Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg skal kjøpe min første leilighet etterhvert, har ikke nok egenkapital. Men har helt greit lønn. Foreldrene mine vil bidra med 300 000 til egenkapital. Hvordan gjør man det, sånn rent praktisk? Hverken de eller jeg vet. Overfører de pengene før jeg søker om lån? Eller kan jeg søke med en bekreftelse på at jeg skal få pengene? Noen som har gjort dette? Skal snakke med banken snart, bare greit å vite litt. 

Anonymkode: 1657a...9b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg skal kjøpe min første leilighet etterhvert, har ikke nok egenkapital. Men har helt greit lønn. Foreldrene mine vil bidra med 300 000 til egenkapital. Hvordan gjør man det, sånn rent praktisk? Hverken de eller jeg vet. Overfører de pengene før jeg søker om lån? Eller kan jeg søke med en bekreftelse på at jeg skal få pengene? Noen som har gjort dette? Skal snakke med banken snart, bare greit å vite litt. 

Er det en gave? Forskudd på arv kan være en løsning. 

Anonymkode: 8c677...e80

Skrevet

Skal du få disse pengene av foreldrene dine, eller er det et lån? Dine foreldre kan gi deg pengene som gave.  Husk at da må de og du føre det opp på ligningen for 2020.

Hvis det er et lån, så må dere skrive en avtale om hvordan det skal betales tilbake, samt at du må oppgi til banken din beløpet du har lånt.  Banken vil gjerne vite om du har andre lån fra tidligere sånn at de får oversikt over din totale gjeldsbyrde.

AnonymBruker
Skrevet

Noen år siden jeg gjorde dette men jeg søkte lån i samme bank som mine foreldre har sitt huslån. Faren min ble med meg på møte med banken og sa at han skulle bidra med X kr til min ek så tok de med det i beregning av lånet de tilbød meg. Siden han er kunde i den banken så kunne jo de jo se hva han hadde i lån og sånn også. Men egentlig tror jeg bare du trenger å si til banken hvor mye du har i EK, tror ikke de må ha noen bekreftelse på det..

Anonymkode: 7487a...69b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for raske svar :) tror de tenker det som en gave, banken må vel vite egenkapitalen? Må man gjøre det på noen spesiell måte når det skal betales som arv? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å gi hva man vil i gave nå, er ikke noe arveavgift for tiden. Dersom du har søsken og dere tenker at dette er forskudd på arv så er det noe som heter "gavebrev" tror jeg som er en slags kontrakt på at du har fått forskudd på din del av arven, så det skal bli rettferdig ovenfor andre arvtakere. Men det er ikke noe man må gjøre da. Trenger heller ikke skrive gaver på selvangivelsen lenger såvidt jeg vet, det er ikke skatt på gaver fra foreldre. Men det kan du google for å sjekke akkurat hva reglene er for tiden :) Jeg har iallfall fått 200k av foreldre uten at jeg gjorde noe rundt det, det var 2 år siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Husker du om du fikk pengene før eller etter du søkte om lån? Tror faren min så for seg at de betalte når jeg skulle kjøpe, men han hadde ikke tenkt så mye på det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husker du om du fikk pengene før eller etter du søkte om lån? Tror faren min så for seg at de betalte når jeg skulle kjøpe, men han hadde ikke tenkt så mye på det. 

Jeg søkte, oppga egenkapital. Den måtte settes på konto hos banken mens de ordnet med papirene og sånn. 

Anonymkode: 67c3c...a0d

AnonymBruker
Skrevet

Noe av det var oppspart og stod i en annen bank og resten var gave fra mine foreldre. 

Anonymkode: 67c3c...a0d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men egentlig tror jeg bare du trenger å si til banken hvor mye du har i EK, tror ikke de må ha noen bekreftelse på det..

Jo, banken må vite hva du har i egenkapital. Ellers kan de jo ikke gå god for betalingsevnen din og gi deg finansieringsbevis. Uten finansieringsbevis er det veldig få selgere som vil godta budet ditt. Noen boligmeglere godtar heller ikke bud uten finansieringsbevis.

Anonymkode: ad3d9...153

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fekk 500 000 med mine foreldre i forskudd på arv, det ble løst så enkelt som en bankoverføring - samt at mine søsken fekk samme beløp slik man slipper avregning når et arveoppgjør skal gjøres mange tiår frem i tid. Det er ikke arveavgift så ingen problem så lenge det kommer fra nær slekt. Skal føres opp i skattemeldingen, kun for at du skal slippe spørsmål om hvorfor formuen har økt.

Anonymkode: d6ea3...558

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer fra bank til bank, noen vil se kontoutskrift som viser at du har pengene tilgjengelig, andre trenger ikke det. Bankene er pålagt å spørre deg om hvor egenkapital kommer fra, da sier du bare at det er gave fra foreldrene dine. 

Anonymkode: 60e87...a27

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde dette på høsten i fjor. Min mor sendte en Mail til min kundebehandler om at hun overfører beløp xxx når det trengs. Snakket selvfølgelig med min kundebehandler om dette først. Mamma overførte pengene en uke før lånet skulle betales ut, så de stod på samme konto som resten av egenkapitalen.

Anonymkode: 27665...449

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...