AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Del Skrevet 19. mai 2020 Hei! Jeg håper noen har råd eller erfaringer rundt valg av prevensjon. Jeg står mellom p-stav og hormonspiral, fordi jeg vil ha en sikker metode uten så mye hormoner. (Kom gjerne med tips til annen prevensjon, men foretrekker å unngå p-piller pga hormoner og sjanse for brukerfeil). Jeg har hatt p-stav i tre år, så nå må jeg finne ut hva jeg skal bruke fra nå av. Jeg kan sette inn ny p-stav, men jeg har hatt noen bivirkninger: uregelmessig mens og småblødninger innimellom. Det er ikke veldig ille, men plagsomt. Har også gått opp i vekt og opplever en del humørsvingniner, og til tider lite sexlyst, men er vanskelig å si om det skyldest p-staven når det er så lenge siden jeg har gått uten noe prevensjon! Uansett, hovedproblemet er den uregelmessige mensen. Jeg har snakket med lege, og hun sier de opplever at flere med hormonspiral mister mensen eller får veldig redusert blødning. Hun sa også at stoffet i hormonspiral og p-stav er det samme, så sjansen er der for at begge ka oppleves likt. Samtidig mente hun at hormonspiralen virker mer lokalt og at man kanskje derfor kan oppleve mindre bivirkninger. Men jeg har også lest at ingen prevensjon virker kun lokalt, at stoffet uansett går rundt i kroppen? Så - skal jeg fortsette med p-stav, som jeg ikke er heeelt fornøyd med, eller skal jeg prøve hormonspiral for å se om mensen blir mer stabil/forsvinner med dette? Legen sa at hun (selvsagt) ikke kan love noe, men at hun opplever at flere mister mens med spiral enn p-stav. Men tror ikke det fins noen sikre kilder på det. Jeg har litt lyst å prøve spiral, men er litt redd for at jeg eller partner skal merke trådene under sex. Også er den jo ganske dyr, og da hadde det vært utrolig kjedelig om det fungerer dårlig for meg! Er det noen her som har erfaring med begge metodene? Fordeler/ulemper? Er det vondt å få satt inn spiralen? Kjenner dere trådene? Og er det egentlig noen forskjell på hvordan kroppen reagerer når det er samme stoff (gestagen) i begge? Håper noen kan hjelpe! Har som sagt snakket med lege om det, men er fortsatt usikker. Anonymkode: 75f86...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Del Skrevet 19. mai 2020 Nå tror jeg det er veldig individuelt. Men jeg kan fortelle om min erfaring. Jeg hadde pstav før og hadde omtrent samme bevirkninger som du. Har hormonspirall nå. Har omtrent ikke mens, men noe utflod. Har pms-symptomer hver måned, som kramper og såre pupper. Men jeg har andre symptomer som jeg er usikker om kan skyldes hormonspirall. Type, muskelsmerter, nedstemhet, lav energi, ryggsmerter. Har hatt hormonspirall i 3 år nå. måtte inn en ekstra gang for å klippe trådene kortere fordi sambo mente han kjente de. Kjente ikke til innsettning men det var 3-4 mnd etter en fødsel, så fortsatt litt åpen livmorhals. Hormonspirall kostet jo ikke dyrere enn pstav? eller husker jeg feil.. Anonymkode: 75637...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Del Skrevet 19. mai 2020 Jeg har prøvd litt av hvert av prevensjonsmidler: Jeg ble veldig dårlig av p-piller; kvalm og uvel og gikk opp i vekt. Vanlig kobberspiral ga meg store og lange blødninger. Hormonspiral gav meg rotete småblødninger/ingen blødninger i perioder, men pms fra helvete, hårvekst i ansiktet og kviser i perioder. Nå har jeg en liten kobberspiral som gir meg korte normale blødninger, og INGEN bivirkninger. Den heter Gynefix 200 og er det beste som har skjedd meg🙂 Anonymkode: 82e76...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Del Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå tror jeg det er veldig individuelt. Men jeg kan fortelle om min erfaring. Jeg hadde pstav før og hadde omtrent samme bevirkninger som du. Har hormonspirall nå. Har omtrent ikke mens, men noe utflod. Har pms-symptomer hver måned, som kramper og såre pupper. Men jeg har andre symptomer som jeg er usikker om kan skyldes hormonspirall. Type, muskelsmerter, nedstemhet, lav energi, ryggsmerter. Har hatt hormonspirall i 3 år nå. måtte inn en ekstra gang for å klippe trådene kortere fordi sambo mente han kjente de. Kjente ikke til innsettning men det var 3-4 mnd etter en fødsel, så fortsatt litt åpen livmorhals. Hormonspirall kostet jo ikke dyrere enn pstav? eller husker jeg feil.. Anonymkode: 75637...38f Takk for svar! De koster omtrent det samme ja, men ved p-stav vet jeg jo at jeg kan takle bivirkningene (selv om de er plagsomme..), men jeg vet jo ikke hvilke bivirkninger jeg evt. vil få med spiral. Dersom det hadde vært et "pengene tilbake viss du ikke er fornøyd" konsept på prevensjon hadde jeg ikke nølt med å prøve spiral 😅 Anonymkode: 75f86...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Del Skrevet 19. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg en liten kobberspiral som gir meg korte normale blødninger, og INGEN bivirkninger. Den heter Gynefix 200 og er det beste som har skjedd meg🙂 Anonymkode: 82e76...8db Hm, det har jeg aldri hørt om! Er mensen din som før, eller bedre? Uten prevensjon får jeg ganske kraftige blødninger og intense smerter, så vil gjerne ha noe som kan dempe dette litt Anonymkode: 75f86...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Del Skrevet 19. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm, det har jeg aldri hørt om! Er mensen din som før, eller bedre? Uten prevensjon får jeg ganske kraftige blødninger og intense smerter, så vil gjerne ha noe som kan dempe dette litt Anonymkode: 75f86...f2e Mange som bruker vanlig kobberspiral får økte blødninger, og det fikk jeg også. Gynefix 200 er en mindre kobberspiral og festes på en annen måte i livmoren slik at den ikke skal irritere slimhinnen.Det er irritasjon av slimhinnen som gjør at mange blør mye med vanlig kobberspiral. Jeg hadde normale blødninger da jeg fikk satt den opp, og opplevde at jeg blødde like mye men 1-3 dager kortere. Det er sikkert individuelt. Anonymkode: 82e76...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Del Skrevet 19. mai 2020 Jeg bruker P stav som jeg satte inn for 13 mnd siden og jeg har hatt blødninger siden jul nå... det er vel tre uker totalt sammenlagt uten blod. Jeg må bruke bind hele tiden og har hatt soppinnfeksjon flere ganger. Har selvfølgelig vært til lege som mener dette er normalt og at det bør gå over snart (sagt siden mars) Jeg gidder ikke mer jeg skal inn og skjære å ta ut staven nå. Jeg bruker heller kondom når vi har sex enn å holde på med det greine her Anonymkode: 73362...004 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #8 Del Skrevet 20. mai 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker P stav som jeg satte inn for 13 mnd siden og jeg har hatt blødninger siden jul nå... det er vel tre uker totalt sammenlagt uten blod. Jeg må bruke bind hele tiden og har hatt soppinnfeksjon flere ganger. Har selvfølgelig vært til lege som mener dette er normalt og at det bør gå over snart (sagt siden mars) Jeg gidder ikke mer jeg skal inn og skjære å ta ut staven nå. Jeg bruker heller kondom når vi har sex enn å holde på med det greine her Anonymkode: 73362...004 Det hadde ikke jeg orket heller! Jeg har ikke hatt like ofte blødninger,så det er overkommelig, men fortsatt ganske sykt å tenke på at vi bare skal tåle sånt! Nesten alle mine venninner har bivirkninger fra de ulike prevensjonsmetodene de bruker som går utover hverdagen.. Håper gutter vet hvor heldige de er som slipper! Jeg har også vurdert kondom, men har sånn frykt for å bli gravid at forrige gang jeg ikke gikk på prevensjon tenkte jeg på det hele tiden og tok graviditetstester hele tiden. Anonymkode: 75f86...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #9 Del Skrevet 20. mai 2020 On 5/19/2020 at 10:23 AM, AnonymBruker said: Hei! Jeg håper noen har råd eller erfaringer rundt valg av prevensjon. Jeg står mellom p-stav og hormonspiral, fordi jeg vil ha en sikker metode uten så mye hormoner. (Kom gjerne med tips til annen prevensjon, men foretrekker å unngå p-piller pga hormoner og sjanse for brukerfeil). Jeg har hatt p-stav i tre år, så nå må jeg finne ut hva jeg skal bruke fra nå av. Jeg kan sette inn ny p-stav, men jeg har hatt noen bivirkninger: uregelmessig mens og småblødninger innimellom. Det er ikke veldig ille, men plagsomt. Har også gått opp i vekt og opplever en del humørsvingniner, og til tider lite sexlyst, men er vanskelig å