AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Jeg og samboer sitter litt fint i det, da jeg har fått forskudd på arv og han har arvet en hel del penger. Disse pengene har vi brukt på å bygge drømmehuset. Huset er stort, nytt, med tilhørende garasje og fint opparbeidet tomt. Ellers har vi begge greit betalte jobber, er nøkterne i forbruket, kjører vanlige biler og har ikke akkurat merkeklær. Reiser på ferie eller helgetur omtrent en gang i året. Mange er glade på våre vegne mtp nytt hus, men flere er misunnelige. Dette merkes på kommentarer og stikk vi får av venner og bekjente: - Samboer spurte en kamerat om å hjelpe å flytte noe tungt og fikk høre "du ba meg vel bare bort så du kunne skryte" - En annen uttrykte at vi dreit penger - En venninne av meg spurte om dassen i huset var gullbelagt(???) også videre... Hvordan forholde seg til slike kommentarer? Vi skryter ikke av huset og livet vi lever, men setter selvsagt pris på muligheten vi har fått. Anonymkode: f4aca...27f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer sitter litt fint i det, da jeg har fått forskudd på arv og han har arvet en hel del penger. Disse pengene har vi brukt på å bygge drømmehuset. Huset er stort, nytt, med tilhørende garasje og fint opparbeidet tomt. Ellers har vi begge greit betalte jobber, er nøkterne i forbruket, kjører vanlige biler og har ikke akkurat merkeklær. Reiser på ferie eller helgetur omtrent en gang i året. Mange er glade på våre vegne mtp nytt hus, men flere er misunnelige. Dette merkes på kommentarer og stikk vi får av venner og bekjente: - Samboer spurte en kamerat om å hjelpe å flytte noe tungt og fikk høre "du ba meg vel bare bort så du kunne skryte" - En annen uttrykte at vi dreit penger - En venninne av meg spurte om dassen i huset var gullbelagt(???) også videre... Hvordan forholde seg til slike kommentarer? Vi skryter ikke av huset og livet vi lever, men setter selvsagt pris på muligheten vi har fått. Anonymkode: f4aca...27f Ja, dere er veldig heldige. Så klart det vekker misunnelse fra andre som ikke er like privilegerte. Det er jo ikke slik at dere har jobbet hardt for pengene, og det synes folk er urettferdig. Det er selvsagt ikke riktig å være misunnelig, men jeg kan forstå det: når man feks jobber fra 0730-17 som mange gjør, og enda ikke sitter igjen med mer enn akkurat- kanskje kun nok til å kjøpe en liten leilighet fordi man ikke har foreldre som kan spytte inn... dere har kjøpt et stort hus, og viser derfor for verden at dere har mer enn de fleste. Janteloven lever, og vil man ikke bli utsatt for misunnelse, må man rett og slett kjøpe et mer anonymt hus. hørte en gang et ordtak: lite- mange venner. Mye- ingen venner. Følelsen av urettferdighet ligger godt innbakt i den norske folkesjelen. prøv å gi noe tilbake til samfunnet, så får kanskje folk et annet inntrykk av dere- om det er viktig. Anonymkode: 64114...907
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 Høres nå mer ut som humor enn misunnelse. Jeg hadde bare ledd litt og så spurt om de ville ha kaffe, og aldri tenkt på det igjen. Anonymkode: fc82a...be5 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 Høres mer ut som forsøk på humor, enn misunnelse.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Jeg synes også det høres ut som humor, og har fått den typen kommentarer selv (sitter også greit i det). Pleier å le med vedkommende, og så er det glemt. Hadde ei venninne som bare sluttet å være med meg like etter at jeg hadde flyttet inn i mitt nybygde, arkitekttegnede hus, og det såret mye mer. Det fikk meg til å etterhvert skape nye vennskap i nabolaget, hvor alle sitter like greit i det, og de vennskapene er absolutt enklere. Når alle har omtrent det samme, er ikke misunnelse et tema (tror jeg). Anonymkode: 19912...04b
chi Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 En hører jo på tonefallet om de sier dette på tull eller om det er sarkasme i det. Sagt i god tone kan en le med, men om de høres hånlig ut er det ikke så trivelig...
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes også det høres ut som humor, og har fått den typen kommentarer selv (sitter også greit i det). Pleier å le med vedkommende, og så er det glemt. Hadde ei venninne som bare sluttet å være med meg like etter at jeg hadde flyttet inn i mitt nybygde, arkitekttegnede hus, og det såret mye mer. Det fikk meg til å etterhvert skape nye vennskap i nabolaget, hvor alle sitter like greit i det, og de vennskapene er absolutt enklere. Når alle har omtrent det samme, er ikke misunnelse et tema (tror jeg). Anonymkode: 19912...04b Ei venninne bare sluttet å henge med deg hmm tror kanskje du også hadde gjort noe, da jeg studerte i Bergen bodde jeg i Fana som er der sossen (rike drittunger henger) og arrogansen er ganske høy der. Men når enkelte får penger går det til hodet på dem og mange ditcher venner de hadde tidligere så de kan henge med sine nye rike venner. Tror unntaket er når du har med noen som jobbet sei opptil å bli rik, han som jeg leide av blant annet som var villig til å droppe husleia i desember så jeg kunne ha litt ekstra i Jula han var bare kjempealright. Dattra hans derimot var tvers igjennom en drittkjerring ringte til meg dritings og ville hentes midt på natta etter at hu hadde brukt 30 000 på byen hu kan faen meg bare ta taxi tenkte jeg. Anonymkode: 6d9eb...a34
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, dere er veldig heldige. Så klart det vekker misunnelse fra andre som ikke er like privilegerte. Det er jo ikke slik at dere har jobbet hardt for pengene, og det synes folk er urettferdig. Det er selvsagt ikke riktig å være misunnelig, men jeg kan forstå det: når man feks jobber fra 0730-17 som mange gjør, og enda ikke sitter igjen med mer enn akkurat- kanskje kun nok til å kjøpe en liten leilighet fordi man ikke har foreldre som kan spytte inn... dere har kjøpt et stort hus, og viser derfor for verden at dere har mer enn de fleste. Janteloven lever, og vil man ikke bli utsatt for misunnelse, må man rett og slett kjøpe et mer anonymt hus. hørte en gang et ordtak: lite- mange venner. Mye- ingen venner. Følelsen av urettferdighet ligger godt innbakt i den norske folkesjelen. prøv å gi noe tilbake til samfunnet, så får kanskje folk et annet inntrykk av dere- om det er viktig. Anonymkode: 64114...907 Jeg er enig i deg, bortsett fra at jeg har null forståelse for misunnelse. Jeg har jobbet hardt og hatt lite i mange år, men har aldri vært misunnelig på andre. Nå har mannen arvet masse penger, men det gjør ham ikke lykkelig. Han har arvet pengene fordi foreldrene er døde. Han ser ikke på seg selv som heldig - han skulle heller hatt mor og far. Anonymkode: e5cf2...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 TS, jeg kjenner en som tror alle er misunnelige på henne fordi hun har mye. Venninnene mine er ikke misunnelige, men de tøyser med henne av og til. Dette tror TS er misunnelse, dessverre, mens jeg hører at det er tull og forsøk på å være morsom. Tror du skal prøve å ikke tenke så mye på dette. Anonymkode: e5cf2...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 For noen uforskammede venner dere har! Eventuelt med dårlig humor. Vet de hvor pengene kommer fra? At det er arv? I så fall går det jo an å si at dere har vært heldige og at dere valgte å bruke pengene på noe fornuftig. Jeg ville snakket ordentlig til dem slik at det er de som fremstår dumme. For det er da vitterlig ikke dere som oppfører dere stygt. Anonymkode: cee70...1b9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Takk for svar dere. Mulig vi bare ikke har samme humor... Anonymkode: f4aca...27f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå