Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil, synes jeg hardangerbunad er finest! 

Anonymkode: a3ae8...082

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lier og Telemark 💙

DD854DF4-0210-47A6-9F9E-66033AE5FB88.jpeg

413806D4-5D59-4424-9DAD-FDFCA9C75963.jpeg

Anonymkode: 4cbe2...eb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sognebunad ❤

52_1993902649.jpg

Anonymkode: 359ca...ce5

• Liker 1
Skrevet

Fusabunaden er min favoritt. Mye bling, og sikkert ikke for alle, men jeg elsker den, spesielt det brede beltet. legger ved bilde av den.

Ellers har jeg en svakhet for 1700-tallsbunadene som finnes enkelte steder, den fra Hedmark er det allerede vist bilde av i tråden. Lignende bunader finnes fra blant annet Ryfylke, Nord-Trøndelag og Østfold, og jeg elsker dem.

Personlig er jeg ganske lei av nordlandsbunaden fordi det er så mye mas om den hvert eneste år, og jeg har aldri forstått at den vinner hver eneste kåring, for den er langt fra finest. Jeg er også dritt lei av beltestakk med ton-i-ton fargetema, type lilla, blå eller rosa. Vi har ganske gode kilder på hvordan beltestakken så ut da den ble brukt i siste halvdel av 1800-tallet, og fargetema var ganske fjernt. Dronning Sonja har et prakteksemplar av en beltestakk, ligger vel så nært opptil historisk korrekt som man kan komme, det burde være den som setter standarden og ikke lilla, rosa, blå eller hva nå det neste blir.

Fusa.jpg

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De tre i startinnlegget er jo nesten helt like, personlig liker jeg bunader som har sjel og historie, ikke slike oppkonstruerte drakter som er nesten identiske. Skjønner heller ikke hvorfor Nordlandsbunaden kommer så høyt på kåringer, den er ikke det minste pen.  

Hardangerbunaden er utrolig flott, også den mindre kjente vinterversjonen på bildet under

Hardanger Vinterbunad - Norsk Flid nettbutikk og bunader

Så syns jeg setesdalsbunaden er utrolig flott og helt særegen

Norske bunader - Mote

Og ikke minst samekofte, for en nydelig drakt.

samedrakt – Store norske leksikon

Anonymkode: ec055...8cb

• Liker 4
Skrevet

@Skogkatten Jeg er 100% enig med deg i alt du sier. :blomst:

Jeg har for øvrig også fusabunaden høyt opp på min liste. Den er SÅ kul! De har dratt til skikkelig da de gjorde rekonstruksjonen. Respekt for at de ikke har bøyd av for dagens estetikk og moteretninger når det kommer til fargevalg og harmonier! :jepp: 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Ullvott skrev:

@Skogkatten Jeg er 100% enig med deg i alt du sier. :blomst:

Jeg har for øvrig også fusabunaden høyt opp på min liste. Den er SÅ kul! De har dratt til skikkelig da de gjorde rekonstruksjonen. Respekt for at de ikke har bøyd av for dagens estetikk og moteretninger når det kommer til fargevalg og harmonier! :jepp: 

Jeg la merke til innlegget ditt også, tenkte at her har vi en med god smak 😉

Generelt er jeg litt svak for de bunadene som er litt utenfor boksen, som ikke helt passer med hvordan mange forventer at en bunad skal se ut. Andre jeg er glad i er bringedukbunad fra Øvre Valdres, rukkastakk fra Hallingdal, rekonstruert bunad fra Indre Sogn, rekonstruert bunad fra Vest-Agder og den rekonstruerte versjonen av bunaden fra Sigdal. Jeg blir sjelden begeistret for blå eller svarte bunader med matchende broderi på alle deler, det er ikke det at de er stygge, jeg synes bare de kan bli veldig like.

• Liker 2
Skrevet

Noen av mine favoritt bunader 😊❤️Oslobunad , vestfoldbunad, Hallingbunad, hallingbunad mann,  bergensbunad hvit, svalbardbunad, 2 forskjellige hallingstakk bunader

_1666113378 (1).jpg

84_1756370250.jpg

Bunadsølv-Hallingdalsbunad (1).jpg

Bunadsølv-Hallingdal-herre.jpg

387_1752671164.jpg

_DSC6427.jpg

0_800_False_False_1_85__fileshare_filarkivroot_Bunad_Buskerud_Helgestakk_Helgestakk_helfigur_jpg.jpg

a89e9ddc0c77f1859ca8db86112e1019--folk.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv nordlandsbunad og synes selvfølgelig den er utrolig fin, men ville ikke stemt på den som den fineste. En studievenninne av meg har grønn sunnfjordbunad, synes den er så vakker! Slet med å finne et bilde som viste den i all sin prakt, men her er i hvert fall alle de tre variantene av sunnfjordbunad, synes alle er fine på sin måte:

image.thumb.jpeg.548c6b40c0f3cdf178e7ab71a5caf727.jpeg

Anonymkode: e18b0...60b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hvorfor nordlandsbunaden har blitt kåret til det vakreste bunaden flere ganger. Synes ikke den er noe spesielt fin. Den havner langt ned på lista for min del. 

Anonymkode: 32757...c1a

Det er mye fint sølv til Rogalandsbunaden. Fine broderier. Elsker min🥰

Anonymkode: f161f...0d7

AnonymBruker
Skrevet

ADD01A64-D870-42B6-839D-F418C285A806.thumb.jpeg.58203f072e2e3c853c8740c4b7d10a12.jpeg

Anonymkode: 0c59c...6a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Setesdalsbunaden, hardangerbunaden og finnmarksbunaden topper min liste 😊

Anonymkode: 757a8...4c3

AnonymBruker
Skrevet

Bardu/Målselvbunad, spesielt i blått. Ellers Gudbrandsdalsbunad og Lofotbunad. Jeg er ikke så glad i forklær, og synes Nordlandsbunaden og Hardangerbunaden hadde vært mye finere uten :sjenert: 

image.thumb.jpeg.4a9c7bf65e328b49b3a5dfee8355f964.jpeg

Anonymkode: dd6a0...00e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater sånne kåringer, og forstår ikke hvorfor de må gjentas år etter år. Alle bunader er fine på sin måte, og bunaden man selv har valgt har man jo gjerne en spesiell tilknytning til uansett. En bunad er fantastisk håndverk og representerer kulturen vår på en flott måte! 

Anonymkode: efb59...608

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Ullvott skrev:

Det er egentlig ikke så rart at den bunaden vinner slike avstemninger hver eneste gang. Det er en bunad som egentlig dekker en hel landsdel, og som lenge var omtrent den eneste bunaden i hele Nord-Norge, og folk flest er jo mer opptatt av å stemme sjåvinistisk enn å stemme på hva som faktisk er finest. I resten av landet finnes det bunader for hvert eneste distrikt, og gjerne flere fra samme distrikt også. 

Dette. Nordlandsbunaden er kjedelig og lite fin sammenlignet med de virkelige bunadsperlene, fore eksempel fra Telemark.

Anonymkode: ee2f4...436

Annonse
Skrevet

Om bunadene sitter godt på synes jeg det er det fineste  ^^, 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker "min" bunad, men synes alt av tradisjonelt håndarbeid er gøy og kan sette pris på mye som ikke nødvendigvis er det peneste. 

DA0362C2-C5B3-475B-BA13-F69C1F7F5ED5.jpeg

Anonymkode: 34108...5d6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...