Gjest Espera Skrevet 27. juni 2005 #1 Skrevet 27. juni 2005 Det er en hel del bøker jeg husker fra jeg var yngre som jeg var kjempeglad i og som jeg leste om og om igjen... Noen av de mindre kjente husker jeg ikke forfatternavn på, men kanskje noen her inne vet hvilke jeg mener?? Husker særlig en serie om ei jente som het Ina, tro om foreldrene var døde eller no? Hun hadde iallefall en søster som var operasanger... Og så havnet denne jenta i alle mulige slags merkelige situasjoner da... Tror den var litt eldre enn meg for å si det sånn, kanskje fra 60- eller 70-tallet???? En annen serie het Ponnigjengen eller lignende...Tror det var to eller tre bøker jeg - en gjeng jenter og hester og....ja.... Mulig den var svensk??? (For ordens skyld er jeg født i '76 så jeg leste disse på 80-tallet....)
Gjest Melk Skrevet 27. juni 2005 #2 Skrevet 27. juni 2005 Husker særlig en serie om ei jente som het Ina, tro om foreldrene var døde eller no? Hun hadde iallefall en søster som var operasanger... Og så havnet denne jenta i alle mulige slags merkelige situasjoner da... Tror den var litt eldre enn meg for å si det sånn, kanskje fra 60- eller 70-tallet???? Den leste jeg også, men husker ikke forfatternavnet, om det var det du lurte på. Mullig serien var dansk.
Gjest Ridur ridur Skrevet 27. juni 2005 #3 Skrevet 27. juni 2005 En annen serie het Ponnigjengen eller lignende...Tror det var to eller tre bøker jeg - en gjeng jenter og hester og....ja.... Mulig den var svensk??? quote] Ponnigjengen var skrevet av Monica Alm og kom ut i 1979. Det finnes ogsaa lignende boeker som kom ut gjennom Pennyklubben. Disse var skrevet av en eller annen Buchholtz.
Gjest La Traviata i.i. Skrevet 27. juni 2005 #4 Skrevet 27. juni 2005 Jeg leste Ina-bøkene! De er skrevet av Annik Saxegaard, ble gitt ut på 70-tallet. Her er titlene (alle med en "i" i tittelen selvsagt) Ina innepike Ina har ideer Ina på isen Ina inviterer Ina i Innsbruck Ina er den ivrigste Ina i ilden Ina svikter ikke Ina skjønner ingenting Ina intervjues Er født i 1974, og leste også mye "Lykkebarna" og var kjempeglad i "Anne fra Bjørkely" bøkene også. Artig nostalgisk tråd dette her
Tiit Skrevet 27. juni 2005 #5 Skrevet 27. juni 2005 Å, så artig tråd! Jeg har lest alle Ina-bøkene, og likte de kjempegodt. Nå er de borte fra biblioteket. Kunne godt tenkt meg å ha dem i "nostalgiahylla" mi. Ellers leste jeg noen bøker om Jolly og Gullsan. Av en svensk forfatter, Bergquist tror jeg hun het. Det var bøker som jeg da syns var hysterisk morsomme, og kunne ligge å le lenge utover natta mens jeg leste. Og så leste jeg en serie om Britta og Silver. Hestebøker fra Sverige. De likte jeg også veldig godt. Så har du opplagte Nancy Drew, 5-gjengen, Bobseybarna og Hardy-guttene. Alt gikk ned på høykant...
Gjest Leola Skrevet 27. juni 2005 #6 Skrevet 27. juni 2005 Da jeg begynte å lese så slukte jeg alle bøkene til Evy Bøgenæs - skikkelige pikebøker. Dessuten leste jeg alle Frøken Detektiv- og Hardy Guttene-bøkene. Når jeg ble litt eldre så gikk det mest i "Ung idag"-serien - som bestod av en hel rekke med bøker om ungdom.
Gjest Spacegirl Skrevet 27. juni 2005 #7 Skrevet 27. juni 2005 Husker jeg var kjempeglad i bøkene om Den Vesle Vampyren. Husker ikke forfatteren, men de ble iallefall lest ørten ganger. *mimre* Jeg fikk en Ina-bok som "premie" for jeg var så flink til å øve på pianoet, men den var kjedelig syntes jeg...
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2005 #8 Skrevet 27. juni 2005 Den Vesle Vampyren leste jeg også mange mange ganger. Ellers så leste jeg mange av mammas gamle ungdomsbøker som sto på hytta, som Hardy-guttene, Nancy Drew, Lykkebarna o.l. Husker også at jeg var helt oppslukt i Anne fra Bjørkely! Og så leste jeg alle bøkene som kom i en eller annen ungdomsbokklubb.. Husker ikke hva den heter, men coverne hadde alltid røde og blå striper på hvit grunn.. Husker spesielt "Den røde pimpernell" og bøkene til Jack London fra den klubben
Gjest mimre Skrevet 27. juni 2005 #10 Skrevet 27. juni 2005 Jeg arvet mange bøker etter min mor som hun leste... eh... på 50-tallet må det vel ha vært. Favorittene var Pam-serien, en slags yngre Nancy Drew og bøkene av en dansk forfatter som handlet om Pernille og Rusken. Pernille var datter av en dyrlege og hadde to yngre tvillingsøstre (?) Rusken var venninna. Bøkene het gjerne ting som Pernille i farta, Pernille og Rusken på nye eventyr, Pernille i Norge (!). Noen andre som husker dem...? P.s Likte godt kjæresten til Ina, men ikke navnet hans: Ingolf!!!
Fibonacci Skrevet 27. juni 2005 #11 Skrevet 27. juni 2005 Juniorklubben hadde sånne blå og røde striper, husker jeg elsket "Ulvehunden" av Jack London! Mange fine bøker i den serien der.
Totalya Skrevet 27. juni 2005 #12 Skrevet 27. juni 2005 Jeg leste Hardy-guttene, Lykkebarna og Bobseybarna. Da jeg ble litt eldre leste jeg bøkene til Evy Bøgenes, husker jeg ble så fasinert av boka om Tina, hvis jeg fikk ei jente skulle hun så absolutt hete det. Min sambo leste fem-serien husker jeg han har fortalt, og de måtte ha vært gode, for han leser ikke bøker...
Gjest seroxata Skrevet 27. juni 2005 #13 Skrevet 27. juni 2005 ponnigjengen! Og Britta og Silver... Leste også den der elisabeth-serien! Og Miranda?? en serie om ei jente som var veldig glad i dyr, eller noe...
Gjest Catwoman Skrevet 28. juni 2005 #14 Skrevet 28. juni 2005 Og Miranda?? en serie om ei jente som var veldig glad i dyr, eller noe... Ja! de leste jeg og. Tror jeg har alle bøkene faktisk. De var koselig. :-) Med faren som var dyrlege, og hun ville redde alle dyrene. Leste også Elisabeth serien og ponnigjengen. Og Katja bøkene, de var kjempebra. Nesten synd jeg vokste fra de. Men min desiderte favoritt bok den gangen var Kaperøya med Kjersti Scheen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest den. Kan hele boka utenatt tror jeg. Og siste gangen jeg leste den var jeg faktisk 20 år :oops:
Gjest Espera Skrevet 28. juni 2005 #15 Skrevet 28. juni 2005 Å så morsomt at flere husker disse bøkene (og mange andre! )!!!! Jeg leste også "selvfølgelig" Frøken Detektiv, Bobsey-barna, Gulltopp, bøkene om Jolly (de lå jeg og skrattet av når jeg egentlig skulle sove husker jeg), Barnevakt-klubben og noen andre bøker i TL-klubben... Alle disse ligger lagret på loftet til mamma og pappa til jeg engang får barn... Men jeg skulle gjerne hatt noen av disse andre bøkene før de forsvinner ut av bibliotekene... Ina, Ponnigjengen, Anne fra Bjørkely (ååå den serien var fin den!), Barna i Skorsteinsvingen (to andre bøker jeg omtrent kan på rams....).... Kanskje begynne å lete i bruktbutikker???
Tusenfryd Skrevet 28. juni 2005 #16 Skrevet 28. juni 2005 Morsom tråd - *lesehest mimrer* Vi har heldigvis tatt vare på Ina-bøkene (du verden som jeg slukte dem!) og Nancy Drew-bøkene. Leste egentlig alt jeg kom over, men det er klart det var kvalitetsforskjell. Bobseybarna var bra da man var barn, men guri så dårlig egentlig Leste også Peg (?) bøkene, om en dansk jente og vennene hennes, bla på sykkeltur rundt i Danmark. Og så var det Far til fire de het? Også danske bøker, med enslig far og en pøbelgjeng av søsken med overhode Søs som selvsagt tok morsrollen. Britta-bøkene slukte jeg også rått.
Gjest Espera Skrevet 28. juni 2005 #17 Skrevet 28. juni 2005 P.s Likte godt kjæresten til Ina, men ikke navnet hans: Ingolf!!! Det hadde jeg glemt!!! Men mener å huske at operasanger-søsteren fikk tvillinger og de het Tristan og Isolde!
Tusenfryd Skrevet 28. juni 2005 #18 Skrevet 28. juni 2005 Neinei, de het ikke det - de ble oppkalt etter hennes mor og hans far - Erik og Elisabeth.
Gjest Vinga Skrevet 28. juni 2005 #19 Skrevet 28. juni 2005 Leste noen bøker fra TL-klubben om Kiki (amerikansk jente) og Puskas (katten hennes) som jeg hadde helt hang-up på en periode. Leste om Bobseybarna, Hardyguttene, litt Frøken Detektiv, Tina & Thomas, Elisabeth og så enda en ungdomsserie fra USA som jeg ikke husker navnet på. (Annet enn at det var et jentenavn) Og så leste jeg om Stephen Lane og agentonkelen hans, rørleggerne Mario og Luigi, Sølvhingsten og Når Villdyret Våkner... Alle fra Juniorklubben, tror jeg. Husker at jeg også leste om Katitzi, sigøynerjenta fra Sverige.
Gjest Espera Skrevet 28. juni 2005 #20 Skrevet 28. juni 2005 Neinei, de het ikke det - de ble oppkalt etter hennes mor og hans far - Erik og Elisabeth. Hvor i all verden har jeg Tristan og Isolde fra?? Noen ganger innbiller jeg meg ting for så etter mange år med "gammel vane" å oppdage at jeg har innbilt meg selv at det faktisk er sant....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå