Gå til innhold

Danmark overdrev faren fra koronaviruset ved "en feil"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Norge har fulgt Danmarks tiltak ganske tett, så kanskje nedstengningen i Norge heller ikke hadde så stor effekt som regjeringen har fortalt oss?

"Nedlukningen af samfundet havde tilsyneladende mindre effekt på smittespredningen, end myndighederne hidtil har oplyst. Det viser Berlingskes gennemgang af data for smittetrykket - der også viser, at coronavirussen var mindre farlig i marts end hidtil troet. Eksperter og politikere er overraskede."

https://www.berlingske.dk/samfund/seruminstituttet-har-overdrevet-faren-ved-coronavirus-ved-en-fejl

https://www.dagbladet.no/nyheter/overdrev-effekten-av-nedstenging/72481006

Endret av Krantz95
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Krantz95 skrev:

Norge har fulgt Danmarks tiltak ganske tett, så kanskje nedstengningen i Norge heller ikke hadde så stor effekt som regjeringen har fortalt oss?

"Nedlukningen af samfundet havde tilsyneladende mindre effekt på smittespredningen, end myndighederne hidtil har oplyst. Det viser Berlingskes gennemgang af data for smittetrykket - der også viser, at coronavirussen var mindre farlig i marts end hidtil troet. Eksperter og politikere er overraskede."

https://www.berlingske.dk/samfund/seruminstituttet-har-overdrevet-faren-ved-coronavirus-ved-en-fejl

https://www.dagbladet.no/nyheter/overdrev-effekten-av-nedstenging/72481006

Nedstengingen av Norge hadde null effekt. Vi hadde bare hatt 100 smittede totalt hvis alt var åpent hele tiden....

Anonymkode: a7cfc...8ab

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nedstengingen av Norge hadde null effekt. Vi hadde bare hatt 100 smittede totalt hvis alt var åpent hele tiden....

100 er vel å overdrive, men vi hadde nok ikke fått mange fler enn 10000. Det eneste tiltakene har bidratt med er å minne oss på at det ikke er mye som skal til før vi får 1984-samfunn. Det er ihvertfall ikke folkeopinionen det står på.

Endret av hlidskjalf
Trykkleif
  • Liker 10
Gjest loveli
Skrevet (endret)

Problemet var ikke nedstengningen i seg selv, men at folket ikke overholdt karantenereglene og forsiktighetsreglene. Var du på IKEA første og andre uka vi stengte ned så var det så tett med folk at det fader ikke var en parkeringsplass igjen utenfor... 

Ellers mener jeg det å stenge var en veldig dyr feil. Jeg er litt Darwinistisk av meg da... For meg er det ikke så farlig om folk dør, det er en helt naturlig avslutning på livet og vi skal faktisk alle oppleve det. (Jeg er/var selv i risikogruppen, hvis noen kan tenke at det er formildende i forhold til å ha slike litt ekstreme tanker om korona og dens alvorlighetsgrad).

Regjeringen stengte ned landet og sa at de gjorde det fordi de lyttet til befolkningen som de mente var så redde. Men jeg kan ikke huske å ha møtt en eneste virkelig redd person... Jeg tror de stengte ned fordi de selv var redde for konsekvensene dersom de IKKE gjorde det. De var bare redde for sin egen posisjon på Stortinget, de brydde seg ikke om de syke og de som var redde for å bli syke. Hadde de brydd seg om det så hadde de aldri lagt ned Ullevål sykehus for å bygge et underdimensjonert tullesykehus på en bitteliten tomt 500meter borti gata for x-antall hundre milliarder kroner. Bedragere!

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, hlidskjalf skrev:

100 er vel å overdrive, men vi hadde nok ikke fått mange fler enn 10000. Det eneste tiltakene har bidratt med er å minne oss på at det ikke er mye som skal til før vi får 1984-samfunn. Det er ihvertfall ikke folkeopinionen det står på.

Ehh jo... Vi hadde hatt mange flere corona tilfeller og dødsfall uten nedstengingen. Vi hadde også risikert at sykehusene hadde blitt overbelastet.  FHI antyder nå at kanskje bare 0.5% av befolkningen har vært smittet.( nå sier jo FHI mye rart) men det høres realistisk ut. Vi har ingen vaksine og jeg er rimelig sikker på at Norge må stramme inn på noen tiltak igjen til Høst/vinter når neste bølge kommer. For den kommer garantert. Fordi vi ikke har flokkimmunitet,vaksine og at det er mange fjolls som ikke tar tiltakene alvorlig som avstand, mener at det bare er en sterk influensa osv. 

