Gå til innhold

Nedstengning av samfunnet er uetisk

Fremhevede innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet
2 timer siden, Krantz95 skrev:

Norge har de siste 20 årene skapt en befolkning på 180.000 personer over 80 år. 44.000 av dem holdes kunstig i live i sykehjem med døgnpris på 3.800,- kroner, ofte mot sin vilje.

Kan du dokumentere den uthevede påstanden? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det politisk styrt. Det har jeg sett fra dag 1. Men har sluttet å si det høyt, da folk bare "hææ"?? (Kan være det egentlig er "bææ" de sier)

Anonymkode: 1419a...141

Selvfølgelig er det politisk styrt. Hvorfor presenterer regjeringen datoen 20 august som reiserådene skal gjelde til, tilfeldigvis samme dag som skoler starter? De vet jo alt for lite om utviklingen videre til å si noe om hva som skjer i august! De kunne jo ha satt det til 15 juni, men sagt at det kunne forlenges hvis utviklingen viser at dette er nødvendig. Nei, her blir man lurt til å bruke penger hos overprisede norske hoteller. Og folk går fem på. 

Anonymkode: bf2b2...840

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korttenkt? Det er nettopp grunnet coronatiltak at mange pasienter nå har mistet behandlinger og operasjoner som de har ventet på lenge. Man venter visst på store horder av coronapasienter som merkelig nok aldri kommer. 

Stikkordet for utsatte behandlinger/operasjoner er ikkekritiske. Dersom sykehusene var overfylt ville kritiske behandlinger også måttet vike, noe som ville hatt katastrofale følger for mange.

Hordene med koronapasienter som uteblir skyldes at tiltakene har virket. 

IMG_1632.jpeg

Anonymkode: 1898b...cf0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er åpningen av samfunnet like "uetisk"? Kan dere ikke bare være fornøyde med at vi ligger langt foran andre land i å gjenåpne samfunnet? Hvorfor jokke på negativiteter? Gjør det beste utav det. Det er de som klarer å tilpasse seg usikkerhet, og svingninger i samfunnet, som er vinnerne her.

Anonymkode: 065ed...356

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stikkordet for utsatte behandlinger/operasjoner er ikkekritiske. Dersom sykehusene var overfylt ville kritiske behandlinger også måttet vike, noe som ville hatt katastrofale følger for mange.

Hordene med koronapasienter som uteblir skyldes at tiltakene har virket. 

IMG_1632.jpeg

Flere cellegiftbehandlinger er utsatt. Du mener at kreftbehandling er unødvendig?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det politisk styrt. Hvorfor presenterer regjeringen datoen 20 august som reiserådene skal gjelde til, tilfeldigvis samme dag som skoler starter? De vet jo alt for lite om utviklingen videre til å si noe om hva som skjer i august! De kunne jo ha satt det til 15 juni, men sagt at det kunne forlenges hvis utviklingen viser at dette er nødvendig. Nei, her blir man lurt til å bruke penger hos overprisede norske hoteller. Og folk går fem på. 

Nettopp, og samtidig sier de at det kan komme en ny bølge på høsten. Og reiserådene varer til 20 august. Ingenting henger på greip.

Anonymkode: 1419a...141

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Flere cellegiftbehandlinger er utsatt. Du mener at kreftbehandling er unødvendig?

Skrev jeg det? Kilde? Hvis de er utsatt, er det sannsynligvis fordi det er vurdert at en utsettelse av akkurat denne behandlingstimen ikke er kritisk for forløpet av kreftutviklingen.

• Liker 1
Skrevet

Man redder ikke bare 80-åringer. I italia ble det så mange syke at det var over ett døgns ventetid på ambulanse. Da døde det flere yngre også som trengte annen livreddende hjelp. De prioriterte så godt de kunne, måtte vel være under 60 for å få behandling? 60-åringer er ikke gammel i dag. Kreftsyke dør også(selv om de kunne overlevd kreften), personer som tidligere har hatt organtransplantasjon, lungesyke osv. 

Men si at man kun døde om man var 80 pluss da. Hvem tror dere egentlig har bygd opp denne velferden? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler debatten heller bør styres mot hvordan man egentlig forvalter økonomien i helsevesenet.

Hva er livskvalitet? Skal man leve til en hver tid? Er det naturlig å dø?

Jeg husker blant annet jeg lærte på skolen (har ingen kilde på dette) at så mye som 70% av kostnaden rundt en pasient går med i deres to siste leveuker eller noe sånt.

På sykehjem kan man jo også diskutere opp og ned hvor vidt behandlingen og pleien som gis både er nødvendig, etisk og human.

Jeg tror vi vil se store konsekvenser i månedene som kommer av å ha kneblet samfunnet på denne måten. Det var nok nødvendig å innføre strenge tiltak, men kunne nok vært gjort på en annen måte. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en god del mer aggressivt enn vanlig influensa virus. Dessuten har ikke de eldre vært med på å bygge dette landet? Er enig i at mange skulle fått medisiner til kreft osv, men dette er en annen sak.  Ta vare på de eldre og de som er syke generelt sier jeg! Syns alt for mange prater om at hvis man er over 80 så er man nesten ikke verdt å redde. Skammelig!

Anonymkode: 4890e...de9

Uten å ta stilling til TS, så nei - medisiner til kreft er IKKE en «annen sak», for det går av den samme kassen. 

Anonymkode: a86fc...525

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Tone83 skrev:

Man redder ikke bare 80-åringer. I italia ble det så mange syke at det var over ett døgns ventetid på ambulanse. Da døde det flere yngre også som trengte annen livreddende hjelp. De prioriterte så godt de kunne, måtte vel være under 60 for å få behandling? 60-åringer er ikke gammel i dag. Kreftsyke dør også(selv om de kunne overlevd kreften), personer som tidligere har hatt organtransplantasjon, lungesyke osv. 

Men si at man kun døde om man var 80 pluss da. Hvem tror dere egentlig har bygd opp denne velferden? 

Det har blitt forsøkt forklart til det kjedsommelige hvorfor Norge aldri ville fått Italienske tilstander. Et stikkord er antibiotikaresistens, ett annet er Italias høye andel av veldig gamle folk og ca 12 ganger så mange mennesker som Norge. Tror du virkelig det er fordi tiltakene våre er så effektive her at det bare har dødd 0.7 % så mange her som i Italia? De har hatt langt strengere tiltak der forresten. Totalt portforbud.

Anonymkode: 8c303...e05

• Liker 11
Skrevet

Jeg kan forstå nedstengningen 12. mars. Dødstallene steg i Europa og man oppdaget plutselig at vi knapt har smittevernutstyr.

Men at man fortsatte med full nedstengning i ukesvis, spesielt av barnehage og grunnskole på tross av rådene til Folkehelseinstituttet, har jeg vanskelig med å forstå. Jeg blir helt kvalm og dårlig av å tenke på alle barna som lever i dårlige hjem med verbal/psykisk/fysisk vold, foreldre som misbruker alkohol og narkotika, og barn som utsettes for (seksuelle) overgrep. Politikerne (og storsamfunnet) har sviktet dem stort! 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Nuttery skrev:

Jeg føler debatten heller bør styres mot hvordan man egentlig forvalter økonomien i helsevesenet.

Hva er livskvalitet? Skal man leve til en hver tid? Er det naturlig å dø?

Jeg husker blant annet jeg lærte på skolen (har ingen kilde på dette) at så mye som 70% av kostnaden rundt en pasient går med i deres to siste leveuker eller noe sånt.

På sykehjem kan man jo også diskutere opp og ned hvor vidt behandlingen og pleien som gis både er nødvendig, etisk og human.

Jeg tror vi vil se store konsekvenser i månedene som kommer av å ha kneblet samfunnet på denne måten. Det var nok nødvendig å innføre strenge tiltak, men kunne nok vært gjort på en annen måte. 

Konsekvensene vil Norge og verden oppleve i flere år, ikke bare noen måneder. Visste du f. eks. at det forventes at omtrent dobbelt så mange som lever i fattigdom i verden vil dø i år, som følge av tiltakene? Det er jo helt ekstremt, man forsøker å redde liv med tiltak, men så ender man opp med å ta livet av flere som følge av tiltakene...

Anonymkode: a406e...fd8

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er selv uten arbeid og har en mager tid i møte.

Du kan jobbe som tomatplukker, bærplukker eller morgenbud. Mulighetene er mange. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Bombibit said:

Du kan jobbe som tomatplukker, bærplukker eller morgenbud. Mulighetene er mange. 

Nei, regjeringen har med sin fantastiske logikk bestemt av sesongarbeidere ikke er en risiko så de tar den jobben.

Anonymkode: 7de62...5cf

• Liker 2
Gjest warpen
Skrevet

Enda en tråd som jamrer over nedstengningen ?

En positiv med koronatiden er å se hvem på Facebook lista mi jeg overhodet ikke kommer til å noen interesse med å henge med lenger alle disse konspirasjonsteoriene og folk som klikker i vinkel.

Bruke lite dødsfall i Norge som ett argument imot nedstengingen når de få dødsfallene er fordi vi har stengt ned og har fjernet virusets mulighet til å spre seg.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvensene vil Norge og verden oppleve i flere år, ikke bare noen måneder. Visste du f. eks. at det forventes at omtrent dobbelt så mange som lever i fattigdom i verden vil dø i år, som følge av tiltakene? Det er jo helt ekstremt, man forsøker å redde liv med tiltak, men så ender man opp med å ta livet av flere som følge av tiltakene...

Anonymkode: a406e...fd8

Tviler sterkt på at du og flere andre her i tråden bryr dere om fattige og verden virker som litt av en selvopptatt gjeng her inne.

Anonymkode: 9cdc0...1ae

• Liker 2
Skrevet

Nei

Jo, flere nordmenn jobber med dette nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Krantz95 skrev:

Norge har de siste 20 årene skapt en befolkning på 180.000 personer over 80 år. 44.000 av dem holdes kunstig i live i sykehjem med døgnpris på 3.800,- kroner, ofte mot sin vilje.

Du er ikke sann! Alle over 80-åringene jeg kjenner og vet om, og det er en del, holdes aldeles ikke kunstig i live, og er oppegående, fine, friske og varme mennesker som har særdeles mye å fare med. I motsetning til enkelte andre.

Merkelig at du får ture fram her inne med propagandaen din.

Anonymkode: fe5e0...e0e

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at du får ture fram her inne med propagandaen din.

Anonymkode: fe5e0...e0e

Propaganda fra regjeringen bekjempes med motpropaganda fra meg 🙂 

• Opprett ny...