Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for tiden uten jobb😢

har tidligere jobbet med barn, men har lyst å prøve å jobbe med eldre.

har sett/lest mye stygge saker om eldreomsorgen og har lyst å jobbe der for hjelpe, gjøre en forskjell.

siden jeg har jobbet med barn så kan jeg se for meg at det er presset pga at kommuner skal spare penger.

men kan noen si hva man egentlig gjør der?

blir man slått mye på jobb?

er det mye løft?

er det så «ekkelt» som skrekkhistorier man hører på vgs?

Anonymkode: a7c11...3f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var ung, så sa jeg at jeg aldri skulle jobbe på sykehjem, men har jobbet på sykehjem i tre år nå. Selv om dette er midlertidig jobb, så trives jeg å jobbe med eldre, selv om de slår og spytter. Man må ha i bakhodet at de er syke, så det vet ikke hva de gjør. 

Anonymkode: b8fd9...f16

AnonymBruker
Skrevet

De eldre er vanlige mennesker, bare gamle. Det vil si de har endel sykdommer og plager, og når de kommer på sykehjem klarer de fleste seg ikke selv. Du vil da jobbe med pleie, vanlig stell man trenger løpet av dagen. Hjelpe med morgen- og kveldsstell, som inkluderer å gå på do, dusje, kle på osv. Hjelpe til ved måltider. Noen eldre skal mates (som man gjør med småbarn). Så skal de hjelpes på do løpet av dagen og til sengs når det blir kveld. 

Anonymkode: af73c...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå jobbet i 15 år på sykehjem,er helsefagarbeider. 80% av de som bor på sykehjem har en eller annen form for Dement/Alzheimer sykdom. De er syke,og dette er den siste plassen de bor før de dør. Du vil jobbe tett opp mot livets sluttfase.

Det er hjelpemidler som forflytter den syke fra rullestol-toalett-seng. Takheis,ståheis osv. Dette varierer fra arbeidsplass.

Det varierer hvem avdelingen du er på hvordan pasienter du har. Noen er utagerende, noen må det utføreres tvang på etter vedtak,noen er sengeliggende,døende, alle har sine forskjellige utfordringer.

Det er fint å kunne hjelpe de eldre,de er syke å klarer seg ikke uten akkurat deg. Du går og står mange timer på jobb,ingen sittestillende jobb. Du bør være sterk psykisk og fysisk. 

Hverdagen består av stell,pleie,omsorg,trygghet,dusj,sengeskift,kjøkkenarbeid,lagerarbeid,aktivisering,tilstedeværelse,etiske dilemaer osv. Du møter på vanskelige pasienter, pårørende og motsatt mange hyggelige. Dette varierer.  

Du bør ha en utdannelse innenfor helse, eller planlegge å starte å studere. De som bor på sykehjem i dag er svært syke,de fortjener faglig kompetanse og omsorgsfulle ansatte.

Og vi sier ikke gamlehjem lenger,det heter sykehjem.

Anonymkode: 7d801...d2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet med eldre i hjemmetjenesten som ufaglært. Synes det var veldig givende. Typiske arbeidsoppgaver som ufaglært er enklere stell (kan være fysisk tunge, men "enkelt" i den forstand at man jo ikke har noe ansvar for sårstell osv), tilberedning og servering av mat, rydding og generelt å legge til rette for hverdagsmestring.

Anonymkode: 562d5...6ef

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for tiden uten jobb😢

har tidligere jobbet med barn, men har lyst å prøve å jobbe med eldre.

har sett/lest mye stygge saker om eldreomsorgen og har lyst å jobbe der for hjelpe, gjøre en forskjell.

siden jeg har jobbet med barn så kan jeg se for meg at det er presset pga at kommuner skal spare penger.

men kan noen si hva man egentlig gjør der?

blir man slått mye på jobb?

er det mye løft?

er det så «ekkelt» som skrekkhistorier man hører på vgs?

Anonymkode: a7c11...3f2

Det er fint at du gjerne vil hjelpe og gjøre en forskjell for eldre. Men dessverre så tror jeg det blir med drømmen. Tror du ikke de som allerede jobber for å gjøre en forskjell? Det er sånn at økonomien styrer alt, og selv om man som helsepersonell gjerne vil gjøre mer for eldre så lar det seg ikke gjøre da man rett og slett ikke har tid og anledning til det. Man rekker knapt nok over de helt nødvendige oppgavene man har. 

Idag er det ikke lenger rom for å gjøre akkurat det mest nødvendige - som å hjelpe de med stell, dobesøk og mat. Alt annet må pårørende gjøre. 

Normalt sett så blir man ikke slått, men det er mye psykriatri blant eldre samt demens, og de kan av og til reagere med å slå. Dette er ikke noe de gjør for å være slemme, men pga reaksjoner de får. De er jo ikke friske, og sykdommene som styrer det.

Det kan være mange tunge løft, men der jeg jobber så har vi mange fine hjelpemidler som brukes under forflytning. Man skal ikke hverken bære eller løfte noen. 

Det er absolutt ikke ekkelt og jobbe med eldre. Ingen av de som trenger hjelp med avføring, bleier osv, vil jo egentlig ikke være i den situasjonen at de må ha hjelp til det. 

Anonymkode: 1ef26...db6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...