AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Jeg er vernepleier og vurderer å søke en jobb i NAV, men vet ikke helt hva det innebærer. Det står i en stilling at arbeidsoppgavene er: "Råd og veiledning etter Lov om sosiale tjenester i NAV. Saksbehandling etter Lov om sosiale tjenester i NAV". Noen som vet helt konkret hva arbeidsoppgavene da vil være? Sitter man i telefonen å svarer på spørsmål? Vet flere vernepleiere jobber i NAV, men kan ikke skryte på meg at jeg kan loven utenat selv om jeg er vernepleier.. (ikke jobbet innen NAV før). Lurer veldig på hvordan en vanlig hverdag vil være. Anonymkode: d17ea...152
Gurooooooooo Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/om-nav/sok-jobb-i-nav/nav-som-arbeidsgiver/arbeidsomrader-i-nav_kap
Gurooooooooo Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 Det spørs hvilken enhet du har søkt jobb hos. Se mer informasjon i linken 😊
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 Jeg fant ikke den enheten i linken din. Heter visst Veileder Vedtaksavdeling. Anonymkode: d17ea...152
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Får man god gjennomgang av lovverket ved oppstart? Anonymkode: 50a2e...553
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Får man god gjennomgang av lovverket ved oppstart? Anonymkode: 50a2e...553 Dette er ikke meg, TS. Men lurer også på dette! Anonymkode: d17ea...152
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 Det ser ut til at oppgavene hører under de som man i stor grad fant på sosialkontoret før NAV ble opprettet. Mest sannsynlig handler det om å behandle søknader om sosialhjelp og veiledning av de som søker. Hvor nye av veiledningen det er du som gjør vs å kun skrive vedtak varierer fra kontor til kontor. Mye av veiledningen foregår via digitale tjenester. Anonymkode: fe53c...a39
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ser ut til at oppgavene hører under de som man i stor grad fant på sosialkontoret før NAV ble opprettet. Mest sannsynlig handler det om å behandle søknader om sosialhjelp og veiledning av de som søker. Hvor nye av veiledningen det er du som gjør vs å kun skrive vedtak varierer fra kontor til kontor. Mye av veiledningen foregår via digitale tjenester. Anonymkode: fe53c...a39 Når du skriver veiledning av de som søker, er det veiledning på hvilke tjenester NAV kan tilby? Og på digitale tjenester, chat eller? Jeg er ikke så glad i møtevirksomhet. Tror du det er en stor del av jobben? Anonymkode: d17ea...152
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når du skriver veiledning av de som søker, er det veiledning på hvilke tjenester NAV kan tilby? Og på digitale tjenester, chat eller? Jeg er ikke så glad i møtevirksomhet. Tror du det er en stor del av jobben? Anonymkode: d17ea...152 På NAV så er det veldig vanlig å ha møter for å drøfte saker, men også å ha møter med klienter. Du må belage deg på en god del møter hver eneste uke og det er en veldig viktig del av jobben. Kommunen følger opp sine klienter tettere enn staten gjør med sine brukere. Om du vurderer å arbeide innenfor NAV (innenfor sosialtjenesten) så vil jeg anbefale at du er tykkhudet og tåler en del. Anonymkode: b960e...4ed
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 Veiledning formål bistå mennesker med å øke inntekter og redusere utgifter. Målet er alltid at personen skal komme ut i jobb og jobbe så mye som mulig slik at man blir økonomisk selvstendig. En veileder i NAV har mange brukermøter, både personlig og ute på potensielle arbeidsplasser, digitalt (chat) og på telefon. En ren saksbehandler har mindre møter utenfor huset, men er mye i kontakt med personene som søker bistand. Anonymkode: fe53c...a39
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #11 Skrevet 19. mai 2020 De fleste stillinger som veileder i NAV innebærer mye fysiske møter. Hvis man jobber på kontaktsenteret er det kun telefon/chat, men det er en helt annen jobb. Man får uansett noe opplæring når man begynner. Anonymkode: af3d0...3bb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #12 Skrevet 19. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant ikke den enheten i linken din. Heter visst Veileder Vedtaksavdeling. Anonymkode: d17ea...152 Det betyr NAV-kontor Anonymkode: af3d0...3bb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #13 Skrevet 19. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Får man god gjennomgang av lovverket ved oppstart? Anonymkode: 50a2e...553 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vernepleier og vurderer å søke en jobb i NAV, men vet ikke helt hva det innebærer. Det står i en stilling at arbeidsoppgavene er: "Råd og veiledning etter Lov om sosiale tjenester i NAV. Saksbehandling etter Lov om sosiale tjenester i NAV". Noen som vet helt konkret hva arbeidsoppgavene da vil være? Sitter man i telefonen å svarer på spørsmål? Vet flere vernepleiere jobber i NAV, men kan ikke skryte på meg at jeg kan loven utenat selv om jeg er vernepleier.. (ikke jobbet innen NAV før). Lurer veldig på hvordan en vanlig hverdag vil være. Anonymkode: d17ea...152 Du vil få opplæring og god gjennomgang av lovverket. Jeg jobber i NAV Forvaltning, så jobber ikke med sosiale tjenester, men måtte lese meg opp på lovverket min første arbeidsdag, og i saker der jeg var usikker måtte jeg slå opp i lovverket. Nå har jeg jobbet i NAV i snart to år og kjenner derfor lovverket meget godt, men slår fremdeles opp i lovverket hvis det er et spesielt tilfelle jeg ikke har vært borti før. Man har også kollegaer man kan drøfte saker og problemstillinger med hvis løsningen ikke fremgår tydelig av lovverket. En del av opplæringen var også å ta E-kurs som gikk på lovverket/praksis i saksbehandling. TS Anonymkode: 557e9...10f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #14 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du vil få opplæring og god gjennomgang av lovverket. Jeg jobber i NAV Forvaltning, så jobber ikke med sosiale tjenester, men måtte lese meg opp på lovverket min første arbeidsdag, og i saker der jeg var usikker måtte jeg slå opp i lovverket. Nå har jeg jobbet i NAV i snart to år og kjenner derfor lovverket meget godt, men slår fremdeles opp i lovverket hvis det er et spesielt tilfelle jeg ikke har vært borti før. Man har også kollegaer man kan drøfte saker og problemstillinger med hvis løsningen ikke fremgår tydelig av lovverket. En del av opplæringen var også å ta E-kurs som gikk på lovverket/praksis i saksbehandling. TS Anonymkode: 557e9...10f OI, her gikk det fort i svingene! Jeg er ikke TS, beklager! Anonymkode: 557e9...10f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #15 Skrevet 19. mai 2020 Hvis du jobber på kontaktsenteret består mye av jobben i å søke etter gjeldende forskrifter, og å forklare brukere hvordan de selv finner frem på nettsiden. Er ikke så mye man trenger å kunne utenat, men det gjør selvsagt jobben lettere. Anonymkode: 8b056...445
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #16 Skrevet 19. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vernepleier og vurderer å søke en jobb i NAV, men vet ikke helt hva det innebærer. Det står i en stilling at arbeidsoppgavene er: "Råd og veiledning etter Lov om sosiale tjenester i NAV. Saksbehandling etter Lov om sosiale tjenester i NAV". Noen som vet helt konkret hva arbeidsoppgavene da vil være? Sitter man i telefonen å svarer på spørsmål? Vet flere vernepleiere jobber i NAV, men kan ikke skryte på meg at jeg kan loven utenat selv om jeg er vernepleier.. (ikke jobbet innen NAV før). Lurer veldig på hvordan en vanlig hverdag vil være. Anonymkode: d17ea...152 Det sikreste er vel å ta en telefon til den som er oppgitt som kontaktperson ("søknader stilles til") og spørre. Ofte er slike stillingsannonser veldig svevende og/ eller virker mer interessante enn hva de viser seg å være.... Anonymkode: 7a606...616
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #17 Skrevet 19. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Får man god gjennomgang av lovverket ved oppstart? Anonymkode: 50a2e...553 Ja, du får opplæring over tid. E-læring, kurs for nyansatte som foregår over flere måneder, og mest sannsynlig en som vil veilede deg i begynnelsen. På vårt kontor var det også team-møter, men kontorene er enten delt opp i ulike oppgaver(arbeidssøkere, sosialhjelp, osv) eller brukere får én veileder uavhengig av behov. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du skriver veiledning av de som søker, er det veiledning på hvilke tjenester NAV kan tilby? Og på digitale tjenester, chat eller? Jeg er ikke så glad i møtevirksomhet. Tror du det er en stor del av jobben? Anonymkode: d17ea...152 Digitale tjenester er det mest å svare på henvendelser via «min side». Ikke chat. Der er det egne folk. mye møtevirksomhet, men kanskje er det kun sosialhjelp du jobber med og da regner jeg med at du har mye med kollegene som jobber med andre områder å gjøre - med de som søker sosialhjelp ofte. Men det er jeg usikker på. Anonymkode: 21758...7f2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #18 Skrevet 19. mai 2020 Jeg er veileder på et NAV lokalkontor, dog ikke innenfor sosiale tjenester. Men på mitt kontor så er vi en del statlige ansatte som jobber med oppfølging av brukere som har statlige ytelser. Og kommunale ansatte som har oppfølging av brukere som har kommunale ytelse som sosialstønad. De behandler søknader om sosialstønad, har brukermøter og oppfølging av brukere, målet er som oftest jobb. Mye foregår i dialogen i aktivitetsplanen og over telefon. Det er også en god del fysiske møter med brukere og innad på kontoret. Det er ikke så mye møter "ute", det er det mer av på andre områder som sykefraværsoppfølging og aap. Sånn generelt så er det dårlig med opplæring på NAV kontorene, det er dessverre godt kjent innad i NAV. Vi har såkalt "skulder-til-skulder-opplæring". Det kan ta lang tid før man er selvgående på det meste, men det er jo selvsagt også personavhengig. Anonymkode: 22349...d0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå