Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg bor i Australia med min Australske mann. Vi venter en jente til høsten, og vi har hele veien vært klar på at hun må få et navn som kan uttales både på engelsk og norsk. En veldig vanlig problemstilling her på kvinneguiden;) 

Min mann har to klare favoritter, og har et stort ønske om en datter med enten navnet Poppy eller Penelope.  Poppy het hans lillesøster, som dessverre gikk bort som barn, og det er et fantastisk flott navn dersom vi hadde vært sikre på at vi blir boende i Australia. Liker det veldig godt faktisk, og vakkert om hun hadde vært oppkalt etter sin avdøde tante. Vi ønsker å bo noen år i Norge også, som var avtalen da vi giftet oss. Å hete Poppy i Norge høres merkelig ut. Det høres ut som et hundenavn. Så det blir uaktuelt som første fornavn. Tenker samtidig at Poppy høres best ut som første navn dersom man skulle brukt det i et dobbeltnavn? 

Så er det videre til Penelope, som er hans andre favorittnavn. Jeg elsker det jeg også, men bare på engelsk. Det blir der uttalt «Penn-ell-oh-pi» . I Norge ville det blitt rett frem: «Penne-lope». Norsk uttale syns jeg ikke noe om på det navnet. Men hvis vi hadde brukt den engelske uttalen, hadde det blitt et evig mas for barnet med å forklare navnet i Norge. Det skal vi spare henne for. Tør ikke engang å tenke på min stakkars far som bor innerst i bygde-Norge. «Kom og sitt på fanget til bestefar, Penne-låppi».

Ellers har min mann godkjent Victoria, Helena og Evelyn av mine navn. Men synes likevel at Poppy klinger dårlig bak disse:/ Noen forslag? 

Anonymkode: 6ee67...00b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville uttalt det «pennelohpeh» på norsk. Syns alle er fine navn både på engelsk og norsk. Men Poppy høres nok mest ut som et kallenavn i Norge. :) 

Endret av SansaS
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bruke Penny når dere er i Norge? Det er jo et vanlig kallenavn til Penelope, og kanskje likevel en versjon av navnet dere vil kalle henne til hverdags?

Ellers ville jeg ikke stusse spesielt mye over en som het Poppy i Norge, i sær ikke hvis man har australske røtter.

Anonymkode: 367d8...860

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror de fleste ville uttalt Penelope uten å si e på slutten i Norge. Fine navn!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en norsk Penelope. Aldri hørt at at hun har noe problem med navnet. 

Anonymkode: 19aea...00e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Victoria, Helena og Evelyn klinger bra både på norsk og engelsk. Datteren min heter Helena. Vi er også blanding av engelsk/norsk familie (ikke australia). Det eneste er at mange kaller henne Helene i Norge (leser vel feil). 

Jeg synes Penelope (gjerne Penny til daglig) og Poppy er ok navn, men passer ikke så bra i Norge. 

Victoria og Helena går like bra begge steder :)

Hva med Poppy Helena, Poppy Victoria? (Synes det er fint å kalle opp etter tante som dessverre ikke fikk være der). 

Anonymkode: 38ef3...931

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Victoria, Helena og Evelyn klinger bra både på norsk og engelsk. Datteren min heter Helena. Vi er også blanding av engelsk/norsk familie (ikke australia). Det eneste er at mange kaller henne Helene i Norge (leser vel feil). 

Jeg synes Penelope (gjerne Penny til daglig) og Poppy er ok navn, men passer ikke så bra i Norge. 

Victoria og Helena går like bra begge steder :)

Hva med Poppy Helena, Poppy Victoria? (Synes det er fint å kalle opp etter tante som dessverre ikke fikk være der). 

Om dere velger Penelope, det uttales selvsagt pennee-lopi ( Bare å rette på folk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes poppy er kult! Hadde vært rart om dete var norske begge to, men siden pappan er australsk er det fint. Jeg likte det skikkelig godt. Ser for meg en edgy sterk jente! 

Anonymkode: a2129...8d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten, meg over som liker Poppy. Jeg liker penelope og, med engelsk uttale. Har australsk mann selv, og det var et navn jeg hadde på lista,, men jeg hadde samme tanker som deg ang uttale på norsk. Vi bor i Norge. 

Anonymkode: a2129...8d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes begge deler fungerer på norsk, fine navn. Poppy er kult. Penelope må uttales på den engelske måten. Som en annen her sier, bare rett på folk hvis de uttaler det feil.

Anonymkode: bb9da...d65

Skrevet
On 5/22/2020 at 9:16 PM, minister-mio said:

Jeg tror de fleste ville uttalt Penelope uten å si e på slutten i Norge. Fine navn!

Men det blir jo feil det også. Jeg tror de fleste vil uttale det riktig, bortsett fra den eldre garde. Elsker navnet og ville gått for det, men Penny hjemme. Eller hva med at hun døpes Penelope og kalles Poppy?

(Tror forøvrig ingen vil stusse over Poppy heller, særlig m engelskspråklig opphav, men jeg er enig i at det kan høres ut som et kallenavn.) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt Poppy❤️ Synes det er vakkert når jenta er halvt Australsk, og det er oppkalling etter tanta! Fint for jenta å ha en «forklaring» på navnet. Det er ikke alle andre unger som har det, med enda mer spesielle navn🙈

Anonymkode: 7d0b6...456

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...