• Liker 9
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehh jo... Vi hadde hatt mange flere corona tilfeller og dødsfall uten nedstengingen. Vi hadde også risikert at sykehusene hadde blitt overbelastet.  FHI antyder nå at kanskje bare 0.5% av befolkningen har vært smittet.( nå sier jo FHI mye rart) men det høres realistisk ut. Vi har ingen vaksine og jeg er rimelig sikker på at Norge må stramme inn på noen tiltak igjen til Høst/vinter når neste bølge kommer. For den kommer garantert. Fordi vi ikke har flokkimmunitet,vaksine og at det er mange fjolls som ikke tar tiltakene alvorlig som avstand, mener at det bare er en sterk influensa osv. 

Å kalle det en sterk influensa er en overdrivelse. Det kan vel knapt kalles en snue. Og det trengs ingen inngripende tiltak når dødeligheten er såpass lav som den er. Det er ingen smittetall som har skutt i været, selv etter en måned med mindre tiltak.

En må også regne med at folk dør av og til i epidemier, uten at man stenger av hele samfunnet, lager 1984 og raserer økonomien.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, hlidskjalf skrev:

Å kalle det en sterk influensa er en overdrivelse. Det kan vel knapt kalles en snue. Og det trengs ingen inngripende tiltak når dødeligheten er såpass lav som den er. Det er ingen smittetall som har skutt i været, selv etter en måned med mindre tiltak.

En må også regne med at folk dør av og til i epidemier, uten at man stenger av hele samfunnet, lager 1984 og raserer økonomien.

Unnskyld meg... Har du lest noe som helst det siste halvåret??  Dette her blir for dumt. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle med kunnskaper forstår dette. Det hindrer derimot ikke pandemi og økonomiekspertene på KG i å fortsette sin rabulering.

De kan sees på som lettbeint underholdning, i beste fall:-)

Anonymkode: 14869...6dc

AnonymBruker
Skrevet

Tallene deres gir ingen mening. Spredningen har falt i både Norge og Danmark etter at tiltakene ble innført, som må bety at R er mindre enn 1 og ikke 1,3 som det står i artikkelen. Fallet i Norge er mye større enn i Danmark, så dette er neppe relevant for norske forhold.

Anonymkode: 01e1d...ab6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer, hva slags faglig ekspertise sitter Erna og Bent på, annet enn at de er politiske broilere? De går jo imot fagfolks vurderinger i hytt og pine hvis de ikke har samme mening som regjeringens agenda. De fleste toppolitikere er ikke spesielt høyt utdannet, og om de er det så er det sjelden relevant i forhold til hvor mye makt de har til å bestemme over ting. Bare se på ministrene, en dag kan de være kulturminister, den neste kan de bli utropt til forsvarsminister. Så hva gjør dem så ekstremt mye mer kompetente enn folk som ikke er politikere?

Anonymkode: 677fb...f79

Legg så til alle andre statsledere og regjeringer som også har stengt ned. Jeg går ut fra at du skjønner at disse har løpende kontakt med de fremste forskere i verden ang dette.

Jeg tviler på du og dine likesinnede har dette?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg så til alle andre statsledere og regjeringer som også har stengt ned. Jeg går ut fra at du skjønner at disse har løpende kontakt med de fremste forskere i verden ang dette.

Jeg tviler på du og dine likesinnede har dette?

Vel, FN, NATO og "de fremste" statslederne i verden lot seg "lure" av al-Qaida til å styrte Gaddafi-regimet på bakgrunn av propaganda fra opprørerne (linken er til fn.no som svart på hvitt innrømmer det). Dette var en handling som ikke bare på ulovlig og særdeles brutalt vis styrtet regjeringen i et selvstendig land, det utløste også konflikter og borgerkrig som vedvarer den i dag i dag, 9 år seinere. I tillegg førte den til flyktningeflommen til Europa og alle problemene det har ført med seg. Så at disse "fremste lederne" tar spesielt gode avgjørelser har jeg ingen tro på. Og om du vet noe som helst om akademia så er det at de er totalt kuet fra politisk hold. Statene sitter nemlig med pengesekken og monopol på å vedta lover og regler. Så det er ikke så mange forskere som får gjøre som de vil. Og de som ikke er finansiert av en eller annen stat blir jo som oftest bare avfeid som en konspirasjonsteoretiker uansett.

