Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at man ikke kjenner klippet er pga presset der nede, det er ikke fordi du har så store smerter at du ikke kjenner at de klipper. Presset fungerer svært bedøvende. 

Anonymkode: 7fddc...cfe

Det presset er jo jævlig vondt, da. Jeg følte det som om hele kroppen min ble slitt fra hverandre.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Det presset er jo jævlig vondt, da. Jeg følte det som om hele kroppen min ble slitt fra hverandre.

Ja det er jeg til dels enig i, men det varte ikke lenge, og jeg gjør det gjerne igjen 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes benbrudd er vondere enn fødsel 

Anonymkode: 95df1...c69

AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg si at det er utrolig synd at oppfølgingen har blitt så dårlig nå under corona. Burde vært mulig å foreta kurs og konsultasjoner via video osv. Jeg fødte nummer 2 under korona-«toppen» og må si jeg er veldig glad jeg ikke var førstegangsfødende. Å Google det man lurer på er det verste tipset jeg har hørt. Skjønner godt at du gruer deg, det er helt naturlig. Å Google hjelper ikke på. 

Jeg har født to ganger. Den første fødselen var lang, fikk stormrier, epidural og endte med vakuum og klipp. Jeg har allikevel en god fødselsopplevelse. Det tøffeste var at jeg ble utmattet når fødselen (åpningsfasen) hadde holdt på i over 24 timer når stormriene satt i gang på kun 4 cm. Epiduralen var fantastisk og jeg fikk sove litt. Altså smertene var ikke hovedårsaken til at fødselen var tøff, men mangel på søvn + stormrier (ingen pause). Men det finnes smertelindring! Hurra for det!

Den andre fødselen gikk mye raskere og jeg fødte uten smertelindring. Det var en time av fødselen som var veldig vond, men også da var jeg smertefri mellom riene.

Det er en helt annen type vondt. Det er en «positiv» smerte. Jeg syns salmonella-infeksjon, brudd og å klemme fingeren er MYE verre enn å føde. Når du føder vet du hvorfor du har vondt og at det er en bra smerte. 

Anbefaler seg å følge fodebagen og positivfodsel på Instagram. Bruk YouTube og sjekk ut hypnobirthing. Jeg øvde mye på «yogapust» og det hjalp utrolig mye under fødselen.

Dette klarer du og du får verdens beste premie!! 💪🏻💪🏻

Anonymkode: ab1a0...b19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det fysisk vondeste jeg har opplevd, ja - men det er jo ikke det verste en kan oppleve! Det er vondt, men du gjør det jo for noe "godt". Panikken tok meg før jeg fikk smertelindring, men etter det gikk det greit. Selv om det på slutten var overraskende SLITSOMT å trykke ut ungen (som en intens treningsøkt på 1,5 time for min del). Men en fødsel er jo forskjellig fra person til person og fra gang til gang. Gå inn i det med et åpent sinn er mitt råd - ikke tenk at det skal bli sånn og sånn du skal gjøre slik og slik. Pass på å pust så godt du klarer og si ifra til jordmor om du er redd. 

Anonymkode: ac8e4...7e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i uke 37 nå og gruer meg fælt til fødsel. Fikk avlyst fødselskurs og fødselsforbredende samtale på grunn av korona. Har gått beskjed om å google det jeg lurer på av jordmor.

Føler at jeg hele livet kun har hørt om hvor forferdelig grusomt og smertefullt fødsel er og det var i utgangspunktet så ille at jeg egentlig ikke ønsket å få barn. 

Kan dere som har født før fortelle meg om det var så grusomt forferdelig som man ofte hører om? Skjønner i så fall ikke hvordan jeg skal takle noe sånt.. Har jo skadet meg mange ganger på forskjellige måter, men har ikke noe utgangspunkt for å forstå hvor heftig de ekstreme smertene det snakkes om blir. 

Anonymkode: ee585...286

Vet du, det trenger ikke være så fælt. Jeg har født to ganger uten smertelindring, prøvde lystgass første gang men da ble jeg kvalm. Andre gang tenkte jeg at jeg klarte meg fint første gang så derfor fikk jeg klare meg andre gang også uten. Jeg tror det er viktig å holde fokuset, tenke at det snart er over (du har maks tid du har lov til å være i fødsel), og å lytte til det jordmor sier. 

Jeg kunne født igjen, det er faktisk mye mye  mye verre det å gå gravid. 

