Gå til innhold

Barn med briller i barnehage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet mitt skal begynne med briller, og jeg lurer på om det er vanlig at man bruker vanlige briller eller aktivitetsbrille i barnehagen. Vi fikk aktivitetsbrille kostnadsfritt. Barnet er ikke den som klatrer i trær etc og dermed tenker jeg at det kanskje ikke trengs? Antar at det er større sjanse for at barnet vil bruke brillene når det er innfatningen som den selv har valgt ut, enn de kjedelige aktivitetsbrillene. Tenker at de kan være i tilfelle de vanlige må repareres eller plutselig er forsvunnet 😆

Hva gjør deres barnehagebarn/barneskolebarn med briller? 

Anonymkode: 123fa...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det ikke best å bare prøve dem ut først? Hadde brukt aktivitetsbrillene i barnehagen for sikkerhets skyld. Selv om hun ikke klatrer i trær løper hun vel bortover, og da kan man lett falle. 

Anonymkode: 762f5...dbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har aldri vært noe problem å bruke vanlige briller for min sønn ihvertfall. En gang har vi måtte reparere dem, men da gikk han vel i 3 klasse. Det er jo bare å prøve seg frem. 

Anonymkode: 0e6de...c5c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min klatret i trær, hoppet ned skrenter, rullet i gjørme, ja slik gutter ofte gjør. Kun vanlige ripesikre briller, som så klart ble ripete. Kjøpte alltid der de hadde 2 for prisen av 1, for går fort 2 par i året og kun 1 dekkes av NAV ved øyelidelser.( øyne på barn er i utvikling, så nye briller hvert år må til)

Anonymkode: 093dd...836

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jobbet i BHG og er det en ting jeg har observert så er det at barn er forskjellige. Prøv dere fram så ser dere hva som er best for deres barn. 

Anonymkode: f6080...12d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Barn skal ha gode briller! Vår har brukt briller siden 3 årsalderen, og har aldri ødelagt brillen. Vi har gått for innfatninger fra Lindberg. Veldig gode, og sitter som et skudd. Som over her - har gjort alt med brillene på. 

Anonymkode: 6974c...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk med en strikk som var festet til brillestengene for å unngå at de skulle falle av i barnehagen. Kunne ikke bruke aktivitetsinnfatning da det ikke gikk med brilleglassene mine (+35, colabunn-glass), men var som alle andre brillebrukere (spesielt barn!!!!) avhengig av at brillene satt godt og riktig. Mistet jeg dem var jeg bokstavelig talt blind, så da måtte de festes. Kan også nevne at jeg var godt vant med brillene og inneforstått med at de skulle være på etter å ha brukt briller siden jeg var spedbarn. Mamma måtte binde dem fast til hodet mitt og ta på meg votter uten tomler for at jeg ikke skulle klare å ta dem av pre-barnehagealder. Litt for sta for mitt eget beste. 🤪

Anonymkode: 0a175...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes noen slags «fjutter»(😅) man trer på brillene som blir bak øret, disse holder alle slags briller helt på plass uansett om de henger opp ned, hopper,  bøyer seg fram osv. Hvis problemet er at de faller ned på nesen fort. Spør optiker👍🏻

Anonymkode: 9b9a0...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi brukte Lindberg-briller med innfatning som består av en metalltråd. De tåler veldig hardhendt bruk og sitter godt! Barnet kan velge blandt mange farger.

Innfatningen ble aldri ødelagt, men glass ble oppskrapt er par ganger og måtte byttes. De tåler ikke å bli gnikket ned i grus, gitt. Vi ble enig med bhg at brillene kunne ligge igjen i hylla ved vanskelig vær, hvor de ble fulle av regn eller dogg.

Anonymkode: b4e94...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes noen slags «fjutter»(😅) man trer på brillene som blir bak øret, disse holder alle slags briller helt på plass uansett om de henger opp ned, hopper,  bøyer seg fram osv. Hvis problemet er at de faller ned på nesen fort. Spør optiker👍🏻

Hvis brillene faller ned på nesen fort, så er de ikke tilpasset riktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn skal ha gode briller! Vår har brukt briller siden 3 årsalderen, og har aldri ødelagt brillen. Vi har gått for innfatninger fra Lindberg. Veldig gode, og sitter som et skudd. Som over her - har gjort alt med brillene på. 

Anonymkode: 6974c...f18

Vi har en sønn som fikk briller når han var 2,5 år. Vi valgte innfatninger fra Lindberg, laget av titan. Glassene måtte byttes noen ganger det første året på grunn av riper, men innfatningen var så solid at den varte helt til den måtte byttes i en større størrelse. Da valgte vi Lindberg igjen. Super fornøyd - gutten merker såvidt at de er på, de faller aldri av, veldig pene og tåler virkelig en trøkk.

Anonymkode: fa2d8...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min har fått velge de brillene hun liker best å gå med..

Anonymkode: f1d8d...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis brillene faller ned på nesen fort, så er de ikke tilpasset riktig.

Selv om brillene er tilpasset riktig, kan de skli ned på nesa under lek. Perfekt tilpassede briller kan uten problem skli ut av posisjon (og i verste fall ramle av) om man henger opp ned i et klatrestativ, snubler eller bråbremser fra høy fart på sykkel. Spesielt om barnet bruker brilleglass med litt tyngde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som kan strammes (kule med knott, sånn som flere jakker har på hetta) er gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk for alle svar! Barnet ble sendt i bhg med nye briller i dag. Aktivitetsbrillene ligger i sekken i tilfelle de ansatte ser at det trengs. Jeg ser allerede at vi må tilbake til optiker for å få tilpasset dem litt mer så de ikke sklir nedover nesa 😅

Anonymkode: 123fa...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barnehagebarn har brukt briller nå i nesten 1,5 år. Hun har aldri hatt aktivitetsbrille, men valgte ut selv med en gang. Har byttet innfatning en gang til fordi hun måtte ha nye glass, og den gamle innfatninger var dårlig. Har aldri opplevd det som noe problem å bruke vanlige briller i barnehagen. Men jeg vil absolutt anbefale å velge en innfatning som koster LITT mer enn de helt rimelige. Første innfatningen til mitt barn var en helt billig som kosta 300 kr. Skruene løsna hele tiden og stengene knakk flere ganger for de tålte så lite.. nå har hun en innfatning som koster rett over 1000 lappen, og de er mye bedre og tåler mye mer. 

Anonymkode: 2653c...daa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om brillene er tilpasset riktig, kan de skli ned på nesa under lek. Perfekt tilpassede briller kan uten problem skli ut av posisjon (og i verste fall ramle av) om man henger opp ned i et klatrestativ, snubler eller bråbremser fra høy fart på sykkel. Spesielt om barnet bruker brilleglass med litt tyngde.

Brillene fra Lindberg med ekstra tynne glass (langsynt) har aldri sklidd ned på nesen her. 

Anonymkode: fa2d8...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har brukt briller fra 3-årsalder. Aldri hatt aktivitetsbrille, og har kun opplevd at innfatningen ble ødelagt en gang. Har innfatning fra Lindberg. 

Anonymkode: 54794...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...