Gå til innhold

Hellerud/Trosterud - skole og trivsel, erfaringer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi er i etableringsfasen og ser etter rekkehus/stor leilighet, men er ikke særlig kjent i Oslo. Vi har en toåring og selv om det er noen år til lurer jeg på om noen vil dele noen erfaringer. Hvordan er skolene der, miljøet og fritidstilbudet? Evt. forslag til andre steder i Oslo det er fint å vokse opp for små barn. Takknemlig for svar!

Anonymkode: a5f15...36f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppsal og Trasop-området er koselig.

Anonymkode: 2fc02...f2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tveita skole har jeg bare hørt dårlige ting om, uten at jeg selv har erfaring med den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oppsal og Trasop-området er koselig.

....men vi har nok folk. Håper de slutter å fortette, men det blir mindre og mindre grønt.... 

Anonymkode: 5dd7a...a12

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

....men vi har nok folk. Håper de slutter å fortette, men det blir mindre og mindre grønt.... 

Hvordan blir det mindre grønt? Ts kommer ikke til å bygge hus.

Anonymkode: 85d48...2b6

AnonymBruker
Skrevet

Bryn er et bra sted. Ikke langt fra Hellerud.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det mindre grønt? Ts kommer ikke til å bygge hus.

Jeg har bodd her i 15 år. Mange mange tomter er bygd ned, eller blokker har erstattet småhus, løkker, små næringsbygg mm. Etterspørsel hever boligpriser og dermed lønnsomhet for utbyggere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske godt kjent på både Hellerud og Trosterud. For en barnefamilie er helt klart Hellerud å foretrekke framfor Trosterud.

Hellerud er et villa-område med noen få lavblokker nederst i Rundtjernveien og på Hellerudtoppen. Tveita-senteret med Tveita T-banestasjon har alltid fungert som det lokale kjøpesenteret og stedet ungdommene trekker mot. Merk at Hellerud T-banestasjon ikke ligger på Hellerud. Det går buss fra Tveitasenteret til Hellerudtoppen. På Tveita bedriftsområde, som ligger midt mellom Hellerud og Tveita, er det en Esso bensinstasjon, et Mudo treningssenter, en Rema-butikk og et Sats treningssenter. Litt bortenfor ligger det også en Kiwi-butikk på grensen til Haugerud. Barna på Hellerud sogner til Trasop og Godlia skoler, og Skøyenåsen ungdomsskole. Den lokale idrettsklubben er Oppsal, som er mest kjent som håndballklubb, men har også en veldrevet fotballavdeling. Idrettshallen ligger vegg i vegg med Trasop og Godlia skole, og har fire fotballbaner i forskjellige størrelser. På Hellerud ligger det også en litt bortgjemt løkke med en liten fotballbane og lekeplass som heter Trolldalen. Østmarka, med lysløyper, er praktisk talt rett utenfor dørstokken. De som bor omkring Hellerudtoppen er velsignet med noe av den beste utsikten i byen. Hellerud VGS (som ligger på Tveita) har, i likhet med Ulsrud VGS som ligger ikke langt unna, et litt frynsete rykte på seg. Elevene som går på disse to VGS-skolene er en samling av Groruddalen og østkanten ellers, og gjenspeiler det mer enn lokalområdet i umiddelbar nærhet. Trasop/Godlia skoler har en klart større andel etnisk norske elever enn naboskolene Trosterud/Haugerud, og gjør det også bedre på tester. Jeg kjenner flere barnefamilier som bor eller ønsker bo i Hellerud/Oppsal-området. Det er liten tvil om at Haugerud/Trosterud/Lindeberg/Furuset vurderes veldig mye lenger ned på ønskelisten. Da vil de fleste heller flytte ut av byen er min erfaring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Klossmajor skrev:

Jeg er ganske godt kjent på både Hellerud og Trosterud. For en barnefamilie er helt klart Hellerud å foretrekke framfor Trosterud.

Hellerud er et villa-område med noen få lavblokker nederst i Rundtjernveien og på Hellerudtoppen. Tveita-senteret med Tveita T-banestasjon har alltid fungert som det lokale kjøpesenteret og stedet ungdommene trekker mot. Merk at Hellerud T-banestasjon ikke ligger på Hellerud. Det går buss fra Tveitasenteret til Hellerudtoppen. På Tveita bedriftsområde, som ligger midt mellom Hellerud og Tveita, er det en Esso bensinstasjon, et Mudo treningssenter, en Rema-butikk og et Sats treningssenter. Litt bortenfor ligger det også en Kiwi-butikk på grensen til Haugerud. Barna på Hellerud sogner til Trasop og Godlia skoler, og Skøyenåsen ungdomsskole. Den lokale idrettsklubben er Oppsal, som er mest kjent som håndballklubb, men har også en veldrevet fotballavdeling. Idrettshallen ligger vegg i vegg med Trasop og Godlia skole, og har fire fotballbaner i forskjellige størrelser. På Hellerud ligger det også en litt bortgjemt løkke med en liten fotballbane og lekeplass som heter Trolldalen. Østmarka, med lysløyper, er praktisk talt rett utenfor dørstokken. De som bor omkring Hellerudtoppen er velsignet med noe av den beste utsikten i byen. Hellerud VGS (som ligger på Tveita) har, i likhet med Ulsrud VGS som ligger ikke langt unna, et litt frynsete rykte på seg. Elevene som går på disse to VGS-skolene er en samling av Groruddalen og østkanten ellers, og gjenspeiler det mer enn lokalområdet i umiddelbar nærhet. Trasop/Godlia skoler har en klart større andel etnisk norske elever enn naboskolene Trosterud/Haugerud, og gjør det også bedre på tester. Jeg kjenner flere barnefamilier som bor eller ønsker bo i Hellerud/Oppsal-området. Det er liten tvil om at Haugerud/Trosterud/Lindeberg/Furuset vurderes veldig mye lenger ned på ønskelisten. Da vil de fleste heller flytte ut av byen er min erfaring.

Dette syns jeg oppsummerer det veldig greit. 

Anonymkode: 7c0f3...7d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette syns jeg oppsummerer det veldig greit. 

Anonymkode: 7c0f3...7d5

Enig. Det innlegget bør man sette seg inn i. Bodde selv på Haugerud en stund, men vi valgte å flytte til Kjelsås da vi skulle ha barn. Tenkte det var det "sikreste" å gjøre. 

Anonymkode: a28ef...53b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...