Krantz95 Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Norge har de siste 20 årene skapt en befolkning på 180.000 personer over 80 år. 44.000 av dem holdes kunstig i live i sykehjem med døgnpris på 3.800,- kroner, ofte mot sin vilje. Nå raserer vi livene til hundretusener av nordmenn både sosialt og økonomisk for ikke å ødelegge denne "fantastiske" statistikken. Før covid-19 beregnet vi iskaldt verdien av liv i kroner og øre og nektet unge kreftpasienter medisin som var for dyr. Nå ofrer vi en del av pensjonsfondet til barna for å "redde livet" til gamle som holdes kunstig i live. Hva har fått oss til å tro på at det vi holder på med nå er høyverdig etikk? Hvis det hadde vært økt dødelighet blant de som ikke er i risikogruppene på grunn av dette noe mer aggressive viruset enn et vanlig sesong influensavirus, hadde lockdowns, karantene og isolasjon vært forståelig. Men det er bare i risikogruppene det har vært økt dødelighet. I stedet for å stenge ned verdensøkonomien med total lockdowns, karantene og isolasjon for hele lands befolkninger, hadde det vært tilstrekkelig med å for eksempel unngå kontakt med de som er i risikogruppene for å skjerme disse. De som ikke er i risikogruppene kunne ha levd som før. Forskjellen mellom dette influensaviruset og tidligere års sesonginfluensavirus, ser ut til å være at media omtaler dødsfall i risikogruppene som unaturlig og unormalt, mens dødsfall i tidligere års influensa-epidemier ble knapt nevnt. media gir det inntrykket at folk faller til høyre og venstre og i øst og vest, men det er som sagt bare i risikogruppene det er økt dødelighet. 24
hlidskjalf Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Hjertens enig i alt du skriver her. Det som har foregått og fortsatt foregår er galskap og jeg kan ikke fatte og begripe at ikke flere innser det. Tallene peker også nedover over hele verden. Toppen ble sannsynligvis nådd i mars da de fleste har ingen eller knapt merkbare symptomer. Frykten var rett og slett overdreven. Var selv bekymret en stund og hamstret endel hermetikk og tørrvarer. Men når jeg nå ser at tallene peker nedover og har gjort det i over en måned, også der de ikke har hatt tiltak, har jeg innsett at epedimen er over og at det var falsk alarm. At de fortsetter med de hysteriske tiltakene er tragikomisk. 15
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Etikken i det som har skjedd er høyst kritikkverdig ja. Takk for at du setter ord på hykleriet. Anonymkode: 35093...2bb 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 15 minutter siden, hlidskjalf skrev: Hjertens enig i alt du skriver her. Det som har foregått og fortsatt foregår er galskap og jeg kan ikke fatte og begripe at ikke flere innser det. Tallene peker også nedover over hele verden. Toppen ble sannsynligvis nådd i mars da de fleste har ingen eller knapt merkbare symptomer. Frykten var rett og slett overdreven. Var selv bekymret en stund og hamstret endel hermetikk og tørrvarer. Men når jeg nå ser at tallene peker nedover og har gjort det i over en måned, også der de ikke har hatt tiltak, har jeg innsett at epedimen er over og at det var falsk alarm. At de fortsetter med de hysteriske tiltakene er tragikomisk. Det som forbauser meg er at man har hatt pandemier og epidemier tidligere. Man hadde svineinfluensa, fugleinfluensa, ebola, sars, mers osv. Ingen stengte landegrenser, isolasjon av hele land, stenging av skoler, arbeidsplasser, forbud mot å møte familie eller ha fysisk kontakt med andre mennesker. Så kommer dette viruset, og før man i det hele tatt vet hvor farlig viruset er, hvordan det spres osv, så stenges hele verden ned, med masse inngripende tiltak som strider mot menneskerettighetene. Det er svært merkelig, og jeg finner ingen forklaring på det. Anonymkode: bf2b2...840 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som forbauser meg er at man har hatt pandemier og epidemier tidligere. Man hadde svineinfluensa, fugleinfluensa, ebola, sars, mers osv. Ingen stengte landegrenser, isolasjon av hele land, stenging av skoler, arbeidsplasser, forbud mot å møte familie eller ha fysisk kontakt med andre mennesker. Så kommer dette viruset, og før man i det hele tatt vet hvor farlig viruset er, hvordan det spres osv, så stenges hele verden ned, med masse inngripende tiltak som strider mot menneskerettighetene. Det er svært merkelig, og jeg finner ingen forklaring på det. Anonymkode: bf2b2...840 Nemlig. Det finnes ingen logisk forklaring på det som skjer utifra et etisk synspunkt. Det er som om vi ufrivillig har blitt dratt med i en gobalt koordinert øvelse i massekontroll. Det finnes ingen krig eller krise som gjør at det er OK å bryte menneskerettigheter, og atpåtil ødelegge samfunnet økonomisk. Og denne krigsretorikken som politikerne og journalistene har brukt er totalt forkastelig. De har bokstavelig talt sagt ting som "vi er i krig", og de har satt inn forsvaret for å vokte på sivilbefolkningen. Nektet folk å flykte til sine egne hytter og så videre. Og vi tvinges fortsatt til å ta dette på ramme alvor selv om, som nevnt, bare folk i rissikogruppen har dødd av dette. Hvor lenge skal vi finne oss i det? Er det riktig at 19 mennesker (regjeringen) skal bestemme over alle i Norge som om vi er straffanger? Denne lille gruppen mennesker prøvde atpåtil å grafse til seg langt mere makt enn det demokratiske styresettet allerede gir dem, så å kalle de representanter for demokratiet er jo ren faktafeil. Anonymkode: 8c303...e05 12
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, Krantz95 skrev: Norge har de siste 20 årene skapt en befolkning på 180.000 personer over 80 år. 44.000 av dem holdes kunstig i live i sykehjem med døgnpris på 3.800,- kroner, ofte mot sin vilje. Nå raserer vi livene til hundretusener av nordmenn både sosialt og økonomisk for ikke å ødelegge denne "fantastiske" statistikken. Før covid-19 beregnet vi iskaldt verdien av liv i kroner og øre og nektet unge kreftpasienter medisin som var for dyr. Nå ofrer vi en del av pensjonsfondet til barna for å "redde livet" til gamle som holdes kunstig i live. Hva har fått oss til å tro på at det vi holder på med nå er høyverdig etikk? Hvis det hadde vært økt dødelighet blant de som ikke er i risikogruppene på grunn av dette noe mer aggressive viruset enn et vanlig sesong influensavirus, hadde lockdowns, karantene og isolasjon vært forståelig. Men det er bare i risikogruppene det har vært økt dødelighet. I stedet for å stenge ned verdensøkonomien med total lockdowns, karantene og isolasjon for hele lands befolkninger, hadde det vært tilstrekkelig med å for eksempel unngå kontakt med de som er i risikogruppene for å skjerme disse. De som ikke er i risikogruppene kunne ha levd som før. Forskjellen mellom dette influensaviruset og tidligere års sesonginfluensavirus, ser ut til å være at media omtaler dødsfall i risikogruppene som unaturlig og unormalt, mens dødsfall i tidligere års influensa-epidemier ble knapt nevnt. media gir det inntrykket at folk faller til høyre og venstre og i øst og vest, men det er som sagt bare i risikogruppene det er økt dødelighet. Det er en god del mer aggressivt enn vanlig influensa virus. Dessuten har ikke de eldre vært med på å bygge dette landet? Er enig i at mange skulle fått medisiner til kreft osv, men dette er en annen sak. Ta vare på de eldre og de som er syke generelt sier jeg! Syns alt for mange prater om at hvis man er over 80 så er man nesten ikke verdt å redde. Skammelig! Anonymkode: 4890e...de9 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en god del mer aggressivt enn vanlig influensa virus. Dessuten har ikke de eldre vært med på å bygge dette landet? Er enig i at mange skulle fått medisiner til kreft osv, men dette er en annen sak. Ta vare på de eldre og de som er syke generelt sier jeg! Syns alt for mange prater om at hvis man er over 80 så er man nesten ikke verdt å redde. Skammelig! Anonymkode: 4890e...de9 Som TS påpeker, så blir det i alle andre tilfeller enn corona gjordt iskalde kost/gevinst-beregninger når det kommer til å redde liv. Nå har Norge svidd av tusenvis av milliarder på å redde en gruppe mennesker politikerne vanligvis er fornøyd med å stue inn på bøttekott for å spare noen millioner. Hundretusenvis er arbeidsledige, mange arbeidsplasser vil det ta flere år å gjenskape/erstatte. Det gjør ikke saken bedre at de fleste andre land i verden har gjort de samme idiotiske avgjørelsene. Er selv uten arbeid og har en mager tid i møte. Anonymkode: 8c303...e05 11
