Gå til innhold

Planter på soverom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg elsker grønne planter og har lyst til å ha et par-tre på soverommet. Men er det noen som vet om de tåler at man har vinduet oppe hele natta, eller blir det for kaldt og trekkfullt? 

Anonymkode: 431bc...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fredslinje er vel typisk soveromsplante?

Ellers kommer jo an på hvor kaldt det er på rommet dere - hvor kaldt er det ute der du bor, om dere har sola inn og hvor godt isolert det er. Vi har vinduet på vårt rom åpent hele året men blokka vår er så sykt varm (alle vinduer i huset mot øst-sør-vestbanen til sola og får varme fra de under sikkert) så det blir ikke kaldere enn 17-18 grader på vinteren og fort oppi 28 på sommeren. 🤷

Anonymkode: eb90e...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fredslinje er vel typisk soveromsplante?

Ellers kommer jo an på hvor kaldt det er på rommet dere - hvor kaldt er det ute der du bor, om dere har sola inn og hvor godt isolert det er. Vi har vinduet på vårt rom åpent hele året men blokka vår er så sykt varm (alle vinduer i huset mot øst-sør-vestbanen til sola og får varme fra de under sikkert) så det blir ikke kaldere enn 17-18 grader på vinteren og fort oppi 28 på sommeren. 🤷

Anonymkode: eb90e...f7c

Det et godt isolert, morgensol rett inn og ellers ganske lyst hele dagen. Vinduet står oppe stort sett hele året på gløtt, i alle fall hvis det ikke er mer enn ti kuldegrader. Problemet er vel først og fremst at det er stor forskjell på sommer og vinter, og da tenker jeg mest på at det kan trekke kaldt. Men jeg er usikker med slik det er er nå for tiden også. Ikke så mange varmegrader på natten enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har svigermors tunge på soverommet. Den stortrives 😅 har vinduet alltid åpent året rundt. Planten står inderst i rommet, bort fra vinduet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker grønne planter og har lyst til å ha et par-tre på soverommet. Men er det noen som vet om de tåler at man har vinduet oppe hele natta, eller blir det for kaldt og trekkfullt? 

Mange planter tåler kule og trekk til en viss grad, det kommer an på hvilke du velger. Men om du har soverommet med vindu åpent om vinteren så kan det bli for kaldt. Jeg elsker planter men sover med vinduet åpent hele året, derfor ingen planter hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sover med vindu på gløtt hele året. Har en gummifiken, fiolinfiken og en paraplyplante stående rett ved vinduet eller i vinduskarmen, og en grønnrenne hengende fra karmen, samt en monstera monkey mask hengende fra taket i nærheten. Så lenge plantene har blitt litt herdet kan det gå helt fint. Har en del andre på soverommet også, men de står ikke så nært vinduet så tror ikke de plages av trekk. Både philodendron i ulike former og en vanlig monstera deliciosa. Tror de vokser treigere enn plantene i resten av huset, men det plager meg ikke.

Anonymkode: e67e7...a1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...