Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var 63 cm på 4 mnd kontroll og 63 cm på 5 mnd. 

Er ikke det litt uvanlig?

Anonymkode: a2407...6dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis, det samme var det her. 62,8 cm og 63,1, så veldig liten endring, men det kan gå litt i rykk og napp med lengden. Hadde strekt seg til 66 cm ved 6 mnd. 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Babyer vokser ikke like mye hele tiden, hender det er litt rykk og napp. Spørs jo også på hvor nøyaktig det blir målt. F.eks kan det jo hende babyen var 62,8 sist, og så ble det rundet opp til 63. Og så kan det være at babyen var like over 63 nå, mens helsesykepleier bare sa 63. 

Anonymkode: 4a4dc...d91

• Liker 3
Skrevet

Kommer også an på hvem som måler, og hvor mye de strekker ut... Jeg har hatt nesten to cm forskjell når samme HS har målt baby på samme time... 

Ville heller sett på vekt for å vurdere om baby vokser greit. Er vektøkning som forventet? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde babyen vokst 0,2 cm fra 3 til 4 mnd. Det var helsesykepleieren som målte nå pga. koronasituasjonen, vanligvis er det sekretæren. Hun sa at hun ikke hadde så mye trening i det, og trodde at det hadde blitt unøyaktig på den første kontrollen. Forrige baby hadde plutselig krympet fra en kontroll til neste, og da var det etter all sannsynlighet notert feil lengde på den første av dem. 

Anonymkode: d40da...793

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kicki_90 skrev:

Ikke nødvendigvis, det samme var det her. 62,8 cm og 63,1, så veldig liten endring, men det kan gå litt i rykk og napp med lengden. Hadde strekt seg til 66 cm ved 6 mnd. 😊

Godt å høre at denne kurven ikke gjelder alle :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Babyer vokser ikke like mye hele tiden, hender det er litt rykk og napp. Spørs jo også på hvor nøyaktig det blir målt. F.eks kan det jo hende babyen var 62,8 sist, og så ble det rundet opp til 63. Og så kan det være at babyen var like over 63 nå, mens helsesykepleier bare sa 63. 

Anonymkode: 4a4dc...d91

Det kan godt være,men hun virker veldig nøye. 

6 minutter siden, Lilypond skrev:

Kommer også an på hvem som måler, og hvor mye de strekker ut... Jeg har hatt nesten to cm forskjell når samme HS har målt baby på samme time... 

Ville heller sett på vekt for å vurdere om baby vokser greit. Er vektøkning som forventet? 

Oi, det var jo veldig forskjell 🙊

Nei, han har ikke gått opp noe særlig i vekt. Han er fryktelig aktiv og alltid i bevegelse. Så startet på fast føde da han ble litt over 4 mnd. Var som et evig økedøgn. Så nå skal han trappe opp til 3 måltider om dagen.

Hs var nøye på å poengtere at han er så frisk og rask og opplagt at hun er overhodet ikke bekymret. Men jeg blir jo...

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

De kan vokse i rykk og napp, dessuten er ikke målingene så fryktelig nøyaktige akkurat, så det ville jeg tatt helt med ro :)

Anonymkode: 3e84d...85b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde babyen vokst 0,2 cm fra 3 til 4 mnd. Det var helsesykepleieren som målte nå pga. koronasituasjonen, vanligvis er det sekretæren. Hun sa at hun ikke hadde så mye trening i det, og trodde at det hadde blitt unøyaktig på den første kontrollen. Forrige baby hadde plutselig krympet fra en kontroll til neste, og da var det etter all sannsynlighet notert feil lengde på den første av dem. 

Anonymkode: d40da...793

Føler selv at lillemann har dradd seg litt. Bodyer i 68 har begynt å bli litt snaue. Så stussa veldig da han ble målt ja.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De kan vokse i rykk og napp, dessuten er ikke målingene så fryktelig nøyaktige akkurat, så det ville jeg tatt helt med ro :)

Anonymkode: 3e84d...85b

Blir faktisk mer beroliget av dere her inne enn hs selvom hs er bare snill og grei, og beroliger med at dette tenker hun absolutt ikke er noe å bry seg med. But i do 🙊

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette ligger det en interessant dokumentarserie om på nrk-nett tv. Den tar for seg ulike sider ved babyens første år, og den ene episoden snakket de mye om babyer og vekst. Jeg lærte utrolig mye av å se den, og dette med vekst har jeg fortalt så mange etterpå fordi jeg ble så overrasket over hvordan babykroppen fungerer.

Anonymkode: 528c9...0fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette ligger det en interessant dokumentarserie om på nrk-nett tv. Den tar for seg ulike sider ved babyens første år, og den ene episoden snakket de mye om babyer og vekst. Jeg lærte utrolig mye av å se den, og dette med vekst har jeg fortalt så mange etterpå fordi jeg ble så overrasket over hvordan babykroppen fungerer.

Du har ikke veldig lyst til å ta den delen i korte drag? Får ikke sett den på en stund, men ble jo nå ganske nysgjerrig:)

Ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine har nesten ikke vokst fra 5 til 6 mnd.det er helt normalt. Så det er bare å ta det med ro:)

Anonymkode: 56478...6b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine har nesten ikke vokst fra 5 til 6 mnd.det er helt normalt. Så det er bare å ta det med ro:)

Skulle ønske hs holdt disse kurvene privat 🙊

Ts 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var 63 cm på 4 mnd kontroll og 63 cm på 5 mnd. 

Er ikke det litt uvanlig?

Tror ikke det.
Mi første hadde en stopp rundt 6 mnd, ja kanskje mellom 5-6 mnd, helt flat kurve. Så vokste hun videre på kurven under og fulgte den i stedet. De justerer seg litt og vokser i rykk og napp :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, våren14 skrev:

Tror ikke det.
Mi første hadde en stopp rundt 6 mnd, ja kanskje mellom 5-6 mnd, helt flat kurve. Så vokste hun videre på kurven under og fulgte den i stedet. De justerer seg litt og vokser i rykk og napp :) 

Målte han veldig nøye nå med tommestokk. La han med toppen av hodet kant i kant med matta hans, så målte jeg til fotsålen.

Da var det tydelig 65 og ikke 63.

Det er jo litt rart vel?

Ts 

Gjest Albbas
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

12 hours ago, AnonymBruker said:

Du har ikke veldig lyst til å ta den delen i korte drag? Får ikke sett den på en stund, men ble jo nå ganske nysgjerrig:)

Ts 

Det er ikke den på Netflix dere mener? 

Det er det hvertfall en episode om at babyer bokstavelig talt vokser i rykk og napp. De vokser ikke jevnt og trutt, men plutselig rykker veksten til og lengden øker på en veldig kort periode før det roer seg igjen (husker ikke hvor mange dager det var snakk om). 

Det erfarer man jo med større barn også, plutselig har buksa som passa så fint på 17. mai blitt for kort. 

Det kalles vekstspurt og kan også ses i sammenheng med økt behov for energi (mat) de dagene de vokser mye før det roer seg igjen. Merkes kanskje best når man ammer. :)

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Skulle ønske hs holdt disse kurvene privat 🙊

Ts 

Hvorfor det? Jeg er veldig glad i kurvene. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Kan være netflix også😅 husker ikke i farten. Men iallefall så var det noen forskere som skulle forske på barna vekst. Skulle måle dem en gang i uka i starten, men fant ut at mange av babyene ikke vokste på feks 3 uker, men plutselig den 4 uka så hadde den vokst 2-3 cm. De ble nysgjerrige på dette og begynte å måle babyene hver dag i stedet for. Husker ikke hvor mange babyer, men det var en del. De så det samme hos alle: kunne gå maaaange dager uten noen vekst, men plutselig over natta var de vokst 2-3 cm. Bare på EI NATT! Og de så ofte at akkurat dette døgnet var babyen litt mer urolig enn vanlig, sov kanskje litt dårlig og var mer klengete. 

syntes det var ganske interessant at det faktisk går an å vokse så mye på et døgn! Ikke rart de blir urolige i kroppen innimellom. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min vokste 0,5 cm fra 5 til 7 mnd. Men så plutselig 3 cm til 8 mnd

Anonymkode: 8f934...57d

Skrevet

Kan være netflix også😅 husker ikke i farten. Men iallefall så var det noen forskere som skulle forske på barna vekst. Skulle måle dem en gang i uka i starten, men fant ut at mange av babyene ikke vokste på feks 3 uker, men plutselig den 4 uka så hadde den vokst 2-3 cm. De ble nysgjerrige på dette og begynte å måle babyene hver dag i stedet for. Husker ikke hvor mange babyer, men det var en del. De så det samme hos alle: kunne gå maaaange dager uten noen vekst, men plutselig over natta var de vokst 2-3 cm. Bare på EI NATT! Og de så ofte at akkurat dette døgnet var babyen litt mer urolig enn vanlig, sov kanskje litt dårlig og var mer klengete. 

syntes det var ganske interessant at det faktisk går an å vokse så mye på et døgn! Ikke rart de blir urolige i kroppen innimellom. 

Gjaldt dette både vekt og lengdevekst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...