hlidskjalf Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en god del mer aggressivt enn vanlig influensa virus. Dessuten har ikke de eldre vært med på å bygge dette landet? Er enig i at mange skulle fått medisiner til kreft osv, men dette er en annen sak. Ta vare på de eldre og de som er syke generelt sier jeg! Syns alt for mange prater om at hvis man er over 80 så er man nesten ikke verdt å redde. Skammelig! Anonymkode: 4890e...de9 Mer skammelig at unge folk med livet foran seg skal få fremtiden ødelagt for at 80-åringer, med et langt liv bak seg, skal holde seg i live noen år ekstra. 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 Ja ser ingen at dette er politisk styrt. Dette virker planlagt. Kneble økonomien og skylde på Covid. Tenker konspirasjonsteoretikerene ikke tar så feil jeg. Anonymkode: c0d58...5f1 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 Det er ikke dødstallene som i seg selv er utslagsgivende for nedstenging! Derimot er det MANGE, i de fleste aldre unntatt barn, som blir SVÆRT SYKE av Covid-19, og får behov for langvarig pleie på sykehus, i verste fall må legges på ventilator (og dermed legges i koma). Hvordan våre sykehusavdelinger ville sett ut dersom vi lot dette bare løpe fritt, kan vi jo se til nord-Italia og Wuhan for å få en indikasjon på. Og da blir det plutselig andre pasientgrupper som skyves ut og risikerer å miste livet fordi det mangler både personell, materiell og plass på sykehuset. Korttenkte folk, ass! Anonymkode: 1898b...cf0 17
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 59 minutter siden, hlidskjalf skrev: Mer skammelig at unge folk med livet foran seg skal få fremtiden ødelagt for at 80-åringer, med et langt liv bak seg, skal holde seg i live noen år ekstra. Litt drøyt å si at pga tiltakene så blir fremtiden ødelagt for unge folk. Anonymkode: 4890e...de9 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke dødstallene som i seg selv er utslagsgivende for nedstenging! Derimot er det MANGE, i de fleste aldre unntatt barn, som blir SVÆRT SYKE av Covid-19, og får behov for langvarig pleie på sykehus, i verste fall må legges på ventilator (og dermed legges i koma). Hvordan våre sykehusavdelinger ville sett ut dersom vi lot dette bare løpe fritt, kan vi jo se til nord-Italia og Wuhan for å få en indikasjon på. Og da blir det plutselig andre pasientgrupper som skyves ut og risikerer å miste livet fordi det mangler både personell, materiell og plass på sykehuset. Korttenkte folk, ass! Anonymkode: 1898b...cf0 Det er mange fjotter som ikke har skjønt det dessverre... Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne det. Men mange folk har tungt for det. Anonymkode: 4890e...de9 7
Gjest AnnaW Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 Selv har jeg ikke merket så mye negativt med nedstengingen, mindre folk i gater og flere ute i naturen var jo positivt. Jeg har samfunnskritisk yrke så økonomien er jo safe, og hjemmeskolen var jo litt kos. Mista Spaniaturen min, men den får jeg ta siden, og savn etter treningsenteret da det stengte...nå har vi gruppetimer ute:D Ingen i min omgangskrets ble rammet av covid19 eller ødeleggende økonomiske tap. Bra Norge var føre var enn etter snar tenker jeg;)
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #14 Skrevet 18. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja ser ingen at dette er politisk styrt. Dette virker planlagt. Kneble økonomien og skylde på Covid. Tenker konspirasjonsteoretikerene ikke tar så feil jeg. Anonymkode: c0d58...5f1 Selvfølgelig er det politisk styrt. Det har jeg sett fra dag 1. Men har sluttet å si det høyt, da folk bare "hææ"?? (Kan være det egentlig er "bææ" de sier) Anonymkode: 1419a...141 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #15 Skrevet 18. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som forbauser meg er at man har hatt pandemier og epidemier tidligere. Man hadde svineinfluensa, fugleinfluensa, ebola, sars, mers osv. Ingen stengte landegrenser, isolasjon av hele land, stenging av skoler, arbeidsplasser, forbud mot å møte familie eller ha fysisk kontakt med andre mennesker. Så kommer dette viruset, og før man i det hele tatt vet hvor farlig viruset er, hvordan det spres osv, så stenges hele verden ned, med masse inngripende tiltak som strider mot menneskerettighetene. Det er svært merkelig, og jeg finner ingen forklaring på det. Anonymkode: bf2b2...840 Å sammenligne disse virusene blir som å sammenligne en katt og en stein. ebola og sars ble aldri pandemier. Influensavirus er ikke sammenlignbart med corona eller sars. corona er Forøvrig et sarsvirus Anonymkode: 1413d...f61 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #16 Skrevet 18. mai 2020 De som mener vi stenger ned for å redde 80 åringer i respirator har jammen meg ikke fått med seg mye Anonymkode: 1413d...f61 10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #17 Skrevet 18. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke dødstallene som i seg selv er utslagsgivende for nedstenging! Derimot er det MANGE, i de fleste aldre unntatt barn, som blir SVÆRT SYKE av Covid-19, og får behov for langvarig pleie på sykehus, i verste fall må legges på ventilator (og dermed legges i koma). Hvordan våre sykehusavdelinger ville sett ut dersom vi lot dette bare løpe fritt, kan vi jo se til nord-Italia og Wuhan for å få en indikasjon på. Og da blir det plutselig andre pasientgrupper som skyves ut og risikerer å miste livet fordi det mangler både personell, materiell og plass på sykehuset. Korttenkte folk, ass! Anonymkode: 1898b...cf0 Korttenkt? Det er nettopp grunnet coronatiltak at mange pasienter nå har mistet behandlinger og operasjoner som de har ventet på lenge. Man venter visst på store horder av coronapasienter som merkelig nok aldri kommer. Anonymkode: bf2b2...840 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #18 Skrevet 18. mai 2020 2 timer siden, Krantz95 skrev: Norge har de siste 20 årene skapt en befolkning på 180.000 personer over 80 år. 44.000 av dem holdes kunstig i live i sykehjem med døgnpris på 3.800,- kroner, ofte mot sin vilje. Nå raserer vi livene til hundretusener av nordmenn både sosialt og økonomisk for ikke å ødelegge denne "fantastiske" statistikken. Før covid-19 beregnet vi iskaldt verdien av liv i kroner og øre og nektet unge kreftpasienter medisin som var for dyr. Nå ofrer vi en del av pensjonsfondet til barna for å "redde livet" til gamle som holdes kunstig i live. Hva har fått oss til å tro på at det vi holder på med nå er høyverdig etikk? Hvis det hadde vært økt dødelighet blant de som ikke er i risikogruppene på grunn av dette noe mer aggressive viruset enn et vanlig sesong influensavirus, hadde lockdowns, karantene og isolasjon vært forståelig. Men det er bare i risikogruppene det har vært økt dødelighet. I stedet for å stenge ned verdensøkonomien med total lockdowns, karantene og isolasjon for hele lands befolkninger, hadde det vært tilstrekkelig med å for eksempel unngå kontakt med de som er i risikogruppene for å skjerme disse. De som ikke er i risikogruppene kunne ha levd som før. Forskjellen mellom dette influensaviruset og tidligere års sesonginfluensavirus, ser ut til å være at media omtaler dødsfall i risikogruppene som unaturlig og unormalt, mens dødsfall i tidligere års influensa-epidemier ble knapt nevnt. media gir det inntrykket at folk faller til høyre og venstre og i øst og vest, men det er som sagt bare i risikogruppene det er økt dødelighet. Det er faktisk ikke mange 80 åringer som holdes kunstig i live. Hvor har du det fra? de tallene du sitter på vil jeg gjerne se Anonymkode: 1413d...f61 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #19 Skrevet 18. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å sammenligne disse virusene blir som å sammenligne en katt og en stein. ebola og sars ble aldri pandemier. Influensavirus er ikke sammenlignbart med corona eller sars. corona er Forøvrig et sarsvirus Anonymkode: 1413d...f61 Det som er litt søtt, er at under dette virusutbruddet har plutselig utrolig mange nordmenn blitt diplomerte virusologer og pandemi-eksperter. De tror at hvis de gjentar etter det som sies i media, ukritisk, som en papegøye, så ser de vise og viktige ut. Anonymkode: bf2b2...840 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #20 Skrevet 18. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke mange 80 åringer som holdes kunstig i live. Hvor har du det fra? de tallene du sitter på vil jeg gjerne se Anonymkode: 1413d...f61 Gjennomsnittlig liggetid på sykehjem er tre måneder. Anonymkode: bf2b2...840
Anbefalte innlegg