Gjest prøver123 Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Hei! Om en uke tar jeg ut hormonspiralen og vi blir dermed offisielt prøvere:) Bør jeg begynne på vitaminer allerede nå? Dere som snuser, sluttet dere straks dere ikke brukte prevensjon? Hva med alkohol? Tenker ikke fyllekule, men er glad i et glass vin fredagskveld, burde jeg kutte ut dette?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Vi har også nettopp begynt å prøve, ca tre uker siden jeg tok ut prevansjon. Har begynt på vitaminer, kuttet ut snus og alkohol. Tok et glass vin de første to ukene etter mensen, men kuttet ut det også noen dager før forventet eggløsning. Tenker om mensen kommer nå og test er negativ blir det et glass vin ja! Anonymkode: 536a9...a3c
Amatariel Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 Ta folat og vitaminer, spis sunt og vær i aktivitet. Det er vel delte pesonlige meninger om alkohol, der jeg støtter meg til den delen som mener at man skal leve som normalt frem til man ser en positiv g-test. Dersom man har lyst til å bli gravid så raskt som mulig anbefaler jeg å legge inn litt jobb for å få kartlagt EL. Dette gjøres med EL-tester og/eller temping. Ved kutt av hormonprevensjon kan det ta litt tid før syklusen er i rute og den kan være ustabil de første månedene. Man har bare 5 fertile dager hver syklus, så det er greit å finne ut når disse er for best mulig sjanse. Er man ikke like nøye på å finne denne kan man også bare ha sex annenhver dag, da vil man treffe uansett. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 Jeg ville begynt å ta folat, spise sunt, vær i aktivitet. Vær også forberedt på at det kan ta tid, så kutter du ut alkohol nå så kan det bli en laaang prøveperiode, ville levd som normalt inntil du får positiv test. Anonymkode: 205a4...920 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Ta folat, og evt jod om lavt fiskeinntak/melkeinntak, og ellers lev sunt og normalt. Snart prøver i et år her, unngikk alkohol etetr eggløsning og til evt test i starten, men innså jo at det kan bli langvarig etter hvert. Et glass vin noen dager mellom eggløsning og evt positiv test skal ikke ha noe å si.. 😀 Anonymkode: 6ebe3...891
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 Kutte ned på koffein. Redusere godteri, brus og andre tomme kalorier. Anonymkode: 4ed97...0da
Gjest prøver123 Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har også nettopp begynt å prøve, ca tre uker siden jeg tok ut prevansjon. Har begynt på vitaminer, kuttet ut snus og alkohol. Tok et glass vin de første to ukene etter mensen, men kuttet ut det også noen dager før forventet eggløsning. Tenker om mensen kommer nå og test er negativ blir det et glass vin ja! Anonymkode: 536a9...a3c Hvilke vitaminer tar du? Fra før tar jeg omega 3 multivitaminer, tenker folat i tillegg holder? Lykke til til dere😊😊
Gjest prøver123 Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 3 timer siden, Amatariel skrev: Ta folat og vitaminer, spis sunt og vær i aktivitet. Det er vel delte pesonlige meninger om alkohol, der jeg støtter meg til den delen som mener at man skal leve som normalt frem til man ser en positiv g-test. Dersom man har lyst til å bli gravid så raskt som mulig anbefaler jeg å legge inn litt jobb for å få kartlagt EL. Dette gjøres med EL-tester og/eller temping. Ved kutt av hormonprevensjon kan det ta litt tid før syklusen er i rute og den kan være ustabil de første månedene. Man har bare 5 fertile dager hver syklus, så det er greit å finne ut når disse er for best mulig sjanse. Er man ikke like nøye på å finne denne kan man også bare ha sex annenhver dag, da vil man treffe uansett. Lykke til! Tusen takk😊 Håper det vil gå fort, er utålmodig, haha! Hvilke vitaminer utenom folat anbefales?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville begynt å ta folat, spise sunt, vær i aktivitet. Vær også forberedt på at det kan ta tid, så kutter du ut alkohol nå så kan det bli en laaang prøveperiode, ville levd som normalt inntil du får positiv test. Anonymkode: 205a4...920 Jeg syns helt ærlig man har et problem dersom man ikke klarer å kutte alkoholen mellom positiv EL-test og IKM. Fra IKM til ny positiv EL-test kan man jo drikke, for da er man ikke gravid. Men aldri i verden om jeg ville tatt sjansen på å drikke mellom EL og IKM, når man faktisk kan være gravid. Alkohol er jo det farligste man kan få i seg som gravid. Anonymkode: 5a40b...5e4
Gjest prøver123 Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta folat, og evt jod om lavt fiskeinntak/melkeinntak, og ellers lev sunt og normalt. Snart prøver i et år her, unngikk alkohol etetr eggløsning og til evt test i starten, men innså jo at det kan bli langvarig etter hvert. Et glass vin noen dager mellom eggløsning og evt positiv test skal ikke ha noe å si.. 😀 Anonymkode: 6ebe3...891 Takk for råd! Håper du får positiv test snart🤞 Spiser mye fisk, så vil tro jeg får nok jod😊 Håper det går fort for vår del, men sant som du sier - det kan bli lenge uten!
lolady Skrevet 19. mai 2020 #11 Skrevet 19. mai 2020 (endret) Som andre skriver: ta folat! Ellers spis sunt Jeg ble uplanlagt gravid og skylder det faktisk på at jeg hadde startet på en tilnærmet lavkarbodiett😂 Spiste maaasse avocado😋 Jeg også snuste og syns det var VELDIG vanskelig å slutte når jeg var dårlig og hadde alle graviditetshormonene på toppen. Nå sitter jeg med dårlig samvittighet for at jeg ikke sluttet før, så vil absolutt anbefale deg å slutte før du er gravid, da jeg tror det er mye enklere også sparer du deg for dårlig samvittighet🤗 Ellers vil jeg anbefale å ikke tenke for mye på det! Ser ofte at det er de som virkelig ønsker og prøver å bli gravide er de det tar lengst tid for. Endret 19. mai 2020 av lolady 2
Amatariel Skrevet 19. mai 2020 #12 Skrevet 19. mai 2020 53 minutter siden, prøver123 skrev: Hvilke vitaminer utenom folat anbefales? Sjekk ut Lifeline sin sammensetningsboks, den er veldig grei å forholde seg til 43 minutter siden, lolady skrev: Ellers vil jeg anbefale å ikke tenke for mye på det! Ser ofte at det er de som virkelig ønsker og prøver å bli gravide er de det tar lengst tid for. Dette er et av de dårligste rådene man kan gi, og det verste å høre dersom man er prøver (spesielt over lang tid). Som om man kan styre tankene sine? Er det vitenskapelig bevist at mye tankekraft omkring temaet hindrer graviditet? Kanskje man tenker ekstra på det fordi det er vanskelig å bli gravid? Vil bare at folk skal være forsiktige med å uttale seg om dette "rådet"... for de fleste vil dette bare føles enda verre å høre - mer skyldfølelse på seg selv og sin kropp. 3
lolady Skrevet 19. mai 2020 #13 Skrevet 19. mai 2020 13 minutter siden, Amatariel skrev: Sjekk ut Lifeline sin sammensetningsboks, den er veldig grei å forholde seg til Dette er et av de dårligste rådene man kan gi, og det verste å høre dersom man er prøver (spesielt over lang tid). Som om man kan styre tankene sine? Er det vitenskapelig bevist at mye tankekraft omkring temaet hindrer graviditet? Kanskje man tenker ekstra på det fordi det er vanskelig å bli gravid? Vil bare at folk skal være forsiktige med å uttale seg om dette "rådet"... for de fleste vil dette bare føles enda verre å høre - mer skyldfølelse på seg selv og sin kropp. Kjenner mange med denne problematikken😊 Et par feks som hadde prøvd 10+ år gav opp og hadde kommet langt i adopsjonsprosess. Da slappet de av og da ble hun gravid for første gang. Det jeg legger i å ikke tenke for mye på det er at det ikke skal bli altoppslukende. Ikke tenk og dnakk om dete hele tiden, ikke gå inn x-antall ganger i syklusapper ila en dag, ørten EL-tester, kjøpe barneutstyr før positiv test++😅
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #14 Skrevet 19. mai 2020 Jeg sluttet ikke å snuse mens vi prøvde. Men så fort testen ble positiv så sluttet jeg, ikke tatt en eneste snus etter det 👏🏼 jeg syntes det var «lett» å slutte etter en positiv G-test, da var det ikke bare min helse det gikk utover lenger. Masse lykke til!! Anonymkode: a1a8c...0a1
Henschi Skrevet 19. mai 2020 #15 Skrevet 19. mai 2020 Jeg tok ut p-staven 4/5, begynte med folsyre og jod samme dagen. Passer på å få i meg nok omega-3 også. Har selvfølgelig kuttet all alkohol inntak. Prøver å spise sunt og variert, og kutter ned på koffein. Jeg drikker mye kaffe, så har kjøpt koffeinfri kaffe, absolutt en god erstatter. Jeg har IKM om noen dager, så håper spira sitter. Masse lykke til med prøvingen😊
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #16 Skrevet 19. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns helt ærlig man har et problem dersom man ikke klarer å kutte alkoholen mellom positiv EL-test og IKM. Fra IKM til ny positiv EL-test kan man jo drikke, for da er man ikke gravid. Men aldri i verden om jeg ville tatt sjansen på å drikke mellom EL og IKM, når man faktisk kan være gravid. Alkohol er jo det farligste man kan få i seg som gravid. Anonymkode: 5a40b...5e4 Et problem faktisk. Anonymkode: 205a4...920 1
Gjest prøver123 Skrevet 19. mai 2020 #17 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sluttet ikke å snuse mens vi prøvde. Men så fort testen ble positiv så sluttet jeg, ikke tatt en eneste snus etter det 👏🏼 jeg syntes det var «lett» å slutte etter en positiv G-test, da var det ikke bare min helse det gikk utover lenger. Masse lykke til!! Anonymkode: a1a8c...0a1 Takk😊 Og gratulerer til deg😃
Gjest prøver123 Skrevet 19. mai 2020 #18 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, Henschi skrev: Jeg tok ut p-staven 4/5, begynte med folsyre og jod samme dagen. Passer på å få i meg nok omega-3 også. Har selvfølgelig kuttet all alkohol inntak. Prøver å spise sunt og variert, og kutter ned på koffein. Jeg drikker mye kaffe, så har kjøpt koffeinfri kaffe, absolutt en god erstatter. Jeg har IKM om noen dager, så håper spira sitter. Masse lykke til med prøvingen😊 Åh, masse lykke til😃 Håper du får positiv test! Tar multikapsler med Omega 3 fra før av, så da fortsetter jeg bare med de pluss folsyre. Og jod kanskje? Åh, kaffe har jeg ikke tenkt på, det blir nok tøft å slutte med😅 Jeg har en 9-åring fra før, men det var uplanlagt og jeg oppdaget det ikke før i uke 12 så denne gangen vil jeg gjerne følge alle råd siden det er første gang jeg (og vi) skal prøve.
Gjest prøver123 Skrevet 19. mai 2020 #19 Skrevet 19. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns helt ærlig man har et problem dersom man ikke klarer å kutte alkoholen mellom positiv EL-test og IKM. Fra IKM til ny positiv EL-test kan man jo drikke, for da er man ikke gravid. Men aldri i verden om jeg ville tatt sjansen på å drikke mellom EL og IKM, når man faktisk kan være gravid. Alkohol er jo det farligste man kan få i seg som gravid. Anonymkode: 5a40b...5e4 Tenker at brukeren som skrev det sikkert mente likt som det du skriver, at i perioden etter negativ test er alkohol ok. Jeg skal drikke masse vin til helgen, sånn siste sjanse kanskje😄
Henschi Skrevet 19. mai 2020 #20 Skrevet 19. mai 2020 54 minutter siden, prøver123 skrev: Åh, masse lykke til😃 Håper du får positiv test! Tar multikapsler med Omega 3 fra før av, så da fortsetter jeg bare med de pluss folsyre. Og jod kanskje? Åh, kaffe har jeg ikke tenkt på, det blir nok tøft å slutte med😅 Jeg har en 9-åring fra før, men det var uplanlagt og jeg oppdaget det ikke før i uke 12 så denne gangen vil jeg gjerne følge alle råd siden det er første gang jeg (og vi) skal prøve. Tusen takk😃 Høres bra ut🙌🏼 Ja dem anbefaler jod hvis du ikke får i deg ca 6-8dl melk om dagen. Det gjør ikke jeg, så tar heller tilskudd 😬 Vet egentlig hvor mye koffein har å si i prøveperioden🤔 men jeg kutter ned uansett. Igjen masse lykke til❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå