrev: Ja, er samme med min kommune, men har forsøkt å lese opp og ned på alt ang.dette og finner ingenting konkret om det er utarbeidet stillinger for denne jobben. Jeg vet jeg blir å gå i samme tralten dersom jeg jobber som nå bare med "mer" kompetanse. Det er egentlig synd. På 20.5.2020 den 11.30, AnonymBruker skrev: Med AKS er det den allmennsykepleieutdanningen du mener? Helt ærlig tror jeg ikke den kommer til å tilføre så veldig mye til kommunene, det kommer neppe til å bli opprette stillinger med krav om å ha den, og heller ikke lønnsøkning tilsvarende. Det er en sånn svadautdanning som departementet har hauset opp, men som egentlig ikke gir noen spesiell kunnskap ikke hvem som helst av vanlige sykepleiere kan tilegne seg. Jeg hadde gått for ledelsesutdanningen. Anonymkode: c336e...dab På 20.5.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev: Jeg ville også tatt master i ledelse. Kjenner meg litt igjen i deg, trives Ok per dags dato, men får panikk ved tanken på å gjøre dette resten av livet. Jeg har og vurdert div videreutdannelser, men kommer til å begynne på lærerutdannelsen eller PPUy. Men synes og det virker svært interessant med ledelse og økonomi, så mulig jeg tar noe innen det feltet også. Ville aldri tatt AKS med mindre du brenner ekstremt for å være sykepleier på gulvet og ikke har andre ambisjoner enn å være faglig dyktig. Anonymkode: 5cf43...a26 På 20.5.2020 den 15.55, AnonymBruker skrev: Enig med ledelse. Jeg ville kanskje svart noe annet hvis du tenkte på en master i for eksempel intensivsykepleie, anestesi, operasjon eller lignende - og hadde et stort ønske om å jobbe klinisk. Men masteren du har kommet inn på vil dessverre neppe ikke åpne så mange nye dører for deg per i dag. Anonymkode: d2194...bd6 Er egentlig enig med alle svarene her sånn sett. Tankene mine er bekreftet. Tror jeg går får lederutdannelsen. Anonymkode: ca360...fcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå