Strange Doll Skrevet 20. mai 2020 #101 Skrevet 20. mai 2020 Jeg fikk bunad og er innmari takknemlig for den. Men det er jo et ekstremt dyrt plagg jeg aldri har tatt som en selvfølge å få. Enten vil de vel ikke ha, eller så har de ikke råd. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #102 Skrevet 20. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Haha nei.. kappene symboliserer engler Anonymkode: b09f0...2a5 Ehh. Nei. Hvite kapper er ganske nytt. Tidligere var det sorte kapper. Anonymkode: 65d10...b12
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #103 Skrevet 20. mai 2020 Er det vanlig å få bunad selv om man ikke vil ha? Dere som sparer til bunad fra barna er små - gir dere likevel bunad selv om barnet ikke ønsker bunad? Anonymkode: 66297...a43 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #104 Skrevet 20. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha nei.. kappene symboliserer engler Anonymkode: b09f0...2a5 Haha nei. Så enkle er ikke kirkens symboler. Dåpskjolen er lang fordi den symboliserer at det lille barnet skal vokse i troen. Hvis, og dette er et stort hvis, konfimasjonskappen symboliserer noe, så er det at konfirmanten ikke skal vokse fra dåpsdrakten, men inn i den. Men den egentlige begrunnelsen er å unngå kjole- og bunadspress. Anonymkode: ac45f...067 2
Iso1 Skrevet 20. mai 2020 #105 Skrevet 20. mai 2020 Jeg fikk bunad til min konfirmasjon som gave, derfor fikk jeg lite pengegaver fordi det lå i bunaden. Kan være mange grunner til at ikke alle får det. Kanskje de ikke vil, det er for dyrt, de vil ha noe annet som de kanskje får mer bruk til, ...
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #106 Skrevet 20. mai 2020 Syns det er et merkelig argument med bunadspress. Er det samme diskusjon i humanetisk konfirmasjon? Anonymkode: 52c53...7ae
Pottah Skrevet 20. mai 2020 #107 Skrevet 20. mai 2020 Det er to alternativer, man kan få en ny bunad eller man kan arve en bunad. Ny bunad: - Gavene mine til konfirmasjon var totalt sett mindre enn det ville kostet for en ny bunad. - Jeg fikk ikke noe spesielt i 18-årsgave, så det var heller ikke et alternativ. - Jeg er en av 4 søsken (3 jenter) . Å kjøpe bunader til 30-50 000kr for hvert av barna var på ingen måte en prioritet. Arve en bunad: - Verken mamma eller mormor hadde en bunad, så det er ingen jeg kunne arve. Og dessuten så er jeg igjen 1/4 barn, og det hadde ikke vært en automatikk i at jeg hadde fått arve den om den fantes. Det er mange ting fra oppveksten min jeg er uenig i, men at jeg ikke fikk en bunad er ikke en av dem. Jeg er straks ferdig med studier og starter i fulltidsjobb, og tenker å kjøpe en bunad til meg selv etterhvert. Da får jeg også velge type og farge selv, og det er jo også fint! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #108 Skrevet 20. mai 2020 TS her. Har lest alle svarene i tråden og må si jeg er litt uenig med de som sier at bunad er for dyrt. Ja det er dyrt, men ikke så dyrt at det ikke går an å spare til det. Min kostet 35000kr, det innebærer at man sparer 190 kr i måneden frem til barnet er 15 år. 190 kr har alle råd til å spare, dropp en tur til den lokale takeaway sjappa. Man trenger ikke å kjøpe alt sølvet med en gang heller. Nei, jeg vokste ikke opp i en skjermet boble, min mor er helsearbeider og tjener under snittet, og faren min gikk bort når vi var små. Både jeg og lillesøster fikk bunad. Så det handler om prioriteringer. Jeg har forståelse for de som ikke synes plagget er fint eller ikke vil ha det. Anonymkode: 408fb...ec9 1
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #109 Skrevet 20. mai 2020 På 19.5.2020 den 6.25, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvorfor noen ikke får bunad av foreldrene sine/ eller andre familiemedlemmer. Hva kan være grunnen til det? Jeg fikk min i konfirmasjonsgave som de fleste andre jeg kjenner. Noen fikk sin bunad som 18-19 åring fordi foreldrene ville vente til jenta deres var ferdig utvokst osv. Men kjenner ingen som ikke har fått bunad, men flere i kjæresten sin familie har ikke bunad. Nå snakker jeg om damer/jenter, vanlig at gutta velger dress. Bunaden er viktig symbol på kulturarv og tilhørighet i min familie, vi bærer den med stolthet. Dere kvinner på KG som ikke har bunad? Hva er grunnen? Anonymkode: 408fb...ec9 Fordi det er et latterlig overpriset plagg med snevert bruksområdet. Bruk heller de pengene som EK. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #110 Skrevet 20. mai 2020 Det er mange andre utgifter med barn de 190 kronene kan dekke. De fleste som tror at pengebruk kun handler om prioriteringer, er folk som har et visst minimumsnivå av inntekt. Det å kunne spare til noe er et privilegium som de fleste av oss, men ikke alle, har. De 200 kronene kan dekke mye annet. Selv har jeg bunad. Den er jeg glad i, og jeg bruker den ofte. Det er egentlig ikke en spesielt dyr bunad, sammenlignet med de med mye broderi og mye sølv. Men penger ble det likevel, går jeg ut fra. Det er noen som ikke liker bunad eller rett og slett ikke liker tanken på å bruke noen titalls tusen på noe som kan gå til andre ting, uavhengig av hvor god råd man har. Siden jeg er så glad i bunaden min var jeg også naiv nok til å tenke som deg da jeg var i konfirmant, men heldigvis er man ikke mentalt som en femtenåring hele livet. Anonymkode: 2aaff...462 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #111 Skrevet 20. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Har lest alle svarene i tråden og må si jeg er litt uenig med de som sier at bunad er for dyrt. Ja det er dyrt, men ikke så dyrt at det ikke går an å spare til det. Min kostet 35000kr, det innebærer at man sparer 190 kr i måneden frem til barnet er 15 år. 190 kr har alle råd til å spare, dropp en tur til den lokale takeaway sjappa. Man trenger ikke å kjøpe alt sølvet med en gang heller. Nei, jeg vokste ikke opp i en skjermet boble, min mor er helsearbeider og tjener under snittet, og faren min gikk bort når vi var små. Både jeg og lillesøster fikk bunad. Så det handler om prioriteringer. Jeg har forståelse for de som ikke synes plagget er fint eller ikke vil ha det. Anonymkode: 408fb...ec9 Hjelpes. Dyrt, men ikke så dyrt? Så var det selskapet da, leie av lokale (nei, ikke alle har hus!) og mat. Og kanskje man har flere barn og må ha flere bunader og flere fester. Og søljer, skjorter, sko, cape osv osv. Så da må man plutselig spare 1000 kr i måneden bare til konfirmasjon i 15 år. Du er nok dessverre fryktelig naiv og veldig veldig ung om du mener det ikke er dyrt. Anonymkode: a95df...585 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #112 Skrevet 20. mai 2020 Få bunad? Er du helt blåst? Anonymkode: cb11b...105 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #113 Skrevet 20. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ehh. Nei. Hvite kapper er ganske nytt. Tidligere var det sorte kapper. Anonymkode: 65d10...b12 Eeh jo... kapper har vært i over 50 år Anonymkode: b09f0...2a5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #115 Skrevet 20. mai 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelpes. Dyrt, men ikke så dyrt? Så var det selskapet da, leie av lokale (nei, ikke alle har hus!) og mat. Og kanskje man har flere barn og må ha flere bunader og flere fester. Og søljer, skjorter, sko, cape osv osv. Så da må man plutselig spare 1000 kr i måneden bare til konfirmasjon i 15 år. Du er nok dessverre fryktelig naiv og veldig veldig ung om du mener det ikke er dyrt. Anonymkode: a95df...585 Det er en prioritering! Ts er hverken ung eller dum / naiv. Synes det er stygt å skrive det til folk! de aller fleste sparer. Vi gav 50.000 kr i Pengegave til vår konfirmant, i tillegg fikk han selskap og festen. (Som sier seg selv) helt normalt å gi bunad til konfirmasjon til konfirmanten. Alle får det her vi bor, ikke bare her, men i hele fylket. Anonymkode: b09f0...2a5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #116 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, snødråpe skrev: Bunad er stygt Syns du? Regner med du ikke har råd siden du skriver det! Jeg synes det er nydelig, og bærer min med stolthet. Anonymkode: b09f0...2a5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #117 Skrevet 20. mai 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få bunad? Er du helt blåst? Anonymkode: cb11b...105 Blåst?? Hva mener du? ikke sett barn til verden da om en ikke har råd til å spare 100 kr i mnd til en bunad. Regner med det er veldig stusselig oppvekst hvis du ikke har råd til noen ting Anonymkode: b09f0...2a5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #118 Skrevet 20. mai 2020 På 19.5.2020 den 6.25, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvorfor noen ikke får bunad av foreldrene sine/ eller andre familiemedlemmer. Hva kan være grunnen til det? Jeg fikk min i konfirmasjonsgave som de fleste andre jeg kjenner. Noen fikk sin bunad som 18-19 åring fordi foreldrene ville vente til jenta deres var ferdig utvokst osv. Men kjenner ingen som ikke har fått bunad, men flere i kjæresten sin familie har ikke bunad. Nå snakker jeg om damer/jenter, vanlig at gutta velger dress. Bunaden er viktig symbol på kulturarv og tilhørighet i min familie, vi bærer den med stolthet. Dere kvinner på KG som ikke har bunad? Hva er grunnen? Anonymkode: 408fb...ec9 For mange ikke ønsker seg bunad, og mange ikke har råd til å gi en slik flott og dyr gave. Anonymkode: 442b5...d96
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #119 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blåst?? Hva mener du? ikke sett barn til verden da om en ikke har råd til å spare 100 kr i mnd til en bunad. Regner med det er veldig stusselig oppvekst hvis du ikke har råd til noen ting Anonymkode: b09f0...2a5 Tror du at den eneste tingen det skal spares til i livet til et barn er en bunad...? 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #120 Skrevet 20. mai 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Eeh jo... kapper har vært i over 50 år Anonymkode: b09f0...2a5 Kapper ja, men kirken jeg jobber i har fortsatt de sorte. Det er under 50 år siden de ble brukt. Anonymkode: 65d10...b12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå