AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Hei! Har hatt tre hjemmeksamner til nå, går på BI, og har naturligvis brukt internettet til å besvare på enkelte spm, men selvsagt brukt mine ord og formulert meg selv. Jeg lurer på, hva vil plagiat/juks si? Vil det da si om en kopierer en prikk lik tekst og limer inn? Eller kan det og være enkelte korte ord? Anonymkode: 42831...b9c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Jeg regner med du har henvist til kilder på det du har funnet på internett, både på direkte og indirekte sitat? Isåfall har du ingenting å bekymre deg for. Dersom du har kopiert eller skrevet om uten å henvise er det litt verre. Jeg vet ikke nøyaktig hva plagiatkontrollen slår ut på, men jeg har vært på et plagiatmøte en gang grunnet en ubrukelig gruppepartner, og da viste den alt som var funnet andre steder, også prosentvis hvor mye plagiat det var på hvert avsnitt. Anonymkode: f06f6...f8a 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Den sendes i plagiatkontroll. Har du henvisning og kilder så er det ikke plagiering. Du kan eventuelt trekkes for lite selvstendighet dersom. Du kopierer mye, eller er for nærme originalteksten. Anonymkode: 31d10...f1a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 Hvis du er på et studium hvor forfalskning er mulig, har du valgt feil. Anonymkode: 852e4...402
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner med du har henvist til kilder på det du har funnet på internett, både på direkte og indirekte sitat? Isåfall har du ingenting å bekymre deg for. Dersom du har kopiert eller skrevet om uten å henvise er det litt verre. Jeg vet ikke nøyaktig hva plagiatkontrollen slår ut på, men jeg har vært på et plagiatmøte en gang grunnet en ubrukelig gruppepartner, og da viste den alt som var funnet andre steder, også prosentvis hvor mye plagiat det var på hvert avsnitt. Anonymkode: f06f6...f8a Jeg var svært usikker på om jeg skulle henvise eller ikke.. Fordi jeg har ikke kopiert setninger fra noen artikler liksom, har skrevet alt med mine ord og formuleringer. Anonymkode: 42831...b9c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den sendes i plagiatkontroll. Har du henvisning og kilder så er det ikke plagiering. Du kan eventuelt trekkes for lite selvstendighet dersom. Du kopierer mye, eller er for nærme originalteksten. Anonymkode: 31d10...f1a Men om du kopierer, så er det vel kopier, som i kopier og lim inn? Altså direkte setninger? Ikke om en leser en tekst på nettet, og skriver med mine egne ord og formuleringer? Anonymkode: 42831...b9c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner med du har henvist til kilder på det du har funnet på internett, både på direkte og indirekte sitat? Isåfall har du ingenting å bekymre deg for. Dersom du har kopiert eller skrevet om uten å henvise er det litt verre. Jeg vet ikke nøyaktig hva plagiatkontrollen slår ut på, men jeg har vært på et plagiatmøte en gang grunnet en ubrukelig gruppepartner, og da viste den alt som var funnet andre steder, også prosentvis hvor mye plagiat det var på hvert avsnitt. Anonymkode: f06f6...f8a Hva mener du prosentvis på hvert avsnitt. Slår den kontrollen ut enkelte ord? Eller er det setninger? Anonymkode: 42831...b9c
Ullvott Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var svært usikker på om jeg skulle henvise eller ikke.. Fordi jeg har ikke kopiert setninger fra noen artikler liksom, har skrevet alt med mine ord og formuleringer. Anonymkode: 42831...b9c Så lenge det er noen andre som har tenkt eller sagt det du gjenforteller med egne ord skal du selvsagt oppgi referanser. Unntaket er når ting er forutsatt allment kjent og helt åpenlyst. Du har misforstått mye hvis du tror det bare er rene sitater som skal ha henvisning til referanse. 12
Jessic_a Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 Er det ingen som kontrollerer dere på på hjemmeeksamen ? Da kan jo man leie folk til p svare for seg? 😱Skulle vært student nå 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 1 minutt siden, Ullvott skrev: Så lenge det er noen andre som har tenkt eller sagt det du gjenforteller med egne ord skal du selvsagt oppgi referanser. Unntaket er når ting er forutsatt allment kjent og helt åpenlyst. Du har misforstått mye hvis du tror det bare er rene sitater som skal ha henvisning til referanse. Hmm, okey. Har alltid forbundet plagiat med at en kopierer av setninger og skriver rett av. Anonymkode: 42831...b9c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, Firebarnsmor86 skrev: Er det ingen som kontrollerer dere på på hjemmeeksamen ? Da kan jo man leie folk til p svare for seg? 😱Skulle vært student nå Ja, kan det. Men jeg regner jo med at svært mange bruker nettet på hjemmeeksamen til å finne "informasjon". Enklere å bli tatt for juks da. Men usikker hva som er ulovlig/lovlig. Hvor mye skal en ha kopiert før skolen utestenger deg liksom? Holder det med at en ikke har kopiert, men glemt kilder? Anonymkode: 42831...b9c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var svært usikker på om jeg skulle henvise eller ikke.. Fordi jeg har ikke kopiert setninger fra noen artikler liksom, har skrevet alt med mine ord og formuleringer. Anonymkode: 42831...b9c Du skal ALLTID henvise til kilder ved fakta og påstander 😨 du skal vise hvor du tar stoffet fra, det er ganske grunnleggende for å få noe godkjent. Anonymkode: fccf8...24a 13
Ullvott Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm, okey. Har alltid forbundet plagiat med at en kopierer av setninger og skriver rett av. Anonymkode: 42831...b9c Det er ikke bare direkte kopi som er plagiering, nei. Et teorem blir f.eks ikke "ditt" bare fordi du skifter ut enkelte ord med dine egne. 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #14 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, Ullvott skrev: Det er ikke bare direkte kopi som er plagiering, nei. Et teorem blir f.eks ikke "ditt" bare fordi du skifter ut enkelte ord med dine egne. Sant, men kjenner mange som har gjort det slik, ikke fått noe minus på det. Tror kanskje fordi den plagiatkontrolleren bare slår ut setninger som er direkte kopiert og limt inn. Anonymkode: 42831...b9c
Jessic_a Skrevet 18. mai 2020 #15 Skrevet 18. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, kan det. Men jeg regner jo med at svært mange bruker nettet på hjemmeeksamen til å finne "informasjon". Enklere å bli tatt for juks da. Men usikker hva som er ulovlig/lovlig. Hvor mye skal en ha kopiert før skolen utestenger deg liksom? Holder det med at en ikke har kopiert, men glemt kilder? Anonymkode: 42831...b9c Da kan det være umulig å stryke 😎 Noen har jo foreldre og søsken som kan bidra. For det er vel ingen krav om å dra til skolen heller ? Bare sitte hjemme og leite i pensum? Kjenner jeg ble ferdig noen år for tidlig
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #16 Skrevet 18. mai 2020 Hvis du har omformulert stoff fra pensum uten å henvise til kilder på hva du har omformulert og hvor du har funnet det blir du tatt for plagiat. Har du gjort dette, kommer du til å bli utestengt Anonymkode: f0a13...986 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #17 Skrevet 18. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har omformulert stoff fra pensum uten å henvise til kilder på hva du har omformulert og hvor du har funnet det blir du tatt for plagiat. Har du gjort dette, kommer du til å bli utestengt Anonymkode: f0a13...986 Har gjort det i tre semestere nå, uten problemer, så skal nok gå bra Er mer usikker hvor strenge dem er på hjemmeeksamen. Og nei, man blir ikke utestengt av det. Alt under 10% plagiat er godkjent. Skal man bli utestengt, skal man ha kopiert og limt inn endel. Anonymkode: 42831...b9c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #18 Skrevet 18. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har omformulert stoff fra pensum uten å henvise til kilder på hva du har omformulert og hvor du har funnet det blir du tatt for plagiat. Har du gjort dette, kommer du til å bli utestengt Anonymkode: f0a13...986 Dette stemmer. På sokogskriv.no står det " parafrasere er å omformulere det en annen forfatter har skrevet. Du bør helst bytte ut både ord og ordstilling, og skrive det om til ditt eget språk." Du skal altså henvise. Dersom du kun henviser til DIREKTE SITAT, så vil jeg tro du nesten ikke ha referert i det hele tatt. Anonymkode: 3eb23...22e 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #19 Skrevet 18. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har gjort det i tre semestere nå, uten problemer, så skal nok gå bra Er mer usikker hvor strenge dem er på hjemmeeksamen. Og nei, man blir ikke utestengt av det. Alt under 10% plagiat er godkjent. Skal man bli utestengt, skal man ha kopiert og limt inn endel. Anonymkode: 42831...b9c På skoleeksamen? Anonymkode: 3eb23...22e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #20 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På skoleeksamen? Anonymkode: 3eb23...22e På hjemmeksamen, dette gjelder alle jeg kjenner. Plagiatkontrollene tar bare setninger som finnes på nettet, de kan ikke finne ut om du har omfulert. Anonymkode: 42831...b9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå