Gå til innhold

Hvor mye bekreftelse trenger folk å få fra fb/Instagram?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei dame i 40 åra som har mann&barn, et fint staselig hus, en jobb hun elsker, stort kontaktnett og grei økonomi. Hun legger ut oppdateringer og bilder av huset sitt, seg selv og nesten alle sosiale hendelser i livet sitt daglig. Kommentarene folk legger igjen hver gang er at de lovpriser hennes flotte hus, hvor flott hun har pyntet innvendig, hvor flott hun ser ut og hvor fint et liv hun lever. 

Når man får bekreftelse en eller to ganger på at man har et usedvanlig flott hus, man ser flott ut,man lever et spennende liv, holder ikke det? Hvorfor legger folk ut mye av de samme type bildene igjen og igjen og igjen? 

Jeg kjenner jeg nesten blir flau på hennes vegne. Det er jo bare meg meg meg hele tiden.Er det fordi folk er så fornøyd med livet sitt de gjør det? Jeg skjønner det ikke, derfor spør jeg.. 🤔 

Anonymkode: e0c5c...002

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål, jeg legger kanskje ut noe minst en gang i uken, noen ganger oftere (spørs hvor mye jeg kjeder meg), og kanskje noen anser det som et behov for bekreftelse men vi mennesker er jo sosiale vesener, for meg blir det min måte å opprettholde kontakt med omverdenen på, med venner og bekjente, og jeg er en "outgoing" person og synes det er hyggelig å dele fine ting fra livet mitt men også å se hva andre finner interessant i livet.

Men er helt sikkert noen som gjør det ene og alene for bekreftelse også. 

Anonymkode: d156d...fc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre fru Fotballfrue. Det blir som heroin. Kraftig avhengig. Dopaminen må mates hver dag med likes, beundring, hyllest, ros, hjerter, komplimanger og kommentarer. Om noen år finnes nok klinikker for avvenning fra oppmerksomhet og likes. Fylles ikke dette på så kommer abstinser, uro, depresjon og usikkerhet. Likes og hjertehjerte er dopen som får dem gjennom dagen.

Anonymkode: 0533d...5c5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan spørre fru Fotballfrue. Det blir som heroin. Kraftig avhengig. Dopaminen må mates hver dag med likes, beundring, hyllest, ros, hjerter, komplimanger og kommentarer. Om noen år finnes nok klinikker for avvenning fra oppmerksomhet og likes. Fylles ikke dette på så kommer abstinser, uro, depresjon og usikkerhet. Likes og hjertehjerte er dopen som får dem gjennom dagen.

Da kan du si at nesten alle i hele verden som har tilgang til internett er "hjerte&likes"-avhengige da? Verden er jo blitt et eneste skjerm, alle er avhengige av mobilene sine og skjermer i 2020.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål, jeg legger kanskje ut noe minst en gang i uken, noen ganger oftere (spørs hvor mye jeg kjeder meg), og kanskje noen anser det som et behov for bekreftelse men vi mennesker er jo sosiale vesener, for meg blir det min måte å opprettholde kontakt med omverdenen på, med venner og bekjente, og jeg er en "outgoing" person og synes det er hyggelig å dele fine ting fra livet mitt men også å se hva andre finner interessant i livet.

Jeg skjønner at noen folk liker å vise at de er fornøyd med julepyntingen eller et bilde av huset når rosene blomstrer ved inngangsdøren, men bilder av huset tatt fra forskjellige vinkler og forskjellige tider av døgnet, kan jeg ikke forstå er så spennende å se for fb vennene. 

Ts

Anonymkode: e0c5c...002

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at man av og til legger ut noe på Facebook men å ha det som jobb (blogging) må føre til en usunn selvopptatthet. Har en venn som legger ut bilder av middagen sin sånn cirka hver dag. Synes det er komisk og litt stakkarslig. Trodde det var noe man gjorde for 10 år siden. Det er mange som aldri skriver et ord på Facebook men er innom ofte for å smugkikke på hva andre gjør. 

Anonymkode: 3e50b...1d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med ts. Har også flere jeg ser daglig legger ut om det perfekte livet sitt. Alle typer trening må dokumenteres. Spesielt ei gammel venninne fra ungdommen har tippet helt over på dette. Da er det fb, snap, insta, og slik insta du ser i noen sek bare. I alle kanaler må det ut. 
kjenner også jeg blir flau på hennes vegne. Kjærlighetslivet blomstrer, barna er glade og fornøyd, til og med hunden smiler 🙈 perfekt nytt funkis hus og venninne lunsjer nesten daglig, gourmet mat. Virker som hun jager etter mer og mer og mer. Hun skal liksom overgå alle andre, og vise fram luksus og penger. Mye «snik skryt» som venninne bilder der «tilfeldigvis» LV veksa ble godt synlig på bildet.. 

blir egentlig bare nyskjerrig jeg på hva som ligger bak det higet etter all den oppmerksomheten. 
jeg har sykt mye bra i livet mitt, og er fornøyd med det meste, men trenger ikke bekreftelse fra fjern og nær liksom. 
mer 40 og har landet 

Anonymkode: 3976f...63d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂 du får sagt det 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres bare normal ut.. men det ts snakker om er de som har tippet over og bare må ha mer og mer og mer.. og må vise perfeksjon i alt. 

• Liker 3
Skrevet

Det er vel øyet som ser. Noen reagerer med å bli deppa og føler seg mislykket av sånne fb profiler, mens andre synes bare det er festlig at venner&bekjente daglig viser frem sitt polerte liv og ser ikke problemet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva TS mener nå, og helt enig at det fører til en usunn livsstil, jeg tror det på lang sikt vil gå utover psyken, kanskje disse personene egentlig ikke har så bra selvbilde. De må ha mer og mer og mer, det er aldri nok. Kanskje de aldri var gode nok da vokste opp i barndommen? Kanskje det som ble ansett som godt i hjemmet deres, var karakter kortet, klær, utseende, materialisme? Jeg nekter å tro at noen kan være lykkelige ved å alltid hige etter mer og mer og det er aldri nok. Jeg tror de har et tomrom innvendig, som de prøver å fylle.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva TS mener nå, og helt enig at det fører til en usunn livsstil, jeg tror det på lang sikt vil gå utover psyken, kanskje disse personene egentlig ikke har så bra selvbilde. De må ha mer og mer og mer, det er aldri nok. Kanskje de aldri var gode nok da vokste opp i barndommen? Kanskje det som ble ansett som godt i hjemmet deres, var karakter kortet, klær, utseende, materialisme? Jeg nekter å tro at noen kan være lykkelige ved å alltid hige etter mer og mer og det er aldri nok. Jeg tror de har et tomrom innvendig, som de prøver å fylle.

Nettopp! Det tror jeg også. Å være tilstede i livet sitt og være fornøyd.. ikke bruke halve dagen på å legge ut det perfekte og gå over alle hjertene og kommentarene/ likes og takke og bukke for all responsen... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun håper på å få mange nok følgere til å kunne tjene penger på det? Bli en microinfluenser?

Både på Instagram og Facebook fungerer algoritmene slik at de som poster oftest får mest eksponering. Så "regelen" er at man må poste daglig. Dessverre er det svært få som har noe nytt å komme med hver dag, så da blir det de samme bildene om og om igjen. Drita kjedelig for de som følger med, men for de fleste er det bare et bilde i en lang feed av hundrevis av bilder. Er det delikat nok trykker de liker, og har glemt det 3 sek senere. 

Anonymkode: 099f6...be7

Skrevet

Vel jeg liker å legge ut noen bilder pga jeg synes det egentlig er morsomt.

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel dopamin, som noen nevner over her. Og dopamin blir man avhengig av. Samtidig er det å bli sett og verdsatt et grunnleggende behov for oss mennesker, og kombinasjonen blir eksplosiv.

Det er trist at det er blitt sånn, men når verden er blitt så tilgjengelig så er det vanskelig å endre. 
Det er også facinerende hvor opphengt noen blir av disse influenserene. Mange av dem er jo vanlige og kjedelige mennesker og burde ikke være interessante for andre enn de som kjenner dem. De har ikke et budskap, annet enn å dele fra hverdagen sin og annonsere for produkter. At disse selv synes at de er så interessante at de bør filme seg selv i all verdens situasjoner, klarer jeg ikke å forstå. 

• Liker 1
Skrevet

Det blir det samme som å være her inne det, noen er her hver eneste dag, enkelte hopper over dager, uker osv.men her legger ingen som jeg kjenner til mye personlige bilder.

De du beskriver er blitt litt avhengige av fb. Vil ha bekreftelse på at de er flotte mennesker og har mye fint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt flau selv på den voksnes vegne for å holde på slik. Type tenårings opplegg med å få oppmerksomhet og likes. Grow up! 

Anonymkode: 9a2fe...162

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...