Jeg fjernet en plagsom føflekk på ryggen et par år etter, mannen skulle ta stingene. Det gjorde vondt, jeg ble hvit som et laken og holdt på å gå i bakken... Det vil jeg ikke oppleve igjen. 

Anonymkode: 9543b...a6b

Skrevet

Nei

Skrevet

Av mine 2 fødsler var nr1 overkommelig og nr2 grusomt vond hvor jeg holdt på å besvime i di bittesmå pausene jeg fikk mellom riene 😛

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jeg til dels enig i, men det varte ikke lenge, og jeg gjør det gjerne igjen 😅

Her varte pressriene i minst 1,5 time. Var derfor jeg ble klippet, så de kunne ta ungen med tang. 

Men jeg gjorde det jo igjen jeg også, da :P Man "glemmer" fort... 

Skrevet

Jeg synes jo fødsel var dødsvondt, jeg hadde planlagt å føde uten smertestillende og det angret jeg som en hund på ganske tidlig. Men når jeg først kom inn på fødestua var jeg 7 cm og av en eller annen grunn trodde jeg det var for sent med epidural så jeg spurte aldri. Fikk også pressrier altfor tidlig, og å prøve å ikke presse var det værste for meg. De riene jeg klarte å puste ordentlig gjennom var helt overkommelige, de jeg totalt mistet kontrollen over var helt jævlige. Men jeg synes først og fremst fødselen var veldig intens, det er det jeg husker best, pluss at det var mer vondt å sy. Jordmødrene mine synes fødselen min var så GØY at jeg bare måtte komme tilbake og føde mer, vet ikke helt om jeg synes det var så spesielt gøy sjæl akkurat. Men kroppen tar helt over og du blir liksom bare dratt med i suget og det er helt vilt hvilke krefter som finnes i deg. Husker jeg spratt opp og ned av sengen og inn og ut av badet under fødselen og tenkte ikke over det, men når babyen var ute og jeg var ferdig lappet sammen måtte begge jordmødrene støtte meg ut på badet i flere timer etterpå. Kroppen kan det her, det er viktig å huske på. Og uansett hvor mange svar du får her og på Google er det ingen som kan si hvordan din fødsel blir, så det er vanskelig å forberede seg. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes er det vel å øve mer på pustingen, det hjalp meg veldig og jeg trodde jeg var godt forberedt etter mange år med yoga men det følte jeg glapp skikkelig. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først vil jeg si at det er utrolig synd at oppfølgingen har blitt så dårlig nå under corona. Burde vært mulig å foreta kurs og konsultasjoner via video osv. Jeg fødte nummer 2 under korona-«toppen» og må si jeg er veldig glad jeg ikke var førstegangsfødende. Å Google det man lurer på er det verste tipset jeg har hørt. Skjønner godt at du gruer deg, det er helt naturlig. Å Google hjelper ikke på. 

Jeg har født to ganger. Den første fødselen var lang, fikk stormrier, epidural og endte med vakuum og klipp. Jeg har allikevel en god fødselsopplevelse. Det tøffeste var at jeg ble utmattet når fødselen (åpningsfasen) hadde holdt på i over 24 timer når stormriene satt i gang på kun 4 cm. Epiduralen var fantastisk og jeg fikk sove litt. Altså smertene var ikke hovedårsaken til at fødselen var tøff, men mangel på søvn + stormrier (ingen pause). Men det finnes smertelindring! Hurra for det!

Den andre fødselen gikk mye raskere og jeg fødte uten smertelindring. Det var en time av fødselen som var veldig vond, men også da var jeg smertefri mellom riene.

Det er en helt annen type vondt. Det er en «positiv» smerte. Jeg syns salmonella-infeksjon, brudd og å klemme fingeren er MYE verre enn å føde. Når du føder vet du hvorfor du har vondt og at det er en bra smerte. 

Anbefaler seg å følge fodebagen og positivfodsel på Instagram. Bruk YouTube og sjekk ut hypnobirthing. Jeg øvde mye på «yogapust» og det hjalp utrolig mye under fødselen.

Dette klarer du og du får verdens beste premie!! 💪🏻💪🏻

Anonymkode: ab1a0...b19

Beklager altså, men da har du hatt en ekstremt enkel/lite vond fødsel. Jeg har klemt en finger nesten helt av (neglen falt av, var nesten ikke noe igjen av fingeren osv), og det er jo ingenting i forhold til å føde... 

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig vondt, men for de fleste er den vondeste delen relativt kortvarig. Det finnes mye smertelindring å få. Det kommer til å gå veldig fint! 

Anonymkode: ed0a3...b9b

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Er i uke 37 nå og gruer meg fælt til fødsel. Fikk avlyst fødselskurs og fødselsforbredende samtale på grunn av korona. Har gått beskjed om å google det jeg lurer på av jordmor.

Føler at jeg hele livet kun har hørt om hvor forferdelig grusomt og smertefullt fødsel er og det var i utgangspunktet så ille at jeg egentlig ikke ønsket å få barn. 

Kan dere som har født før fortelle meg om det var så grusomt forferdelig som man ofte hører om? Skjønner i så fall ikke hvordan jeg skal takle noe sånt.. Har jo skadet meg mange ganger på forskjellige måter, men har ikke noe utgangspunkt for å forstå hvor heftig de ekstreme smertene det snakkes om blir. 

Nei, en normal fødsel er ikke så grusomt ille. Det er smertefullt, absolutt men du kan ikke sammenligne det med smerten ved å f.eks brekke et bein. Smerten ved fødsel varer ikke på samme måte. Du får pauser, og når babyen er ute, gjør det ikke vondt mer. Jeg har født to ganger og ikke gruet meg til noen av fødslene - og jeg har sittet igjen med at dette var fine opplevelser.

Anonymkode: da470...69a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig inviduelt. Jeg fødte med epidural og det var som å gå på do med hard avføring. Riene før dette synes jeg var grusomt, men gallestein anfall husker jeg som langt mer smertefullt. Jeg gruer meg ikke til å føde igjen. Andre har fått helt skrekken etter smertene og tør ikke å føde igjen. 

Anonymkode: aa9f8...1b7

Skrevet

Jeg trodde fødsel skulle være verre. Dette tenkte jeg også underveis i fødsel. Hadde styrtfødsel og rakk ikke smertelindring. I anledning neste baby gruer jeg meg mer til de fire-seks første ukene med nyfødt baby enn selve fødselen. Synes dette var mye tøffere. 

Og forresten: jeg synes etterriene var verre enn selve fødsel, dette fordi alle hadde sagt at når ungen var ute var det over. Det var det IKKE i mitt tilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, fødsel er ikke det verste man kan oppleve. Det er vel de færreste som får noe fødselstraume. Det kan være en voldsom påkjenning der og da men for de fleste er det nokså fort glemt.

Anonymkode: ce256...20e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns helt ærlig det var helt greit å føde mtp smerte. Jeg fødte uten smertelindring. Rier er jo vondt, men jeg syns det var helt overkommelig. Å presse ut babyen var ikke vondt i det hele tatt. 

Jeg tror at for mange så er ikke smerten det verste. Det er mer det at man plutselig er på et sykehus og du skal gjøre noe du aldri har gjort før. Du skal snart bli mamma - masse følelser og forventninger og adrenalin. Det er jo en ubehagelig situasjon å være i.

Anonymkode: e8e7f...add

AnonymBruker
Skrevet

Det er vondt, du føler deg hjelpeløs, men det går så fort over, og det er verdt det

Anonymkode: f3f7f...da5

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Maskot skrev:

Har egentlig et dumt spørsmål. Men er det å føde sånn de viser på film? Eller er det bare over dramatisert? 

se en episode av fødeavdelingen, det er et mer realistisk bilde. 

Anonymkode: 2c287...ed1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Krysantemum skrev:

Jeg hadde rier i flere døgn før fødselen kom i gang. Dette var det værste med hele fødselen, for jeg ble så sliten og fikk ikke sove. Selve fødselen var fin. Fikk epidural på 4 cm, slappet av, drakk brus og spiste sjokolade helt til trykketrangen kom 😅 Det værste med fødselen var pressriene, men de varer heldigvis ikke så lenge (40 min på meg) og jeg hadde en «vanskelig» fødsel pga leie på ungen. Absolutt ingenting å grue seg til. Ja, det er vondt, men det er ikke det værste man kan oppleve. Det er en intens opplevelse, men fy søren så utrolig tøff du føler deg etterpå. Og så får du verdens fineste premie 😊

Enig jeg hadde utmattende og vonde ineffektive rier i 60 timer før aktiv fødsel. Endte selvsagt med hastes fordi jeg ikke hadde krefter igjen til selve fødselen. 

Anonymkode: 2c287...ed1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...