AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Det har tatt meg lang tid å innse hvorfor jeg ikke har hatt det bra med meg selv. Det har tatt lang tid å godta hvem jeg er. Jeg er en mann på 30 som aldri har vært i et ordentlig forhold. Og jeg begynner å forstå hvorfor. Jeg er helt lukket. For meg selv, for andre. Historien min handler om en far delvis ute av kontroll, tilsynelatende en flott oppvekst, samt mye skam over at jeg ikke har blitt som jeg ville. Selv om det var vanskelig hjemme, er det jo mange som har hatt det verre enn meg. Så jeg følte at jeg ikke har kunnet klage. Det største problemet har vært skam. Jeg har skammet meg voldsomt. Hvorfor har jeg ikke bare fikset ting, liksom? Jeg har det bra, jeg har en god utdannelse og en god jobb. Jeg har et par uvaner men ikke noe veldig uvanlig. Symptomene er 1) unngår nære relasjoner 2) utsetter/forsover meg ( i studietiden var jeg veldig sjelden på skolen. prokrastinator) 3) Sosialt ubehag, som kan gi seg utslag i at det kan se ut som jeg kjeder meg. Denne er situasjonsbetinget. Andre vil kalle meg sosial. Jeg innser at den store, mørke ballen inni meg av følelser jeg ikke har tørret å ta i, består av skam, skyld, følelse av å være patetisk, lite verdt og ikke verdig. Allerede da jeg var 10 år gammel, løp jeg fra jenter som ville være kjæresten min. Oppveksten min besto i to virkeligheter; det som skjedde innenfor husets vegger, og det som skjedde utenfor. Fasaden. Den har jeg alltid holdt. Inni meg har det vært kaos. Akkurat som oppveksten. MEN, det var aldri vold. Det var mer psykisk uutholdelig. Det brøt meg faktisk ned. Pappa var et problem. Vi er på god fot i dag. Og det er fordi jeg har tilgitt, og har en forståelse av at han egentlig bare vil oss barn det beste. Men mye skade ble gjort, og jeg må håndtere dette før det blir for sent. Jeg har søsken, som har issues av ulike slag. Spillegalskap, fedme, depresjon, følelsesmessig stengt(som meg), hissig. Jeg vil ikke ende opp med noen av disse uvanene. Jeg må derfor hver dag være i kontakt med meg selv. Jeg trenger terapi. Hvordan kan man få en psykologtime/timer uten å måtte betale 1500kr per 45 minutter? Anonymkode: 85e1d...07e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 For det første er det veldig bra at du vil t tak i dette og begynne å nøste opp trådene for å finne ut av ting om deg. For det andre finnes det behandlere som tar det halve omtrent, men du må lete selv på nett også. De fleste private ligger rundt de samme prisene som er høye, men det går an å finne den rette behandleren for deg der ute. Det må gjøres en innsats og det beste er å starte i morgen. Med en gang altså. Håper at du klarer å sette i gang, for jeg ønsker deg all mulig lykke til på ferden mot et bedre liv. Det går an å få det bedre. Tro på det. Tro på deg. Anonymkode: 7823a...b29 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første er det veldig bra at du vil t tak i dette og begynne å nøste opp trådene for å finne ut av ting om deg. For det andre finnes det behandlere som tar det halve omtrent, men du må lete selv på nett også. De fleste private ligger rundt de samme prisene som er høye, men det går an å finne den rette behandleren for deg der ute. Det må gjøres en innsats og det beste er å starte i morgen. Med en gang altså. Håper at du klarer å sette i gang, for jeg ønsker deg all mulig lykke til på ferden mot et bedre liv. Det går an å få det bedre. Tro på det. Tro på deg. Anonymkode: 7823a...b29 Takk for de ordene:) Ja det går an! Jeg husker de tidene da jeg var friere, og ikke kjente vekten av skammen som har tynget med de siste 12 ish årene (herlighet, det er lenge). Det har sittet utrolig langt inne fordi det føles som et nederlag å måtte innrømme at noe er galt med en. Men samtidig er det en lettelse. Jeg vil fortsette ned den veien. Takk, jeg skal høre llitt rundt. Kanksje jeg skal gå til fastlegen, som jeg kun har vært hos én gang i løpet av livet mitt. Haha. Dette med å klare seg selv er virkelig prentet inn i meg. Og det er jo også min fars mantra. Av og til trenger man hjelp... Anonymkode: 85e1d...07e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 Kom deg til fastlegen og få henvisning til psykolog med driftstilskudd. Da betaler du bare egenandel inntil du har frikort hos folketrygden. Deretter blir det gratis ut året. Anonymkode: a7afc...501
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom deg til fastlegen og få henvisning til psykolog med driftstilskudd. Da betaler du bare egenandel inntil du har frikort hos folketrygden. Deretter blir det gratis ut året. Anonymkode: a7afc...501 Takk! Jeg skal bestille time til fastlegen:) Anonymkode: 85e1d...07e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 Psykolog er et godt valg. Får time etter henvisning fra fastlege. du høres jo ut som en flott mann utifra måten du skriver på, og du høres ut som en klok og reflektert/ oppegående mann. skam er nok den verste følelsen en kan gå med. Når en blir nedbrutt av andre, spesielt sine egne omsorgspersoner medfører det skam, fordi du også er lojal og glad i de, også avhengig av de som barn. Dette blir vanskelig fordi du får dårlig samvittighet og blir dratt inn i en skamfølelse. du er helt normal, men har opplevd litt unormale ting. rett ut ryggen og gå med hevet hode, ta sjansen på å bli kjent med folk, slipp de litt inn og litt til. Så vil du oppleve at verden er et ganske godt sted å være! Anonymkode: d96e4...137
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Psykolog er et godt valg. Får time etter henvisning fra fastlege. du høres jo ut som en flott mann utifra måten du skriver på, og du høres ut som en klok og reflektert/ oppegående mann. skam er nok den verste følelsen en kan gå med. Når en blir nedbrutt av andre, spesielt sine egne omsorgspersoner medfører det skam, fordi du også er lojal og glad i de, også avhengig av de som barn. Dette blir vanskelig fordi du får dårlig samvittighet og blir dratt inn i en skamfølelse. du er helt normal, men har opplevd litt unormale ting. rett ut ryggen og gå med hevet hode, ta sjansen på å bli kjent med folk, slipp de litt inn og litt til. Så vil du oppleve at verden er et ganske godt sted å være! Anonymkode: d96e4...137 Tror dette er en største løgnen jeg har sett her inne Anonymkode: 4149b...840
Cinnamondiva Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 Vel, for det første er det jo helt flott at du tar tak i det. Og ja er enig det er veldig viktig å være i kontakt med seg selv hver dag. Og jeg kan også forstå deg godt angående skam og følelsemessig lukket og nære relasjoner. Husk også at Gud er der for deg. Sender deg en klem😇😇
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå