Gå til innhold

Blomsterbed inntil husvegg??

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hele innkjørselen vår er bare grus, altså steiner. Og jeg er så lei av å se på dette hele tiden, tenker å pynte med et blomsterbed langs veggen men har lest at det ikke er å anbefale? Tenker ikke å grave med noe ned, men la steinene stå for drenering av bedet, også legge jord oppå og lage en liten kant til blomsterbedet. 

Legger ved et bilde av innkjørselen. 

Kanskje noen har noen andre forlag til hva jeg kan gjøre for å gjøre forsiden av huset litt finere??? 

Edit : Det er solfylt på fremsiden av huset fra ca 07-08 til 17-18

Screenshot_20200519_040911_no.finn.android.png

Endret av Inochan
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok heller fått lagt stein eller lignende i oppkjørselen/gårdsplassen.

Anonymkode: c3b66...4bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med belegningsstein og noen fine blomsterpotter?

Anonymkode: c68e3...689

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Tror det blir altfor dyrt å legge stein, men skulle gjerne gjort det. Hadde sett så fint ut! 

Noen som vet ca hva det blir i pris? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt noen store fine potter og plantet oppi der, da slipper du alt styret med bed. :)

Anonymkode: 88fa8...98b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke pris på belegningsstein, men noen ganger hender det jo at slike ting gis bort på Finn.no mot henting. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke pris på belegningsstein, men noen ganger hender det jo at slike ting gis bort på Finn.no mot henting. 

Et forøvrig enig i forslaget om store krukker istedetfor bed.

Skrevet

Snekre noen fine blomsterkasser i lekter i passe stor størrelse? Da slipper du å fylle dreneringsmasser med hagejord.

Blomsterkasser | FINN.no

• Liker 9
Skrevet (endret)
7 minutter siden, newman01 skrev:

Snekre noen fine blomsterkasser i lekter i passe stor størrelse? Da slipper du å fylle dreneringsmasser med hagejord.

Blomsterkasser | FINN.no

Disse var veldig flotte! Hvor er den kjøpt? 😊 

Edit: ser nå at de er hjemmelaget? 

Endret av Inochan
Skrevet (endret)

Vil tippe den er hjemmesnekret. Det er ganske enkelt. Trenger bare plank, skrutrekker, skruer og en sag. Video på norsk

Endret av newman01
  • Liker 3
Skrevet

Det blir nok både varmt og tørt der, så uansett hva du vil ha må du regne med å vanne. Så store krukker kan fungere, men krever en del. 

Inntil veggen ville jeg rett og slett laget et steinbed med tørketålende planter. Krukker inntil trappene, store, med selvvanning eller vannreservoar i bunn. På baksiden av murene ville jeg ha etablert bed, med masse løkvekster og stauder. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slår ett slag for hjemmesnekret kasser. Det hadde jeg for en del år siden. Og de blomstene trivdes så godt. Angrer på at jeg ikke tok med meg de kassene da vi flyttet.

Anonymkode: d46c3...453

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skikkelig dyp jord kan det bli i de hjemmelagde kassene det var bilde av der også. Da kan du dyrke klematis som klatrer oppover veggen :)  (de skal ha minst 40 cm dyp jord).

Anonymkode: 5c38f...359

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, det var ganske vanlig for en generasjon siden. Smale bed langs husveggen hvor blomstene omtrent prøvde å rømme over kanten for å få lys og luft og komme unna ugress... Forslagene over med store potter eller kasser er veldig bra synes jeg, da kan du flytte dem rundt, du kan droppe dem et år det ikke passer, du kan variere mye mer enn med et fast bed. Med kasser eller potter i forskjellig størrelse og form kan det bli veldig spennende og dekorativt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...