• Liker 2
Skrevet

Slik er det når man har engstelige kvinner til å styre landet. Da får man overilte reaksjoner på grunn av frykt og følelser.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, FN, NATO og "de fremste" statslederne i verden lot seg "lure" av al-Qaida til å styrte Gaddafi-regimet på bakgrunn av propaganda fra opprørerne (linken er til fn.no som svart på hvitt innrømmer det). Dette var en handling som ikke bare på ulovlig og særdeles brutalt vis styrtet regjeringen i et selvstendig land, det utløste også konflikter og borgerkrig som vedvarer den i dag i dag, 9 år seinere. I tillegg førte den til flyktningeflommen til Europa og alle problemene det har ført med seg. Så at disse "fremste lederne" tar spesielt gode avgjørelser har jeg ingen tro på. Og om du vet noe som helst om akademia så er det at de er totalt kuet fra politisk hold. Statene sitter nemlig med pengesekken og monopol på å vedta lover og regler. Så det er ikke så mange forskere som får gjøre som de vil. Og de som ikke er finansiert av en eller annen stat blir jo som oftest bare avfeid som en konspirasjonsteoretiker uansett.

Et sammenligningsgrunnlag som faller på steingrunn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et sammenligningsgrunnlag som faller på steingrunn.

Fordi?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi?

En pandemi der absolutt alle land tar drastiske tiltak kontra å styrte Gadaffi?

Vel.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En pandemi der absolutt alle land tar drastiske tiltak kontra å styrte Gadaffi?

Vel.

Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Poenget er at bare fordi noen er "verdensleder" betyr det ikke at de nødvendigvis tar kloke, gjennomtenkte valg. Den personen jeg svarte, husker ikke om det var deg, mente at vi vanlige folk ikke har noe å stille opp med kunnskapsmessig mot statsoverhoder. Derfor linket jeg til en meget velbegrunnet hendelse, hvor FN og NATO gikk sammen og utførte en forferdelig krigskampanje basert på det de i etterkant sier var propaganda fra al-Qaida. Hvis verdens mektigste nasjoner og militærmaskiner lar seg lure av en ussel terrororganisasjon til å styrte en suveren nasjon så har de ikke allverdens troverdighet...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror helt ærlig at den nedstengningen av Norge hovedsakelig handler om at Norge hadde for lite smittevernutstyr på lager, dermed skal/skulle det veldig lite til før hele systemet hadde kollapset og vi kunne risikert å få samme type smittespredning på feks sykehus som i Italia eller på sykehjem i Sverige. Regjeringen har jo gått ut og sagt at de ikke vil gå ut med hvor mye smittevernutstyr de har/hadde på lager, fordi de ikke ville skape redsel og panikk i befolkningen(og for å beskytte rikets sikkerhet ift andre land), det i seg selv sier veldig mye. Nå har det jo også kommet fram hvor mye smittevernutstyr de forskjellige helseforetakene har det var jo snakk om alt fra rundt 2-8 uker rundt omkring i landet om jeg ikke husker feil? I Tromsø var det vel helt prekær mangel, og så fikk de jo attpåtil tilsendt piratkopierte ansiktsmasker/munnbind som igjen førte til at helsepersonell ble smitta og mange ble satt i karantene. Har ei søster som er lege og flere familiemedlemmer som er leger, vet at på de store sykehusene har det vært gjenbruk av åndedrettsvernsmasker i visse tilfeller, det hadde de jo ikke gjort om de hadde hatt nok masker og smittevernsutstyr på lager. Tror også den mangelen på smittevernutstyr i Norge er grunnen til at FHI og myndighetene ikke anbefaler folk å bruke munnbind, for om alle hadde brukt munnbind så hadde alt smittevernutstyr i Norge blitt brukt opp på noen dager stod det i en artikkel ett eller annet sted. 

Men det er hva jeg tror da, ikke sikkert jeg har rett🙂 Rent lokalt har jeg jo også sett på nært hold nå at ett smitteutbrudd i en liten by/bygd også kan sette så mange mennesker i karantene/isolasjon at byen/bygda ikke har noen annen mulighet til å stenge store deler av lokalsamfunnet ned, men da blir det jo en rent praktisk utfordring på lokalt nivå som ikke har så lang varighet som vi har hatt nasjonalt.

Anonymkode: cef89...6ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan forklarer du det høye antallet korona-døde i Sverige?

Anonymkode: 393ae...afc

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Poenget er at bare fordi noen er "verdensleder" betyr det ikke at de nødvendigvis tar kloke, gjennomtenkte valg. Den personen jeg svarte, husker ikke om det var deg, mente at vi vanlige folk ikke har noe å stille opp med kunnskapsmessig mot statsoverhoder. Derfor linket jeg til en meget velbegrunnet hendelse, hvor FN og NATO gikk sammen og utførte en forferdelig krigskampanje basert på det de i etterkant sier var propaganda fra al-Qaida. Hvis verdens mektigste nasjoner og militærmaskiner lar seg lure av en ussel terrororganisasjon til å styrte en suveren nasjon så har de ikke allverdens troverdighet...

Og som jeg sa, sammenligningen din faller på steingrunn. Ellers kunne man brukt den om alt. Bare sammenligne med Libya, så blir alt feil.

• Opprett ny...