Gå til innhold

Ny samboer og utvidet barnetrygd, automatikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ny samboer, og mister nå i juli retten til utvidet barnetrygd etter å ha varslet nav. Fikk ikke svar på en ting: Vil delen min automatisk overføres til eksen, eller må han søke på nytt? (Vi måtte søke hver for oss da vi gikk fra hverandre, og fikk 1,5 hver).

Anonymkode: e7c8c...607

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ny samboer, og mister nå i juli retten til utvidet barnetrygd etter å ha varslet nav. Fikk ikke svar på en ting: Vil delen min automatisk overføres til eksen, eller må han søke på nytt? (Vi måtte søke hver for oss da vi gikk fra hverandre, og fikk 1,5 hver).

Nei, din del overføres ikke til eksen. Regner med at du har gitt beskjed til NAV om samboer? Du vil fortsette å motta delt ordinær barnetrygd, eksen din vil fortsette å motta delt utvidet barnetrygd så lenge han er enslig. 

Anonymkode: 160d0...18e

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, din del overføres ikke til eksen. Regner med at du har gitt beskjed til NAV om samboer? Du vil fortsette å motta delt ordinær barnetrygd, eksen din vil fortsette å motta delt utvidet barnetrygd så lenge han er enslig. 

Såklart jeg har snakket med nav, skrev det i hovedinnlegget. Trodde da eksen skulle motta hele utvidete summen, siden han er singel?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såklart jeg har snakket med nav, skrev det i hovedinnlegget. Trodde da eksen skulle motta hele utvidete summen, siden han er singel?

Nei, dere har jo delt bosted? Det betyr jo at dere deler på retten til barnetrygd. Dere deler den ordinære og deler den utvidede. Du har ikke lenger rett på din del av den utvidede, det gjør ikke at han får noe mer - han får jo sin halvpart som han skal ha...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dere har jo delt bosted? Det betyr jo at dere deler på retten til barnetrygd. Dere deler den ordinære og deler den utvidede. Du har ikke lenger rett på din del av den utvidede, det gjør ikke at han får noe mer - han får jo sin halvpart som han skal ha...

Vi får en ordinær hver, og halv utvidet hver.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får en ordinær hver, og halv utvidet hver.

Da har dere to barn? 527 per barn i delt odrinær barnetrygd pluss 527 i delt utvidet barnetrygd. Det er ikke  mulig å få en ordinær og delt utvidet, da har dere to delte ordinære (som tilsvarer i sum det samme som en ordinær barnetrygd). 

Når du ikke lenger fyller vilkår for utvidet barnetrygd får du kun din halvdel av ordinær barnetrygd - altså to halve ordinære barnetrygder = 1054 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...