AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #21 Skrevet 18. mai 2020 Graviditet er verre enn fødsel. Smertene går i all hovedsak over idet ungen er ute. Mange andre skader gjør vondt mye lenger. Det er vondt, men du må bare gjennom det, stole på kroppen, ikke stritte imot, og så er det over. Anonymkode: 8b006...637 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #22 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rier i over 4 døgn, aktiv fødsel over 14 timer og er ting som skjer på fødestua og barsel som er/kan være ubehagelig etter fødsel også. Vondt er det, men du går inn i en boble og du bare gjennomfører det. Ettåringen min ligger nå og sover søtt på rommet sitt. Hun har blitt en liten person som går, snakker, er sosial og elsker dyr. Ville aldri vært foruten.💓 Anonymkode: e2336...b22 Og for å svare litt bedre - rier er som veldig, veldig sterke mensensmerter og jeg ble hvertfall helt skutt i ryggen🙈 men var også oppe og gikk kjapt. For meg var epidural MAGISK og man kan få smertestillende også etter fødsel. Anonymkode: e2336...b22
Silva Pluvialis Skrevet 18. mai 2020 #23 Skrevet 18. mai 2020 Det er altfor dårlig at du ble bedt om å lese på nettet om du lurer på noe. Som det allerede har blitt nevnt her så ligger det mange skrekkhistorier som man ikke har godt av å lese om man er veldig redd. Tror du gjør lurt i å ringe inn til føden igjen for å spørre om du kan få noen å snakke med. De har begynt å slippe litt opp på tiltakene ift viruset, så det bør la seg gjøre. 💗 3
Ginny Skrevet 18. mai 2020 #24 Skrevet 18. mai 2020 Det er jo helt klart vondt, men ulikt alle andre typer vondt jeg har hatt før. Det verste var vel at det tok så lang tid, så jeg ble veldig sliten. Det var ganske fascinerende å følge med på klokka og se at det fulgte et mønster 😃 Og så kom jo faktisk ungen min til verden, og da var alt glemt. Jeg gleder meg til neste gang 😃 1
Silva Pluvialis Skrevet 18. mai 2020 #25 Skrevet 18. mai 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.5.2020 den 0.01): Og for å svare litt bedre - rier er som veldig, veldig sterke mensensmerter og jeg ble hvertfall helt skutt i ryggen🙈 men var også oppe og gikk kjapt. For meg var epidural MAGISK og man kan få smertestillende også etter fødsel. Anonymkode: e2336...b22 Kudos til alle dere som har født eller skal føde. Dere er vanvittig modige! Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
Candiru Skrevet 18. mai 2020 #26 Skrevet 18. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: To kjappe fødsler, rakk ikke smertelindring. Var vondt,ja. Men ikke verre enn gallestein! husk, kroppen din er laget for dette:) Anonymkode: 8187a...001 Helt enig. Gallestein er mye verre, det er den sykeste smerten jeg noensinne har opplevd! Fødsel kommer på en tredjeeplass da, men det er vondt på en helt annen måte. På andreplass har jeg et par migreneanfall som var helt hinsides. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #27 Skrevet 18. mai 2020 Altså, jeg har jo aldri revet av meg armen, og det er garantert verre. Men rent smertemessig er fødsel langt det verste jeg har opplevd. Det gjorde helt sjokkerende vondt, jeg var overbevist om at hvis jeg tenkte positivt og pustet riktig ville det være tungt, men håndterbart. Var litt optimistisk der, gitt. Men det er noen faktorer som gjør fødselen til noe mer enn et smertemaraton. For det første er du forberedt, i motsetning til feks en ulykke. For det andre vet du at smerten ikke er tegn på noe farlig, du ligger ikke og lurer på om blindtarmen din sprekker eller du har revet over ryggnerver. Og for det tredje er fødselsattesten over hodet barnet kommer ut. Mørbanka og sår er man en stund, men selve fødselen er liksom plutselig over, og det kjennes ikke lenger som om dåsa skal revne. For det fjerde, du får en baby. Prize of your life! Mange gode grunner til at en fødsel med 10 på smerteskalaen likevel kan være en mye bedre opplevelse enn en akutt og farlig situasjon som "bare" er på 8. Selv jeg har fått flere barn, selv om fødsel er det verste jeg noen gang har opplevd. Anonymkode: 64383...d44 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #28 Skrevet 18. mai 2020 Det er ganske vondt og det vondeste JEG har opplevd. Samtidig må jeg påpeke at jeg har valgt å gjøre det flere ganger, så det var på en måte ikke vondere enn at jeg ville utsettes for det flere ganger. Det er egentlig den siste delen av fødsel som var værst for min del. Og den siste delen er bare en kort kort periode. Også må jeg bare si at kroppen din etter all sannsynlighet ordner seg selv. Du må hjelpe litt på innspurten, men bortsett fra det er det lite du kan gjøre for å påvirke. Kroppen din er laget for det. Anonymkode: e0834...6f6
Silva Pluvialis Skrevet 18. mai 2020 #29 Skrevet 18. mai 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.5.2020 den 0.13): Altså, jeg har jo aldri revet av meg armen, og det er garantert verre. Men rent smertemessig er fødsel langt det verste jeg har opplevd. Det gjorde helt sjokkerende vondt, jeg var overbevist om at hvis jeg tenkte positivt og pustet riktig ville det være tungt, men håndterbart. Var litt optimistisk der, gitt. Men det er noen faktorer som gjør fødselen til noe mer enn et smertemaraton. For det første er du forberedt, i motsetning til feks en ulykke. For det andre vet du at smerten ikke er tegn på noe farlig, du ligger ikke og lurer på om blindtarmen din sprekker eller du har revet over ryggnerver. Og for det tredje er fødselsattesten over hodet barnet kommer ut. Mørbanka og sår er man en stund, men selve fødselen er liksom plutselig over, og det kjennes ikke lenger som om dåsa skal revne. For det fjerde, du får en baby. Prize of your life! Mange gode grunner til at en fødsel med 10 på smerteskalaen likevel kan være en mye bedre opplevelse enn en akutt og farlig situasjon som "bare" er på 8. Selv jeg har fått flere barn, selv om fødsel er det verste jeg noen gang har opplevd. Anonymkode: 64383...d44 Jeg blir veldig imponert over de som klarer å holde roen og ikke bli redd under en fødsel. Det høres vanvittig skremmende ut å føde. Poenget er TS - at folk tar det veldig forskjellig. For noen går en fødsel veldig greit, mens andre synes det er det verste de har gått gjennom. Håper det blir en god opplevelse for deg ❤️ Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #30 Skrevet 18. mai 2020 10 minutter siden, Gorilla skrev: Det forstår jeg veldig godt! Jeg har hørt at rier er mye verre enn mensensmerter. Er det vanlig å besvime av smerter under fødsel? Jeg har kastet opp av mensensmerter, så om smerten hadde blitt skrudd opp flere hakk så tror jeg at jeg hadde forgått. Kudos til alle dere som har født eller skal føde. Dere er vanvittig modige! Jeg synes så sterke menssmerter er verre enn rier. Jeg vet hvorfor riene er der, jeg vet det snart er over og de fleste er mye mildere. Menssmerter er jeg redd for at skal komme tilbake neste måned, og kanskje en gang det ikke passer, og det er ingen premie om jeg kommer gjennom det. Anonymkode: 8b006...637 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #31 Skrevet 18. mai 2020 Grandtanta mi sa det var vondere å gå til tannlegen enn å føde. 😅 Jeg var hos tannlegen nylig med tannrotbetennelse. Tannlegen fortalte at flere av pasientene henne hadde sagt at det var verre å ha tannrotbetennelse enn å føde. Ved en fødsel går man pauser mellom riene, og får sjansen til å hente seg inn litt. Jeg er sikker på at det vil gå helt fint! 💜 Anonymkode: f728f...de0 1
Silva Pluvialis Skrevet 18. mai 2020 #32 Skrevet 18. mai 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.5.2020 den 0.22): Jeg synes så sterke menssmerter er verre enn rier. Jeg vet hvorfor riene er der, jeg vet det snart er over og de fleste er mye mildere. Menssmerter er jeg redd for at skal komme tilbake neste måned, og kanskje en gang det ikke passer, og det er ingen premie om jeg kommer gjennom det. Anonymkode: 8b006...637 Du har et poeng der. Beundrer folk som klarer å holde hodet kaldt og tenke klart under en fødsel. Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #33 Skrevet 18. mai 2020 18 minutter siden, Gorilla skrev: Det forstår jeg veldig godt! Jeg har hørt at rier er mye verre enn mensensmerter. Er det vanlig å besvime av smerter under fødsel? Jeg har kastet opp av mensensmerter, så om smerten hadde blitt skrudd opp flere hakk så tror jeg at jeg hadde forgått. Kudos til alle dere som har født eller skal føde. Dere er vanvittig modige! Det er ikke vanlig å besvime under en fødsel, men det kan skje i sjeldne tilfeller. Vet ikke om det er blodtrykket, smertene eller utmattelse som gjør det. Det kan jo være litt forskjellig. Det er hvert fall ikke vanlig, for jeg har spurt jordmor selv og hun sa hun hadde kun sett det et par gangen i hele sin karriere. Oppkast derimot er dessverre veldig vanlig. Anonymkode: f728f...de0
Silva Pluvialis Skrevet 18. mai 2020 #34 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanlig å besvime under en fødsel, men det kan skje i sjeldne tilfeller. Vet ikke om det er blodtrykket, smertene eller utmattelse som gjør det. Det kan jo være litt forskjellig. Det er hvert fall ikke vanlig, for jeg har spurt jordmor selv og hun sa hun hadde kun sett det et par gangen i hele sin karriere. Oppkast derimot er dessverre veldig vanlig. Anonymkode: f728f...de0 Interessant at det ikke er vanlig, sånn egentlig, for det er jo vanlig i andre sammenhenger å besvime av veldig sterke smerter, kanskje også av smerter som er langt mildere enn fødselssmerter.
Alvario Skrevet 18. mai 2020 #35 Skrevet 18. mai 2020 To av mine fødsler gikk fort og var lite vonde egentlig. Ved den ene sprakk jeg noe voldsomt siden babyen måtte bli presset ut, men det var syingen etterpå jeg opplevde som det vonde. Gikk med holdning etterpå at jeg ville heller føde enn å gå til tannlegen (og mente det). Snakket om at jeg nok bare hadde høy smerteterskel og at det handlet mest om innstillingen. Så kom tredje fødsel og den var 10 ganger vondere og tok 10 ganger så lang tid. Takk og lov for at det var den siste, men gud så godt blærete meg hadde av den!! Til TS: Som du ser i hele tråden er dette veldig individuelt, både fra person til person og fødsel til fødsel. Istedenfor å google ville jeg heller kjøpt en helt enkel bok om svangerskap, fødsel og amming. Da får du med det du trenger uten alle skrekkhistoriene. Øv på pusteteknikker for fødsel på youtube og snakk med parteren din slik at han/hun vet hvordan du ønsker å ha det slik at du får hjelp til å formidle dette på sykehuset. Tenk på smertelindring, men ikke bestem deg. Masse lykke til😘 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #36 Skrevet 18. mai 2020 Vondt var det men ikke smertefult. Alle fødsler er ulike. Nr 1 presset jeg ut på 15 minutter. Nr 2 presset jeg ut på 4 minutter. Pressrierne er verst men da vet man det nærmer seg så da hjelper det å overkomme "smerten". Jeg er, enig i at det er verre å slå tåa i en stol. Brekke nengelen inn i huden og halsbetennelse er også mye verre. Anonymkode: e5b18...f90
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #37 Skrevet 18. mai 2020 Rent smertemessig er fødsel det vondeste jeg har opplevd. Men nå er jeg tydeligvis av typen som ikke har pauser mellom riene, og jeg har ikke noe "bølge", som folk snakker om, hvor riene bygger seg opp, når en topp og så forsvinner ut i en pause. Det er mer en flere timer lang intens smerte 😂 MEN smerten går over. Ikke med en gang ungen er ute, men etterhvert. Å ha migreneanfall er mye verre, syns jeg. Kanskje ikke smertemessig, men med fødsel vet man i hvert fall at det tar slutt en gang. Mitt tips er å stole på kroppen din, og puste. Ikke vær redd for å gjøre det som føles naturlig, uansett om det er å høres ut som et sagbruk gjennom pressingen, bevege deg masse eller ligge langflat, splitter naken med beina spredt under riene.. Føles det greit der og da, er det greit. Anonymkode: ef0a8...148
Cer3s Skrevet 18. mai 2020 #38 Skrevet 18. mai 2020 Det var absolutt det vondeste jeg har opplevd noen gang. Var på ett tidspunkt klamra jeg meg fast i ryggen på fødesenga og skreik på inn og utpust. Også var det som om noen vippa over en bryter og kroppen og jeg samarbeidet 100%. Det gjorde fortsatt vondt men var så høy på adrenalin at det var helt greit. Skulle egentlig føde i badekar men rakk ikke det, hadde ikke rukket smertelindring om jeg hadde ønska det engang, hadde styrtfødsel med stormrier. Og her sitter jeg igjen, gravid og har ingen planer om smertelindring eller lignende med mindre jeg må. Kroppen er laget for dette og uansett om du føder vaginalt eller ks så kommer dette til gå fint! ❤️
Arkana Skrevet 18. mai 2020 #39 Skrevet 18. mai 2020 En fødsel er det mest fysisk smertefulle jeg har opplevd, men absolutt ikke det verste jeg har opplevd. Det er en relativt kort periode i løpet av livet og man får verdens beste premie etterpå. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #40 Skrevet 18. mai 2020 Fødselen var det vondeste jeg noensinne har opplevd, og jeg har både beinbrudd og store operasjoner på lista over hva som er vondt. Men smerten er jo ikke farlig, er på en måte en annen type smerte🤔 vanskelig å beskrive egentlig. Jeg er verdens største pyse, med fødselsangst å hele pakken, og jeg klarte det. Var ikke redd eller fikk panikk en eneste gang. Dessuten har de sikkert flere typer smertelindring om du ønsker det. Jeg hadde lystgass, og det var fantastisk😂 Hadde jeg kunne få flere barn, ville jeg gledet meg til neste fødsel😅 Anonymkode: ed1c6...4c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå