Gå til innhold

Irriterer 100% uføre og mennesker med gradert uføretrygd deg like mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller blir du mindre provosert når de i alle fall jobber litt

Spørsmålet går selvsagt til de som irriterer seg over at uføre mennesker stikker sugerøret ned i felleskassa. 

Anonymkode: c7928...602

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man bør ikke irritere seg over de som er berettiget uføretrygd. De som har fått den ved å lure seg til den, er noe annet.

Anonymkode: 0d6b3...dd4

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de som virkelig trenger det irriterer meg på ingen måte. Sykdom kan skje alle i løpet av livet dessverre, og det er bra å ha et sikkerhetsnett slik at folk ikke havner på gata slik det er i andre land. 

Men jeg syntes virkelig ikke noe om de som innrømmer at de lurer det til seg, og som står og banker i hytteveggen 12 timer om dagen selv om de har en diagnose på ryggproblemer og har uføre ut fra det.

Anonymkode: 058b2...1d8

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Men det er ingen hemmelighet at mange blir provosert av at andre blir uføre. Så, dere som tenker slik, blir dere like provoserte uansett om personen jobber litt eller ingenting? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at hvis man gidder å bruke tiden sin på og være irriterte på uføretrygdede enten de jobber litt eller ei, så har man problemer.

Er det misunnelse eller hva ligger bak? Hvis folk tror det bare er å lure til seg uføretrygd uten å være syk, hvorfor søker de ikke selv?

Anonymkode: 3ffbe...418

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at hvis man gidder å bruke tiden sin på og være irriterte på uføretrygdede enten de jobber litt eller ei, så har man problemer.

Er det misunnelse eller hva ligger bak? Hvis folk tror det bare er å lure til seg uføretrygd uten å være syk, hvorfor søker de ikke selv?

Nei, det er irritasjonen over at noen har fått dette uberettiget. Og det er det et ukjent antall som har fått til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er irritasjonen over at noen har fått dette uberettiget. Og det er det et ukjent antall som har fått til.

OK. Av de du mener har fått det uberettiget, synes du det er bedre at de jobber litt enn ingenting? 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de som virkelig trenger det irriterer meg på ingen måte. Sykdom kan skje alle i løpet av livet dessverre, og det er bra å ha et sikkerhetsnett slik at folk ikke havner på gata slik det er i andre land. 

Men jeg syntes virkelig ikke noe om de som innrømmer at de lurer det til seg, og som står og banker i hytteveggen 12 timer om dagen selv om de har en diagnose på ryggproblemer og har uføre ut fra det.

Anonymkode: 058b2...1d8

Enig. Svigers MÅ ha handikapskilt i bilen, men går 10km på tur hver bidige dag. 🙄 

Anonymkode: 36c90...14a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Av de du mener har fått det uberettiget, synes du det er bedre at de jobber litt enn ingenting? 

Ts

Selvsagt bedre. Da øker de jo inntekten med 0.4 g før de trekkes i trygd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Irriterer meg over alle uføre med diagnoser som depresjon, angst, PTSD, fibromyalgi og lignende, men ingen andre. Irriterer meg også over folk som sykmelder seg på dagen seks måneder etter at de kom seg i jobb sist, samt de som jevnlig ringer seg inn syk fra jobb fordi de er litt «pjusk» (tenker ikke korona nå).

Irriterer meg altså over den norske snyltermentaliteten, som er altfor utbredt. Det forbauser meg også at så mange tror at dette kan fortsette - at det ikke får konsekvenser. Vel, et gigantisk ramaskrik er i vente når ting nå stopper seg selv.

Anonymkode: df954...20e

• Liker 10
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bør ikke irritere seg over de som er berettiget uføretrygd. De som har fått den ved å lure seg til den, er noe annet.

Det som er så fint er at det er veldig lett å skille det ene fra det andre. De som har vært på fjellet en dag gjør jo det hver dag, selv om man ikke ser dem på en uke etterpå.

Og når man har møtt en som man vet har lurt til seg uføretrygd, og det er en av to man kjenner med uføretrygd, er det lett matte at dette gjelder 50%.

(ikke nødvendigvis rettet mot deg personlig, Anonym, men tankegangen det du skriver representerer)

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

"Lure seg til uføretrygd." Smak på det begrepet. Eventuelt kan du tenke på hvordan du hadde følt det dersom du kunne ha latt være å jobbe og fått luselønn resten av livet.

Anonymkode: 89c32...1cb

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, applestories skrev:

Det som er så fint er at det er veldig lett å skille det ene fra det andre. De som har vært på fjellet en dag gjør jo det hver dag, selv om man ikke ser dem på en uke etterpå.

Og når man har møtt en som man vet har lurt til seg uføretrygd, og det er en av to man kjenner med uføretrygd, er det lett matte at dette gjelder 50%.

(ikke nødvendigvis rettet mot deg personlig, Anonym, men tankegangen det du skriver representerer)

Nei, jeg har ikke skilt på noe som helst. Jeg opplyser om at det finnes berettigede uføre og uberettigede uføre.

Jeg tror altså at folk flest irriterer seg over de uberettigede uføre. Jeg har ikke sagt hvor mange de er eller hvor de fins.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Lure seg til uføretrygd." Smak på det begrepet. Eventuelt kan du tenke på hvordan du hadde følt det dersom du kunne ha latt være å jobbe og fått luselønn resten av livet.

Anonymkode: 89c32...1cb

Hva er luselønn? Hva definerer hvor god råd en har?

Jeg jobber ikke, men vil ikke si jeg har luselønn. Mange vil sikkert mene det, men jeg syns selv jeg har god råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis det er flere som har fått dette uberettiget, så betyr det at det altså ikke trenger å ligge noen sykdom til grunn i følge deg. Da betyr det i så fall at hvem som helst kan søke og evt få det innvilget. Prøv da vel, hvis du tror det er så stas. Du må jo tro det siden det irriterer deg. Eller på hvilken måte går det utover deg?

Ikke kom med det med hva dine evt skattepenger går til. Samme skatt måtte du betalt uansett, og du får alt du har krav på selv i form av goder av den grunn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis det er flere som har fått dette uberettiget, så betyr det at det altså ikke trenger å ligge noen sykdom til grunn i følge deg. Da betyr det i så fall at hvem som helst kan søke og evt få det innvilget. Prøv da vel, hvis du tror det er så stas. Du må jo tro det siden det irriterer deg. Eller på hvilken måte går det utover deg?

Ikke kom med det med hva dine evt skattepenger går til. Samme skatt måtte du betalt uansett, og du får alt du har krav på selv i form av goder av den grunn.

Jeg har søkt og fått ufør innvilget. Jeg har ikke sagt jeg irriterer meg over de som har fått uberettiget trygd. Jeg har sagt at jeg tror folk irriterer seg mer over dette enn de som har fått berettiget trygd.

Hvem som helst kan på hvilket som helst tidspunkt søke uføretrygd, ja. Det er ikke ulovlig å søke uansett hva som feiler en eller ikke.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke skilt på noe som helst. Jeg opplyser om at det finnes berettigede uføre og uberettigede uføre.

Jeg tror altså at folk flest irriterer seg over de uberettigede uføre. Jeg har ikke sagt hvor mange de er eller hvor de fins.

Man kan irritere seg over mye rart når man ikke vet hvem de er eller hvor det er. Man at de er der er tydeligvis akseptert.

Vil du si det er mest på grunn av mistro til folket, eller mistillit til NAV som skal skille rett til fra urett?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Man kan irritere seg over mye rart når man ikke vet hvem de er eller hvor det er. Man at de er der er tydeligvis akseptert.

Vil du si det er mest på grunn av mistro til folket, eller mistillit til NAV som skal skille rett til fra urett?

Det er nok mistro til folket. Om en får lurt til seg trygd, har en jo klart å lure systemet. Ingen system er ufeilbarlig og det er vanskelig å si hvordan det kan bedres.

Det er nok mange typer luringer med forskjellige motivasjoner også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid jobbet, og kanskje sett litt ned på navere. Nå er jeg selv en naver med ca. 10k utbetalt i mnd. Jeg ber til høyere makter om at jeg skal bli frisk og slipper å søke ufør, ikke pga den latterlige lave lønna, men fordi det er forbanna kjedelig å være syk. 

Anonymkode: 68a0c...5ef

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...