AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #61 Skrevet 19. mai 2020 19 minutter siden, Bombibit skrev: Det må da være bedre å ha en jobb en ingenting. Godt at noen gidder å utføre slike jobber da, sånn at du kan få trygden din. Hehe, trygd?? Det har jeg aldri gått på, og er nok alt for ung til å vurdere det engang. Det er dessuten ganske usikkert fremover for de som er avhengige av trygd. Men det virker ikke som du skjønner poenget. På grunn av politikernes åndssvake tiltak, så har økonomien blitt flyttet mange hakk i negativ retning. At man (kanskje) kan ta til takke med en langt lavere betalt jobb enn tidligere er ikke en akseptabel pris å betale for vanlige folk. Hva med lån som skal betjenes og så videre? Det er ikke pga. mislighold og dårlig økonomisk planlegging at hundretusenvis nå har blitt kastet ut i en vanskeligere situasjon. Man har blitt tvunget dit av politikerne under påskudd av at vi skal beskytte oss selv mot et virus. Anonymkode: 8c303...e05 3
Bombibit Skrevet 19. mai 2020 #62 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: At man (kanskje) kan ta til takke med en langt lavere betalt jobb enn tidligere er ikke en akseptabel pris å betale for vanlige folk. Jeg skjønner i hvert fall såpass at det må man akseptere viss ulykka er ute. Skulle jeg ha mistet jobben min nå ville jeg vært klar for nær sagt hva som helst av annet arbeid til bedre tider var tilbake. 1
Krantz95 Skrevet 19. mai 2020 Forfatter #63 Skrevet 19. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har blitt tvunget dit av politikerne under påskudd av at vi skal beskytte oss selv mot et virus. Anonymkode: 8c303...e05 Ja, det er rare greier det her. Hvorfor skal alle beskyttes mot et virus som ikke er farlig for 99% av oss? Vanligvis pleier man jo bare å sette syke folk i karantene. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #64 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, Bombibit skrev: Jeg skjønner i hvert fall såpass at det må man akseptere viss ulykka er ute. Skulle jeg ha mistet jobben min nå ville jeg vært klar for nær sagt hva som helst av annet arbeid til bedre tider var tilbake. Og hvis du ikke fikk noen jobb da? Anonymkode: 8c303...e05 2
Bombibit Skrevet 19. mai 2020 #65 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvis du ikke fikk noen jobb da? Det ville jeg fått. Enten som bud, gatefeier, tomatkonsulent (fin tittel) tømme søppel. Mulighetene er mange, som jeg skrev i mitt første innlegg. Spesielt viss man ikke er prippen.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #66 Skrevet 19. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er man selvopptatt fordi man bryr seg om menneskerettigheter og verdensøkonomien? Det er idioter som mener det er "verdt det" å ruinere økonomien i flere år fremover som er egoister. Dere er så livredde for å dø av viruset, eller at noen av de dere kjenner gjør det, at dere ikke evner å se at tiltakene vil føre til mere død og elendighet på sikt. Anonymkode: 8c303...e05 Ta det moralistike pisspreiket til noen som ikke har hørt det før, de aller fleste her inne er kun bekymret for seg selv og hvordan dette kommer til å påvirke dem personlig. Aksjemarkedet er på vei opp og ting begynner sakte men sikkert å gjenåpne frakt av gods har for det meste operert som normalt. Verdensøkonomien kommer til å få seg en trøkk men vi er langt unna ruinering så fort ting åpner igjen er det business as usual. Og med nyhetene om at den vaksine er under testing og resultatene har vært gode, så tror jeg i verste fall at vi må belage oss på kaos is kanskje to til tre måneder til. Verdensøkonomien kollapser ikke av den grunn og mange har nok likviditet til å holde det gående. Anonymkode: 9cdc0...1ae
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #67 Skrevet 19. mai 2020 13 minutter siden, Bombibit skrev: Det ville jeg fått. Enten som bud, gatefeier, tomatkonsulent (fin tittel) tømme søppel. Mulighetene er mange, som jeg skrev i mitt første innlegg. Spesielt viss man ikke er prippen. Du veit at gatefeiere bruker feiebiler sant ? og krever autorisasjon for å kjøre disse bilene. Du feier ikke gatene med kost og søppeltømmere er heller ikke en jobb som er enkel å få grunnet at jobbmarkedet er overfylt av folk som har bacelor som tar jobber de er overkvalifisert for bare for å ha en jobb. Jobbmarkedet før Korona var kaotisk nok men nå blir det enda verre med tanke på at over en halv million er permitert mens noen går konk eller aldri får sin gamle jobb tilbake. Anonymkode: 9cdc0...1ae 3
Bombibit Skrevet 19. mai 2020 #68 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: er heller ikke en jobb som er enkel å få Du virker veldig negativ og det skjønner jeg ikke. Må da være bedre å ha noe og gjøre fremfor å innta en passiv tilværelse. Dette er jo uansett ikke evigvarende og etter hvert dukker det opp bedre arbeidsmuligheter med bedre lønn for alle som har vært uheldige. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #69 Skrevet 19. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei vi skulle heller bare holdt det åpent så kunne vi og stablet døde i gatene, det hadde vært gøy det. Nei det er bare tøv. Finnes ingen gigantbyer i landet hvor folk bor nærmest oppå hverandre, så slike tilstander ville ikke skjedd her uansett med dette viruset. Anonymkode: 3acf2...358 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #70 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, Bombibit skrev: Du virker veldig negativ og det skjønner jeg ikke. Må da være bedre å ha noe og gjøre fremfor å innta en passiv tilværelse. Dette er jo uansett ikke evigvarende og etter hvert dukker det opp bedre arbeidsmuligheter med bedre lønn for alle som har vært uheldige. Lykke til. Du kaller å være negativ jeg kaller det å være realist vi lever ikke på 1950 tallet lenger .... Anonymkode: 9cdc0...1ae
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #71 Skrevet 19. mai 2020 7 minutter siden, Bombibit skrev: Du virker veldig negativ og det skjønner jeg ikke. Må da være bedre å ha noe og gjøre fremfor å innta en passiv tilværelse. Dette er jo uansett ikke evigvarende og etter hvert dukker det opp bedre arbeidsmuligheter med bedre lønn for alle som har vært uheldige. Lykke til. Synes du bør troppe opp på døra til folk som har gått konkurs pga. dette, eller tilby husrom til folk som kommer til å miste husene sine når de ikke får betjent gjelda si. At du tror det er titusenvis av manuelle jobber gjør ikke at de faktisk finnes. Økonomien henger jo sammen med alt. Færre bedrifter og mindre økonomisk aktivitet gjør at også budbransjen sliter. At det er 10 ganger så mange i køen på hver ledige jobb nå hjelper ikke akkurat på. Tror ikke du helt forstår hva det innebærer at 390K folk er registrert arbeidsledige mot 65k før Koronatiltakene. Det meldes om 50% færre sommerjobber tilgjengelig for studenter bl.a. Situasjonen er nok den at du sitter trygt, og da er det veldig lett å fable om hvor flink du hadde vært til å få deg jobb dersom det var du som ble arbeidsledig. Anonymkode: 8c303...e05 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #72 Skrevet 19. mai 2020 Bare tull å søke jobb nå. Max 13.000 jobber ledige på Finn, og mange ligger dobbelt av rekrutteringsselskaper som er desperate etter å ha noe å gjøre. Så 600.000 skal finne max 5000. jobber. Men nå kommer nok "det grønne" skiftet snart Anonymkode: 7de62...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #73 Skrevet 19. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare tull å søke jobb nå. Max 13.000 jobber ledige på Finn, og mange ligger dobbelt av rekrutteringsselskaper som er desperate etter å ha noe å gjøre. Så 600.000 skal finne max 5000. jobber. Men nå kommer nok "det grønne" skiftet snart Anonymkode: 7de62...5cf Fikk selv beskjed fra rekruteringsbyråer jeg hadde gått gjennom intervju med i starten av Mars om at alle stillingene var trukket inntil videre.. og har ikke hørt noe siden... og dette var jobber i store og vanligvis stabile firmaer. Er fortsatt ikke kresen, men er realistisk mtp. jobbmuligheter fremover. Og nå er det garantert enormt mange i køen for de jobbene som blir tilgjengelige. Så det er ganske irriterende å få belærende vrøvl om å bare skaffe seg hva som helst fra de som slipper å prøve på det. Anonymkode: 8c303...e05
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #74 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, Bombibit skrev: Du virker veldig negativ og det skjønner jeg ikke. Må da være bedre å ha noe og gjøre fremfor å innta en passiv tilværelse. Dette er jo uansett ikke evigvarende og etter hvert dukker det opp bedre arbeidsmuligheter med bedre lønn for alle som har vært uheldige. Lykke til. Hva får det til å tro at noen arbeidsgivere vil ansette akkurat deg til jobber du anser for å være drittjobber og en jobb du egentlig aldri ville ha tatt under normale omstendigheter? Det finnes mange arbeidssøkere som ønsker å jobbe som søppeltømmer eller gatefeier, uten at de ser på det som drittjobber. Arbeidsgivere ønsker arbeidstakere som ønsker å jobbe hos dem over lengre tid. Det koster penger å ansette og lære opp nye folk hele tiden. Ingen ønsker å ansette noen som "bare vil ha noe å gjøre fordi det er bedre enn å sitte på ræva" og som forlater jobben så fort det kommer noe ledig som passer utdanningen han har. Anonymkode: 3c53f...b09 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #75 Skrevet 19. mai 2020 5 timer siden, Energidronning skrev: hva kommer til å skje? utvandring. (fra 2021). svakere kronekurs, lavere oljepriser fører til økt utvandring. til Sverige, Danmark, USA, Italien osv. lavere eiendomspriser. Aldri i livet. Anonymkode: f176a...6e9 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #76 Skrevet 19. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva får det til å tro at noen arbeidsgivere vil ansette akkurat deg til jobber du anser for å være drittjobber og en jobb du egentlig aldri ville ha tatt under normale omstendigheter? Det finnes mange arbeidssøkere som ønsker å jobbe som søppeltømmer eller gatefeier, uten at de ser på det som drittjobber. Arbeidsgivere ønsker arbeidstakere som ønsker å jobbe hos dem over lengre tid. Det koster penger å ansette og lære opp nye folk hele tiden. Ingen ønsker å ansette noen som "bare vil ha noe å gjøre fordi det er bedre enn å sitte på ræva" og som forlater jobben så fort det kommer noe ledig som passer utdanningen han har. Anonymkode: 3c53f...b09 Nå er det ganske vanlig å ha noe som ikke er drømmejobben i en periode i livet, kanskje særlig blant ungdom, studenter og nyutdannede. Mange har slike jobber i mange år før det evt. dukker opp noe som matcher. Og så lenge man gjør en hederlig innsats, så vil ikke arbeidsgiver finner ut om det er drømmejobben for deg eller ikke. Det er faktisk overraskende mange som har en jobb for å "ha noe å gjøre". Man kan ikke alltid velge å vrake i livet, og da får man akseptere det som byr seg. Anonymkode: a406e...fd8
Druid Skrevet 19. mai 2020 #77 Skrevet 19. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye rare "tiltak". Vi vanlige skal ikke ta kollektivtransport mens til det lokale syshjemmet her kommer det folk til jobb med trikke hver morgen. Anonymkode: 7de62...5cf ?? Og det er vanskelig å forstå fordi???
Tone83 Skrevet 19. mai 2020 #78 Skrevet 19. mai 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Det har blitt forsøkt forklart til det kjedsommelige hvorfor Norge aldri ville fått Italienske tilstander. Et stikkord er antibiotikaresistens, ett annet er Italias høye andel av veldig gamle folk og ca 12 ganger så mange mennesker som Norge. Tror du virkelig det er fordi tiltakene våre er så effektive her at det bare har dødd 0.7 % så mange her som i Italia? De har hatt langt strengere tiltak der forresten. Totalt portforbud. Anonymkode: 8c303...e05 De visste jo ikke sikkert om det kunne bli slik her også, hvorfor ta sjansen. Det er uansett for mange kreftsyke, lungesyke osv til å ikke prøve å berge de frem til vi alle får vaksinert oss.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #79 Skrevet 19. mai 2020 6 timer siden, Bombibit skrev: Du virker veldig negativ og det skjønner jeg ikke. Må da være bedre å ha noe og gjøre fremfor å innta en passiv tilværelse. Dette er jo uansett ikke evigvarende og etter hvert dukker det opp bedre arbeidsmuligheter med bedre lønn for alle som har vært uheldige. Lykke til. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ganske vanlig å ha noe som ikke er drømmejobben i en periode i livet, kanskje særlig blant ungdom, studenter og nyutdannede. Mange har slike jobber i mange år før det evt. dukker opp noe som matcher. Og så lenge man gjør en hederlig innsats, så vil ikke arbeidsgiver finner ut om det er drømmejobben for deg eller ikke. Det er faktisk overraskende mange som har en jobb for å "ha noe å gjøre". Man kan ikke alltid velge å vrake i livet, og da får man akseptere det som byr seg. Anonymkode: a406e...fd8 Herregud vil bare klappe til deg det finnes folk med mastergrad og bachelor grader som sliter med å finne seg jobb, de jobbene du beskriver er ikke mindre verdifulle, søppeltømming og gatefeier (som ikke utføres med kost btw) det kreves opplæring der også og for mange så er dette en fast jobb. Mange selskaper er interessert i å beholde folk så lønnsvilkår er faktisk ikke så ille som du skal ha det til. Veit ikke hvilken situasjon du er i men arbeidsmarkedet fungerer ikke slik du tror, jeg har yrkesfaglig utdanning og har tjent ganske bra siden jeg var ferdig med videregående og lærlingetiden. Disse jobbene er har også en enorm etterspørsel og de teorien du har om at folk ikke vil ha jobbene er latterlig vi hadde en utrolig lav arbeidsledighet før korona krisen. Hotel og reise næringen er kanskje den næringen som verst utsatt akkurat nå piloter, flyvertinner, flyplasspersonell mange av dem permitert med usikre fremtider siden flyselskaper verden over er på randen av kollaps, med flyplasser brukt som parkerinsplass for fly. Ditt syn på jobbmarkedet er ren uutdannet idioti du har tydeligvis ikke peiling på hvor alvorlig situasjonen er for mange akkurat nå. Anonymkode: 9cdc0...1ae 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #80 Skrevet 19. mai 2020 Synes folk som synes det overreagerer bør samles i demonstrasjoner, slik som i USA. En god måte å få fram budskapet på! Anonymkode: 63d9b...95b 2
Fremhevede innlegg