si om det skyldest p-staven når det er så lenge siden jeg har gått uten noe prevensjon! Uansett, hovedproblemet er den uregelmessige mensen. Jeg har snakket med lege, og hun sier de opplever at flere med hormonspiral mister mensen eller får veldig redusert blødning. Hun sa også at stoffet i hormonspiral og p-stav er det samme, så sjansen er der for at begge ka oppleves likt. Samtidig mente hun at hormonspiralen virker mer lokalt og at man kanskje derfor kan oppleve mindre bivirkninger. Men jeg har også lest at ingen prevensjon virker kun lokalt, at stoffet uansett går rundt i kroppen? Så - skal jeg fortsette med p-stav, som jeg ikke er heeelt fornøyd med, eller skal jeg prøve hormonspiral for å se om mensen blir mer stabil/forsvinner med dette? Legen sa at hun (selvsagt) ikke kan love noe, men at hun opplever at flere mister mens med spiral enn p-stav. Men tror ikke det fins noen sikre kilder på det. Jeg har litt lyst å prøve spiral, men er litt redd for at jeg eller partner skal merke trådene under sex. Også er den jo ganske dyr, og da hadde det vært utrolig kjedelig om det fungerer dårlig for meg! Er det noen her som har erfaring med begge metodene? Fordeler/ulemper? Er det vondt å få satt inn spiralen? Kjenner dere trådene? Og er det egentlig noen forskjell på hvordan kroppen reagerer når det er samme stoff (gestagen) i begge? Håper noen kan hjelpe! Har som sagt snakket med lege om det, men er fortsatt usikker. Anonymkode: 75f86...f2e Det er samme virkestoff, i pstav og pspiral, men sammenlugnet med mirena, så er det nye mer hormoner i pstaven. Mirena frigir 10-20 mcg pr døgn, mens pstaven frigir 25-70 mcg pr døgn (begynner med høyeste tallet og avtar gjennom levetiden). Anonymkode: 4fa14...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. mai 2020 #10 Del Skrevet 20. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange som bruker vanlig kobberspiral får økte blødninger, og det fikk jeg også. Gynefix 200 er en mindre kobberspiral og festes på en annen måte i livmoren slik at den ikke skal irritere slimhinnen.Det er irritasjon av slimhinnen som gjør at mange blør mye med vanlig kobberspiral. Jeg hadde normale blødninger da jeg fikk satt den opp, og opplevde at jeg blødde like mye men 1-3 dager kortere. Det er sikkert individuelt. Anonymkode: 82e76...8db Det kan da ikke komme av kobberspiralen når den er hormonfri? Jeg har hormonspiral og er veldig fornøyd. Den inneholder som brukeren over påpeker mindre hormoner enn p-stav. Hormonspiral gir også best beskyttelse mot kreft i underlivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Del Skrevet 20. mai 2020 Hormonspiral er veldig sikker , trippelvirkende : Den sitter i livmoren, dvs egget vil ikke feste seg. Den lager et sekret som er vanskelig å svømme gjennom for sædcellene og kommer de forbi er miljøet på innsiden dårlig så de vil helst ikke klare seg. Jeg har nikkelallergi og tålte ikke Kobberspiral, "konstant"bakteriell vaginose 😨 Anonymkode: ad354...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Del Skrevet 20. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper gutter vet hvor heldige de er som slipper! Anonymkode: 75f86...f2e Hadde prevensjon vært for menn så hadde de hatt utallige flere varianter å velge i og store mengder av dem hadde gitt null bivirkninger.. Anonymkode: 73362...004 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Del Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (På 20.5.2020 den 15.00): Hormonspiral er veldig sikker , trippelvirkende : Den sitter i livmoren, dvs egget vil ikke feste seg. Den lager et sekret som er vanskelig å svømme gjennom for sædcellene og kommer de forbi er miljøet på innsiden dårlig så de vil helst ikke klare seg. Jeg har nikkelallergi og tålte ikke Kobberspiral, "konstant"bakteriell vaginose 😨 Anonymkode: ad354...b4c Jeg er tre år for sen, men prøver likevel å spørre deg. Hvordan føltes det for deg med nikkelallergi å ha kobberspiral? Opplevde du konstant kløe, svie og ubehag generelt? Har selv kobberspiral og opplever nemlig det samme. Gikk det over da du tok den ut? Mvh, desperat jente (20) 😅 Anonymkode: 22b7a...808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå